loes Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 door het woord ginder inderdaad maar ook door de manier van omschrijven en de vraag hoeveel slakken die afstand afleggen. ik mis nog een optie in je lijstje, een val zoals een bierval. werkte hier toch prima. gecombineerd met slakkenpatrouilles en eventueel lokspul (bijv paneermeel onder een afdakje) gevolgd door een snelle raapactie. als het echt erg is ga ik toch wat slakkenkorrels afgeschermd neergelegd. Quote
Raquette Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Oh ja! Die werkten hier ook wel een beetje, alleen was ik te lui - en vond ik het te ranzig - om het netjes bij te houden (nee, lekker consequent, wel slakken willen pletten, maar geen bierdoordrenkte slakkenlijfjes willen tegenkomen:)) Vandaag ging ik een chrysant verpotten en ontdekte een enorme pissenbedden-/slakken-/slakkenei-kolonie, blegh. Ik denk wel 50 eitjes geplet. Vies is dat en op een bepaalde manier toch bevredigend (net als puistjes uitknijpen, hihi). En ik dacht ook steeds: 'dat is er straks weer een minder in de tuin...en weer een minder...' Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Claudia69 Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Slakken van de buren? Ja dat kan inderdaad, maar hoeveel slakken leggen die afstand af? Hoeveel slakken vinden hun weg van ginder tot bij u...het klinkt nu alsof het een gigantische afstand is vanaf de buren. een buurtuin is een tuin die tegen je eigen tuin aan ligt, de afstand is een paar cm. jahoor die weg kunnen de slakken prima vinden zeker als er iets lekkers te halen valt.Ik heb langs mijn oprit een muurtje van gestapelde kasseien (om ooit eens te gebruiken) dat dienst doet als slakkenhotel. Overdag zie je in de voortuin geen enkele slak, 's avonds zie je ze 'en masse' op rechte lijn vanaf dat muurtje naar de voortuin trekken. Elke avond marathon. En daarbij worden echt wel een paar meters overbrugd. Quote
AnnekeW Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb tegen mijn principes in toch slakkenkorrels (escar-go) gehaald en gestrooid vanmorgen. Gisteren met ďat vochtige weer echt honderden kleine naaktslakjes gevangen op een paar vierkante meter (en dan heb ik ongeveer 500m in gebruik en daarbuiten een heleboel ruig terrein). Zo extreem had ik het nog nooit gezien. Ik hoop dat het eenmalig zo even wat drukt en dat ik het daarna handmatig weer af kan (met hulp van kikker, pad en salamander). 'Mijn' egeltje is afgelopen najaar helaas doodgereden hier voor mijn huis, hopelijk snel weer een nieuwe die zijn intrek hier neemt. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik hoop dat "mijn" egel zich dit jaar ook weer laat zien... Verder heb ik nog een 10-tal cochins los lopen - omdat die toch anders uitbreken ondanks geknipte vleugels - die de nodige slakken - en eitjes opvreten. Alles waar de cochins niet mogen aankomen is bedekt met een net. Ze blijven enkel lustig in mijn aardappelbed zandbadderen... Daar moet ik nog iets op vinden. De grootste slakkenplaag heb ik tegen de muur van de buren hun garage aan mijn m² bak... Daar is het echt slakkenhemel, ondanks de regelmatige kip-patrouilles.Daar wordt er met "Sluggone" gewerkt, pellets van schapenwol dat je rond je planten strooit en tegelijk dienst doet als voeding en isolatie tegen verdamping. Heb ik vorig jaar ook gebruikt en was ik zéér tevreden over. De slakken kwamen dan enkel nog van de bladeren die over de rand van de m² bak groeiden en deze werden dan genadeloos gesnoeid als ik het zag.Slakkenkorrels - blauwe pellets - ga ik dit jaar niet gebruiken omwille van de loslopende kippen. ( en mijn hond ) Quote
speets Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 O ja, wol! Heb ik ook ergens gelezen. Ga ik uitproberen met een oude vacht die hier nog ergens ligt. Of heeft iemand dat al eens gedaan? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
paddestoelengek Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 ik zal oma eens lief aankijken vragen of ze een dekentje van pure wol wil breien gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
kruidenvrouwtje56 Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb vorig jaar nematoden gebruikt voor dat ze dit jaar uit zouden komen, en moet zeggen het zijn er minder dan de vorige jaren, had het eigenlijk wel weer moeten doen maar wilde weten of het genoeg scheelde. Heb zwavel op de grond gestrooid om de pissebedden hun gang niet te laten gaan, want het is of een slak of een pissebed. Quote ik ben ik en jij bent jij.
