Kamilla Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Maar dit levert geen gezonde planten op. Slakken bewijzen ons een dienst => ze vertellen ons welke planten niet (geheel) gezond zijn voor ons om te eten. Ik kan er in zekere zin in meegaan dat aantastingen en de aanwezigheid van bepaalde ongewenste kruiden, ons iets te vertellen hebben. Toch moet mij wat slakken betreft wel van het hart dat er in het ingepolderde Flevoland een slakkenpopulatie tot stand is gekomen, die om het eigen hagje te redden zich op elke slaplant stort die ze tegenkomt. Een natuurlijk evenwicht is ver zoek. Vogeltjes die de slakken graag lusten, worden weer op afstand gehouden doordat iedereen een kat rond laat lopen. M.a.w. tuinieren is schipperen met de omstandigheden die je geboden worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 (aangepast) @Hansm: Ik begrijp je skepsis, de meeste mensen die ik ken hebben het (ik heb het ook, eigenlijk iedereen, met onderwerpen die ons onbekend zijn), eigenlijk allemaal, en ook logisch. Zoiets kun je waarschijnlijk pas geloven wanneer je het zelf met eigen ogen ziet. Dit zie je toch ook in die hondenshow van Cesar Milan op discovery, prachtig om te zien: mensen zitten vastgeroest in hun beeld van hun hond en Cesar werkt een paar minuten, een paar uur, soms langer, met de hond en de hond is compleet verandert en de mensen verbaast: "hoe kan dat?". Prachtig om te zien. Maar inderdaad verdiep je eens in de EM, misschien beantwoord dat al enkele van je vragen/twijfels. @Kamilla: hoe groot de populatie van slakken ook is, het maakt geen verschil. Werkelijk gezonde planten worden niet aangetast, de slakken zullen elders hun heil vinden, de Natuur regelt en balanceerd zichzelf weer vanzelf. (Misschien gaat het net zo als bij de lemmingen die zich van een klif storten: zie je alle slakken massaal de sloot induiken om te verdrinken, aaahhh (Dit is een grapje he )) 27 februari 2011 aangepast door Gast Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Een paar jaar geleden kwam er tijdens een zomerhoosbui een horde slakken. Duizenden & duizenden naaktslakken maakten zich meester van de hele omgeving. Ze kropen over de auto's, de paden waren een grote wriemelende glibberzooi, ze werkten zich tegen de ruiten omhoog. Ik wil er best een handjevol de kans geven, omwille van de balans in mijn tuin. Maar het moet niet de pan uit rijzen.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Whow dat is wel heel erg, ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Maar ik heb het volste vertrouwen erin, dat wanneer je je bodem en daarmee je planten vol goed Leven stopt, dat je de slakken je planten met rust zullen laten, ook al zijn het er duizenden. Dieren hebben geen andere keus dan de regels te gehoorzamen. De regel is: gezonde planten laat je met rust. Misschien helpt het als je een bordje plaatst aan het begin van je tuin om ze eraan te herinneren: regel 1: als je een gezond plantje ziet, mag je hier niet van happen. regel 2: als je een ongezond plantje ziet, mag je daar wel van happenregel 3: vegen jullie wel je sporen uit, want ik wordt gek van al die vieze tegels Als je het gaat proberen, succes! Ik ben echt heel benieuwd. Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Ik vindt een bepaalde nuchterheid in tips en moestuinieren ook wel belangrijk, ik geloof best dat je verdiept heb in bepaalde onderwerpenmaar zoals je zelf zegt heb je nog heel weinig ervaring ermee je bent net begonnen met moestuin, dat is deels waarom ik het zweverig noem plannen ideen zat maar ik hoor liever gewoon nuchter praktijk ervaring ivm moestuinieren.Je promoot nu het gezonde plant versus slak eet hem niet verhaal als ""'waarheid"" maar dat is enkel een theorie van je,ik zou daarom theorieen die je interesant vindt meer als idee uitleggen op forum dan de absolute '''waarheid"" en met dit woord bedoel ik dat je nogal wil overtuigen.Als ik nu af en toe je stukjes lees dan is gewoon biologisch een moestuin hebben al niet gezond meer genoeg en dat gaat me te ver. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Niet geheel theorie, ik heb een jaar ervaring waar het blijkbaar werkte. Maar je hebt gelijk, ik zal meer werkelijke ervaringen moeten verzamelen om het te kunnen onderbouwen. Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Juna Geplaatst: 27 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 februari 2011 Ik vind het wel boeiende stof, en geloof ook wel dat de natuur z`n manieren heeft om zichzelf te beschermen, zowel de slakken als de sla (en de hele rest). Ik ben natuurlijk ook een leek, en heb makkelijk praten Maar ik las kort geleden over een plant (ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden) dat deze wanneer de bodem goed was, en de omgeving geschikt, een (geur) stofje kon uitscheiden dat bepaalde slakkensoorten op een afstand hield, en dus bescherming had. De plant had hiervoor wel bepaalde stoffen nodig uit de bodem, anders zou die geurstof niet gemaakt kunnen worden en was de plant dus niet beschermd tegen die slakkensoorten. Er werd ook aangegeven dat veel plantensoorten dit kunnen, wanneer ze gezond zijn (en dus de juiste stoffen op kunnen nemen)Dit sluit wel een beetje aan op je verhaal Castaneda, in dit stukje was het dus ook zo dat een rijke bodem, en de juiste omgeving (die voor die rijke bodem zorgt) de plant kan helpen zich te verdedigen. Het is ook wel logisch dat we bij normale moestuinen die balans niet maken, alles word op rijen gezet (ook weer met redenen) en zo`n grote bio diversiteit als in de vrije natuur, ontstaat dan niet. Het is gewoon heel ingewikkeld en het vraagt hele precieze en vreselijk uitgebreide kennis over wat ieder onderdeel in de omgeving precies doet 'en' wat er nodig is voor de plant om zo`n stofje te ontwikkelen. Ook doet iedere plant het weer anders vermoed ik, dus wat nodig is, wisselt dan (denk ik) ook weer. Je moet een halve (of hele) professor zijn op verschillende gebieden om een beetje te snappen hoe de natuur het doet denk ik. Maar ik geloof dus wel dat het kan, en vind het niet te zweverig. De natuur creeert op zichzelf een balans die zorgt dat alle soorten kunnen bestaan, en iedere soort ontwikkeld de bescherming voor zichzelf die nodig zijn. Ik denk dat daar niet over getwijfeld hoeft te worden. De natuur 'zo goed' nabootsen is alleen wel heel moeilijk, zeker omdat facturen als vervuiling in de bodem ed ook mee spelen. Je hebt ook weer planten die de bodem schoonmaken, maar dat is ook weer ingewikkeld op zichzelf. Ik zag ook een film laatst over een filter systeem, ik geloof in Japan (verbeter me als ik het fout heb) waarbij een groot meer dat extreem vervuild was weer helder en schoon gemaakt is door er bepaalde planten te laten groeien. Het water was zelfs drinkbaar geworden.Maar goed, ik stop nu snel met m`n vreselijk lange verhaal sorry (excusses trouwens als ik spelfouten maak, ik ben niet echt een geweldige schrijfster ) Wat is gier eigenlijk precies, het klinkt als iets wat ik wil gebruiken kan iemand me dat uitleggen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 (aangepast) Hey Juna, niet stoppen hoor, en excuseer je niet, jou opmerkingen en verhalen zijn juist heel goed. En over spelfouten lezen we gewoon heen, iedereen kan lezen wat je bedoelt. Jou verhaal van dat stofje dat planten uitscheiden is nieuw voor me (ook die waterplanten trouwens die water weer schoonmaken trouwens), maar het past precies in alle info over frequenties enz. Dat vindt ik geweldig om te lezen, ik zal zelf gaan zoeken, maar als je het hebt gevonden waar je het vandaan hebt, hoor ik het graag. Het is inderdaad best complex allemaal en een hoop dingen gaan totaal anders dan wat we standaard geleerd krijgen en het kost een hoop tijd om dat te leren. Maar ja, door al je experimenten, lezen en film kijken komt de