Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Papieren moestuin

Vrolijk

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Uitgaande dat ik binnen een half jaar ga verhuizen naar een woning met voldoende grond, wil ik mij gaan voorbereiden om mijn gewenste dromen uit te gaan werken op papier. Dit betekent dat ik mijn kennis moet gaan aanvullen en bepaalde wensen moet gaan onderzoeken op haalbaarheid. Nu weet ik dat ik op een stuk grond gewoon domweg kan gaan beginnen en met inzaaien of stekjes al een snelle start heb, maar mijn toekomstige tuin moet mijn droomtuin worden en wil daarom wel van tevoren al mijn plannen klaar hebben, immers leg ik alles maar 1 keer aan in de basis, en kan met goede voorbereiding ook enorm de kosten gaan drukken door op zoek te gaan naar de gewenste onderdelen en efficiëntie. 

Iets wat bij mij op de voorgrond staat is een vernuftig systeem met zonnepanelen en wateropslag maken. Ik ben van plan om een schuur te bouwen, maar wil de zonnepanelen laag houden om een aantal voordelen daar uit te kunnen halen. IBC vaten kunnen water opslaan en geven gewicht voor verankering, zonnepanelen functioneren als een dak en kan het water wat daar opvalt weer opslaan, zonnepanelen werken beter als ze gekoeld zijn en dat wil goed met water er onder, IBC vaten in de schaduw is beter, waterslangen om te koelen met schoon water en daardoor voorverwarmen is weer gunstig en etc.  

Ik ga de aankomende dagen lekker tekenen op papier en eens wat dingen goed uitzoeken, ik hoop dan op dit forum en via internet nog extra informatie op te halen of vragen te kunnen stellen bij twijfels. De kosten voor dit project zitten hem nu alleen nog in IBC vaten aanschaffen (er passen 8 onder) en leidingwerk, het overige is al aanwezig en gaat mee met de verhuizing, 

Vriendelijke groet,

Vrolijk. 

Onderdelen:

8x IBC 1000L

4x 570 wp panelen (Black alu Line) 

1x 4 weg omvormer

Schermafbeelding 2024-09-16 220245.png

aangepast door Vrolijk
Foto
  • Like 1

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zonnepanelen zijn een black alu line, dit betekent dat de cellen ultra black zijn met een zichtbare aluminium belijning in de cellen. Deze panelen hebben het voordeel van het groter oppervlakte voor koeltechniek met de aluminium lijnen zichtbaar. De panelen functioneren vanaf 18,3 V en daarbij is de geschikte omvormer aangeschaft die vanaf 17V werkt (kan mij een beetje vergissen want het is al wat langer geleden dat ik ze heb gekocht voor dit project). Het voordeel van deze panelen is dat ze bij iets minder zonlicht dus al leveren, maar het nadeel is dat ze minder "mooi" zijn, het zijn feitelijk panelen die men gebruikt op zonneparken en heb ze goedkoop op de kop getikt daardoor. De meeste huishoudelijke panelen (wat men over het algemeen op het dak heeft) leveren pas vanaf een hoger voltage en daarom ben ik bewust voor dit type gegaan. Tevens zijn de gangbare omvormers niet geschikt voor lage voltages en heb daarom een afwijkend model uit het buitenland aangeschaft.

Door een hoger frame heb ik de mogelijkheid om slangen onder de panelen weg te werken, met het doel tot koelen (panelen werken het beste bij 22,4 en zijn daarop getest), maar het koelwater wat ik gebruik word weer gebruikt om huiswater voor te verwarmen. Hierin pak ik dus een dubbele winst wat niet lukt op een normaal dak vanwege gewicht en rendement verlies. 

Wat betreft opslag ben ik momenteel bezig om accu's uit te zoeken die zowel voor een deel buiten staan en een deel in huis komen. De buitenaccu's zijn van een firma die deze ontwikkeld om goed te blijven functioneren tot -25 graden. Hiermee pak ik mijn wintervoorziening om een kas eventueel te kunnen verwarmen. Basis accu's presteren zeer slecht bij lage temperaturen en ben voor een kleine kas niet heel veel nodig. Los van dit ga ik ook toewerken naar een vorm van aardwarmte of compost warmte waar mogelijk, maar dat is nog een geheel verhaal apart. 

