Amarinde Geplaatst: 30 juli 2024 Delen Geplaatst: 30 juli 2024 Hallo allemaal, Gisteren heb ik voor het eerst chutney gemaakt en in potjes gedaan. Maar vanochtend kon ik alle deksels nog indrukken. Eén deksel veerde na het indrukken niet meer terug. Wat heb ik verkeerd gedaan? De potjes en deksels heb ik op het heetste programma in de vaatwasser gewassen en daarna nog een kwartiertje op 150 graden in de oven gedaan. De chutney pruttelde op het vuur tijdens het vullen van de hete potten. Na het vullen van de pot tot ongeveer waar het schroefdraad begint, heb ik de rand nogmaals schoon gemaakt met keukenpapier en azijn voordat ik de deksel erop draaide. Ik heb de potten niet ondersteboven gezet vanwege het zuur en evt. aantasten van de deksels. Ik heb Patak mild curry potjes gebruikt. Wat heb ik verkeerd gedaan? En kan ik de inhoud weer opnieuw verhitten, potten schoonmaken, steriliseren en het opnieuw proberen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 30 juli 2024 Delen Geplaatst: 30 juli 2024 Ik zou het opnieuw proberen. Aan de potjes zal het niet liggen denk ik, ik gebruik ook regelmatig de patak potjes. ik heb het wel eens met jam gehad, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amarinde Geplaatst: 30 juli 2024 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2024 Dan ga ik het maar opnieuw proberen. Hopelijk trekken ze nu wel vacuüm, misschien toch maar even ondersteboven zetten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 juli 2024 Delen Geplaatst: 30 juli 2024 (aangepast) 12 hours ago, Amarinde said: en daarna nog een kwartiertje op 150 graden in de oven gedaan. Kunnen ze daar tegen? De meeste deksels hebben een soort plastic rand ter afsluiting. Ik weet niet wat het effect van 150 graden daarop is. Heb je de potten oorspronkelijk met de hand geopend of met een potten opener? Met dat laatste verbuigen ze soms en dan sluiten ze niet altijd goed meer. Zelf doe ik de potten tegenwoordig alleen nog in een half gevulde vaatwasser. Vroeger steriliseerde ik ze ook nog in kokend water. Nu doe ik dat niet meer als ik ze vul met spul dat kokend heet is. Ik gebruik een vulring voor het vullen en maak de rand dan ook niet nog een keer schoon. Ik zet ze inderdaad ook bijna gelijk ondersteboven. 30 juli 2024 aangepast door Goudsbloempje2 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amarinde Geplaatst: 31 juli 2024 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2024 Ik heb geen rare dingen gezien aan de deksel maar dat is een goede om mee te nemen. De volgende keer zal ik 'm minder hoog zetten. ik heb de potjes met de hand geopend en de deksels zagen er allemaal goed uit. Ik heb het opnieuw geprobeerd en ze zijn nu wel allemaal vacuüm getrokken. Na het vullen even ondersteboven gezet en daarna weer recht. Snel daarna hoorde ik al de eerste plop. Ik heb voor mijn gevoel nu ook de deksels vaster proberen aan te draaien. Geen idee wat nou precies de oorzaak was, maar het is nu in ieder geval gelukt. Bedankt voor jullie reacties 😄! 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 1 augustus 2024 Delen Geplaatst: 1 augustus 2024 Het is al gelukt, dus mosterd na de maaltijd: - Het een paar minuten omdraaien maakt dat de dikke prut tegen de potrand en deksel komt. Dat zou minieme oneffenheden kunnen opvullen. Ook warmt de aanwezige lucht dan beter op. - Niet te vol vullen. Vacuum (of beter: onderdruk) komt door het afkoelen van de hete lucht, nauwelijks door het afkoelen van de prut. Afkoelende hete lucht krimpt veel meer dan een vloeistof. De potten moeten dus niet helemaal vol (minimaal 1 cm tot onder de bovenste rand van de pot). - Glazen potjes gaan heel lang mee, mits onbeschadigd. Deksels hebben meer te lijden. Die kun je beter vervangen na een paar keer gebruik. Helaas worden die deksels steeds duurder: jaren geleden € 0,10 per stuk, nu minimaal € 0,25. Als je al ergens de goede maat kunt vinden. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amarinde Geplaatst: 4 augustus 2024 Auteur Delen Geplaatst: 4 augustus 2024 Toch fijn om nog even die extra tips te hebben @henkg. Ik heb inmiddels ook bietjes op zoetzuur ingemaakt en daar ging alles gelukkig ook goed. Ik denk dat ik de eerste keer misschien de potjes toch wat te vol heb gedaan. Alles bij elkaar genomen heb ik er vertrouwen in dat het de volgende keren ook wel goed komt, want ik heb de smaak te pakken 😄. Ik heb m'n familie aan het pottenverzamelen gezet en de deksels ga ik in de gaten houden en zal ik vervangen na een aantal keer gebruik. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.