Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Merels en aardbeien


The Puma

Aanbevolen berichten

Ik had ook geen merels, die heb ik winters lang gelokt met half rotte appels. nu heb ik ze en geniet iedere avond van hun concert en iedere morgen loop ik te mopperen..de laatste dagen geen aardbei gehad! Ik ga vitrage en de truc van Jorieke proberen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de hangmand hoog genoeg hangt, zou het kunnen werken. Hier staan de aardbeien in een bak en springen ze vanaf de grond omhoog om te kunnen picken. Stelletje boeven.

 

Ben er nu wel achter waarom er haast geen onbeschermd fruit overblijft hier. De buren hebben allemaal geen fruit waar wat van te eten valt. Mijn vriendin zei het onlangs ook nog: vroeger bleven er gewoon fruchten van de krentenboom over om in de nazomer te eten. Nu eten de vogels alles op. Kortom: te weinig lekkers te eten in onze tuinen van tegenwoordig.

 

Positieve kant: aangezien er nu lekkerders dan peulvruchtenkiemlingen is, blijven deze nu ongemoeid. Eens bedenken of er niet wat beters dan netten is - vogels voeren...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen aan vogels niet, ook aan wespen, mieren e.d..

Toen wij afgelopen jaar weinig fruit hadden ivm de vorst hadden we veel meer last van vogels en wespen op de bessen en appels. Dit jaar is er helemaal geen fruit aan de bomen en zal het vast nog veel erger zijn...ook geen appels voor de merels in de winter..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele tijd zelf (tamme) ratten gehad, en die waren er dol op! Ratten zijn echte omnivoren, en slim zijn ze ook... Dus het zou kunnen dat ze ook aan je aardbeien gaan zitten. Maar ze zullen zich niet in je tuin gaan vestigen alleen voor aardbeien. Het kan wel zijn dat ze op bezoek komen, als ze toch al in de buurt wonen! Alle fruit lusten ze trouwens graag, dus daarvoor hoef je het niet te laten...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin zit tussen de ratten , fazanten , reigers, merels, muizen, vossen, slakken, pissebedden. Op 700m afstand wonen bevers ( ! ).

 

Houdt mij niet tegen aardbeien te zetten hoor. Kan je wel helemaal stoppen met alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideale oplossing gevonden! Ik had toch ok wel wat vraat van merels merkte ik (ondanks dat ik in eerste instantie dacht dat ik door de hangmanden de dans zou ontspringen).

 

Om dat tegen te gaan heb ik om elke stengel waaraan vruchten zitten een organza cadeauzakje gedaan! Zo hangen de aardbeien mooi in dat zakje en krijgen zo toch hun licht en lucht, maar de merels kunnen er niet meer bij en het werkt super. Ik heb nu dus alemaal witte organza-zakjes met aardbeien in de tuin hangen

 

(dit soort zakjes dus,

http://www.google.nl/imgres?q=organza+cadeau&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1366&bih=559&tbm=isch&tbnid=tURPCjJ-UQGYMM:&imgrefurl=http://luthien-elf.nl/winkel/index.php%3Fitem%3Dorganza-gift-pouch-bag_cadeau-tasje%26action%3Darticle%26aid%3D1124%26lang%3DNL&docid=FdtIFMWwbwL2fM&itg=1&imgurl=http://luthien-elf.nl/winkel/data/articles/images/lightbox/big/organza-gift-pouch-bag_cadeau-tasje_1124_0.jpg&w=467&h=550&ei=ejfkT5LPLcSq0QX2iq3mCA&zoom=1&iact=hc&vpx=428&vpy=197&dur=998&hovh=244&hovw=207&tx=137&ty=177&sig=116217784163280678649&page=1&tbnh=109&tbnw=93&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:12,s:0,i:108)

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin zit tussen de ratten , fazanten , reigers, merels, muizen, vossen, slakken, pissebedden. Op 700m afstand wonen bevers ( ! ).

 

Houdt mij niet tegen aardbeien te zetten hoor. Kan je wel helemaal stoppen met alles.

 

Haha daar heb je dan ook wel weer een punt. Dit is mijn eerste jaar in deze tuin dus toch even wat uitproberen. Op de bevers en de vos na delen we de buren Wel gaaf die bevers hey!

 

Volgend jaar eens proberen, die aardbeien. De aalbessen overleven het hier ook aardig op de wantsen-attack na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...
Dames en heren, ik denk dat ik de oplossing heb! Ik heb namelijk een hangmand vol prachtige, diepdonkerrode aardbeien en een heleboel vogels in de buurt, maar niet eentje die naar mijn aardbeien taalt.

 

Ik heb geen netten hangen, niets eroverheen, heb met niets gespoten oid, maar ik denk dus dat het komt omdat de aardbeien over de rand van de hangmand hangen en de vogels er op die manier gewoon niet bij kunnen. Het valt echt op, prachtige lekker geurende aardbeien en ik weet niet hoeveel vogels in de buurt, maar dus geen vogelvraat!

 

Vanochtend een merel betrapt die een aardbei netjes op 5mm onder het kroontje 'afgeknipt' had, zat op de tegels op te peuzelen, vloog weg met een stuk, dus ik kwaad, zijn het geen slakken is het wel een merel. En mijn aardbeien zitten in zo'n hangpot, ze hangen flink over de rand door het gewicht, maar merels kunnen er toch bij, ze gaan er gewoon bovenop zitten en pikken degeen war ze zo voorovergebogen bij kunnen, 'afknippen' en op de grond verder. Ik had nog een stuk vlinderdoek over, was te lang en niet breed genoeg, dus een stuk afgeknipt en langs de lengte er weer aan genaaid, je moet wat en die dmv een gaatje over de pot heen. Wat nog openstond zit nu onelegeant met knijpers dicht

Maar nu is de vraag, er zitten hier en daar nog wat nieuwe bloemen en inzecten kunnen er niet meer bij, zijn deze aardbeien zelfbestuivers? Het is gewoon zo'n 'consumenten' pot die je bij diverse winkels kan kopen, zoals de AH, ik heb die van mij bij een groentewinkel vandaan, ik weet dus geen rasnaam.

 

Ik laat het verder zo, ook met die paar die in potten en in de grond staan, aar volgend jaar gaat alles in een grote hoge pot, of misschien wel lage bak, moet onder het raam staan en daar moeti k nog bij kunnen en dan zo'n net eroverheen, moet ik alleen iets vinden om het van de aardbeien af te houden, bamboestokjes oid, zodat er geen aardbeien tegenaan komen, anders heeft het nog geen nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...