Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas, het is weer mislukt. Ik had het potje verdeeld over een zak met gekookt stro en een ander potje met gekookt vogelzaad. Na twee dagen zat er in het potje met vogelzaad al groene schimmel, en de zak met stro heb ik zojuist opgegeven! Het lijkt net of alle mycelium daarin gewoon verdwenen is en het ruikt een beetje zurig.

Ik heb weer nieuwe oesterzwammen gekocht en begin vol goede moed opnieuw! Is het nodig dat er een gat met filterwatten in het deksel zit, of zou ik het misschien beter gewoon dicht kunnen laten?

Ik heb ook een ''Bonne maman'' potje, ik denk dat ik dat nu maar probeer!

Geplaatst:

Grote plastic bakken van de Blokker werken ook erg goed, zie mijn fotos. Het voordeel is dat de luchtvochtigheid goed te reguleren is tijdens de vorming van mycelium. Ik gebruik een mengsel van stro en beukensnippers die ik na het doorgroeien nog eens afdek met twee centimeter grove beukensnippers.image42621391157360.jpgimage84411391157364.jpgimage34001391156829.jpg

Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen......

Geplaatst:

image53871391159477.jpg

Zaterdagochtend ben ik begonnen met mijn (tweede poging) oesterzwammenkweek. Ik heb vogelzaad 15 minuten gekookt en in een (eveneens 15 minuten gekookt) glazen potje gedaan. Daarin heb ik stukjes oesterzwamsteel gedaan. In het deksel een gaatje met filterwatten erin, folie eromheen om het donker te maken en in de vensterbank boven de verwarming gezet. Nu, na ruim drie dagen is er al heel veel mycelium te zien!

Als het straks helemaal doorgroeit is wil ik het met stro in ikea-gripzakken van 6 liter gaan doen. Tot zover alles duidelijk, maar ik heb nog wel wat vragen!

1. Moet ik de stukjes oesterzwam er in laten, of eruit peuteren? Als het eruit moet, kan dan het beste nu (met als risico dat er andere schimmels of bacterieën in komen), of als ik het broed ga overzetten in de plastic zak?

2. Moet de gripzak in het donker?

3. Moeten er gaatjes in de gripzak?

4. Als de gripzak helemaal doorgroeit is, moet hij dan eerst even koel (in de koelkast) staan voordat de oesterzwammen zich gaan ontwikkelen?

Dat was het voor nu! Hieronder nog een foto van hoe het er nu uitziet.

zwam3.jpg

Geplaatst:

Die plastic bakken zijn inderdaad overal handig voor!

Hoe reguleer jij hiermee de vochtigheidsgraad? Het lijkt mij dat als je de deksel een stukje openzet er grote kans op contaminatie is. En hoe vochtig moet het eigenlijk zijn?

Geplaatst:

Vlak boven de deklaag boor ik links en rechts 5 gaten van 6 mm, dat is genoeg om de lucht te laten circuleren. Ik plak deze af tot de vruchtzetting begint. Tot die tijd haal ik het deksel er 2 keer per dag af om licht te sproeien met de plantenspuit. De luchtvochtigheid probeer ik boven de 90% te houden.

Geplaatst:

Intussen groeit het goed door maar telkens als ik vernevel krijgt het mycelium een terugslag en duurt het enkele dagen vooraleer de groei zich herneemt.Stoppen met vernevelen of gewoon doorgaan?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Geplaatst:

Misschien is het makkelijker om eerst een kweekje te maken op agar. Mijn ervaring met klonen is dat het erg goed werkt met dit medium! Wat mij wel opvalt aan de vorige posts is dat ik nog niemand heb heb gehoord over,

A: De versheid van de paddenstoel die gekloond word.

B: Steriel werken!

De beste resultaten bereik je mijn inziens met een paddenstoel die niet ouder is dan 24 uur, daarna word het al een grotere uitdaging om het tot een goed einde te brengen.

Al is de omgeving nog zo schoon, de paddenstoel zelf kan al besmet zijn! Dit kun je oplossen door de paddenstoel. Vanaf het hoedje doormidden te scheuren en een stukje weefsel vanuit de binnenkant te halen. Let wel op dat je mesje schoon is en dat je daarmee niet de buitenkant van de paddenstoel aanraakt! Een stukje van 2 tot 4 vierkante mm is al genoeg om op kweek te zetten op agar. Omdat het risico op besmetting toch vrij groot blijft zou ik meerdere kweekjes maken.

Succes, Bob

Geplaatst:

@Nod, dan is het mycelium wat pluiziger en zijn de vlokdraden wat dun(i.p.v. dat ze op wortelen van een plant lijken). Het kan geen kwaad als je gewoon door gaat met nevelen. @Bob-san, in de kweektechnieken geef ik ook jou wijze aan maar bij paddenstoelen die niet seriel zijn heeft steriel werken geen zin. Als je een sampel uit de vrije natuur pakt is deze ook niet schoon en ook bij de gekweekte soorten kunnen er diverse ziekten in het materiaal zitten. En zeker bij oesterzwammen maakt het niets uit(groeien zeer agresief) en dat weet je zelf ook best(anders zou je het stro wel steriliseren) daar jou roze oesterzwammen op niet steriel stro staan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Klopt als een bus! Alleen als ik mijn broed opstart is alles wel steriel, wanneer dat goed doorgroeid is maakt dat idd voor oesterzwammen niets meer uit. Toch heb ik zelf ondervonden dat weefsel uit de binnenkant minder gevaar voor besmettingen opleverd.

