Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestuivingsprobleem Alkmene


normanmichiels

Aanbevolen berichten

Allemaal correcte opmerkingen natuurlijk, maar ik wil gewoon de plantafstanden van 4 m respecteren. Kzal eens een paar fotootjes plaatsen, dan wordt het duidelijker.

Blijkbaar is het een slecht voorjaar geweest voor de vroegbloeiers, dat speelt natuurlijk ook mee.

 

Vraagje mbt Triomphe de Vienne, is Concorde hiervoor een goede bestuiver?

Ik had een Conference die perfect voldeed maar ik vind dat een smakeloze peer en heb die boom verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal correcte opmerkingen natuurlijk, maar ik wil gewoon de plantafstanden van 4 m respecteren. Kzal eens een paar fotootjes plaatsen, dan wordt het duidelijker.

Blijkbaar is het een slecht voorjaar geweest voor de vroegbloeiers, dat speelt natuurlijk ook mee.

 

Vraagje mbt Triomphe de Vienne, is Concorde hiervoor een goede bestuiver?

Ik had een Conference die perfect voldeed maar ik vind dat een smakeloze peer en heb die boom verwijderd.

 

Concorde is goed geschikt. en lekker. conference idd vrij smakeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En staat dat op uw rassenlijst ? dat concorde NIET geschikt is ? Dan vrees ik dat uw rassenlijst niet correct is.

Maar mij zou het eerder verbazen moest concorde al vermeld worden op zo'n oude rassenlijst.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De batterijen is ook niet heilig, net zoals ik dat niet bent. Vind het een sterk verhaal dat hij alleen de conference en doyenne bestuift. Lijkt me eerder een geval van een ras wat later is toegevoegd, en dat ze van deze rassen zeker weten dat hij ze bestuift (er staat dat Concorde Conference en Doyenne bestuift).

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bestuivingslijst van boomteler 'de batterijen' in Ochten komt de Concorde ook niet in aanmerking voor de T d V.

Is toch een actuele lijst dacht ik

 

http://www.batterijen.nl/bestuivingslijsten.html#peren

 

 

probleem is dat geen enkele lijst compleet is.

 

hierbij de bestuivingsgroep en timing van de beide rassen:

 

triomphe :

Pollination Group: D Pollination Date: 21 Self-fertility: Self-sterile

 

Concorde:

Pollination Group: E Pollination Date: 22 Self-fertility: Partially self-fertile

 

Concorde is dus bijna de perfecte partner.

Neem je nu bvb conference , dan zit die er al een stuk verder af , maar nog steeds geschikt:

 

Conference:

Pollination Group:C Pollination Date: 17

 

De grootste vergissing die velen maken : Het is niet omdat hij niet in een bepaalde lijst staat dat hij niet geschikt is.

Daarom dat ik bvb aan blije bachus vroeg of dat op letterlijk op haar lijst stond dat concorde de triomphe niet bevruchtte. Wat ze bevestigd heeft , maar dat is een fout op haar lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bottomline is dus dat het niet altijd zo eenvoudig is om een geschikte bestuiver te vinden. Ik zal het wellicht volgend jaar weten, als de concorde bloem geeft. De reden voor mijn keuze voor Concorde is dat hij op Belgische sites wordt geprezen voor de ziektebestendigheid en smakelijker zou zijn dan de Conference.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat de Tr de Vienne niet zelffertiel is, er hangt één armtierig peertje aan dit jaar en vorig jaar een volle boom met dikke smakelijke vruchten. De grootste woog 670 gram!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch ook dat het met de leeftijd van de boom te maken heeft. Een hoogstam neemt toch vaak wel 8 tot 9 jaar voordat het vruchtdragen voorzichtig aan begint.

De boom, iedere boom, wil eerst "klaar zijn "met groeien. Die groeitijd is per ras verschillend, een Sterappel hoogstam kan je wel 10 jaar laten wachten.

 

Als je eerder fruit wil moet de appel op een traag groeiende onderstam geent zijn. Kwekers gebruiken bijvoorbeeld onderstam M9, dat levert een klein blijvend boompje dat al in het tweede jaar appel wil voortbrengen.

 

Maar hoe zwakker (kleiner) de onderstam des te meer verzorging hij nodig heeft. Een hoogstam is meestal erg gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...