thea Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Dit is mijn recept al 35 jaar.20 bloemschermen/3 citroenen/3 lt water dit alles toegedekt 1 nacht laten staan.zeven door een doek.3 kilo suiker toevoegen onder voort durend roeren opwarmen TOT aan de kook ,laten afkoelen.50 gram citroenzuur (oplossen in water ) en toevoegen. NIET KOKEN MAAR ER TEGEN AAN. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Pot citroenzuur van 300gram voor € 1,75 bij de turk gekocht Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Ik heb een pan staan Denk zo'n 40 schermen geplukt, zoveel mogelijk groen eraf geknipt.In een grote soeppan gedaan, 3 liter water erbij, 2 in stukjes gesneden citroenen en 1 sinaasappel.Zit nu te dubben of ik het 1 of 2 nachten laat 'trekken'. Dan citroenzuur erbij en suiker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Ook ik ben aan de slag gegaan met vlierbloesem, maak het op 2 manieren die ik beide hier gevonden heb, er staat een pan met suikerwater met bloesem en citroen erin en ook probeer ik de koude methode, die ik 24 uur laat trekken.Morgen ga ik nog een lading maken die ik 2 dagen wil laten trekken.Ga nu gauw weer naar buiten, zonnetje schijnt, tuin roept!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heylane Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Mijn huisgenootje zucht af en toe diep als ik haar weer meesleur om bloesem te gaan knippen, maar ze is erg blij als de siroop straks klaar is. Ik ga verschillende recepten uit proberen denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Vlierbloesemazijn is trouwens ook erg lekker, een paar bloemschermen in azijn laten weken, azijn krijgt hier een heerlijke smaak door, lekker om een paar druppels van op bv aardbeien te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 5 juni 2012 Share Geplaatst: 5 juni 2012 Misschien vinden jullie deze ook leuk. Ja ja ik weet het, een advertorial, maar dat heb ik aan gene zijde ook wel eens gedaan, misschien mag het nu een keertje andersom. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 7 juni 2012 Share Geplaatst: 7 juni 2012 Gisteren vlierbloesemjam gemaakt, vlierbloesem in appelsap met citroen met wat munt erdoor, daarna met suiker inkoken.Vanmorgen op een geroosterd boterhammetje, heerlijk fris. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2012 Share Geplaatst: 7 juni 2012 Heb je die vlierbloesems verwarmd in de appelsap? Ik begreep dat als je vlierbloesem verwarmd dat je dan een oude kerk ( wat dat mag wezen weet ik ook niet, maar het lijkt me niet lekker) smaakje krijgt...Het idee spreekt me wel aan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 7 juni 2012 Share Geplaatst: 7 juni 2012 Heb de koude methode gebruikt, maar ga met de volgende bloesem eerst de appelsap in de suiker smelten, daarna de vlierbloesem en de munt erin, kijken of ik dan ook smaakverschil ontdek. Nog even een vraag over de vlierbloembubbels, nadat het 5 dagen in een pan gegist heeft, kan ik het dan in een lege colafles gieten, of moet dit in een fles met wijnslot?Leuk deze experimenten die ook nog es lekker zijn! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tomenco Geplaatst: 7 juni 2012 Share Geplaatst: 7 juni 2012 Zelf nog nooit gemaakt, maar kennissen die heel veel vlierbloesembubbels maken, gebruiken altijd plastiek flessen van frisdrank met bruis. Volgens hen zijn flessen van water zonder bruis zijn niet sterk genoeg, idem glazen flessen (champagneflessen moet natuurlijk wel lukken ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 8 juni 2012 Share Geplaatst: 8 juni 2012 Ik heb een gistingsfles met waterslot.Omdat er gisting plaats vind in de (cola)fles kan de fles kapot knappen.Je kan dit voorkomen door een ballonnetje over de flessenhals te doen in plaats van de dop.Daarmee voorkom je knappen van de fles,en je krijgt geen fruitvliegjes in je bubbels.Die maken je wijn zuur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jooze Geplaatst: 8 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 8 juni 2012 Bij deze het goede volledige recept!!! 