Stan Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Ik zou het idd ook nog even boven de 72 graden laten komen (steriel maken) voor het invriezen. Hoeveel suiker gebruikje en hoe lang laat je het koken ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Ik gebruik een kilo suiker per liter en 20 gr citroenzuur. Ja ik wil het morgen inderdaad nog even verhitten( eerst zeven)... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Hmmm, dat moet meer dan genoeg zijn ? raar. Ik gebruik ook nog wel eens minder zonder een probleem. Gaat je zuurdesem daar ook beter dan hier in Nederland ?(er kunnen ook gewoon meer schimmelsporen in de lucht zitten). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 In Nederland heb ik nooit zuurdesem gemaakt, hij doet het wel goed.Ik denk dat het probleem in de koude bereiding zit...daarom ook ga ik morgen verhitten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Wat ik doe met koude bereiding is enkel de bloesem koud laten trekken en dan de suiker en sap koken gaat altijd goed en met super smaak(wel wat inkoken). aardbeiensiroop b.v. eergisteren gemaakt dan kook ik gelijk de vruchten en dan van enkel sap en suiker maak ik door wat inkoken ook siroop. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 http://www.levenvanhetland.nl/weckkapjes.htm Dat zijn de weckkapjes, vooral goed bij hete vloeistoffen, ze trekken dan vacuüm. Ik heb ze nog niet gebruikt maar hoop nu op minder schimmel.In mijn grolschflesjes heb ik nog nooit schimmel gehad dus het komt echt volgens mij door de schroefdoppen her te gebruiken. (fles en pot) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 14 december 2014 Share Geplaatst: 14 december 2014 En hoe gaat het met jullie wijn? Volgens mij is het bijna tijd om te bottelen? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tas-bos Geplaatst: 30 mei 2015 Share Geplaatst: 30 mei 2015 Kan ik ook citroensap gebruiken ipv hele citroen heb t niet in huis nu maar wel de vlierbloesem? Gr natasja Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 31 mei 2015 Share Geplaatst: 31 mei 2015 Gewoon doen. Bevalt het je niet, doe je het de volgende ronde anders. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 31 mei 2015 Share Geplaatst: 31 mei 2015 Kan ik ook citroensap gebruiken ipv hele citroen heb t niet in huis nu maar wel de vlierbloesem? Gr natasja zeker doen met citroensap, want t gaat om het zuur in je vlierbloesemdrank. je kan ook citroenzuur gebruiken, verkrijgbaar bij veel Turkse supermarkten of biologische op internet bestellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 1 juni 2015 Share Geplaatst: 1 juni 2015 Ik heb nog steeds een fles liggen.Hij is erg zoet,dus vind m eigenlijk niet heel erg lekker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 1 juni 2015 Share Geplaatst: 1 juni 2015 Probeer m eens als dressing over de sla..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
diesel4666 Geplaatst: 20 juni 2015 Share Geplaatst: 20 juni 2015 Ik heb tien dagen geleden vlierbloesemsiroop gemaakt. Heb nu een probleem. Hoeveelheden waren als volgt (gebaseerd op het recept uit het boek "Mijn Oogst" van Wim Lybaert): 3l water, 1,8kg bruine rietsuiker, zeste van 6 citroenen en 2 limoenen, 2 citroenen in dikke schijven, 100g citroenzuur, 150 vlierbloesems Eerst water aan de kook brengen, dan 5min doorkoken met de suiker. Laten afkoelen, dan alle ingrediënten erbij en 3 dagen laten trekken, onder deksel.Daarna gezeefd met neteldoek. Flesjes met schroefdop 30min in kokend water gelegd. Deze dan gevuld met de koude siroop. Deksel aangedraaid. Nu tien dagen later, zit er een rare witte substantie bovenaan in de flesjes. Is dit schimmel?Zoveel suiker en citroenzuur lijkt mij, dat het toch een tijdje moet kunnen bewaard worden?Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
diesel4666 Geplaatst: 21 juni 2015 Share Geplaatst: 21 juni 2015 Niemand die hier kennis van heeft? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 21 juni 2015 Share Geplaatst: 21 juni 2015 Moeilijk te zien...lijkt op n schimmel....Je kunt het geheel nóg n keer koken en dan heet in de (met soda schoongemaakte) fles doen; dan speel je in elk geval op safe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
