appelvrouw Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Dit topic voor het stellen van simpele vragen voor de leek rond de kweek van je vijgenboom. Ik had al een of twee vragen in het grote vijgentopic gezet, maar die raken daar een beetje kwijt in het enthousiasme van de vele soorten kwekers..geen antwoord dus. Geeft niks, hier dan de eerste van mijn vraag: Dit blad, een van de bovenste bladeren van een vijg in de volle grond. Eergisteren was het blad een beetje slappig, vandaag ziet hij er zo uit. Komt dit omdat ik aan het slappe blad heb gezeten bv? Is er een vogel op geland? Of ziet het er uit als iets ernstigers? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Het lijkt net of dat blad tegen de achterkant van de koelkast heeft gezeten, oftewel vorstschade, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Ik zou het dus niet weten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2024 Auteur Geplaatst: 1 juli 2024 Ja misschien. Het aangetaste deel is slap en dus niet kruimelig. Het boompjes is wel erg hard gegroeid en pas een paar maanden in de grond. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frank Houweling Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 Ik heb zelf dit soort schade wel eens gezien na een flinke storm, waarbij het blad beschadigd was door de wind. 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2024 Auteur Geplaatst: 2 juli 2024 Dat lijkt me idd niet zo heel erg gek. Voorlopig zijn er geen andere bladeren met deze schade. Nieuwe vraag, deze rups op de vijg ernaast. Gevaarlijk, bestrijden, weghalen etc..of een ongevaarlijk beestje op de vijg? Ik heb deze foto al geplaatst begin van deze maand in een ander topic, daar kwam verder geen reactie. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tony75 Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 ik dacht in eerste instantie dat het een vijgenskeleteermot/rups is waar ik heel veel last van heb. Maar de keur komt niet overeen want die zijn groen van kleur. Ik zou zelf voor de zekerheid weghalen voor het geval het wel een vijgenskeleteermot/rups is want anders heb je er straks veel last van als het een mot wordt en weer eiren gaat leggen op de overige bladeren van de vijgen. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 @appelvrouw , even door obsidentify gehaald, het is waarschijnlijk de gevlamde bladroller, zit vaak op eikenblad maar is niet echt kieskeurig ivm de waardeplant. 1 Quote
Urbanized Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 5 uren geleden, Tony75 zei: ik dacht in eerste instantie dat het een vijgenskeleteermot/rups is waar ik heel veel last van heb. Maar de keur komt niet overeen want die zijn groen van kleur. Ik zou zelf voor de zekerheid weghalen voor het geval het wel een vijgenskeleteermot/rups is want anders heb je er straks veel last van als het een mot wordt en weer eiren gaat leggen op de overige bladeren van de vijgen. Mijn 2 vijgen in pot hebben ook last van dit soort rups. Bij mij gingen de bladeren krullen met daarin spinneweb. Ik heb er niets aan gedaan en ze zijn zo goed als verdwenen. De schade was te verwaarlozen gelukkig. 1 Quote
Tony75 Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 @UrbanizedHet klopt wat je zegt, bij mij prcies hetzelfde, echter kan je ze beter met de hand wegwrijven. Doe je dit niet dan zal de rups in de gekrulde bladeren in de spinneweb zich gaan ontwikkelen tot een motvlinder ( de vijgenskeleermot). Deze mot zal wederom op andere vijgenbladeren eiren gaat leggen die vervolgens weer andere bladeren gaat besmetten met het gevolg dat je op den duur best wel veel bladeren zo kan beschadigen. Voorkomen is beter dan genezen. Ik kan me voorstellen dat je bij 2 potten met vijgen niet zoveel last van hebt maar ik heb er inmiddels ruim 60 a 70 potten en dan gaat het hard 1 Quote
Urbanized Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 @Tony75 Ik zal er rekening mee houden in het vervolg. 60 a 70 potten is inderdaad een ander verhaal:-) Ik begrijp niet hoe die vijgenskeleermot hier terecht is gekomen, want vijgen zijn geen oorspronkelijk niet Hollands gewas? Quote