simonvb Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb altijd gehoord dat pissebedden goed zijn voor de tuin. Quote
pippi Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb altijd gehoord dat pissebedden goed zijn voor de tuin. Ja, ik doe ook niet moeilijk over pissebedden en ik ga ze ook zeker niet lopen bestrijden. Volgens mij doen die ook niks kwaad. En ze zijn superstoer, met die prehistorische pantsers. Quote
kruidenvrouwtje56 Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Huh Pissebedden eten de onderkant van de plantjes op en zuigen alle sappen uit de stengel, vind ik niet echt goed dan. Quote ik ben ik en jij bent jij.
speets Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Heb ik hier nog nooit last van gehad. Maar misschien als je veel schaduw in de tuin hebt... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Huh Pissebedden eten de onderkant van de plantjes op en zuigen alle sappen uit de stengel, vind ik niet echt goed dan. Nou dan heb ik hele brave pissebedden, want dat heb ik nog niet meegemaakt. Wikipedia zegt trouwens: De pissebed leeft van plantaardig materiaal, zoals rottend hout en bladeren. Misschien als er niets anders te eten is dat ze dan aan levende planten beginnen? Quote
Jenneke Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Daar wordt er met "Sluggone" gewerkt, pellets van schapenwol dat je rond je planten strooit en tegelijk dienst doet als voeding en isolatie tegen verdamping. Heb ik vorig jaar ook gebruikt en was ik zéér tevreden over. De slakken kwamen dan enkel nog van de bladeren die over de rand van de m² bak groeiden en deze werden dan genadeloos gesnoeid als ik het zag. Dit lijkt mij een interessant produkt, maar ik kan nergens vinden waar dit te koop is in Nederland of België. Quote
kruidenvrouwtje56 Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Huh Pissebedden eten de onderkant van de plantjes op en zuigen alle sappen uit de stengel, vind ik niet echt goed dan. Nou dan heb ik hele brave pissebedden, want dat heb ik nog niet meegemaakt. Wikipedia zegt trouwens: De pissebed leeft van plantaardig materiaal, zoals rottend hout en bladeren. Misschien als er niets anders te eten is dat ze dan aan levende planten beginnen? Dat zou inderdaad wel eens kunnen want ik heb er vorig jaar groente-compost in gedaan. Quote ik ben ik en jij bent jij.
