Petrasmoestuin Geplaatst: 17 september Auteur Share Geplaatst: 17 september (aangepast) Gedroogde kerstomaatjes uit de oven Nodig: 🌱± 50 kerstomaatjes (geel of rood) 🌱4 teentjes knoflook, geplet (of meer) 🌱1 rode peper, in reepjes 🌱1 koffielepel stevia (of suiker) 🌱4 el olijfolie 🌱10 druppels citroen 🌱Zeezout 🌱evt. paar druppels wijnazijn 🌱1 tl saffraandraadjes 🌱bosje korianderblad (of gedroogd) Werkwijze: 🍜Was en halveer de tomaatjes. 🍜Marineer ze in een dressing van een mengsel saffraan, knoflook, peper, stevia of suiker, olijfolie, citroen, (azijn) en zeezout. Doe dat in een grote schaal of kom die je af kunt sluiten. 🍜Haal de tomaatjes uit de dressing en laat de dressing in de schaal of kom. 🍜Leg de tomaatjes op de bakplaat met de platte kant naar boven en laat ze gedurende 1 uur drogen in een oven van 130 graden. 🍜Laat de tomaatjes afkoelen en voeg ze weer terug in de dressing en voeg wat korianderblaadjes of wat gedroogde koriander toe. 🍜Lekker op kaas, door salades of door of over stampotten. Omdat ik momenteel 4 gele tomaten heb, moest ik steeds verzinnen wat ermee te doen. Ik heb namelijk ook meegedaan aan testzaden, en daar zat de gele tomaat tussen. Ik heb er al soep van gemaakt en een keer een krieltjessalade, maar mijn man vindt deze tomaatjes het lekkerst. Ik moet zeggen dat ik ze van de gele tomaatjes nog lekkerder vind dan de rode. Ik heb nog vele liggen, dus kan het nog een paar keer maken. 17 september aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 september Auteur Share Geplaatst: 17 september Ovenschotel paprika, kip en kaas Nodig: Voor 2 personen 🌱3 paprika’s in 3 kleuren 🌱1 ui 🌱2 tenen knoflook 🌱2 el koolzaadolie 🌱Zout en peper 🌱Gerookte paprika ½ tl 🌱250 gr kipfilet 🌱200 ml kook- of slagroom 🌱Blikje 70 ml tomatenpuree 🌱1 el tomatenketchup 🌱100 gr Mozzarella geraspt 🌱25 gr Cheddar geraspt En je kunt er altijd wat aan toevoegen van restjes wat je kwijt wilt. Ik had b.v. wat stengeltjes broccoli van de baby broccoli erbij gedaan. Werkwijze: 🍜Snijd de paprika en uien in kleine stukjes. Snijd de knoflook in stukjes of pers het uit. 🍜Was en droog de kip en snijd in kleine stukjes. 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden boven- en onderwarmte. 🍜Bak de paprika en uien in 1 el koolzaadolie een 2 minuten aan. Voeg wat peper en zout toe. Zet even apart. 🍜Bak de kip in 1 el koolzaadolie en bak deze bruin, voeg de laatste minuut de knoflook en de gerookte paprikapoeder toe. Voeg wat peper en zout toe aan het eind. 🍜Voeg de groente bij de kip, samen met de room, tomatenpuree en de tomatenketchup in de pan en roer alles goed door elkaar. 🍜Doe dan alles in een ovenschaal en strooi de kaas erover. 🍜Laat het 15 - 20 minuten bakken in de oven totdat de kaas gesmolten is. Ik had er speltvlokken bij genomen, i.p.v. rijst. Maar aardappels erbij is het lekkerst, omdat je veel saus hebt en het door de aardappels goed opgenomen wordt. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 september Auteur Share Geplaatst: 19 september Auberginetajine (vetarm) voor 2 personen Nodig: 🌱125 gram couscous 🌱1 el fijngehakte of geknipte muntblaadjes 🌱Olijfolie 🌱½ theelepel kardemomblaadjes 🌱1 theelepel kaneel 🌱1 ui gesneden in stukjes 🌱1 aubergine in blokjes gesneden 🌱2 tenen knoflook geperst 🌱2 rode pepertjes in stukjes of 1 flinke theelepel sambal 🌱2 vleestomaten in stukjes 🌱1 groentebouillonblokje (zonder gist en zonder suiker) 🌱1 kleine eetlepel honing (reform) 🌱2 hardgekookte eieren gehalveerd 🌱4 eetlepels zadenmix (sesamzaad, lijnzaad, pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten) Werkwijze: 🍜Doe de olijfolie in een pan of wok en verwarm het. Voeg de kaneel en de kardemom toe en roer totdat ze de geur afgeven (30 sec). 🍜Voeg de ui en de aubergine toe en roerbak totdat de aubergine goudbruin is. 🍜Voeg de knoflook, pepertjes of sambal, tomaat, bouillonblokje en 2 dl water toe en stoof alles 10 minuten. Rooster intussen de zadenmix. 🍜Intussen verwarm je anderhalf kopje warm water en doe dat samen met de couscous in een kom. Dek af en laat 5 minuten staan. Roer het los en voeg wat peper, zout en wat munt toe. 