Moestuinpassie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september @Petrasmoestuin oh leuk Petra, ik ben benieuwd hoe de sugar baby bevalt. Aan mijn plant hangt nog een meloentje, ik heb ook nog mini canteloupe. Hopelijk wordt het nog wat, ik had heel erg last van meeldauw en heb de bladeren van de planten afgehaald en ik heb ze getopt. Duimen maar 😃 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moestuinpassie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september 18 uren geleden, Dahli zei: Dank voor alle info @Vrouwholle. Ik ga er eentje zonder klimrek kopen, heb hier voldoende klimmogelijkheden bij de volle grond 😃. Al die merchandise erom heen geloof ik wel. Het grootste verdienmodel denk ik. Ik vind het bovendien leuk om zelf uit te vogelen en grondmengsels te maken. Ik tuinier naast de volle grond ook in potten en daar doet alles het ook prima in. Juist leuk om daarover na te denken! Het enige dat me wel handig leek, zijn de watertegels die blijkbaar onlangs zijn ontwikkeld, maar die zijn nog niet te koop 😉. Volgens mij bieden ze vaak in november de bakken aan met 10% korting. Misschien interessant voor je 😃 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moestuinpassie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september @Rookie jeetje wat gaaf al die pompoenen, wat is jouw geheim? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september (aangepast) @MoestuinpassieGewoon een beetje verwaarlozen... 🙃 Dit jaar was een goed pompoenenjaar voor mij. Hier op de foto, langs de warme muur, doen ze het geweldig, maar ik heb ook een klimrek staan op een heel andere plek in de tuin, waar ze volkomen onbeschut staan en ook niet vol in de zon. Daar zitten 9 pompoenen in en op een raar plekje, waar ik nog wat ruimte had (en reserveplanten i.v.m. de slakken) heb ik ook een paar planten gezet, daar zitten nog 3 pompoenen in. Maar ik ben slecht in het onderhouden, ik vergeet te dieven, geef maar te hooi en te gras extra voeding, dus met recht: ik heb ze eigenlijk een beetje verwaarloosd... 16 september aangepast door Rookie 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vrouwholle Geplaatst: 16 september Auteur Share Geplaatst: 16 september Geweldig Rookie 😍 Dat betekend dan meer voeding dan eens in de 5wkn of juist nog minder? Hoe lang geleden heb jij het blad weggeknipt?🤔 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september Dat blad heb ik een paar weken terug allemaal weggeknipt, daar zat meeldauw in. De pompoenen lijken er geen last van te hebben, maar die hoefden ook alleen nog maar af te rijpen. Ik denk dat ik maar 1 of 2 keer voeding heb gegeven, ik vergeet dat eigenlijk altijd...😳 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september @Dahli totale hoogte inclusief bak is 80 cm. En wat de watertegels betreft: ze schrijven dit met de bedoeling dat je dan niet zo vaak water hoeft te geven. Maar het kan ook zijn dat de 'mix' te veel water vasthoudt wat ik heb ondervonden en die bakken van mij waren zeiknat hoorde ik, want ik had ook nog eens water gegeven wat ze op de MM zeiden met mooi weer. Volgens mij is dat om het water te reguleren, niet om het een ander gemakkelijk te maken. Als het hard regent, dan blijft er toch een hoop in die bakken staan. En als je net als ik 4 bakken hebt van 16 vakken en 3 bakken van 8, dan heb ik 22 tegels nodig. Reken maar uit. Ik heb al een kapitaal uitgegeven. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september 2 uren geleden, Rookie zei: Gewoon een beetje verwaarlozen.. Dat moet ik volgend jaar dan ook maar doen en geen water geven.😉 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moestuinpassie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september Wow @Rookie, ik heb totaal 4 pompoenen in drie planten. Twee zijn heel klein en rond terwijl dat een hunneynut zou zijn. De andere is een solor en ik heb 1 baby pompoen. Volgend jaar maar verwaarlozen 😃 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september Ik zit hier een beetje op na te kauwen. Het enige wat ik consequent doe is eenmaal per dag water geven. Dat sla ik eigenlijk geen dag over, tenzij er plensbuien vanuit het zuiden komen, want dan regenen ze nat. Voeding, misschien tweemaal sinds ik ze heb uitgeplant. Dieven doe ik niet, want vorig jaar knipte ik de hoofdstengel door, dus er komt geen snoeischaar meer in de buurt. Ik bind ze wel netjes op, maar verder mogen ze hun gang gaan. Even een zijsprong, maar toch een beetje gerelateerd: ik heb een vrijwillige klimtomaat, die groeide tussen de muur van het huis en de rand beton, die ertegen aan ligt. Zomaar spontaan dus. Ik kan er niet goed bij, want er staan bakken voor. Ik heb hem dus maar gewoon zijn gang laten gaan en bij het water geven kwam er ook wel water daar terecht, maar ik heb er geen aandacht aan geschonken. Hij slingerde gewoon een beetje achter mijn bakken langs, klom door de prei en over de bietjes en deed zijn ding. Geen voeding, niet dieven, geen aandacht. Het is de sterkste tomatenplant die ik heb! Mooie trossen tomaatjes, geen phytophtora, kerngezond en mooi! Zoals ik het zie: de uitgangssituatie was goed, goede grond (geen MM), voldoende voedingsstoffen. Kennelijk redden de planten het daar best een hele poos op. Eenmaal werd van 1 pompoenplant de bladeren geel, pas toen werd ik even wakker en ik heb voeding gegeven. Na een week was de plant weer mooi donkergroen. Ik ga het volgend jaar weer zo doen, selectieve verwaarlozing, denk ik. Wat zijn jullie ideeën? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