informatie vanzelf binnen en langzaam aan krijgt het een richting en trekt het weer nieuwe informatie aan, zodat uiteindelijk er een aardig beeld ontstaat van hoe het werkt ongeveer. Alle methode die je goed lijken zou ik gebruiken, alles door elkaar, de meeste vullen elkaar juist heel goed aan. En je merkt vanzelf het resultaat. Ik vindt je berichten juist leuk (fris en open) om te lezen en was zojuist bezig je geschiedenis op dit forum te volgen, toen ik hier weer even keek. 27 februari 2011 aangepast door Gast Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 27 februari 2011 Share Geplaatst: 27 februari 2011 Ja ik had pas ook iets op tv gezien van maïsplanten. Het ging om beesten die de wortelen er van beschadigde.Maar omdat de planten zo fel bespoten werden waren ze niet meer zeer sterk tegen beesten.Dus hadden ze dingen uitgetest.Van elke soort meerde planten.De ene soort was goed bestand tegen ziektes en de andere plant niet.En toen deden ze beesten in het midden van het stelsel(kan het moeilijk uitleggen:Was een stelsel van buizen en aan de uiteinden stonden de planten).Die beesten waren de beesten die de andere insecten deden opeten of bestrijden.En dan deed de gezonde plant een stof afscheiden waardoor die goede beesten naar die plant kwamen maar anders om niet.Dus hieruit kun je ook besluiten biologisch is soms beter dan gif. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 28 februari 2011 Share Geplaatst: 28 februari 2011 Als ik dit lees klikt het ineens in mijn hoofd: waarom... want hiervoor begreep ik de logica niet dat een slak een gezonde plant zou laten staan... De natuur zit ongelofelijk complex in elkaar... maar volgens mij is het dan deel van de natuurlijke selectie van de natuur. Een plant die optimaal goed/gezond/evenwichtig is, is het alfa-mannetje/vrouwtje ... de geschikte kandidaat om zaad te produceren en door te geven... en als dat evenwicht daar is... gaat de plant stoffen ter bescherming afscheiden, zodat de plant zich veilig kan wijden aan de zaadproductie... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 komen slakken ook op radijs af?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
LucV Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 Ja slakken (kleine naaktslakjes die vlak onder de grond leven) eten ook radijsjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 Hmm,en voor boven de grond, ik heb ooit gehoord dat Basilicum slakken afstoot.. Iemand enig idee wat hiervan klopt? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=3210&cat=60&group=14&productnaam=COMPO_NATURABELL_BIO_ANTI-SLAK_TEGEN_SLAKKEN_1,4_kg dat werkt toch gewoon ? of zijn er betere dingen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 Onkruid groeit ook in de bodem voor bepaalde redenen, bijv. een paardenbloem groeit waar een tekort aan calcium, fosfor, vitamine c en volgens mij ijzer is. Zodra deze tekorten worden opgeheven verdwijnt de paardenbloem. Maak je de bodem dus werkelijk gezond zal je ook een stuk minder last hebben van onkruid, want die zijn er om de bodem te herstellen. Ik was van plan dit hele stuk over slakken uit te lezen maar ik moet tussentijds hier wel even op reageren. Als ik mijn bodem gezond maak, dan heb ik minder last van onkruid. Volgens mij is dat 'natuurlijk' gezien een contradictio interminis (of intermino weet ik veel). Onkruid is iets dat wij sier- en moestuinders hebben bedacht. Onkruid zijn gewoon planten die in een hele gezonde natuurlijke bodem leven. Hier waar ik woon durf ik wel te zeggen dat 98 % van de bevolking, wilde primula's, daglelies en irissen als onkruid bestempeld omdat die overal groeien net daar waar jij je hortensia of je roos wilt neerzetten. Daslook, malva's, speenkruid, pinksterbloemen, wilde narcissen en winterakonietjes zijn ook niet uit te roeien hier. Reken maar dat er in Nederland auto's vol van de kweker of de intratuin wegrijden met juist die plantjes in