Rookie Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Wat ik graag wil gaan bewaren: aardappelen, bieten, kolen, pastinaken, winterwortels. We hebben onder ons huis een klein keldertje, waar we een stellingrek willen maken, om dat allemaal op te leggen. De bedoeling is om ventilatieroosters te maken in de muur naar de kruipruimte van het huis, zodat er hopelijk voldoende ventilatie komt. Tegen de tijd, dat de buitentemperaturen gaan dalen, zal het in de kelder ook wel gaan afkoelen, maar dat kunnen we meten tegen die tijd. Wat ons wel opvalt, is dat de kelder vrij vochtig is. Er zit een vloer van beton in, die willen we nog gaan verven met een vochtwerende verf. Ik heb gelezen, dat b.v. de wortels, bieten en de pastinaken ook bewaard kunnen worden in een krat met vochtig zand. Daarom denk ik eigenlijk, dat het vocht in de kelder niet zo erg is, maar misschien heb ik dat mis? Aardappelen worden ingekuild, dat is dan toch ook vochtig? Is mijn plan uitvoerbaar of is dat een verloren zaak? Wat zouden we moeten doen, om het te laten werken? Ik zou mijn groentes graag in de kelder willen bewaren tot maart of april, als dat mogelijk is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 (aangepast) Een beetje vocht zou niet uit moeten maken maar het moet niet schimmelig worden. Verluchten is dan ok. Jute zakken kunnen helpen tegen licht en vasthouden van wat vocht in de groente. In ons huis in Frankrijk hebben we op veel verschillende plekken de groentes en appels bewaard de winter door. Het beste werkte toch die plekken waar vaak frisse buitenlucht binnen kwam. Het ging in kratten in niet te dikke lagen en afgedekt. Later moesten we ook beschermen tegen muizen. Appels gingen in een stukke vrieskist buiten in kratten dat ging heel goed. In zand hebben we nooit gedaan; kan ok zijn. Er kunnen plekken ontstaan op de groentjes, Je moet gewoon veel controleren en de verdachte groente als eerste gebruiken. 3 september 2024 aangepast door appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 3 september 2024 Auteur Geplaatst: 3 september 2024 Dankjewel! Jute zakken kan ik wel kopen. En dan goed ventileren en vaak controleren dus. Quote
jootje Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Ik heb vorig jaar voor het eerst winterwortels in de schuur bewaard. Mijn schuur is echt vochtig…., wel frisse lucht. Ging heel goed. De laatste wortelen hadden wel een plekje hier en daar. appels bewaar ik op de werkbank van dezelfde schuur in een kartonnen fruit kratje…eigenlijk meer zo’n doos kratje waar appels in binnen komen in de winkel, er kan maar 1 laag in. Theedoek erover, en volgende platte doosding er bovenop. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 3 september 2024 Auteur Geplaatst: 3 september 2024 Dat klinkt heel goed @jootje! Tot wanneer heb je die wortels kunnen bewaren? Een goede ventilatie is dus eigenlijk het belangrijkst. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Kolen bewaren ging trouwens niet zo goed bij ons. We hebben het vooral met rode kool geprobeerd. Er kwamen snel slechte plekken. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 3 september 2024 Auteur Geplaatst: 3 september 2024 Ik vind kolen bewaren ook lastig. Maar ik oogst ze ook te vroeg, waardoor het best nog een poos warmer weer is. Volgend jaar wil ik dat dus niet meer en ga ik late kolen zaaien, die pas tegen de winter geoogst hoeven te worden: Langedijker Bewaarkool. 1 Quote
jootje Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Rookie, volgens mij tot maart….maar toen zaten er hier en daar wel wat lelijke plekken op. Quote
Rookie Geplaatst: 3 september 2024 Auteur Geplaatst: 3 september 2024 Ik doe het er voor. De lelijke delen snijd ik wel weg en ze kunnen altijd nog in een soepje of stamppot. Quote
