Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Begin dit jaar heb ik een tuinkas gekregen waar ik heel blij mee ben. Na de nodige teleurstellingen met de slakken, heb ik ook problemen met oa de sla, deze komt op maar vervolgens schiet hij heel snel door en heb ik dus geen eetbare krop. Daarnaast hebben de tomaten(roma) veel vruchten gekregen maar ze worden niet mooi rood, ze blijven beetje oranje en hebben beetje bruin achtige plekken. Sommige blijken dan toch een beetje rijp maar lekker zijn ze niet. In iedergeval niet de smaak die ze horen te hebben. Uiteindelijk vind ik wat overblijft teleurstellend. Wat doe ik fout zodat ik volgend jaar wel oa mooie kroppen sla en mooie tomaten kan oogsten?

Geplaatst:

Ach wat naar dat het zo teleurstellend is dit jaar… als je sla doorschiet, dan heeft hij het te warm. Of te veel zon. Sla doet het heel goed in de hitte als het schaduw is. Nu toch beduidend minder warm dan eerst, dus sla in de kas zou nu wel goed moeten gaan.

Maak eens een foto van je tomaten. Misschien dat we kunnen zien wat er aan de hand is.
Ik heb ze al eruit gehaald. Was al te vochtig en kregen schimmel.

Als het een troost voor je is: dit jaar is sowieso geen goed moesjaar voor de meesten.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Sla: kan een teken van stress zijn, bijvoorbeeld te droog geweest. Of misschien te afwisselende watergiften (te grote fluctuaties in bodem vochtigheid).

Nu zaaien zou goed kunnen, het is koel weer dus dat is een voordeel. En regelmatig gieten (minder dan in de zomer omdat ze nu minder verdampen).

Tomaten: liever een foto plaatsen, anders is het gissen. Maar ik denk dat je Phytophthora hebt. Als het al in de vruchten zit is het einde verhaal.

Maar je moet dat ook op het blad en stengels kunnen zien (bruine vlekken).

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Hierbij wat fotos....ik vind t echt zo jammer. Ik hoopte juist in de kas een goede oogst te hebben ipv buiten. Wat kan ik nu nog goed zaaien om nog te kunnen oogsten in bv december? Of ben ik daarvoor telaat? Dankjewel vh antwoord allemaal!

IMG20241010103901.jpg

IMG_20241010_104420.jpg

IMG_20241010_104408.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Tomaten in de kas lukt het over het algemeen beter dan buiten omdat de planten droog blijven. Echter zie ik op de foto's natte planten. Hoe kan dit? Ik vermoed dat het daar fout is gegaan.

Deze planten zijn zoals acpronk al vermoede ziek en het is einde verhaal. 
Er zit nu niets anders op dan alle aangetaste planten zo snel mogelijk te ruimen zodat je volgend jaar een nieuwe start kan maken. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Ik heb een sproeisysteem(niet elke dag)op de grond dus dat kan t probleem niet zijn. Ondanks dat de ramen overdag en elke dag open staan incl deur(snachts dicht) is er smorgens veel condens....dan zou t daarvan moeten zijn? Hoe voorkom ik de condens? Moet de grond eruit of is omspitten genoeg?

Geplaatst:

Ik vermoed dat de serre toch te vochtig was. Tomaten hebben niet veel water nodig. En van vocht worden ze ziek. Ik heb dit seizoen mijn tomaten hoogstens een vijftal keren water gegeven (en dan vooral kort na het planten). Ik plant ze dan wel redelijk diep en plaats een omgekeerde plastieken fles zonder bodem ernaast waarin ik dan water geef. Zo verplicht je de plant om dieper te wortelen.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
9 uren geleden, esmee zei:

Wat kan ik nu nog goed zaaien om nog te kunnen oogsten in bv december?

Pin me er niet op vast, ik heb geen kas en dus ook niet geprobeerd.

Maar snelgroeiende bladgewassen moeten kunnen, denk hierbij aan:

- sla 

- veldsla

- spinazie (rond- of scherpzadig, moet je even kijken)

- wat koolsoorten zoals paksoi, tatsoi en kailan zou mogelijk moeten kunnen 

- tuinkers (is eigenlijk een kiemgroente, dus kun je na een week al knippen, maar kun je ook in huis doen).