diesel4666 Geplaatst: 22 juni 2015 Share Geplaatst: 22 juni 2015 Enkele vraagjes:- Wat kan ik volgende keer doen om dit te voorkomen? Net zoals jam, de vloeistof zelf ook kokend in de flessen gieten?- Hoelang zou ik de huidige siroop moeten koken, om van de schimmel af te zijn?- Brengt het koken smaakverlies teweeg? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 Ik had het vorig jaar ook. Ik stop de siroop nu in flessen die in de vriezer kunnen. Het antwoord dat ik vorig jaar kreeg was dat het aan de doppen zo kunnen liggen..ik had schroefdoppen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 ok, thnx, die doppen hebben wij ookgaan we die maar even xtra goed schoonmaken Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 Ik heb tien dagen geleden vlierbloesemsiroop gemaakt. Heb nu een probleem. [...] Eerst water aan de kook brengen, dan 5min doorkoken met de suiker. Laten afkoelen, dan alle ingrediënten erbij en 3 dagen laten trekken, onder deksel.Daarna gezeefd met neteldoek. Flesjes met schroefdop 30min in kokend water gelegd. Deze dan gevuld met de koude siroop. Deksel aangedraaid. Nu tien dagen later, zit er een rare witte substantie bovenaan in de flesjes. Is dit schimmel?Zoveel suiker en citroenzuur lijkt mij, dat het toch een tijdje moet kunnen bewaard worden?Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt!! Begrijp ik dit goed: Je hebt de vlierbloesem in gekookt suikerwater gelegd, drie dagen laten trekken en dan gezeefd via neteldoek, en flesjes ermee afgevuld? Dat zijn al drie risico punten: 1. Aan steriel gekookt suikerwater voeg je de complete natuur toe van vlierbloesems. Water en suiker zijn een perfecte broedplaats voor bacteriën.2. Neteldoek: was die uitgekookt?3. Koude siroop is niet steriel, het heeft bijna geen zin om je flessen uit te koken. Al enige jaren kook ik mijn doppen en deksels niet meer uit. Boven aan de hals spuit ik wodka of nog sterkere alcohol, daarna doe ik er plastic folie overheen, duw zo diep mogelijk om zo veel mogelijk lucht te verwijderen tussen folie en inhoud, en draai dan een schone, maar niet steriele dop er overheen. Niet te hetig, om het folie niet te beschadigen. Dan even op de kop zetten. Edit: Bij mij gaat de kokend hete siroop in de hete fles (die op een houten snijplank staat). Nooit geen problemen gehad. Edit 2: Hier trouwens wel het experiment van flessen in de oven steriliseren. Aangezien de voorschriften daarvoor op internet compleet uiteenlopen, heb ik de flessen meer dan een kwartier aan (zeer ruim) 100 graden blootgesteld, en daarna direct afgevuld met kokende siroop. Voordeel: de sodaresten heb je nou niet. Als dit goed gaat, ga ik nooit meer sukkelen met pannen kokend sodawater. Zo makkelijk dit. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 mijn siroopje is klaar maar ruikt erg naar vlier en weinig naar bloesem?ik heb de bloemetjes met een klein stukje groene steel gebruikt, was dat ok? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
diesel4666 Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 Dat zijn al drie risico punten: 1. Aan steriel gekookt suikerwater voeg je de complete natuur toe van vlierbloesems. Water en suiker zijn een perfecte broedplaats voor bacteriën.2. Neteldoek: was die uitgekookt?3. Koude siroop is niet steriel, het heeft bijna geen zin om je flessen uit te koken. Bedankt voor de hulp jasmin!! 1. Klinkt eigenlijk heel logisch, eh. 2. Neen. Neteldoek kwam wel nieuw uit de verpakking.3. Begrijp het. Ik dacht dat door de suiker en citroenzuur het goedje sowieso niet zou kunnen bederven. Volgende keer kook ik dus het eindresultaat vooraleer in de flessen te gieten. Hoelang koken is voldoende eigenlijk? Mijn siroop ruikt heel fel naar de bloesems. Ik heb er wel heel veel gebruikt (50 schermen per liter).De meeste recepten online gebruiken er echt veel minder. Ik ga de schimmel erafhalen, en dan het goedje terug koken en terug in flessen. Vraag is dus: hoe lang koken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
diesel4666 Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 mijn siroopje is klaar maar ruikt erg naar vlier en weinig naar bloesem?ik heb de bloemetjes met een klein stukje groene steel gebruikt, was dat ok? Ik gebruikte een schaar om de zoveel mogelijk steel weg te knippen in 1 keer per scherm. Er zitten dus sowieso wel nog steeltjes erbij.Ik moet zeggen dat die van mij echt geweldig naar bloesem ruikt en smaakt. (alleen spijtig van de schimmel ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 23 juni 2015 Share Geplaatst: 23 juni 2015 @RobO, steeltjes mee laten trekken is geen ramp doe ik ook Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 24 juni 2015 Share Geplaatst: 24 juni 2015 ok, dan Stanmaar ben niet tevreden over de geur...watskebeurt?verder wik ik wel even proberen een van de flesjes opnieuw bijna afgesloten te verhitten tot 100 graden in de oven om te kijken of het dan ook gaat schimmelen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 24 juni 2015 Share Geplaatst: 24 juni 2015 nou, valt reuze meena afkoelen en inflessen een lekker stroopje, gekeurd door de thuisbuuv, vond het goed maar een beetje zoet?hoe maak je ivn een siroopje minder zoet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.