🍜Roer de honing door de groentemassa en wat peper en zout. Verdeel de couscous over de borden. Doe er wat zadenmix op en de eieren. Je kunt ook de eieren weglaten en er wat salade bijdoen. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 september Auteur Share Geplaatst: 22 september (aangepast) Salade met gerookte paling of forel Nodig voor 4 personen: 🌱200 gr palingfilet of forel 🌱1 grote appel of 2 kleine appels 🌱1 bekertje zure room of schmand (Duits) 🌱1 el mosterd 🌱 1 bosuitje 🌱1 el citroensap 🌱4 porties veldsla of ijsbergsla Werkwijze: 🍜 Snijd de vis in smalle reepjes. 🍜 Schil de appel, verwijder klokhuis en snijd in kleine blokjes. Doe er wat citroensap over tegen het verkleuren. 🍜 Ui pellen en snipperen. 🍜 Roer in de schaal de zure room of schmand met citroensap, mosterd, peper en zout. Roer de vis erdoor. 🍜 Je kunt de sla eerst op borden doen (bij veldsla) of je doet de gewassen en gesneden ijsbergsla door de salade. 22 september aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 24 september Auteur Share Geplaatst: 24 september Bloemkool traybake met kip-kerrie Nodig: Voor 2 personen 🌱450 gr aardappelen 🌱500 gr bloemkool 🌱2 of 3 tenen knoflook 🌱4 el koolzaadolie 🌱Zout en cayennepeper 🌱3 tl kerriepoeder 🌱250 gr kipfilet 🌱1 bosuitje 🌱150 ml Griekse yoghurt of 50 ml yoghurt en 100 ml mayonaise Werkwijze: 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden. 🍜Was de aardappelen en snijd ze in driehoekjes. Maak de bloemkool schoon en snijd ze in roosjes en de stelen in stukjes. Snijd de kipfilet in blokjes. 🍜Meng de olie met de kerriepoeder en wat peper en zout. 🍜Meng 1½ el van de olie door de aardappelstukjes en leg ze op een stuk bakpapier op de bakplaat. Bak de aardappeltjes in ± 10 minuten. 🍜Meng de overige olie door de bloemkoolroosjes en de stukjes kip. Verdeel deze na de 10 minuten over de bakplaat. Laat het dan nog 20 minuten bakken. 🍜Roer de yoghurt met de knoflook, peper en zout door elkaar. Snij het bosuitje in ringetjes en roer het door de yoghurt. Je kunt ook een combinatie met yoghurt en mayonaise nemen. 🍜Verdeel de traybake over 2 borden en voeg de saus toe. Lekker met wat appelmoes. PS Ik had de knoflook direct door de olie geroerd en dat door de aardappeltjes gedaan, maar dat kun je beter niet doen, want de knoflook verbrandt snel. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 24 september Auteur Share Geplaatst: 24 september Aardappelsalade met haring Nodig: Voor 2 personen als hoofdmaaltijd: 🌱Minikrieltjes 400 gr 🌱2 zoute haringen of blikje gerookte haring 🌱150 gr veldsla of pluksla 🌱10 radijsjes schoongemaakt, in plakjes 🌱100 ml crème fraiche 🌱1 klein rood uitje in fijne stukjes 🌱2 el fijngesneden dille 🌱Peper Werkwijze: 🍜Kook de minikriel in water met zout gaar in 15 - 20 minuten. Laat ze afkoelen. 🍜Snijd de haring in stukjes. 🍜Schep de sla, de radijs, de haring en de afgekoelde krieltjes door elkaar in een schaal. 🍜Klop de crème fraiche met de dille, rode ui, peper en zout door elkaar in een schaaltje en schep het door de salade. TIP: i.p.v. dille kun je ook bieslook nemen. I.p.v. crème fraiche kun je mascarpone nemen. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 september Auteur Share Geplaatst: 29 september Linsen-Dal voor 3 p Een eenvoudig maar lekker recept om te maken. Nodig: 🌱200 g Linsen 🌱400 g wortelen 🌱1 ui 🌱1 grote tomaat 🌱175 ml kokosmelk 🌱2 knoflooktenen 🌱1½ el olijfolie 🌱2 tl currypoeder 🌱1 tl geraspte of geperste gember 🌱½ tl komijnpoeder 🌱zeezout Werkwijze: 🍜 Schil de wortelen, was ze en snijd ze in kleine stukjes. Kook ze 10 minuten. 🍜 Kook de linzen gaar zoals op de verpakking staat. 🍜 Maak de tomaat, de ui en de knoflook schoon, snijd alles in kleine stukjes. 🍜 Braad de ui in de olie aan in 2 minuten, voeg de tomaat, knoflook en wortel toe bak nog 1 minuut. 🍜 Voeg de kruiden en de linzen toe en verwarm even mee. 🍜 Als laatste de kokosmelk toevoegen, nu niet meer aan de kook brengen, alleen mee verwarmen. 🍜 Voeg eventueel nog wat water toe als je het te droog vindt. 