De panelen leveren veel meer dan wat ik nodig ben maar kan gemakkelijk opschalen. In ideale omstandigheden leveren deze een 2800 kw en verbruik zelf maar een 700 kw. Omdat ik rekening hou met de toekomst ben ik wat groter gegaan bij aanschaf voor verwarming. 

aangepast door Vrolijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filtratie en vissen

Hoewel mijn basis ligt bij Tilapia door gemak en snelle groei, hou ik mijn gedachten nog open voor een bak aaltjes. Filtersystemen heb ik in het verleden meermaals gebouwd en heb goede ervaringen met airliften (water pompen met behulp van lucht). Hiermee kun je immense aantal kuubs water verplaatsen op laag vermogen, maar deze zijn niet geschikt om op te pompen en kunnen niet ingezet worden voor een koel/warmte systeem voor de panelen. Het gelukkige van de panelen is de warmteoverdracht en de benodigde pomp, deze behoeft geen hoog vermogen door minimale stijging. 

Wat betreft filtratie is aquaponics natuurlijk een must voor mij, en zal daar dan ook meer gericht op zijn daar waar het mogelijk is. Ik ben in dit onderwerp bekend met eb en vloed systemen, maar zie geen enkele problematiek om een systeem te maken met de benodigde functies en oppervlakte, in realiteit zou ik alsnog veel moeten bemesten en kan ik met een relatief gewenst aantal vissen niet het voedingsproces voor de planten draaiende houden. Maar hier komt het ook aan op berekenen en testen op den duur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen, compost en mest.

Inmiddels heeft de ervaring geleerd dat kippenmest echt een geweldig middel is en kippen immens veel voordeel geven. Ik heb slechts kippen gehad uit de legboerderij met een relatief kort leven en zal dat niet weer doen. Toch komen er weer kippen en een degelijk systeem met warmte, koeling, schaduw, compost en etc is het meest functioneel als het geconcentreerd is. 

IBC containers zijn ook prima voor compost en dan is een drie bakken systeem het makkelijkst, compost systemen kunnen in de winter nog prima functioneren om water niet te laten bevriezen en wat buizen met een 3w pompje is goedkoper dan een verwarmingssysteem om het drinkwater niet te laten bevriezen. 

Ik heb mijn kippen gebruikt voor mest, eieren, onkruiden en vlees. Wel heb ik geleerd dat er overbemesting is geweest en alles in de groente tuin begon door te schieten. Bij een veel grotere tuin zal dat geheel anders zijn. Voordeel van een grotere tuin is ook een maden emmer kunnen hebben zonder last van de stank te hebben.

Los van de kippen heb ik de wens om konijnen te houden. 

Kippen staat alleen voor het nachthok en er mist een compostbak in deze foto.  Deze opzet is ongeveer 6x6 meter met een pad er omheen. 

Schermafbeelding 2024-09-16 224958.png

In deze opstelling kan ik nog 4 panelen extra aanschaffen (blauwe panelen) en zit dan comfortabel. 

aangepast door Vrolijk
Foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat zijn mooie plannen @vrolijk! Mocht je nog zonnepanelen nodig hebben, wij hebben er een paar nog splinternieuw in een doos liggen… waren te laat met retour zenden. Deze set.

722af1b5b61725441af5ab8d47a7c27d.png

Clickfit 8 Panelen Portrait - Clickfit Evo Staaldak Zwart
Optimizer Ready
Kabelclip voor montagerail. Ook geschikt voor Optimizers/Micro-omvormers:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het aanbod, maar ik zoek specifieke panelen voor bepaalde doelen, pas wanneer ik aan het bouwen ben kan ik bepalen welke het exact gaan worden. Afhankelijk van het type paneel kun je ze ook een kwartslag draaien en een andere helling geven, zodat ze buiten de zomer om meer opleveren. De panelen die ik nu heb zijn gericht op zomer gebruik met optie tot warmte winning van de panelen zelf. Verder moet ik ook kijken waar mijn stroompunten komen en wil voor de volgende serie geen gesplitst systeem hebben met losse omvormers (dom systeem dus in serie). 

