Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte luis in de tuinkas

heleentje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Na een zeer teleurstellend seizoen met nauwelijks opbrengst (waarschijnlijk door alleen moestuinaarde te gebruiken en deze niet vermengd te hebben met compost) zit er nu zwarte luis in de kas. Weet iemand hoe ik die het beste kan bestrijden?

Ik begin in elk geval met alle planten op te ruimen, maar wat dan?

P.S. gelukkig had ik wel goede opbrengst uit de moestuin zelf, ondanks de vele vele slakken dit jaar. 🙂

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Heleentje

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Luizen pakken planten met zwakke, slappe groei. Je hoeft niets speciaals te doen om ze proberen weg te krijgen, want ze zitten overal om ons heen en komen en gaan. Zaak is dus vooral om je planten gezond op te kweken, genoeg water en voeding te geven en dan hebben ze weinig last van luis. Ook het aantrekken van plaaginsecten zoals lieverheersbeestjes en gaasvliegen gaat helpen om een dergelijke plaag onder controle te krijgen.

Deze tijd van het jaar is het logisch dat er nog wat planten aangetast worden vanwege de herfst. Hopelijk kan je hiermee verder.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor uw reactie. De planten in de kas waren er dit jaar inderdaad niet al te best aan toe. Geen idee waar dat door kwam. Toen ik er een paar buiten zette (tomaat) ging het stukken beter en groeiden ze goed met een leuke opbrengst.

Volgend jaar maar weer met frisse moed beginnen in de kas.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij helpt het ook goed @heleentje om zgn “vangplanten” zoals oostindische kers te planten. Daar gaat dan de zwarte luis opzitten . Die bladeren vol zwarte luis pluk ik er dan af om het beetje onder controle te houden…😊Veel nog mooi blad gaat bij mij door de stampot 😋

kauwen op het blad helpt tegen keelpijn en de bloemblaadjes sieren de salade en de jong geplukte zaden kun je kappertjes van maken…😋

Ik hou van Oost Indische kers!😍😋

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat houdt in dat je de aarde goed doorspoelt en dus wat meststoffen uitspoelt die zich anders ophopen. Zoals in de tuin van nature gebeurd.
Je kunt ook afrikaantjes zetten tussen de tomaten bv tegen engerlingen en aaltjes in de grond en inderdaad vang planten zijn ook behulpzaam. . Sier tabak en nicandra worden daarvoor ook genoemd. 

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...