🍜 Dien op en doe eventueel wat kruiden erop, zoals tuinkers, peterselie of bieslook. TIP: Je kunt er eventueel een blikje tomatenpuree eraan toevoegen of wat tomatenketchup. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 30 september Auteur Share Geplaatst: 30 september Gevulde puntpaprika met rijst en lamsvlees Het kost wat tijd, maar het is overheerlijk. Ik eet zelf eigenlijk nooit vlees. Maar 1 of 2 keer per jaar lamsvlees en een paar keer per jaar rundvlees. Maar dit is in ieder geval voor de liefhebbers van lamsvlees. Nodig: Voor 2 personen 🌱3 puntpaprika’s 🌱1 ui 🌱60 gr rijst 🌱2 of 3 tenen knoflook 🌱2 el koolzaad - of olijfolie 🌱Zout en peper 🌱1 tl paprikapoeder 🌱1 tl komijnpoeder 🌱1 tl korianderpoeder 🌱200 gr lamsgehakt 🌱paar stelen rozemarijn en tijm 🌱125 gr gezeefde tomaten 🌱1 el tomatenpuree 🌱75 gr geitenkaas rolletjes Werkwijze: 🍜Was de paprika’s, halveer ze en haal de zaden eruit. 🍜Smeer de ovenschaal of blik in met wat olijfolie en leg de paprika helften erin. 🍜Kook de rijst droog. 🍜Snijd de knoflook en uien in kleine stukjes, of pers de knoflook uit. 🍜Was en droog de rozemarijn en de tijm en hak of snijd ze fijn. 🍜Braad de lamsgehakt in wat olijfolie een paar minuten aan. Voeg de uien, wat later de knoflook en vervolgens de kruiden toe. 🍜Voeg nu de gezeefde tomaten en de tomatenpuree toe en laat het geheel 10 minuten zachtjes bakken. 🍜Verwarm de oven voor op 180 graden, bij hetelucht op 160 graden. 🍜Vermeng de rijst met de tomatensaus en vul het dan in de puntpaprika’s. 🍜Snijd de geitenkaas in plakjes en leg die op de saus. 🍜Bak de gevulde paprika 20 minuten in de oven. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 1 oktober Auteur Share Geplaatst: 1 oktober (aangepast) Lamsstoofpot met pompoen voor 2 personen Ik had nog lamsvlees over van gisteren, die heb ik nu voor dit recept gebruikt. Ik heb er ook een baby pompoen bij gebtuikt. Helaas zit er maar weinig pompoen aan, normaal eten wij veel meer. Zeker anderhalf zo veel of nog meer. Maar daarom heet het een baby pompoen. De foto was ook niet zo mooi deze keer. Zie de eerste foto van vorig jaar, dat ziet er wat lekkerder uit niet waar? En ook meer pompoen erop. Nodig: 🌱200 gr lamsvlees 🌱600 gr pompoen 🌱1 ui 🌱½ lp garam masala 🌱½ kerrie 🌱2 el olijfolie 🌱3 dl bouillon 🌱Paar druppels citroen 🌱Peper en zout 🌱3 tenen knoflook 🌱Aardappelen of rijst Werkwijze: 🍜Snijd het lamsvlees en de pompoen in blokjes. Snijd de ui in stukjes. Snijd de knoflook in stukjes of pers het uit. 🍜Doe de kruiden op het vlees en bak het in de olie bruin, fruit de uien even mee. Op het laatst voeg je de knoflook toe. 🍜Voeg dan de pompoen en de bouillon toe en stoof het zo’n 45 minuten. 🍜Intussen kook je de aardappelen of de rijst. 🍜Voeg dan de citroen en wat peper en zout toe aan het vlees. Lekker met wat appelmoes. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 oktober aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 1 oktober Auteur Share Geplaatst: 1 oktober Vegane Zoete aardappel maaltijdsalade voor 2 personen Nodig: 🌱1 zoete aardappel middelgroot 🌱1 rode paprika 🌱1 grote appel of 2 kleine 🌱60 gram pluksla 🌱zout 🌱peper 🌱kaneel 🌱zoete paprika 🌱1½ el basterdsuiker 🌱Olijfolie om in te bakken Voor de Tahin dressing: 🌱1½ el olijfolie 🌱1½ el lijnzaadolie (of notenolie) 🌱1 el Tahin 🌱1½ el citroensap 🌱¼ tl chilivlokken of chilipeper 🌱½ tl honing 🌱½ tl mosterd 🌱50 ml water 🌱zout 🌱peper Werkwijze: 🍜Schil de zoete aardappel, halveer het en snijd er halve maantjes van. 🍜Leg op een bakblik met bakpapier en maak een papje van wat olijfolie, zout, peper, kaneel en paprikapoeder en vermeng dit met de aardappel. 🍜Bak 15 minuten op 200 graden, hete lucht oven op 180 graden. 🍜Haal uit de oven en laat even afkoelen. 🍜Maak de dressing in een kom klaar en roer goed. 🍜Was de paprika, maak ze schoon en snijd ze in kleine reepjes. 🍜Was de sla, centrifugeer ze en knip ze in smalle reepjes. 🍜Was de appel en snijd in dunne schijfjes. 🍜Doe de suiker in een hete pan en karamelliseer de appels. Haal de appeltjes uit de pan en laat afkoelen. 