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week heel veel youtube filmpjes bekeken voor tuinieren, ergens is het allemaal wel bekende stof en soms nog een paar nieuwe tips tussendoor. Voornamelijk ook veel bekeken voor het bouwen van een eigen kas met folie, carbonaat of glas, zie ik niet zitten voor een grote kas door de te hoge kosten in het begin. Nu begrijp ik dat ik niets ga terugverdienen en het alleen maar geld kost, maar er zijn grenzen in het begin en het moet wel leuk blijven als "beginner".

Wat betreft compost heb ik nog niet veel gevonden hoe het zit met broei om daar warmte uit te halen, ik zou moeten uitzoeken hoe ik broei kan optimaliseren in de winter om daar voordeel uit te kunnen halen.

Verder ben ik een beetje aan het inlezen/kijken over paddenstoelen en champignons, ooit wel wat bakjes gehad wat erg leuk was maar zou natuurlijk zelf wat meer daarmee willen kunnen doen qua kweek. Het lijkt mij prachtig om een goed hoekje te hebben met wat stammen en dan zelf met sporen en pluggen te werken. 

Afijn, de aankomende tijd lekker tekenen voor losse stukken en verder uitzoeken. 

aangepast door Vrolijk
  • Like 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wil ik zien in mijn tuin? 

Ik hou van strakke tuinen met mooie houten bakken, maar ik hou ook van bos en natuur. Ik hou van zoeken en een gevoel van nieuwsgierig zijn, een hoekje wat je net niet goed ziet en waar je bewust heen moet lopen. Ik hou van eenheid, maar in de eenheid moet het juist weer speels zijn. Ik hou van kleur en illusie. Als ik bij de ingang sta, moet ik uitgedaagd worden om te willen weten wat er achter gebeurt, er moet een stukje mystiek zijn voor mijn gevoel wat uitnodigt tot ontdekken. Een trappetje naar beneden, een trappetje omhoog of een klein brugje over water. 

Hoewel dit spannend klinkt en echt wel heel mooi kan worden, hou ik ook van vooruitdenken. Over een 20 jaar zal ik minder fit zijn en wellicht minder werk willen hebben van alles. Een trappetje is mooi, maar met een kruiwagen of iets daaroverheen is vreselijk onhandig. Als ik in een rolstoel zit zou ik nog steeds door de gehele tuin willen kunnen, en anders wel voor een ander. 

Met aanplanting, verhoging, bossen en kleuren kun je immens veel doen en heb het in het verleden al eens uitgezocht. Planten met groot rood blad maken het klein, maar daarachter naar blauw en groen toe werken met fijn blad maakt heel veel diepte. Verhogingen maken een gevoel van grootheid, niet her en der allemaal stukjes verhogen, maar best wel een groot deel durven verhogen met een ruime meter of meer (daarop de juiste beplanting maakt het dan af). 

Water is van belang voor de planten, maar niet alle planten willen veel water. Grond is goed, maar niet elke plant wil dezelfde grond of voeding. Fruitboompjes zijn mooi, maar met vorst wil ik kunnen benevelen en beschermen. Dat wat ik zie, is wellicht speels, maar dat wat ik niet zie, is dan wel strak en systematisch. 

Ik ga dus domme tekeningen maken van een plattegrond voor wat ik mooi vind, en vul steeds meer in. Als het niet meer past of de oppervlakte niet klopt, begin ik weer opnieuw. Ik hou natuurlijk ook rekening met de zon en waar de wind vandaan komt. Welke plant wil schaduw en hoe loopt mijn water weg als het flink regent. 

Eerste domme plattegrond zonder nadenken. 

IMG_31271.thumb.JPG.45d2e636e859c62e90566e16cb01ccae.JPG

Vervolgens weer een plattegrond en dan gaan kijken naar wisselteelt, aardappelplanten zijn mooi en kunnen ook echt als sierplant gebruikt worden. Ook al lijkt het dan een ongeorganiseerde bende... nee er is nog een onder plan met een systeem. Ik ben niet heel veel nodig, dus kan op de basis planten berekenen hoeveel ik nodig ben, dus kan er rekening mee houden dat wisselteelt door blijft gaan. 