sugarlevi Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Groente compost is in principe ook rottend organisch materiaal. Maar het zal net zo zijn als met andere beesten, dat ze bij honger, overbevolking of gewoon stevige trek en een lekker uitziend hapje. Ook nog wel eens aan een levend plantje beginnen. Regenwormen doen dat ook. Naast dood organische materiaal willen die ook nog wel eens een zaailing de grond intrekken. Als het maar eetbaar is. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
pippi Geplaatst: 19 april 2016 Geplaatst: 19 april 2016 Gisteravond toch maar een bierval neergezet omdat er hele happen uit mijn erwtenplantjes waren genomen. Resultaat was een stuk of tien vrij kleine (1cm) dooie naaktslakken. Ik heb naast de doperwten twee malse jonge slaplantjes neergezet (ik val om van de sla en aanverwanten dus ik kan wel wat missen als slakkenvoer), en nou hoop ik maar dat de doperwten veilig zijn. Ik laat de bierval nog wel een nachtje staan, met vers bier en zonder dooie slakken, voor de statistieken zeg maar. Ik vond ook nog een larve van het een of ander, die ik niet zo meteen kon plaatsen, dus die heb ik maar het voordeel van de twijfel gegeven en op de composthoop gegooid. Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Op mijn tuin is het een ramp. Nog nooit eerder meegemaakt zoveel slakken. Ik ben al aan mijn 3e zaaisel doperwten/kapucijners begonnen, binnen 3 dagen alle voorgetrokken plantjes niet alleen kaalgevreten maar geheel verdwenen. Heb heb de vanmorgen gelegde zaden nu maar met insectendoek afgedekt hopelijk houd dat iets tegen. Ik had enkele losse planken op de tuin laten liggen, even omkeren 100 slakken.Onder mijn rabarber, hele bossen slakken. Even aardbeienstekken water gegeven, 10 minuten later 10 naaktslakken rond de plant. Ik durf geen slaplantje o.i.d te zetten dat wordt gegarandeerd gescalpeerd. Maar hopen op betere tijden maar de lol om te tuinieren is snel weg op deze manier. Dirk. Quote
pippi Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Nou Dirk, als ik dat zo hoor zou ik wel drastische maatregelen gaan nemen, want die hoeveelheden slakken is niet normaal meer en zo kan je inderdaad niks meer in je tuin zetten. Quote
Erny Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Dirk, dat komt me akelig bekend voor... en is inderdaad geen lol aan en zeer demotiverend. Dus veel blijven rapen... Sterkte ermee! Zelf ook op slakkenjacht geweest gisteren... zorgvuldig de randen van een paar bakken afgegaan en ook zeker honderd slakken en slakjes en minislakjes weggehaald. Nu leken de meeste nog schattig en klein maar ik wéét hoe groot ze gaan worden en hoeveel ze dan eten... dus geen meelij... deportatie!! Quote
Raquette Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ik weet niet zeker of er hier in verhouding tot vorig jaar meer of minder slakken zijn. Toen was ik nog zo onnozel dat ik er überhaupt pas vrij laat achter kwam dat het slakken waren die driekwart van mijn MM-bak leegvraten... Ben dit jaar radicaal aan het opereren: elk slakje dat ik tegenkom maak ik dood, elk eitje knijp ik fijn. Niet leuk om te doen, maar wel nodig als ik hier ook maar iets fatsoenlijk wil opkweken. Aan de ene kant schrik ik er wel een beetje van hoeveel het er al zijn (terwijl er nog niks in de tuin staat), aan de andere kant denk ik maar: elke slak die ik nu vind is er straks één (of een heel gebroed) minder! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
paddestoelengek Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Volgens mijn idee is dit een probleem dat komt door de steeds zachtere winters3e opvolgende jaar dat we hebben mogen genieten van een herfst die is overgegaan in een voorjaar gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
pippi Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Ik geloof ook wel dat het 'slakkenseizoen' vervroegd is door de zachte wintermaanden. Ik had in januari al slakken. Maar ik denk ook dat het te maken heeft met minder slakkenvijanden zoals egels, vogels, padden etc. Quote
loes Geplaatst: 20 april 2016 Geplaatst: 20 april 2016 Volgens mijn idee is dit een probleem dat komt door de steeds zachtere winters3e opvolgende jaar dat we hebben mogen genieten van een herfst die is overgegaan in een voorjaar gr Adriaan ik noem een winter waarbij er geschaatst kon worden toch niet echt een herfst die is overgegaan in een voorjaar. Quote
Raquette Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Pippi, ja, ik baal ook dat ik geen 'slakkenvijanden' in mijn tuin heb. Vogels heel beperkt vanwege het grote aantal katten - inclusief die van mij - hier; een vijvertje zou om dezelfde reden meteen worden leeggevreten; en de egel heb ik dit jaar ook nog niet gezien. Maarja, dankzij diezelfde kat blijven de alomtegenwoordige Turkse Tortels dan wel weer van mijn zaailingen af:). Ik speel nog steeds wel met het idéé van een minivijvertje...en dan zo'n draad eromheen spannen tegen de kat...lichtelijk onrealistisch waarschijnlijk. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.