🍜Doe alle salade ingrediënten in een kom en meng alles door elkaar en serveer de Tahin-dressing erop of roer het erdoor. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 oktober Auteur Share Geplaatst: 7 oktober (aangepast) Krielaardappeltjes, Tzatziki en gemengde sla Ik heb geen hoeveelheden opgeschreven. Ook geen fotos, was niet zo van plan om dit te vermelden, maar was zo lekker, dat ik het toch doe. Ik zet sowieso weinig fotos erop, want ik moet ze allemaal verwerken met blauwe lucht, omdat ze steeds op zijn kop staan. Haast alles komt uit mijn tuin, b.v. de aardappeltjes,lenteui en augurk. Krielaardappeltjes (heel lekker op deze manier) 🍜Ik schil altijd de aardappeltjes, maar dat hoeft niet. 🍜De krielaardappeltjes worden eerst 5 minuten gestoomd. 🍜Daarna maak je ze in een theedoek droog. 🍜Dan maak je een papje van een beetje olijfolie, kerrie en gerookte paprika. Dat is een voorbeeld, je kunt er ook andere kruiden overheen doen. 🍜Laat het even intrekken en dan op 180 graden 15 – 20 minuten in de airfryer. Het lijkt dan net alsof de schil er nog op zit. Er zit een lekker krokant laagje op, zoals je ze vaak ook kant en klaar koopt. Maar nu dus vers. Nodig voor de salade: 🌱Veldsla 🌱Rode botersla 🌱Rode eikenbladsla 🌱Rucola 🌱Lenteuitje 🌱Snackpaprika 🌱Kerstomaatjes 🌱Pijnboompitjes 🌱Augurk 🌱Stukjes Feta 🍜Alles klein snijden, de pijnboompitjes even roosteren in een droge pan. Nodig voor de dressing: 🌱Witte balsamico azijn 🌱Sesamolie 🌱Mosterd 🌱Honing 🌱Peper en zout Nodig voor de Tzatziki: 🌱Snackkomkommers 🌱Beetje mayo 🌱Mespunt cayennepeper 🌱Veel knoflook 🍜Ik rasp de komkommers grof, strooi er wat zout op en laat uitlekken. 🍜Daarna de knoflook, mayo en de cayennepeper erdoor. Eet smakelijk! Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 7 oktober aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 8 oktober Auteur Share Geplaatst: 8 oktober Gevulde zoete aardappel met Kipchili Ik had het gisteren voor 4 personen gemaakt en met zijn tweeen opgegeten, maar dat was een beetje veel. Aan anderhalf hadden wij wel genoeg. Deze waren gemiddeld breed, maar als je nog bredere aardappels hebt, dan voldoet 1 aardappel ook wel. Deze aardappelen kwamen niet uit mijn tuin, ik heb hele smalletjes dit jaar. Volgend jaar gaan ze in een grotere bak, dan hoop ik bredere te krijgen. De foto komt niet zo mooi over, ik had het ook iets korter moeten bakken. Mijn oventje wordt altijd wat heter dan degene die ik voorheen gebruikte. Nodig voor 6 personen: 🌱6 zoete aardappel middelmaat 🌱300 gr kipfilet 🌱1 rode ui 🌱3 knoflooktenen 🌱1 rode paprika 🌱1 klein blikje mais 🌱1 blikje Kidneybonen 🌱zout, peper en paprikapoeder 🌱150 gr geraspte Emmenthaler 🌱3 lente-uitjes 🌱 olijfolie Werkwijze: 🍜Verwarm de oven op 180 graden voor. 🍜Prik de aardappelen meerdere malen in met een vork op alle kanten en leg het op een stuk bakpapier in de oven. Bak ze in 20 minuten gaar. 🍜Maak de ui en de knoflook schoon en snijd in kleine stukjes. 🍜Was de paprika, maak schoon en snijd in kleine stukjes. 🍜Was en droog de kip en snijd ook die in kleine stukjes. 🍜Giet de mais en de kidneybonen af. 🍜Verwarm de olie, bak de kip even aan, voeg de ui toe en bak nog even door, als laatste de knoflook en bak nog 1 of 2 minuten. 🍜Voeg de paprika, mais, bonen en de kruiden toe en verwarm even mee. Als laatste roer je de kaas erdoor. 🍜Snijd de aardappel doormidden, schuif het uit elkaar en vul het met de massa. Laat ±10 minuten in de oven garen. 🍜Intussen was je de lente-ui en snijd die in kleine ringen. Strooi die over de aardappelen. Lekker met een avocadodip of knoflooksaus. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 oktober Auteur Share Geplaatst: 11 oktober Aubergine en courgette met linzenvulling Nodig voor 2 personen: 🌱1 aubergine 🌱1 courgette 🌱1 ui 🌱100 gr tomaat in stukken 🌱100 gr rode linzen 🌱2 of 3 tenen knoflook 🌱koolzaad - of olijfolie 🌱1 el tomatenpuree 🌱paprikapoeder 🌱Raz-el-Hanout 🌱zout 🌱peper vers gemalen 🌱100 gr Feta Werkwijze: 🍜Was de aubergine en courgette, snijd ze in helften en smeer de snijvlakken in met zout. 