Geplaatst:

@Bob,dit kweekje is opgestart van gekochte deuvels met broed op.Ik zou wel willen klonen maar dan moet ik er eerst in slagen om tot oesterzwammen te komen.Wat steriel werken betreft heb je waarschijnlijk wel gelijk maar ik vraag me dan ook af of het water dat gebruikt wordt om te vernevelen ook niet steriel moet zijn.

Geplaatst:

Tja, ik begin pas met vernevelen als de pins zichtbaar zijn. Op dat moment is het substraat al geheel in bezit genomen door het mycelium. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met champgnons, daar heb ik mij nooit in verdiept.

Geplaatst:

Eigenlijk is de titel misleidend geworden.Het is begonnen met champignons(en het duurt nog voort)maar daar zijn intussen oesterzwammen bijgekomen,dus voor iemand die halverwege begint te lezen kan het verwarrend overkomen.Voor alle duidelijkheid de oesterzwam kweek komt van deuvels,de champignonkweek van een gekochte baal doorgroeit met mycelium van champignons.Van de champignons is intussen een sporenprint gemaakt en verwerkt in stro en verschillende klonen waar ik nog mee bezig ben.

Geplaatst:

Nou, heel graag! Ik heb het denk ik een beetje onderschat om mycelium uit oesterzwammen uit de supermarkt te laten groeien. Ik wil het nu toch maar met goede mycelium (of broed, wat is het?) beginnen. Misschien kan jij me daar aan helpen?

Geplaatst:

Het makkelijkste is de Roze Oesterzwam, erg agressief en deze soort heeft niet zo veel last van besmettingen. Als je wilt kan ik een zakje rogge voor je enten. Dit is voldoende voor een baaltje stro van 2 1/2 kilo.

Geplaatst:

Ik ben nu broed van de Rose Oesterzwam aan het overzetten, dus als je wat wilt hebben kan dat hoor. Met een week of drie heb ik een kilo rogge klaar!

Geplaatst: (aangepast)
Grote plastic bakken van de Blokker werken ook erg goed, zie mijn fotos. Het voordeel is dat de luchtvochtigheid goed te reguleren is tijdens de vorming van mycelium. Ik gebruik een mengsel van stro en beukensnippers die ik na het doorgroeien nog eens afdek met twee centimeter grove beukensnippers.

Waarom doe je na het doorgroeien nog de beukensnippers erop?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Omdat ik er achter gekomen ben dat stro toch vatbaarder is voor schimmels dan beuken snippers. Ik kook deze eerst een uurtje zodat ze ook meer voeding loslaten. Als het stro is opgegeten gebruik ik de snippers om weer door te enten

Geplaatst:

Dat is duidelijk. Ik heb toch nog een poging gedaan om grijze oesterzwammen te klonen, in een plastic bakje met stro deze keer. Tot nu toe lijkt het te lukken. Volgende week ben ik echter een weekje weg. Wat is slimmer om te doen, het bakje een week in de koelkast zetten of het bakje op kamertemperatuur laten staan (is dan wel iets lager, 17 graden ongeveer maar wel boven de verwarming die regelmatig aangaat)? En als ik het in de kamer laat staan moet dan af en toe het deksel eraf? Dit doe ik nu wel meerdere malen per dag.

broed3.jpg

Geplaatst:

Een week kan je het wel laten staan. Eventueel extra stuk plastic erover tegen het uitdrogen. In de koel kast kan ook maar dan rem je de groei wat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Er zit een deksel op die goed afsluit, dus uitdrogen ben ik niet bang voor. Kan het geen kwaad als er een week lang geen gasuitwisseling kan plaatsvinden met de omgeving/buitenlucht?

Geplaatst:

Ik wil al een tijdje beginnen met de kweek van oesterzwammen en heb dan ook de nodige topics doorgenomen.

Wat ik echter wel niet kan vinden is een beginnershandleiding die me stap voor stap uitlegt wat ik allemaal nodig heb en wat ik er allemaal mee moet doen om succesvol oesterzwammen te kunnen kweken.

Vermits ik vrij makkelijk aan stro kan komen zou ik ze in een wasmand met stro willen kweken, zoals hier:

http://milkwood.net/2012/08/12/growing- ... ry-basket/

Praktisch, hoe begin ik ermee, wat heb ik allemaal nodig?

Ik heb pakken van 50kg stro liggen, daar kom ik wel mee toe denk ik

Hoeveel stro doe ik in een wasmand?

Hoe moet ik het stro behandelen, dien ik het eerst te koken?

Waar haal ik broed van bvb de roze oesterzwam?

Kan ik de wasmand dan vervolgens gewoon buiten zetten in een schaduwrijk hoekje in de tuin, en zorg ik ervoor dat het vochtig blijft?

Of is het eerder aan te raden dit in bakken van bvb Blokker te doen en in huis te kweken (bij temp v 20°?).

Zijn er nog andere zaken die ik zeker moet doen?

Misschien staat deze info al op het forum, maar kan ik het niet vinden :/

Geplaatst:

Beste Tds, ik lees dat je e.e.a. buiten wil gaan doen. Dan kan je het beste je baal-stro al dan niet in manden naar buiten doen en enkel begieten met water. Het gaat dan broeien en als er geen rook meer vanaf komt kan je de schimmel op het stro enten. Ik ben begonnen met een stap voor stap topic welke ik nog aan het bewerken ben maar zal daar binnen enkele dagen even meer vertellen over buiten teelt. Kijk vast maar even in het topic voor een aantal leveranciers van broed : paddenstoelen-telen-stap-voor-stap-t12374.html zelf broed maken kan ook zie dan het topic : kweek-technieken-t8367.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...