Stan Geplaatst: 28 juni 2013 Share Geplaatst: 28 juni 2013 @Kassiopei,Ik heb maar 1 mengsel gemaakt dus met en wat citroensap en ascorbinezuur. Ik wil er ook wat snoep van gaan maken. Ik denk simpel te starten door er vlierbloesemstroopsoldaatjes van te maken. Of ga door de siroop nog wat vers fruit doen als aardbei of kers voor extra smaak aan de snoepjes te geven. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Danuta Geplaatst: 28 juni 2013 Share Geplaatst: 28 juni 2013 Ik heb nu bij de vierbloesemwijn appelzuur gedaan...eerste keer, volgend jaar ga ik dat ook eens proberen bij de siroop en gelei omdat ik zelf eigenlijk niet zo van citrus houd.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 28 juni 2013 Share Geplaatst: 28 juni 2013 @danuta @stanHet zijn allemaal zuren, is er veel verschil in de smaak die het toevoegt?(Het gaat mij er dan vooral om om die vlierbloesem er zoveel mogelijk uit te laten komen, en het toch te kunnen bewaren) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 28 juni 2013 Share Geplaatst: 28 juni 2013 @Kassiopei, Ja het ascorbinezuur is iid wel heel zuur maar smaakt wat minder naar citroen. En zover als dat ik weet maken ze het ook uit verschillende citrusvruchten. Kan dus ook uit mandarijn of sinasappel komen. Wat de smaak van appelzuur doet ? Maar dat verteld danuta je wel. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 28 juni 2013 Share Geplaatst: 28 juni 2013 Dankjewel, dan kan ik me wel iets bij voorstellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Danuta Geplaatst: 29 juni 2013 Share Geplaatst: 29 juni 2013 Appelzuur is fris zuur, geen citrustonen dus weinig afleiding van de smaak waar je mee aan het werken bent... Een smaak in zuur is moeilijk aan te geven maar ik ga het toch proberen Citroenzuur geeft een directe herkenning door de achtergrond van citrus....., de nasmaak is goed, citrusachtig...makkelijk dusAscorbine is gewoon zuur (sterk zuur trouwens) geen nasmaak wel nijpt het je smaakpapillen even af vind ik persoonlijk.Appelzuur is frissig van smaak, vergelijkbaar met citroenzuur maar het heeft geen nasmaak en een schonende werking op je smaakpapillen. Maar ik ben een foodynerd Ik zet appelzuur in bij mooie niet al te sterke smaken bvb bij bloesems of als ik een beetje verborgen kruidige smaak niet wil overheersen met een sterk zure of citrusachtige smaak aangezien die heel dominant kunnen zijn. Tot nog toe bij andere ingemaakte zaken, wijn is dus op dit moment voor mij nog in het probeer stadium maar ik zag dat meer ervaren mensen ook vaker een mix van appel, citrus en wijnsteen gebruiken bij vlierbloesem dus ik heb alleen de appel genomen en 1 klein gesneden echte citroen bij de bloesems... Heel belangrijk is als je iets gaat maken van een produkt uit je tuin is om dat produkt smaakmatig goed te leren kennen geur, smaak, nasmaak, voor zoete produkten is dat eigenlijk heel makkelijk, leg het 24 in een suikermengsel met een beetje water, verder niets. Neem de oneetbare delen eruit (zoals bij vlierbloesem is alleen het stuifmeel belangrijk) goed roeren en of even pureren en nu gewoon proeven met een schone mond, de suiker is zoet, dat weet ik maar eht is ook een drager en versterker van smaken. Je zult merken dat er smaken zijn die meteen op de voorgrond treden, nasmaak maar ook of de smaak in je hele mond plezierig of alleen deels...fijne smaakjes zoals kruidig, honingachtig, vanille enzo zijn dan de smaken die je moet behouden en eventueel versterken, zijn die er dan gebruik een fijner frisser zuur, zijn er overheersende smaken en weinig of geen zachte tonden dan kun je makkelijker een sterker zuur inzetten, slecht my 2 cents en hoe ik het bepaal en doe )) Ik denk dat ieder voor zich gewoon moet proberen. Ik heb nu een kleine proef staan met vlierbloesem en als die naar mijn zin is zet ik die volgend jaar gewoon groter op. Ik ben dol op de smaak van vlierbloesem, saus, gelei, likeur etc....ik maak geen siroop meer want die kun je hier overal en van verschillende merken kopen en die is eindeloos lekker dus daar ga ik niet voor in de keuken staan ) Ik kwam toevallig nog een flesje likeur van vorig jaar tegen waarvan ik dacht dat hij op was...manoman wat was dat lekker...ik koester die nog even en houd hem alleen maar voor mijzelf...) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 29 juni 2013 Share Geplaatst: 29 juni 2013 Oew, wat een leuke vondst Ook bedankt!Leuk om bij de basis te beginnen.Er staan hier nu een paar glaasjes met bloesem te trekken.Een puur, een met wat suiker, en eentje met wat suiker en wat citroen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 5 juli 2013 Share Geplaatst: 5 juli 2013 Na een boel geëxperimenteer en liters sap rijker weet ik wat mijn favoriete mengsel is.Ik vond het wel verrassend dat je aan het pure sap kunt proeven dat het familie van de bessen is, en dat met de suiker de bloesem er uit komt.De citroen vond ik wel in het verlengde liggen van de smaak, dus wel passend.De zuren vond ik weer te zuur, ben meer van hartig dan van zoet, en dan moet er naar mijn smaak te veel suiker door om dat op te heffen en proef je de bloesem ook weer minder.Het lekkerst vond ik 300 gram suiker en een kleine citroen per liter getrokken bloesem. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Danuta Geplaatst: 7 juli 2013 Share Geplaatst: 7 juli 2013 Ziet er geweldig uit, hier is eht helaas allang gedaan met de bloesem, te veel zon helaas, maar er komen dit jaar wel erg veel vlierbesseng eloof ik )Naja, erg druk gehad dus dit jaar alleen dus de wijn, volgend jaar beter, dan hoef ik waarschijnlijk ook niet in het voorjaar naar Nederland, dat scheelt al weer ) Succes , hier staat de vlierbloesemwijn stevig te borrelen in ieder geval ) Allemaal happy gistcelletjes die alcohol poepen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 7 juli 2013 Share Geplaatst: 7 juli 2013 Jij ook met de wijn en bessen straks!Ik zal de geur gaan missen. Hij staat hier bij de achterdeur, die loop ik in en uit, en in de keuken hingen steeds nieuwe bloesems te drogen, en stond er te trekken.Kon het niet laten en heb vandaag van de allerlaatste mooie bloesems nog een paar liter gemaakt, om weg te geven.Volgend jaar wil ik ook de wijn gaan maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 24 april 2014 Share Geplaatst: 24 april 2014 nog even en...het vlierbloesemseizoen komt er weer aan vorig jaar heb ik stevige drankjes gemaakt van de bessen en omdat die goed verkochten dacht ik voor 2014 goed door te gaan door ook iets met de bloemtrossen te gaan doen. Dat wordt vlierbloesemlimonade. Nu ben ik voorbereidingen aan het doen, wat heb je allemaal nodig? Er is in Friesland een groothandel die hele mooie spullen verkoopt die je nodig hebt als je het groter aanpakt, zoals ik van plan ben. Een mooi plastic gistingsvat met kraantje en waterslot. 220 liter. beetje te kostbaar voor mij (alleen) 97 euries namelijk . Is er hier iemand die ervaring heeft met plastic/ kunststof teilen, welk materiaal je moet vermijden (ivm smaak, hygiëne of gezondheidsaspecten) en waar je verder op moet letten bij aanschaf. Ik speel nu met t idee om 1 of 2 witte speciekuipen te halen bij de bouwmarkt (dacht 7 euro per stuk). Daar kan ik straks per teil toch al gauw 80 liter van mijn frisdrank in laten staan en dan scheppen en flesjes afvullen met een grote kan. hebben jullie ervaring hiermee en goeie idee-en? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jdw Geplaatst: 24 april 2014 Share Geplaatst: 24 april 2014 Volgens mij kun je niet alle kunststof/plastic materialen gebruiken om levensmiddelen in te verwerken omdat er dan schadelijke stoffen kunnen vrijkomen. Die gistingsvaten zijn uiteraard voor levensmiddelen geschikt. Vind zelf gistingsflessen met waterslot mooier, maar ja ook gelijk een stuk kwetsbaarder. Heb er een keer eentje aan gruzelementen gestoten met stofzuigen, dan besef je ineens dat 25 liter een enorme plas is, huis heeft weken naar wijnkelder geroken O ja en check regelmatig marktplaats! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 24 april 2014 Share Geplaatst: 24 april 2014 yep, daarom! Als ik de recepten goed doorlees hier zou zo'n limonade tot drie dagen moeten rijpen en bubbels vormen. Verder weet ik dat plastics reageren op zuur (uit ervaring met fritessaus emmers in de buitenlucht) in de dranken die ik ga maken komt natuurlijk fruitzuur en het zuur van citroenen maar dat geld niet of in mindere mate voor de gistingsvaten en emmers van de groothandel? er staat op hun website alleen verrmeld dat ze van "plastic" zijn... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sandrina Geplaatst: 24 april 2014 Share Geplaatst: 24 april 2014 Waarom moet limonade staan gisten en borrelen? J bedoelt zeker wijn of Champagne? Mijn limonade gist niet; zit binnen een dag in de flessen waar ik ze hebben wil. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 24 april 2014 Share Geplaatst: 24 april 2014 mag wel. er ontstaat dan koolzuur wat het een extra zomers tintje geeft, er komt ook gisting op gang en ontstaat alcohol, maar lang zoveel niet als bij wijn. wat dan ook, de drank moet een tijd kunnen staan in een vat/ emmer / teil. en die mag best groot zijn wat mij betreft (vanaf 50 liter) omdat ik veel wil maken enkel een grote pan is mij niet groot genoeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 26 april 2014 Share Geplaatst: 26 april 2014 je kan ook gewoon naar de snackbar gaan,en vragen of je de mayo-ketchup emmers mag hebben.Dan boor je daar een gat in,waar je kurk met waterslot in kan, is ook een stuk makkelijker te verplaatsen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 Ik lees in dit topic dat meerdere mensen wijn proberen. Welk recept is jullie het meest bevallen? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 Ik heb maar 1 recept ooit uitgeprobeerd en die bevalt goed, voor de vlierbloemen dus, niet de bessen. edit, wil je dat recept? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 Heel graag Piroska ik wil het dit weekeind gaan maken. De siroop maak ik vaker en vind ik erg lekker Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 OK komptie, voor 10 liter. ingredienten: 2 kilo suiker1liter vlierbloemen60 gram wijnsteenzuurwijngist ( hoeveelheid nemen die op de verpakking staat) giststarter: 150 gr suiker1 liter appelsap1 theelepel citroenzuurde wijngist of een gedeelte ervan, zie hieronder. Maak 2 dagen van te voren de giststarter door het appelsap te verhitten en de suiker en citroenzuur er in op te lossen. Laat afkoelen tot gisttemperatuur en voeg gist toe. Stop in een ruime fles, 2 liter cola fles volstaat wel, met een prop watten er op en laat 2 dagen gisten of 3 . pluk de vlierbloesem en stop ze een nachtje in een vuilniszak zodat je de volgende dag makkelijk de bloemetjes er af schudt of trekt. De bloempjes, zonder steel dus, doe je in een maatbeker, een beetje met de maatbeker op het aanrecht slaan zodat ze inzakken en dan meet je 1 liter bloemen af. Maak suikerwater van de suiker en 2 a 3 liter water, laat afkoelen en voeg het zuur toe. Doe de bloemen in een gistingsvat en giet er het afgekoelde suikerwater op, dan ook je eerder gemaakte giststarter. Vul aan met (gekookt en afgekoeld) water tot 7 liter en laat een dag of 4 wild gisten met een kaasdoek op je vat met elastiek erom. Af en toe omroeren! Na deze gisting zeven en door een kaasdoek in een schoon vat gieten, aanvullen tot 10 liter en waterslot erop zetten. Paar maanden wachten. En bottelen! Ik maak 150 liter in 1 keer en doe dan niet ALLE gist bij de giststarter, ik ben bang dat het dan de hele kamer door gaat borrelen. Ook kook ik altijd al het water wat ik gebruik om aan te vullen omdat we hier alleen maar bruin en vies kraanwater hebben en putwater ook niet echt heeeel schoon is, misschien hoef je dat in Nederland/België niet te doen. Wij drinken deze wijn als fröcc: groot longdrinkglas half vullen met wijn, aanvullen met spuitwater, citroentje erin en een takje munt er in. Edit, je kan het zuur beter in het hete suikerwater oplossen, je laat het WEL eerst afkoelen als je nog een restant aan gist toe te voegen hebt omdat je bijvoorbeeld niet alles in je giststarter hebt gestopt. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 Dank je wel dat klinkt heerlijk ik hoop dat het gaat lukken Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 28 mei 2014 Share Geplaatst: 28 mei 2014 succes! Ik ga ook dit weekend aan de slag, weer 150 liter want die van vorig jaar is al haast op Ik vries overigens tussendoor de bloemetjes in want ik kan geen 15 liter op 1 dag plukken hier in de tuin, dat kost een paar dagen, sommige bloemen worden wat bruinig dan, de ergste aan de rand van de zak haal ik er uit maar aan de smaak heb ik verder niets gemerkt afgelopen jaar dus het is geen probleem dat invriezen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 29 mei 2014 Share Geplaatst: 29 mei 2014 Ik heb m ook gemaakt ,vond de mijne nogal zoet geworden. Hoe is die van jou Piroska? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 29 mei 2014 Share Geplaatst: 29 mei 2014 Hier komen we om in de vlier Ik knip maar een paar schermen per boom want er is keuze genoeg Maakt het uit hoeveel maanden je het in het gistingsvat laat? Kun je het niet na een maand oid bottelen? Wat doet zo een vat verder nog aan de smaak? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 30 mei 2014 Share Geplaatst: 30 mei 2014 Ik heb de bloesem er maar een week in de mostemmer gehad, daarna alles gefilterd en de vloeistof in de fles gedaan.Waterslot er op,en laten staan tot ie geklaard was. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.