Vinky Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 (aangepast) Hey @Rookie Kratten met zand: ja, maar niet in de kelder want geen ventilatie, en vol (met een deel van de aardappels). Wel in de schuur, want veel ventilatie. En ik gebruik altijd droog zand. Vochtig zand lijkt me een broedplaats voor schimmels. Winterwortels gaan in een krat. Eerst een bodempje droog wit zand, vingerkootje ofzo. Wortels er in zodat ze elkaar niet raken. Laagje zand erover. Tweede laag wortels. De ervaring leert dat hoe dikker de laag zand is, hoe verser ze blijven. Ik gebruik alleen gave wortels. Eerst wassen in een emmer water om dat de controleren. Dit doe Ik al half september. Later in het seizoen heb ik vaak aantasting van wortelvlieg: zwarte vraatgangetjes waar witte larven in vreten. Maar als er geen druk is van wortelvlieg, kan het misschien ook later. Ik bewaar slechts een klein deel van de wortels in het zand – de meesten laat ik in de grond staan voor wintergebruik, en in de keuken figuurzaag ik om de eventuele vraatgangen heen. De wortels in het zand zijn een soort reservebank, voor als de wortels in de volle grond te slecht worden. Uit het zand kan ik tot in het voorjaar oogsten – soms tot in de zomer. Knolselderij: oogsten voor serieuze vorst wordt verwacht. Door een emmer water halen om te zien of ze gaaf zijn. Wortels tot kort bij de bol bijsnijden. Alle grote stengels er af, maar niet de binnenste korte, zodat een toefje van 10 cm overblijft. Bodem droog zand in een krat. Knollen er op. Aanvullen met zand tot dat toefje loof. Blijft goed tot maart/april. Vanaf dan drogen de knollen in en verliezen ze hun smaak. Als de wortels en de selders eenmaal in het zand liggen, controleer ik nooit. Bij het oogsten uit zand merkt ik wel of er iets mis is, en dat komt zelden voor. Bieten heb ik in het verleden ook gedaan, zoals knolselderij, en dat ging goed. Pastinaak kun je beter in de grond laten zitten. Daar heb ik goede ervaringen mee, maar lees ook even https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/pastinaak/ en dan onderaan tot je bij het kopje Bewaren bent. Sluitkolen, rood en wit, ga ik pas bewaren als het serieus gaat vriezen. Dan hang ik ze met stronk en al aan de balken in de schuur. Als het vervolgens warm wordt, verleppen en verdrogen ze snel. Het is altijd weer een afweging: lang in de grond laten staan met de kans op bevriezing, of vroeg aan de balken met kans op verleppen. Maar ik merk ook dat enigszins verlepte rode kool of witte kool (dus niet compleet dor) het in de pan niet slechter doet dan verse. Vaak halen de opgehangen kolen de Kerst niet. Begin niet te laat met bewaren van wortels, en begin niet te vroeg met de overige groentes. Succes er mee! Foto’s van 2022: niet alle gewassen wortels waren mooi genoeg voor de winteropslag 5 september 2024 aangepast door Vinky 2 Quote
Rookie Geplaatst: 5 september 2024 Auteur Geplaatst: 5 september 2024 Wauw! Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik heel veel mee. Ik heb de afgelopen jaren geen last gehad van die wortelvlieg, dus ik hoop dat dat zo blijft. Mijn idee was om in de grond te laten zitten, wat in de grond kan blijven zitten. De wortels en de bieten kunnen dat dus ook. Ik heb het stukje van Diana doorgelezen over de pastinaken, dat is ook duidelijk. En anders kan ik ze nog invriezen, indien nodig. Die tip om een stokje te zetten bij de pastinaak is wel een goede, ik had geen idee, dat het loof verdween. De knolselderij zal ik oogsten voor de eerste vorst, tot die tijd kan hij nog even blijven zitten. Ik heb ze dit jaar voor het eerst, het zijn er maar twee, want de rest lukte niet, of werd opgegeten, maar ik ben wel erg zuinig op deze twee overlevers. Die gaan dus ook in een krat. De kolen zal ik dit jaar moeten verwerken, want die moet ik binnenkort gaan oogsten, die gaan het niet zo lang redden, vermoed ik. Ik laat ze zo lang mogelijk staan, maar ik wil ze de grond uit hebben voordat ze gaan barsten. Volgend jaar dus late kolen kweken. Dan gaan alleen de aardappelen in de kelder en de rest gaat dan in de kratten in de garage, waar wel goede ventilatie is. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar bewaren in zand, want de muizen zullen de jute zakken ook wel erg waarderen, bedacht ik later.🐁🐀 Ik ga er mee aan de slag! 2 Quote
Vinky Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 22 minuten geleden, Rookie zei: Volgend jaar dus late kolen kweken. Ja doe dat. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.