Als ik nu met een aantal basis groenten begin die ik altijd wil hebben, kan ik daar goed rekening mee houden in mijn plan. Ik hou dan ook een raster aan waarop ik kan borduren. 

IMG_31281.thumb.JPG.00902842c9cbe9c550f8ab9106919819.JPG

Ik ben niet per definitie van ultra biologisch, maar vind het wel leuk om insecten in te zetten. Los van op papier gaan plannen kan ik dus alvast beginnen met kasten bouwen en mij verdiepen in wat ik nodig ben:

Natuurlijke bestrijders als spinnen, kevers, zweefvliegen, sluipwespen en gaasvliegen kunnen de schade door bladluizen beperken bij aardappelplanten.

Sluipwespen klinkt spannend en daar kan ik mij nu alvast op verdiepen en iets voor gaan bouwen. Dus ik ga als eerste bouwproject iets doen voor sluipwespen en kijken of ik die een onderdak kan bieden.  Zie het volgende onderwerp: 

aangepast door Vrolijk
  • Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Zo, afgelopen dagen druk gehad met klusjes en nu nog 1 rot klusje afmaken over de aankomende week heen. Ondertussen heb ik het huis op de kop staan met rommel van verzamel spullen, lekkere bende dus. Achter het huis nu goed de ruimte doordat een oude auto naar de sloop is gegaan, opgeruimd staat netjes denk ik dan maar en kan dan een beetje met hout knutselen. Voor nu in huis een wandje inrichten met stellingen, lekker vol in huis maar dat mag nog even. 

Op dit forum en internet nog veel leuke ideeën opgedaan, verwacht dat de tuin wel behoorlijk bewerkelijk gaat worden als ik er veel gekke dingen in ga doen, maar dat mag. 

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een aantal bakken koffie verder en nu in huis aan de slag, wil een deel van de woonkamer leeg hebben en inrichten voor alle projecten. Denk dat ik even wat verhuisdozen moet ophalen, zodat het spul een beetje gestapeld kan worden wat ik niet direct nodig ben, het is echt te veel aan het worden nu en propvol. Als ik de boel dan goed leeg heb en wat meubels verplaatst kan ik ook mooi gaan filmen en overal fatsoenlijk bij. Anderzijds zou ik de tuin in moeten omdat ik nog heel veel stekplanten heb staan die ik moet poten, maar twijfel daar nog steeds over i.v.m. de verhuizing. 

Ach ik zal wel zien wat de dag brengt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-9-2024 om 16:22, Vrolijk zei:

Afgelopen week heel veel youtube filmpjes bekeken voor tuinieren, ergens is het allemaal wel bekende stof en soms nog een paar nieuwe tips tussendoor. Voornamelijk ook veel bekeken voor het bouwen van een eigen kas met folie, carbonaat of glas, zie ik niet zitten voor een grote kas door de te hoge kosten in het begin. Nu begrijp ik dat ik niets ga terugverdienen en het alleen maar geld kost, maar er zijn grenzen in het begin en het moet wel leuk blijven als "beginner".

Wat betreft compost heb ik nog niet veel gevonden hoe het zit met broei om daar warmte uit te halen, ik zou moeten uitzoeken hoe ik broei kan optimaliseren in de winter om daar voordeel uit te kunnen halen.

Verder ben ik een beetje aan het inlezen/kijken over paddenstoelen en champignons, ooit wel wat bakjes gehad wat erg leuk was maar zou natuurlijk zelf wat meer daarmee willen kunnen doen qua kweek. Het lijkt mij prachtig om een goed hoekje te hebben met wat stammen en dan zelf met sporen en pluggen te werken. 

Afijn, de aankomende tijd lekker tekenen voor losse stukken en verder uitzoeken. 

Geen hinderlijke slangen of matten in de hoop, maar een condensor/warmtewisselaar verwarmt door het condens, bovenop. Is ooit in Oost-Europa bedacht voor ' Biomeilers', stond online, maar desnoods heb ik het ooit eens opgeslagen, maar geen idee of dat op een oude laptop was.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...