🍜Vet een bakblik in met olie en leg de snijvlakken naar beneden in de vorm. Laat ze 20 minuten bakken. Je kunt er eerst een stuk bakpapier onder leggen. 🍜Kook de linzen gaar en giet het water af. 🍜Haal het vruchtvlees uit de aubergine en courgette, maar zorg dat de vorm nog in de schil blijft. Als het vruchtvlees nog wat stevig is, snijd je het wat fijner. 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden. 🍜Snijd de ui en knoflook in kleine stukjes en bak even aan in olie. 🍜Voeg de tomaten, tomatenpuree, het vruchtvlees van aubergine en courgette en de kruiden toe en laat even doorbakken totdat het een smeuïge massa is. 🍜Voeg nu de gezeefde tomaten en de tomatenpuree toe en laat het geheel 10 minuten zachtjes bakken. 🍜Roer de linzen door de tomaten- en groentesaus. 🍜Leg de aubergine en courgette in een ovenschaal en doe de vulling erin. 🍜Verkruimel de Feta erop en laat het in 10 - 15 minuten in de oven bakken. Lekker met couscous en een knoflooksaus of yoghurtdip. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 oktober Auteur Share Geplaatst: 13 oktober Groene kool strudel voor 4 personen Nodig: 🌱Groene kool 500 gr 🌱1 ui 🌱2 knoflook tenen 🌱80 gr aardappelen 🌱1 el roomboter 🌱40 gr gesmolten roomboter 🌱½ lp bloem 🌱Zout, peper en nootmuskaat 🌱150 ml groentebouillon 🌱100 gr gerookte gevogelte worst (of anders) 🌱1½ lp paneermeel 🌱50 gr zure room 🌱1 el korrelige mosterd 🌱1 el middelscherpe mosterd (maar je kunt ook zoete nemen) 🌱Paar druppels citroensap 🌱Filodeeg Werkwijze: 🍜Maak de groene kool schoon en blancheer de bladeren in 5 minuten. 🍜Schil de aardappelen, snijdt ze in kleine stukjes, de uien en knoflook snijd je ook in kleine stukjes. 🍜Stoof de helft van de uien, samen met de knoflook in een pan met 1 lepel boter. 🍜Voeg de groene kool toe en stoof het even mee. 🍜Voeg de bloem toe en vervolgens de bouillon. 🍜Voeg de aardappelen en de kruiden toe en laat het 40 minuten inkoken. Roer wel regelmatig. 🍜Snijdt de worst in kleine stukjes en voeg toe. Voeg eventueel nog wat kruiden toe en laat alles goed afkoelen. 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden op boven en onder warmte. 🍜Pak het filodeeg erbij en het bakblik. Leg een vel bakpapier op het bakblik als het niet bij het filodeeg zit (meestal wel) en leg de filobladeren op het papier en alle vellen op elkaar. Leg een vochtige theedoek op het bovenste blad om het vochtig te houden. Filodeeg droogt snel uit. 🍜Bestrijk alle lagen met een beetje zachte boter (eventueel even laten smelten in een pan). Dus je slaat alle lagen steeds weer terug tot de helft, zodat je alle bladen geheel insmeert. 🍜Op het 3e blad van onderen verdeel je de paneermeel en daarop de groene koolmassa, houdt de korte kanten een stukje vrij. Niet op het onderste blad (wat ik de eerste keer had gedaan), want dan gaat het gauw scheuren. 🍜Sla de korte kanten naar binnen en rol het dan geheel op. 🍜Besmeer de rol met wat boter. Niet te veel, anders wordt het een te vette boel. 🍜Bak de rol in ± 30 minuten goudbruin. Mosterdcreme 🍜Bak de overige uitjes in ½ lepel boter goudbruin en laat het afkoelen. 🍜Roer de zure room met de mosterd in een schaal met wat citroensap en zout. Doe de uitjes erbij. 🍜Snijd de Strudel in schijven en smeer de mosterd creme erop. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 oktober Auteur Share Geplaatst: 13 oktober (aangepast) Groente Grand Four voor 4 personen Dit is een recept als variant op het vorige recept van Groene Kool Strudel. Die vond ik zo lekker en ik had al een hele tijd om iets speciaals ervan te maken. Een soort Petit Four, maar dan met groente. Echter ik heb mij vergist, een beetje te veel groente ertussen gedaan en van oprollen was geen sprake. Ik heb het dubelgeklapt. Het kost wat werk, maar het was toch lekker! Het beste is om een avond van te voren de groente te koken en er een moes/puree van te maken. Maak dan de kool met ui ook fijn. Neem van de biet 175 gram en van de wortel 175 gram. Dan kun je het ws oprollen. Echt een keer leuk om te maken in het weekend of als je visite krijgt. Ik had nog andere