• Like 1
  • Thanks 1

Wat @acpronk aangeeft, verder kan nog winterui , knoflook, radijs, een deel is om te oogsten in het voorjaar, eventueel grondteelt witloof als je aan wortels geraakt. Aan je foto's te zien had je volgens mij geen last van phytotpora, maar ik denk eerder botrytis op de stengels en deels antracnose op de vrucht (waterige vlekken met zwart, deels daar overrijp), beide ook het gevolg van hoge luchtvochtigheid. Het niet mooi rood kleuren kan komen door veel te hoge temperaturen en droogte op een bepaald moment in de serre (bv vruchten die rechtreeks in de zon hangen), dat verklaart eventueel ook wat het opschieten van de sla.  Dit jaar is een moeilijk seizoen geweest, ik heb bij andere ook gelijkaardige verhalen gehoord vaak ook omwille van continue hoge luchtvochtigheid, @Bert007 tomaten kunnen  veel water verbruiken (grote planten verdampen veel tijdens hoogzomerdagen) en niet alle tomaten wortelen diep, het is beter om de grond licht vochtig te houden met een mulchlaag tegen verdamping, dan de toplaag uit te drogen. @esmee de grond moet er niet uit, daar is niks mis mee, gewoon wat nieuwe compost toevoegen, watergift moet je wel aanpassen aan de noden, bv meer in het begin en veel minder naar het einde van het seizoen, heel weinig bij bewolkte en/of vochtige koude periodes (dan is er nauwelijks verdamping door de plant) meer bij warme droge zomerdagen, een sproeisysteem is niet aan te raden voor tomaten, je wil de bodem vochtig maken, niet de omgeving. Verluchting is zeer belangrijk niet alleen overdag, dus gewoon alles open laten staan ook s'nachts tenzij in het voorjaar als je pas uitgeplant hebt en nachttemperaturen te laag worden. En  laat je niet ontmoedigen, dit jaar was gewoon extreem moeilijk .

aangepast door redzebra
  • Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:

@redzebrabedankt vh uitgebreide antwoord en suggesties om nog te gaan zaaien/planten! Ik laat me zeker niet ontmoedigen en ga zeker verder! Heeft u een schaduwdoek ofzo voor direct zonlicht id kas?

@acpronkbedankt vh antwoord en heeft u een schaduwdoek id kas voor t directe zonlicht?

Die zal best kunnen kalken, ik gebruik op glas "kassenwit", maar polycarbonaat is meestal al snel mat en hoeft niet gekalkt.

Zelf gaf ik de tomaten in mijn kasje geen water, het grondwater staat zeker dit jaar erg hoog.

Luchtig houden door dieven en blad weghalen,veel water verdampt via het blad.

Veel ventileren is het devies om het droog te houden, maar in een natte herfst is het al snel te nat.

Mijn tuinbuurman ventileert met een ventilator op een zonnepaneeltje.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
  • Thanks 2

snel is relatief, je wil ook in  de jaren dat het nog  niet "mat" is een goede teelt hebben, dat moet je dus echt jaar per jaar bekijken, zelf gebruik ik een tunnel (professionele uitvoering). de folie gaat hier ongeveer 10 jaar mee, de eerste helft van de jaren is beschaduwen zeker nodig bij een goede zomer, kassewit kan (uit ervaring) maar maakt de buitenkant uiteindelijk wat ruwer ook als het verwijderd is en meer vatbaar voor  groen in het najaar (mos) in tegenstelling tot glas . dus bij polycarbonaat   of folie is een doek eerder aan te raden. Water geven hangt veel van je  omgeving af, grondsoort en hoogte grondwater maar ook hoe een zomer verloopt, dat zal jezelf bij jou moeten inschatten, daar bestaat geen algemeen antwoord over.  Wat @Patrijs aanhaalt ventilatie is het allerbelangrijkste.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • Thanks 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...