Tony75 Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 @Urbanizeddoordat het relatief gezien het klimaat warmer wordt in deze regio en wij overal vandaan diverse vijgensoorten kopen ( bijvoorbeeld italie, frankrijk, spanje etc) komen meer soorten insecten hier en gaan zich vermeerderen. Hetzelfde is gegaan met andere insecten. Denk aan de tijgermug en de chinese hoornaar die via exportproducten in Nederland terecht zijn gekomen. Ik vermoed dat er in de toekomst nog meer insecten, luizen en andere ziektes van planten zullen komen, maar we blijven positief en hopen op mooie droge warme zomer zodat we kunnen genieten van de vijgen straks. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Toen wij drie jaar geleden verhuisden stond er een vijgenstruik in de tuin. Inmiddels is het een boom, tegen de 4 meter. Ieder jaar snoeien we hem flink terug, omdat hij anders veel te groot wordt. Draagt veel vruchten, niet mierzoet. Wel anders dan je in de winkel koopt. Vrucht is rijp bruin met wat groen gekleurd. Buitenste rand binnenin licht van kleur, lichtrood in het midden. Meestal maak ik er lekkere jam van. Helaas geen foto van een rijpe vrucht. Wel van het blad en de onrijpe vruchten van dit jaar. Weet iemand misschien aan de hand van de foto’s welke soort dit is. Ben gewoon benieuwd. Dank alvast. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2024 Auteur Geplaatst: 4 juli 2024 Wat mij betreft lijkt hij op de Brown Turkey die ik ook had in Frankrijk en nu weer als klein boompje. Zelfde blad en rijpe bruine vrucht niet enorm sterke smaak. Maar ik ken niet veel soorten vijg. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Dank @appelvrouw, volgens mij is Brown Turkey ongeveer ook de meest saaie soort 😉. Maar voor jam zijn ze echt prima! Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2024 Auteur Geplaatst: 4 juli 2024 Saai misschien maar wel een dankbare gever. In Groesbeek staat bij het jachtslot een panachee vijg. Prachtige vruchten maar over de smaak viel niet veel te zeggen. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tony75 Geplaatst: 5 juli 2024 Geplaatst: 5 juli 2024 ik had ook ooit een panachee gehad maar heb het weggedaan omdat het een late soort is en de vruchten bij mij nooit rijp werden om te eten. Daarom verzamel ik (probeer althans) vroege en midden soorten vijgen. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 juli 2024 Auteur Geplaatst: 31 juli 2024 Wanneer is een goede tijd om vijgen te stekken? Kan het ook nu? Van een boom met vruchten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kevins Moestuin Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 @appelvrouw in principe kan het wel maar is een hoop extra werk vooral groen materiaal heeft dan een bemisting systeem nodig. Zelf stek ik het liefst in de winter, als alle bladeren van de boom zijn gevallen, en het hout verhard is, dan heb je uiteraard wel een warmte mat + lamp voor planten nodig. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2024 (aangepast) Kijk deze vijg. Sterk als een beer, bij de Turkse buurvrouw eruit gehaald met bij wijze van spreken een halve wortel omdat hij het bij haar niet deed. Staat nu bij dochter tussen schuurtje en wisteria en hek gepropt en hij doet het wonder boven wonder megagoed. De vijg vonden wij ook erg lekker. Naam zou leuk zijn maar is niet noodzakelijk, we noemen het gewoon Vijg Saher ( naar de buuf) k 1 augustus 2024 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kevins Moestuin Geplaatst: 1 augustus 2024 Geplaatst: 1 augustus 2024 @appelvrouw als ik de kleur zie aan de buitenkant en dan de binnenkant is het hoogstwaarschijnlijk een brown turkey. 1 Quote
Tony75 Geplaatst: 1 augustus 2024 Geplaatst: 1 augustus 2024 @appelvrouwIk ben het met @Kevins Moestuin eens en durf 100% zeker te zeggen dat het een Brown Turkey is. Ik heb namelijk 3 boompjes hiervan in mijn achtertuin. Dat is de eerste soort die ik 5 a 6 jaar geleden in de tuin had geplant. Bij mij zijn de vijgen afgelopen donderdag begonnen met rijpen en pluk elke dag gemiddeld 5 a 6 rijpe vijgen van. Nu wachten op de rest van de soorten 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2024 Thanks! Leuk dan een Brown Turkey van Saher.😎. Maar ik had in Frankrijk ook een Brown Turkey, ooit van @Yuras als ik het goed heb. Die vruchten hadden minder paars, of eigenlijk meer wit, in de schil van de vrucht en deze vind ik ook iets lekkerder. Dat kan natuurlijk aan de grondsoort liggen. In Fr was het vette zeer kalktrijke grond. Ik heb van Henk afgelopen jaar ook een BT gehad, die staat nog in de pot maar ik ga deze hier er toch ook nog bijnemen als stekjes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 @appelvrouw het wit wat vast zit aan de schil kan ook te maken hebben met de rijpheid van een vijg, als vijgen minder rijp zijn heb je bij sommige variteiten ook dat er veel meer wit is, rijpen ze verder aan de boom dan kan het alsnog verkleuren. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2024 Ok dat zou kunnen dat ik ze daar te vroeg oogstte bedoel je? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.