mooie fotos, maar die zijn p.o. verdwenen. Als ik het morgen voor de 2e keer eet, zal ik kijken of ik nog meer kleurrijke fotos kan maken als het doorgesneden is. Ik heb genomen: 🌱Groene kool (ik heb diepvries 150 gr genomen) 🌱Wortel 500 gr 🌱Gekookte biet 325 gr 🌱1 ui 🌱2 knoflook tenen 🌱115 gr aardappelen 🌱 1 el roomboter 🌱 40 gr gesmolten roomboter 🌱 ½ lp bloem 🌱 Zout, peper en nootmuskaat 🌱 150 ml groentebouillon 🌱 75 gr salami plakjes in reepjes 🌱 1½ lp paneermeel 🌱 50 gr zure room of schmand 🌱 1 el korrelige mosterd 🌱 1 el middelscherpe mosterd (zoete kan ook) 🌱 Paar druppels citroensap 🌱 Filodeeg Werkwijze: 🍜Maak de groene kool schoon en blancheer de bladeren in 5 minuten. 🍜Schil de aardappelen, snijdt ze in kleine stukjes, de uien en knoflook snijd je ook in kleine stukjes. 🍜Stoof de helft van de uien, samen met de knoflook in een pan met 1 lepel boter. 🍜Voeg de groene kool toe en stoof het even mee. 🍜Voeg de bloem toe en vervolgens de bouillon. 🍜Voeg de aardappelen en de kruiden toe en laat het 40 minuten inkoken. Roer wel regelmatig. 🍜Kook intussen de wortel, giet het water af, stamp het tot een puree en voeg een beetje boter toe om het soepeler te maken. 🍜Snijd de biet in kleine stukjes en maal het in een keukenmachine tot moes.🍜 🍜Laat wortel en biet afkoelen. 🍜Snijd de worst in kleine stukjes en voeg toe aan de kool. Voeg eventueel nog wat kruiden toe en laat alles goed afkoelen. 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden op boven en onder warmte. 🍜Pak het filodeeg erbij en het bakblik. Leg een vel bakpapier op het bakblik als het niet bij het filodeeg zit (meestal wel) en leg de filobladeren op het papier en alle vellen op elkaar. Leg een vochtige theedoek op het bovenste blad om het vochtig te houden. Filodeeg droogt snel uit. Bestrijk alle lagen met een beetje gesmolten boter. Dus je slaat alle lagen steeds weer terug tot de helft, zodat je alle bladen geheel insmeert. 🍜Op het 3e blad van onderen verdeel je de paneermeel en daarop de groene koolmassa, houdt de korte kanten een stukje vrij. Niet op het onderste blad (wat ik de eerste keer had gedaan), want dan gaat het gauw scheuren. 🍜op het 5e blad smeer je verdeeld de gepureerde wortel op het vel (denk eraan dat je het ook aan de andere kant moet smeren, dus de andere bladen even omslaan. 🍜op het 7e blad smeer je verdeeld het bietenmoes erop. 🍜Sla de korte kanten naar binnen en dan was het de bedoeling dat je het oprolt, maar dat ging nu niet. Ik heb het nu dubbel gevouwen. Maar als je minder groente ertussen doet, dan gaat het wel. 🍜Besmeer de bovenkant rol met wat boter. Niet te veel, anders wordt het een te vette boel. 🍜Bak de rol in ± 30 minuten goudbruin. Mosterdcreme 🍜Bak de overige uitjes in ½ lepel boter goudbruin en laat het afkoelen. 🍜Roer de zure room met de mosterd in een schaal met wat citroensap en zout. Doe de uitjes erbij. 🍜Snijd de Strudel in schijven en smeer de mosterd crème erop. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 14 oktober aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 oktober Auteur Share Geplaatst: 15 oktober Patat met Parmezaan in de oven voor 2 personen Nodig vor 2 a 3 personen: 🌱3 middelgrote aardappels 🌱zout en zwarte peper 🌱1 el mayonaise (15 gr) 🌱50 gr geraspte Parmezaan Werkwijze: 🍜Schil en was de aardappelen en maak ze droog. Snijd ze in dunne patatjes van ongeveer 1 cm dik. Belangrijk is dat je gelijkmatige stukken snijdt zodat ze allemaal tegelijk gaar zijn. 🍜Meng in een grote kom de mayonaise en kruiden. Voeg de gesneden aardappelen toe. Zorg ervoor dat de aardappelen gelijkmatig bedekt zijn. De mayonaise zorgt ervoor dat de Parmezaanse kaas aan de friet blijft plakken en voegt smaak toe zonder al te veel olie te gebruiken. 🍜Voeg de Parmezaanse kaas toe en meng alles nogmaals goed door. De kaas zorgt tijdens het bakken voor een heerlijke, knapperige korst. 🍜Bekleed een bakplaat met bakpapier of vet deze licht in om plakken te voorkomen. Leg de aardappelschijfjes verspreid op de bakplaat. Zorg ervoor dat ze elkaar niet overlappen, zodat de frietjes gelijkmatig gaar worden en knapperig worden. 