25 takjes vlierbloesems2 citroenen500 gr kristalsuiker1,5 eetlepel wittewijnazijn4 liter koud water en eventueel 1,5 eetlepel champagne gist (mits het uit zichzelf niet gaat gisten). Bloesems uitschudden en alles in een pan doen (van de citroenen de rasp en het sap). Dit goed roeren tot de suiker is opgelost en dan een theedoek erover heen. Na 5 tot 7 dagen moet het goed zijn. Als het na 3 dagen niet gist, moet je er gist bij doen. Dan kan je het overgieten in bv beugel flesjes. Een cola fles is niet zo'n goed idee inderdaad. Ik hoop echt niet dat iemand het verkeerde recept al heeft geprobeerd. Sorry!! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Heb de koude methode gebruikt, maar ga met de volgende bloesem eerst de appelsap in de suiker smelten, daarna de vlierbloesem en de munt erin, kijken of ik dan ook smaakverschil ontdek. Hier staat nu de appelsap met vlier in een schaal met een bord erop. Af en toe til ik het bord op en ruik verlekkerd aan de vloeistof..het ruikt..goddelijk Morgen maak ik er gelei mee..ik laat de munt denk ik zitten, die ben ik vergeten erbij te doen, maar ik denk dat niet nodig is. Misschien een takje in de pot... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 14 juni 2012 Share Geplaatst: 14 juni 2012 Jooze: gebruik ipv een deksel dus een theedoek? En dan zeef je de boel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jooze Geplaatst: 15 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 juni 2012 Ja ik zeef alles, waarom een thee doek eigenlijk omdat het in het recept stond. Misschien handiger wat betreft het gisten. Inmiddels is het hier klaar. Ik vindt het niet echt lekker. Vele buren echter wel. Ze vinden het naar lichi's smaken (en tja daar ben ik ook niet echt een super fan van). Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 Grappig, mijn buren vonden de siroop ook al naar Lichi`s smaken. de bubbels heb ik uiteindelijk niet gemaakt..te weinig alcohol erin Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 je kunt ook vlierbloesemjenever maken!dus ik ga ff jenever halen daar zit wél genoeg alcohol in Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 En daar een scheutje alkohol van 95% in,heb je een lekker likeur. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jooze Geplaatst: 18 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 18 juni 2012 FF een waarschuwing!!!! Mijn bubbels zijn gelukt, maar de eerste fles is al ontploft. Dus pas op!! De andere flessen open gedaan, gelukkig buiten want het waren fonteinen. Dus tja wel lekker (vindt menigeen ik zelf ben niet enthousiast) maar of het een succes is?! Hoewel de kinderen vonden het leuk om naar te kijken Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 18 juni 2012 Share Geplaatst: 18 juni 2012 Champagne Je moet ook niet met de fles schudden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Oeps!!!! Vraagje aan de wijnmakers onder ons: hoe zou je het ontploffen kunnen voorkomen? Minder gist gebruiken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Ontploft? Pfff midden in je keuken? Vroeger hadden we ook van dat bruisspul limonade gazeuse heette het..dat ontplofte ook wel eens. Inderdaad minder gist, en misschien andere doppen tegen het gevaar (het is misschien beter dat de kurken je om de oren vliegen dan dat er een fles tussen je andere voorraad ontploft?!) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Gazeuse, volgens mij bestaat dat nog steeds Heb net de champagnegist bij de post ontvangen, maar wacht nog even met het maken ve volgende lading siroop. Hoop op een goede tip.Kurken kan, maar ik heb geen apparaat om een kurk in een fles te proppen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 @Harmony: Daar heb je hele handige, en niet zulke dure, hefboompjes voor. Brouwmarkt heeft ze wel. En anders bierflesjes, de dopjes-dichtmaker voor bierflesjes is nog goedkoper. Edit: Net even snel gekeken, en die voor bier is juist 'duurder'. 10,95. En die voor kurken kost 8,95. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.