Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er lijkt wat onenigheid te zijn over dit onderwerp bij de vereniging waar ik nu een paar weken bij hoor, dus hoor ook graag jullie mening.

Ik heb een paar lage verhoogde bakken (14 cm hoog) gemaakt en deze staan in kleigrond waar ik zo'n 2 a 3 cm compost op heb gegooid. Ik wil hier graag in gaan zaaien natuurlijk en volgens meerdere medetuinders is dit prima, maar volgens anderen niet....die zeggen dat ik er eerst tuinaarde in had moeten gooien of het er nu bij moet gooien en het met de compost en klei moet mengen.

Nu heb ik de compost niet zozeer neergegooid ter bodemverbeteraar, want dat stuk is al redelijk oke, maar meer als mulch. Eerst tuinaarde neergooien zou dus weinig toevoeging hebben. Verder wil ik ook gewoon tuinieren op de kleigrond, vandaar dat ik de bakken niet helemaal heb gevuld.

Wie heeft er gelijk?

Geplaatst:

Tuinieren is geen exacte wetenschap, alles kan en alles mag (binnen wat redelijk is natuurlijk).

Zelf heb ik een jaar of 4 geleden ook wat verhoogde bakken gemaakt, en wel om de volgende redenen: we zitten ook op klei en het grondwater ligt op 30-50cm. Door de grond 20cm op te hogen krijg je geen zwembaden / rijstvelden in geval van langdurige regen. Ook wordt de grond losser, en je hebt de eerste tijd veel minder onkruid, want je begint met schone grond. Ik heb verhoogd met soms compost, champost en bemeste tuinaarde. Champost bevalt het minste, dat klinkt zo veel in na slechts enkele maanden. Ik had tegelijk samen met 1 mede tuinder verhoogd, en sindsdien hebben enkele andere tuinders het voorbeeld gevolgd.

Geplaatst:

Je geeft aan een paar lage verhoogde bakken te hebben gemaakt van 14 cm hoog, op klei grond en hierin heb je 2 a 3 cm compost gedaan? De overige 11 tot 12 cm is dus leegte? 

Ik tuinier zelf op zware kleigrond en begrijp wel waarom enkele mensen zeggen dat deze manier van zaaien niet zo goed werkt dat komt omdat de zaailing ontkiemt in een mooie lichte laag compost wanneer de wortels dan tegen het zware klei aankomen als deze niet los is dan kan het dat de zaailing alleen zijwaards wortels gaat aanmaken en dus niet naar beneden in de grond, waardoor je heel veel water zal moeten geven, maar zou zeggen gewoon uiproberen, zelf heb ik ook bakken van 15 cm hoog alleen deze zijn geheel gevuld met compost 😇

Geplaatst:

Ik heb nu zo'n 5cm leeg. Ze zijn een paar cm ingegraven en daar bovenop een paar cm compost. Ik gok 2 a 3 cm, maar dat is uiteraard gebasseerd op de plekken waar ik heb gekeken en dat was mogelijk op de dunste plekken gezien dat wat meer aan de randen was. Ik heb de kleigrond niet volledig vlak gemaakt en dus ingegraven, dus het gemiddelde zal waarschijnlijk wat hoger liggen dan 2 a 3 cm.

De kleigrond eronder is op zich vrij los, zeker de eerste 10 tot 15cm gok ik. 

Ik heb nog genoeg compost om ze te vullen, zou dat beter zijn?

Dat water is trouwens ook nog een reden voor mijn bakken. De dag dat ik de sleutel kreeg was t namelijk meer een zwembad. Dit stukje ligt wat hoger, dus ik hoop dat de hoogte voldoende is om de wat teerdere gewassen te beschermen tegen t water.

Heb t nu dus met een paar cm gedaan, maar ik kan ze helemaal opvullen (nog zo'n 5cm gok ik), zou dat beter zijn?

Ik vind die paar cm speling zelf wel fijn ivm netten spannen e.d, vandaar dat ik onder de rand blijf.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zoals @acpronk al zei, tuinieren is geen exacte wetenschap. Ik krijg het bijna niet over mijn lippen, maar: "tuinieren is maar een  l̶e̶e̶f̶w̶i̶j̶z̶e̶   r̷o̷e̷p̷i̷n̷g̷   hobby". 

Oftewel er is geen goed of fout antwoord. En van "fouten" kun je weer leren door te experimenteren. Dat is leuk! Dat proces.  Deze oeroude hobby is grotendeels gebaseerd op experimenteren, anders zou het oersaai zijn.

Op 11-5-2024 om 18:05, Vlavlip zei:

Dat water is trouwens ook nog een reden voor mijn bakken.

Oei. Water. Als tuinieren wel exacte wetenschap was, dan was er maar 1 goed antwoord.

Watermoleculen (anders dan bijvoorbeeld olie) houden zich graag aan elkaar vast (water druppelt, terwijl olie stroomt in een dun straaltje). Het geheim zit hem in zogeheten waterstofbruggen.

Als je een lasagne maakt van je verhoogde bedden (dwz meerdere verschillende lagen op elkaar, zoals jij hebt gedaan) dan zorgt dat dat water "opgesloten" blijft in de bovenste laag/lagen, en niet goed doorstroomt naar een laag eronder, ook al zouden dat steentjes zijn met allemaal gaten ertussen (klinkt onvoorstelbaar dat het water blijft hangen, maar is dus echt zo). Laat staan een kleilaag dus.

Bij hevige regenval is jouw bed dus natter dan nat, en bij droogte is het droger dan droog. 

Verhogen lijkt op zich natuurlijk te helpen tegen water, maar nog beter is als het hele bed uit hetzelfde bodemmateriaal als hetgeen wat eronder zit bestaat. Dus alles klei. (En nog veel beter is inderdaad zowel inhoud van het bed als wat eronder zit vermengen met compost of ander organisch materiaal, voor verluchting en bodemleven).

En wat @Kevins Moestuin zegt over penwortels die bij een storende laag 90 graden omkeren is ook waar.

Heb je hier een antwoord aan?

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Volgens ons gevoel en wat iedereen denkt zouden bv die steentjes als drainage dienen ook bv in een pot, maar niks is minder waar, bij elke overgang in materiaal wordt inderdaad het water opgehouden. Maar buiten dit  is de vraag, hoe hoog zit het grondwater op jullie complex en hoe goed is afwatering, dan mag je nog een uniforme structuur hebben, als dat te hoog zit kan je weinig doen tenzij in echt hoge bakken telen.

aangepast door redzebra
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...