🍜Plaats de bakplaat in de voorverwarmde oven en bak tot de frietjes goudbruin en krokant zijn, ongeveer 20-25 minuten. Draai de frietjes halverwege het bakken om. Serveer de frietjes met knoflooksaus of currysaus. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober (aangepast) Spinazie kruidenbrood met Sucuk Nodig: 🌱250 gr bladspinazie (ik heb combinatie van NZ spinazie en snijbiet genomen) 🌱150 gr geitenkaas 🌱100 gr Sucuk (Turkse runderworst) 🌱250 gr tarwebloem no 405 🌱250 gr spelt volkoren meel 🌱250 ml lauwwarme havermelk 🌱7 gr droge gist 🌱½ tl zeezout 🌱½ tl paprikapoeder 🌱1 tl Provençaalse kruiden 🌱¼ tl nootmuskaat 🌱2 eieren 🌱Roomboter en bloem om te bestuiven Werkwijze: 🍜Als je spinazie uit de vriezer hebt, dan moet je het eerst ontdooien, dan uit laten lekken in zeef en dan goed uitknijpen. Ik had een deel dat ik nog moest blancheren en dan heb ik het deel uit de vriezer er op het laatst even mee verwarmd en laten ontdooien. Toen heb ik het in het koude water gedaan, uitgelekt en goed uitgeknepen. 🍜Snijd de geitenkaas en de Sucuk in kleine stukjes. 🍜Meng alle ingrediënten door elkaar, behalve de eieren. Kneed het soepel met de hand. 🍜Laat het deeg dan op een warme plaats 30 minuten opstijven. Je kunt er eventueel een vochtige theedoek overheen leggen. 🍜Verwarm de oven voor op 180 graden. Ik had hetelucht stand gekozen. 🍜Scheid 1 ei en doe dat in 1 kopje. Breek het andere ei en doe dat bij het eiwit van het eerste ei. 🍜Na het rijzen voeg je het 1½ ei bij het deeg en meng goed. 🍜Doe het deeg in een ingevette en met bloem bestuifde broodvorm. Smeer het deeg met eigeel in. 🍜Bak het brood in de oven ± 25 - 35 minuten. 🍜Als het brood gaar is, doe dan de oven uit en laat het brood nog 5 minuten nagaren. 🍜Haal het brood dan uit de oven, laat het even 10 minuten afkoelen voordat je het omdraait op een rooster. Lekker met een plakje kaas erop. In plaats van Sucuk kun je ook gerookte metworst of ontbijtspek nemen. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 19 oktober aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober (aangepast) Gegrilde radijsjes voor 2 personen Nodig: 🌱6 Franse radijsjes, gewassen en gehalveerd 🌱2 lente-uitjes in ringetjes 🌱2 teentjes knoflook in stukjes 🌱1 koffielepel tijm en evt voor de afwerking nog een beetje 🌱1 koffielepel peterselie en voor de afwerking een beetje 🌱2 a 3 theelepels rode wijnazijn of sherryazijn 🌱1 koffielepel honing 🌱3 el olijfolie Werkwijze: 🍜 Verwarm de oven voor op 180 graden, hete lucht oven op 160 - 170 graden. 🍜 Doe de radijzen met de lente-uitjes, knoflook, tijm en bladpeterselie in een vuurvaste schaal. 🍜 Meng de azijn, olie, honing en zeezout. Giet het mengsel over de radijzen. Meng, zodat alle radijzen bedekt zijn met een laagje. 🍜 Zet de schaal in de oven en laat minstens 20 minuten bakken. Laat de uitjes niet te donker worden, dan gaat het te har. 🍜 Werk de gegrilde radijsjes af met zeezout en extra tijm. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 19 oktober aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober Gebakken aardappel, asperges en Rucola Nodig voor 2 personen: 🌱Witte asperges 300 gr of 200 gr uit pot 🌱6 plakjes ham of 4 schijfjes salami in reepjes 🌱Rucola 50 gram 🌱Aardappelen 450 gram 🌱Geraspte kaas 50 gram 🌱Havermelk 3 dl 🌱Roomboter 4 el 🌱Bloem 2 el 🌱Nootmuskaat ½ koffielepel 🌱Zwarte peper Werkwijze: Voorbereiding: 🍜 Schil de asperges van de top naar de voet met een dunschiller en verwijder het harde uiteinde of gebruik asperges uit een pot. 🍜 Schil de aardappelen en snij in de lengte in 6 gelijke partjes. 🍜 Hak de rucola grof. 🍜 Verwarm de oven voor op 225 graden. Bereiding: 🍜 Kook de aardappelen 20 min. gaar in licht gezouten water. Giet af en laat ze even droogstomen. 🍜 Kook intussen de asperges 10 min. gaar in licht gezouten water. Giet af en laat uitlekken. Of haal de asperges uit een pot en laat het uitlekken. 🍜 Smelt 2 el boter in een pan. Roer de bloem met een garde en laat de bloem even garen. Voeg beetje bij beetje en al roerend de koude melk toe. Laat het zachtjes koken tot je een gebonden saus hebt. Kruid het met nootmuskaat, peper en zout. 