de achterbak omdat ze die graag in de tuin hebben. Veel mensen vinden zevenblad een plaag, in de Verenigde Staten hebben ze het tot 'vaste plant' verheven, dan hoef je het in ieder geval niet meer als 'onkruid' uit je tuin te wieden tot je erbij neervalt. Gezonde bodems en EM het zal allemaal wel, maar ik heb een tuin waar jarenlang vuilnis is gestort. Ook daar groeit van alles, wilde geraniums, een forsythia (in blakende gezondheid), bramen zoveel als je wilt en brandnetels (een van de lievelingen van de 'natuurlijke tuinders' want het is overal goed voor), kleefkruid, mos, hondsdraf en noem het allemaal maar op. Moeder natuur is niet zo kleinzerig als menigeen ons wil doen geloven. Maar ga gerust je gang hoor mijn zegen heb je maar je moet de boel niet verdraaien en zeggen dat je op 'gezonde' bodems minder last van onkruid hebt. Onkruid heb je omdat jij het onkruid vindt, niet omdat je bodem ongezond is! En die slakken, ik geloof onmiddellijk als je het zegt maar in mijn vorige tuin (3 ha) was de natuur de baas, alles was in harmonie want niemand greep in. Een hele gezonde symbiose, maar ook daar meer naaktslakken dan een mens tegen zijn maagzweer kan eten. Excuses voor de uitbarsting maar soms gaat dat zo. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 En dan nu wat ik dit jaar tegen de slakken ga doen. Voor mijn gevoel heb ik alle 'gezonde' opties (die niet de rest van mijn tuin en dieren ook doodmaken) al geprobeerd. Niets helpt. Ik kreeg een boekje met 50 manieren om slakken te bestrijden. Het staat er allemaal in koffiedik, eierschalen, electroshock, kattenhaar, bier etc. En dat werkt denk ik allemaal prima als je 24 uur per dag de tijd hebt om dit bij te houden. Ik niet. 2 opties uit het boekje ga ik dit jaar proberen. Ik teel mijn sla in bakken/mandjes waarvan ik de rand met glycerine/gel/glijmiddel noem het maar op (net wat je in huis hebt) insmeer en het andere is dat ik halve grapefruits tussen de plantjes ga zetten. Blijkbaar is grapefruit nog lekkerder dan alles wat wij in de tuin verbouwen. Als de schrijver gelijk heeft hoef ik 's ochtends alleen maar de stapels slakken uit de grapefruitiglo te plukken (en dan te verbranden want voor je het weet inderdaad zijn ze terug!) en klaar is klara! Ik heb er weinig vertrouwen in maar je moet toch wat.... Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BiancaO Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 Waren mijn slakken maar dol op zevenblad en brandnetel in plaats van secuur gekweekte sla, aardbeien, radijsjes en zo... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 Leslie wat vindt je van flesse-eenden (indische loop eenden) tegen slakken, je tuin zou paradijsje voor ze zijn. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 Leslie wat vindt je van flesse-eenden (indische loop eenden) tegen slakken, je tuin zou paradijsje voor ze zijn. Hans ik hou niet van eenden. Sorry. Maar dat is gewoon een persoonlijke ervaring. Net zo min als ik van ganzen hou. Alhoewel, ganzen haat ik. Dat zijn de meest agressieve diersoort die ik ken. Ik word nog liever gedropt in een natuurlijke habitat van tijgers en leeuwen dan dat ik ooit nog een stel ganzen moet verzorgen. En ik spreek uit ervaring! En officieel is dit het allerlaatste (moes)tuin jaar dat ik iets onderneem tegen slakken. Als mijn laatste twee pogingen om de slakkenvraat tegen te gaan niet helpen dan hou ik ermee op. Met me druk maken over slakken. Ik heb een beetje genoeg van die beesten. Ik vind ze ook niet lekker maar ze zijn hier nou eenmaal. Dus als die glycerine en die grapefruit niet iets substantsieels oplevert dan neem ik de slakken voor lief en ga ik alleen nog maar dingen telen die ze niet vreten. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 25 maart 2011 Share Geplaatst: 25 maart 2011 Hans ik hou niet van eenden. Sorry. Maar dat is gewoon een persoonlijke ervaring. weet je wat zo grappig is flesse-eenden lijkt me zelf zo leuk en goed idee, maar helaas kan dat bij mij niet en nu probeer ik steeds om iemand "' te overtuigen"' me broer, Jorieke en jouw maar jullie hebben allemaal hekel aan eenden, heel toevallig dat net de mensen waarvan ik denk die hebben mooie tuin voor flesse-eenden er niet van houden.Wie heeft nu hekel aan lieve eenden die van enorm probleem als slakken afhelpt, maar ik begrijp het wel hoor als je dier neemt moet je er ook 100%achter staan en op zijn minst ze ook leuk vinden.Nuja ik moet gewoon zelf ooit en x een moestuin met een flesse-eenden koppeltje erin En Leslie ik denk dat wij gewoon te nuchter zijn voor refractometer voor Brixwaarden of Oechslewaarden, bokashi enzvIk sta best open voor iets nieuws maar bij dat soort dingen krijg ik de kriebels staat voor mij zover af bij gewoon lekker voor de lol en relaxed moestuinieren Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ehutink Geplaatst: 26 maart 2011 Share Geplaatst: 26 maart 2011 http://walthaus.blogspot.com/2007_05_01_archive.html kijk slakken houden echt van bier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 30 maart 2011 Share Geplaatst: 30 maart 2011 Gevonden op http://home.deds.nl/~tuintje/tips.htm Tegen slakken: - Plant tijm om groentebedden. - Kervel tussen sla werkt preventief. - Leg natgemaakte hoopjes kippenlegmeel in de buurt van planten waar slakken gek op zijn. Ze vinden het legmeel nog lekkerder en zijn dan makkelijk te vangen. Onze bakken gaan omringd worden door tijm. Ben benieuwd, helaas zelf niet gezaaid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Metje Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Voor mijn gevoel heb ik alle 'gezonde' opties (die niet de rest van mijn tuin en dieren ook doodmaken) al geprobeerd. Daar kom ik weer hoor.. heb je al knoflook geprobeerd? Ik heb het dit jaar rond mijn bladgewassen en aardbeien geplant. Weet dus nog niet of het werkt, maar het is wetenschappelijk bewezen en dan kan het toch geen kwaad om het uit te proberen lijkt me. Heb alleen geen idee in welke dichtheid ik het moet planten. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Madeliefje Geplaatst: 2 april 2011 Share Geplaatst: 2 april 2011 Hmmm, dat is wel aardig slecht nieuws.Ok, wel dood dus.Maar dan een manier die egels en vogels ed niet in gevaar brengt, geen gif waar andere dieren van dood gaan wanneer ze de slakken eten. Ik zal in ieder geval zoiezo veel dennennaalden halen, dat kan geen kwaad. Ik las later ook nog over schelpengruis, dat kan ik ook halen op het strand, koper lukt ook. En de andere maniertjes die jullie noemden noteren, schuurpapier en bierflesjes.. dat lukt ook. En dan maar eco gif of iets dergelijks gebruiken op de plekken waar het allemaal niet werkt.Ik moet me maar even goed inlezen op welke soorten niet schadelijk zijn voor andere diertjes. ehum slakken zij voedsel voor de egels en sommige vogels, ik zelf verzamel alle slakken en breng ze naar de vijver waar veel eenden zitten en die eten ze met smaak,ik zal eens gaan googelen op het verborgen van de slak, dit dier zal wel een functie hebben. nou effe gegoogelt en kwam dit tegen http://www.goeievraag.nl/vraag/nut-slakken.44290#antwoordende slakken eten niet alleen groente maar ook onkruiden, en de zanglijster is dol op de slak, deze vogel voed haar jongen ermee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
EdwinR Geplaatst: 3 april 2011 Share Geplaatst: 3 april 2011 ik weet niet of het al hierover is gehad maar probeer eens wat egels! mooie dieren ook meteen van de katten af. ik maakte 2 jaar geleden een egel huisje en plaatste deze in de moestuin enkele maanden later zag ik sóchtend in een schim een stel egels rond huppelen waarvan 1 zeker in de hokkie ging en daar maanden heeft vertoefd en meschien nu nog wel (huisje staat nog op de ouwe tuin) bijwerkingen zijn mij niet bekend Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.