nod Geplaatst: 10 september 2014 Geplaatst: 10 september 2014 We zijn intussen 14 dagen verder en die kleine oesterzwammen zijn klein gebleven en zelfs verschrompeld,amper 1 à 2 cm hoog.Sindsdien blijven vernevelen en geen beweging meer in te krijgen.Bovenop de huishoudfolie heb ik nu terug een vel zwarte folie gelegd.Misschien moet ik een rustperiode inlassen in het donker en als het terug kouder wordt opnieuw de verneveling opdrijven en in het licht brengen? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
NGUYET Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 Goede morgen Stan en iedereen, ik had een tijdje jouw topic gevolg, best interessant, ik had zin in om uit te proberen, voor zekerheid wil ik aan jouw even vragen, 3 jaar geleden had ik in achtertuin een rij stamboom blokken van kersen en dennenboom aangelegd, weinig zon door grote denne boom kan ik hiermee champigon kweken. Graag jouw advies. Quote
Stan Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 Bedoel je echt champignons ? of bedoel je met champignons gewoon paddenstoelen et al ? Champignons kweek je n.l. niet op hout maar op stro, compost of paardenmest en Oesterzwammen en Shii take weer wel op hout(Stammen en of houtsnippers(houtmeel). Buiten op stammen en binnen op substraat(stro, houtmeel e.d.). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
NGUYET Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 Hoi Stan, dus de houten blok geschikt voor Shitake en Oesterzwamme, want van andere topic had ik gelezen dat moet verse boom, maar de mijn staat al 3 jaar is die nog geschikt ?? Quote
Stan Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 Als je geen sporen ziet van schimmel op het hout(witte of zwarte plekken(kringen/vegen) kan je het proberen. Anders kan je het hout nog versnipperen/meel van maken en dan steriel maken (en gebruiken als substraat). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
NGUYET Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 Hoi er is geen schimmel gehad, dan zal ik graag uitproberen, kan ik wat bij jouw gele oesterzwammen pluggen kopen ? die kleur vond ik mooi. Ik vroeg mij of er is Judasoren sporen te koop in Nederland. Quote
nod Geplaatst: 7 november 2014 Geplaatst: 7 november 2014 In mijn bak met oesterzwammen zitten dagelijks kleine fruitvliegjes die ik telkens dood.Is er een methode om die vliegjes te vangen?Ik heb ook de indruk dat er telkens meer zijn en ik denk dat ze uit haksel hout komen.Iemand een idee? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Erny Geplaatst: 7 november 2014 Geplaatst: 7 november 2014 Glaasje met een laagje wijn of rosé (of azijn) erbij zetten, daar komen ze op af en sterven dan een dronken verdrinkingsdood, wel regelmatig vervangen. Quote
nod Geplaatst: 8 november 2014 Geplaatst: 8 november 2014 Bedankt voor de tip,ik zal het in de bak zetten want ze komen bijna niet uit de bak.Ik denk dat ze leven van afgestorven restjes van voetjes van afgesneden oesterzwammen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 8 november 2014 Geplaatst: 8 november 2014 Nod, ze eten ook het gezonde mycelium. Dus zeker iets tegen doen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 9 november 2014 Geplaatst: 9 november 2014 Stan,ik had al de indruk dat de kwaliteit van het mycelium aan het verminderen was maar was niet zeker.Ik heb er nu ook nog een vleesetend plantje bijgezet,alle beetjes helpen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 De rode wijn staat er nu 3 dagen in en er zit 1 vliegje in en drie in het vleesetend plantje niet echt een succes dus.Dagelijks duw ik er zo'n 20 dood.Ik heb het eens opgezocht en als het vliegje uit de larve komt is ze binnen de 12 uur volwassen.Ieder vrouwtje kan tot 800 eitjes leggen.Ik denk dat ik er stilletjes moet rekening mee houden dat de bak verloren zou kunnen zijn. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Erny Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Wat een rare fruitvliegjes... Als ze híer wijn ruiken duiken ze er onmiddelijk in...Jammer dat het niet werkt voor je... Quote
nod Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Tja,ik denk dat het geheelonthouders zijn.Ik vraag me af: shiitakes moet je onderdompelen,als ik nu de bak even zou vullen met water voor een uur of 2.Dan zijn de larven wellicht dood,want die zoeken een droog plekje op om te verpoppen.De eitjes weet ik niet,maar dan zou de cyclus toch onderbroken zijn,alleen weet ik niet of het mycelium daar tegen bestand is. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Ja, daar kan het mycelium wel tegen maar het substraat zal zo nat zijn dat het uitelkaar zal vallen(Dus in een kussensloop oid doen en goed laten uit lekken). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
zoniet Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 zijn het dan wel fruitvliegjes? dan waren ze echt wel in de rode wijn gaan zitten iig meer als een,heb je geen varenrouwmug oid? Quote
nod Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Volgens mij zijn het fruitvliegjes maar een kenner ben ik niet. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Buiten vliegjes kunnen het ook muggen zijn(vaak zijn het echt wel vliegjes en je paddenstoel zijn lekkerder dan wijn of wat dan ook). Wat beter helpt dan wijn of afwasmiddel e.d. is wat melk met een stukje vliegenzwam(maar dat heb je vaak niet in huis en is ook giftig voor jezelf). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 16 november 2014 Geplaatst: 16 november 2014 Voorlopig nemen ze in aantal af in het begin doodde ik er een 20 per dag, vanmorgen nog een tiental Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 16 november 2014 Geplaatst: 16 november 2014 Wat je er ook tegen kan gebruiken is waterstofperoxide. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 Als ze tegen vrijdag niet weg zijn giet ik de bak vol water voor twee uur.Dan doe ik het deksel erop en draai ik hem voorzichtig om, steek in het midden van het deksel en de rand van de bak een grote nagel en laat hem tot zaterdag op die manier uitlekken.Zaterdag zet ik hem dan voor enkele dagen in serre met het deksel op een kier tegen de eventuele zon.Misschien dat er door deze behandeling wel een nieuwe vlucht op gang gezet wordt. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Gisteren en vandaag nog een 5-tal per dag.Ik denk dat onderwater zetten niet nodig zal zijn.Waterstofperoxide heb ik geen ervaring mee. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Nieuwe foto gemaakt van mijn geente stam en volgens mij zijn dit geen oesterzwammen aan de achterkant ziet het er zo uit rond de deuvelskunnen er twee soorten op 1 stam leven? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
geedee Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Ja, er kunnen zelfs meer dan 2 soorten op een stam leven. Maar waarom denk je dat het geen oesterzwammen zijn? Quote
nod Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 De oesterzwammen die ik in een bak kweek zijn als ze pinnen binnen de week oogst klaar de zwammen op de foto staan er al van in augustus (zie enkele pagina's terug)en zijn nauwelijks verdubbelt en zien er niet echt hetzelfde uit .In de bak zie je werkelijk een blauwe schijn en hier niet. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.