🍜 Verdeel de asperges over de plakjes ham en rol ze op. Leg ze verdeeld in de ingevette ovenschaal. Of verdeel de plakjes salami in de schaal en leg de asperges erop. 🍜 Schep de saus er verdeeld over en bestrooi het met de geraspte kaas en zet 5 min. onder de ovengrill tot de kaas mooi goudbruin is. 🍜 Smelt intussen 2 el boter in een pan en bak de aardappelen goudbruin. Kruid met peper en zout en voeg net voor het opdienen de rucola erbij. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 19 oktober Share Geplaatst: 19 oktober Ha @Petrasmoestuin, ziet er weer lekker uit! Vooral dat brood 😋. Is er een reden dat je havermelk gebruikt (ook in het aspergegerecht)? Ik neem aan dat gewone melk ook kan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober (aangepast) 1 uur geleden, Dahli zei: Is er een reden dat je havermelk gebruikt Ja hoor @Dahligewone melk kan zeker. Dat komt nog uit de tijd (20 jaar geleden) dat ik ernstig ziek was en een speciaal Candida dieet moest volgen. Dat is heel streng: geen suiker, geen gist, (azijn is gist, dus niets uit potten, blik of zakjes en suiker zit er ook altijd in). Ook mocht ik niets van de koe nuttigen. Dat is nu allemaal wel voorbij, maar koemelk heb ik nooit meer genomen. Ik vind het intussen ook vies. Lactose is suiker b.v. en dat kan ook omgezet worden in je darmen in gist. Nu eet ik ook gewoon zure room, slagroom, feta e.d. Daar zit ook lactose in. Nu op jouw vraag ging ik gelijk wat opzoeken erover waar lactose in melk en in kazen zit. Ik heb de bijlages maar weer weggehaald. Anders zie je mijn recepten niet meer. 19 oktober aangepast door Petrasmoestuin 2 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober Souvlaki van kip met salade voor 2 personen Ik had een ieniemienie wortelpeterselie gistseren uit mijn tuin gehaald, maar de peterselie kon ik in ieder geval vandaag gebruiken. Mijn laatste rode tomaatjes erin verwerkt. Nodig: Voor de spiesjes 🌱250 gram kip in blokjes 🌱1 teen knoflook gehakt 🌱1 el olijfolie 🌱paar druppels citroen 🌱1 tl oregano 🌱1 tl paprikapoeder 🌱paprika: rood, geel en groen in stukken 🌱1 ui in stukken 🌱zout en peper 🌱6 spiesjes Voor de salade 🌱1 kleine snack komkommer in stukjes 🌱2 vleestomaten in stukjes of wat kerstomaatjes 🌱1 kleine ui in dunne ringen 🌱40 gr feta in blokjes 🌱5 groene olijven in ringetjes 🌱1 el gehakte peterselie 🌱1 el olijfolie extra vierge Werkwijze: 🍜Verwarm de oven voor op 250 graden, hete lucht oven op 225 graden. 🍜Meng 1 el olijfolie met de knoflook, citroensap, zout, peper, paprikapoeder en de oregano. 🍜Laat de kip hierin marineren. 🍜Rijg de paprika, ui en de kip om en om op de spiesjes. 🍜Leg ze op een papier beklede bakplaat. Of zoals ik heb gedaan, aan een speciaal spiesenrek. 🍜Bak ze 10 minuten in de oven, draai ze om en bak ze nogmaals 5 minuten. 🍜Meng voor de salade de komkommer, tomaat, olijven, ui en feta door elkaar en voeg wat olijfolie extra vierge toe. Bestrooi met de peterselie. Lekker met gepofte aardappels of met patat. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 19 oktober Share Geplaatst: 19 oktober @Petrasmoestuin wat handig zeg dat spiezenrek! Daar ga ik even naar op zoek! Lekker recept ook lijkt me. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober Auteur Share Geplaatst: 19 oktober (aangepast) 5 minuten geleden, Dahli zei: spiezenrek Ik zie hem bij de Lidl staan https://www.lidl.de/p/grillmeister-grillspiesse-set-edelstahl/p100371975001?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=sho-sea_pmax_base-all_notset_ao_shop_nf_sl_ao_p-google.plz&utm_content&utm_term&cid=21711128316&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsc24BhDPARIsAFXqAB1N9CDzVNXkCh_rcZ5noTD2heZEdMeY6qpPRvoHEksT46Ppnl8zcRAaAiWmEALw_wcB @Dahli 19 oktober aangepast door Petrasmoestuin 1 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 19 oktober Share Geplaatst: 19 oktober Dank je @Petrasmoestuin! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.