CJodokus Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september @Rookie vind je het goed als ik een link zet naar andere item van @Vrouwholle over voeding? Dan houden we één lijntje 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september Ik kan het ook wel even kopiëren en daar plakken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 16 september Share Geplaatst: 16 september 7 uren geleden, Rookie zei: Dieven doe ik niet, want vorig jaar knipte ik de hoofdstengel door, Dat had ik dus ook dit jaar. Gelukkig zat er al een pompoen aan. Daar ben ik erg blij mee. Beter iets dan niets zeg maar. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 25 november Share Geplaatst: 25 november (aangepast) On 11/2/2024 at 11:30 PM, Gitta said: aardbeien planten Aardbeien planten nu? Ik denk dat ik in mijn aardbeitorens vlg jaar kruiden zet en in mijn Fruit Hero waar bosaardbeitjes, blauwe bes en 2 soorten frambozen staan daar 4 tomaten ga zetten. Het fruit vond ik maar erg tegenvallen. De bosaardbei, frambozen proberen wij te verzetten. De eerste in de Hero en de ander in de grond. Lukt het niet, jammer dan, maar tomaten leveren meer op. Want die Hero staat goed in de zon, als er zon is tenminste, zowel in de zomer als in de winter. 26 november aangepast door Arja Edit: Petra, ik heb je bericht even uit het knoflooktopic gehaald en hier neergezet. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november (aangepast) 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Aardbeien planten nu? Ze mogen nog een jaartje. Volgend seizoen gaan ze het derde jaar in. Daarna gaan deze eruit. Ik heb de knoflook erbij gepoot, omdat dit een goede combinatie is en ik daar afgelopen jaar een mooie opbrengst van beide door heb gehad. 26 november aangepast door Gitta Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november (aangepast) 8 uren geleden, Gitta zei: Volgend seizoen Het probleem bij mij is dat de openingen voor de plantjes in deze torens erg klein zijn. Leuke torens speciaal voor aardbeien, maar mest geven e.d. ook moeilijk. Dus ik twijfel nu om er kruiden in te doen. Of ik kijk wat er van komt. Dan heb ik het nog over de bosaardbei, blauwe bes en frambozen gehad, Erg weinig opbrengst vind ik, maar ze stonden wel goed in de zon. Hierbij de fotos van nu. 26 november aangepast door Petrasmoestuin Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november @Petrasmoestuin en @Gitta jullie berichten staan nu hier. 1 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november 49 minutes ago, Petrasmoestuin said: mest geven e.d. ook moeilijk Je kunt ook vloeibare mest geven, dan heb je geen last van te kleine openingen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november 1 uur terug, Arja zei: vloeibare mest Ja dat klopt, maar dat had ik niet, ik geloofde toen in de MM weet je nog? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 26 november Share Geplaatst: 26 november @Petrasmoestuinik ga ook ergens anders de voeding kopen. Ik kan elders een 25 kg zak kopen. Ik ben dan veel goedkoper uit. Het is de zelfde soort voeding, maar voor meer dan de helft minder kosten. Dus voor volgend seizoen zou ik dan voor je aardbeien vloeibare voeding kopen. Dan kun je ze er gewoon in laten staan en kijken hoe de opbrengst dan is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 november Share Geplaatst: 28 november Op 26-11-2024 om 19:48, Gitta zei: 25 kg zak Een poosje geleden heb ik er hier ook naar gevraagd en mij was een adres gegeven. Ik heb de mail verwijderd, want het is voor ons niet zo handig. Die zak moet weer ergens opstaan, verhoogd vanwege water en vocht. En het is al zo vol in onze garage en werkplaats met spullen op dit moment. En mij werd verteld dat je beter aparte voeding kunt nemen specifiek voor b.v. tomaten, aardappelen en groente, omdat ze allemaal andere voeding nodig hebben. Ik moet dat ook allemaal nog bestuderen, ik heb een aantal pakken in huis, maar ja kleine verpakkingen zijn wel duur en ik weet nog niet precies van alle dozen waarvoor ze zijn. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 28 november Share Geplaatst: 28 november @Petrasmoestuindat is ook een manier. Ik ben tevreden over de voeding. Ik geef af en toe wat extra's aan de planten die dat nodig hebben. Dat doe ik altijd al. Dus opzich veranderd er weinig, alleen de prijs is een stuk gunstiger. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 14 december Share Geplaatst: 14 december Op 20-7-2023 om 18:44, Kevins Moestuin zei: Vandaag nog even een korf op eten, zaterdag ga ik denk ik nog 2 rije mais oogsten en de laatste oogst ik iets later omdat die nog wel een paar dagen nodig hebben Wat een prachtige maïs. Zo jammer dat dit niet in mijn moestuinbakken kan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 14 december Share Geplaatst: 14 december (aangepast) Heb je er geen plaats voor @Gitta? Mijn mais deed het heel mooi vorig jaar. Ik heb wel een lagere soort, die van mij wordt ongeveer 1.25 m tot 1.50 m. Hij was lekker! Ik had twee bakken/vakken, soort Earlibird. 14 december aangepast door Rookie 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 14 december Share Geplaatst: 14 december En heb je dan 1 plant per vak? Want een vak is maar 30x30 cm. @Rookie Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.