Raquette Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Hoe gaat het met jouw slakken, sugarlevi? Hier houden ze zich koest zolang het zo droog is. Af en toe een slachtoffer, maar niets vergeleken met de lente. Alleen nu heb ik weer een luizenplaag . Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Balto Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 dat het voornamelijk de naaktslakken zijn die aan levende planten knabbelen, Ik heb dat vaker gelezen, maar dat is niet wat ik merk. Ik heb last van enorme huisjesslakken op de plekken met de meeste slakkenvraat. Ik pak ze regelmatig op heterdaad. Naaktslakken? Not so much... Klopt! Vooral segrijnslakken zijn een ware last. Vorig jaar al m'n bonenplanten opgegeten, terwijl ze al twee meter hoog waren! Quote
speets Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Vandaag ging de column van de onvolprezen Romke van de Kaa over slakken. ...dat het voornamelijk de naaktslakken zijn die aan levende planten knabbelenDit schreef Romke van de Kaa, niet Speets! Overigens ontdekte ik van de week dat de houtduiven ook aardig aan het vreten zijn in mijn tuin. Ik ben nu aan het uitzoeken of het wel de slakken zijn die de dahlia's aanvreten, want ik verdenk nu de duiven. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
sokrates Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Dit schreef Romke van de Kaa, niet Speets! Dat had ik begrepen Romke eeuuhh speets. Ik had de kwoot een beetje te kort gemaakt... Maar dan mag ik het er toch wel mee oneens zijn? Quote
sugarlevi Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 Hoe gaat het met jouw slakken, sugarlevi? Hier houden ze zich koest zolang het zo droog is. Af en toe een slachtoffer, maar niets vergeleken met de lente. Alleen nu heb ik weer een luizenplaag . Lieveheersbeestjes larven verzamelen? Alhoewel hier kunnen ze er niet tegenaan vreten, althans niet tegen de zwarte bonenluis op. Verder zorgen de konijnen momenteel voor de meeste schade. Nog wel slakken,en slakkenvraat, maar niet meer zoveel als eerder inderdaad. Ik ben wel weer met hernieuwde moed begonnen met vallen te plaatsen, nadat ik er toch weer een paar had gevangen. Alhoewel ik er niet zo heel veel zin meer in heb maar elke slak minder, is tientallen tot honderden mogelijke nakomelingen minder, en daar doen we het dan maar voor. De meeste planten groeien inmiddels ook goed door de vraat heen. De munt bijvoorbeeld is maandenlang weggevreten, maar heeft inmiddels zowaar wat groene kopjes boven de grond staan. Die ik weer resoluut aan het afknippen ben, wegens munthaantjes. En ik ben voorzichtiger geworden met inplanten, en inzaaien. Bij een viertalemmers heb ik de bodem eruit gehaald. En die zet ik om nieuwe aanplant heen, en gebruik ik ook bij het zaaien, evenals wat bloempotjes waar de bodem uit is. Voor volgend jaar, ga ik maar wat meer emmers regelen. Ook omdat het aan ruimte, tijd en zin ontbreekt om de planten rustig aan af te harden. Met wat doek of plastic over de top van de emmer. Kan nieuwe aanplant dan even rustig settlen, en afweerstoffen aanmaken zonder eerst massaal belaagd en volledig weggegeten te worden. En gezaaid goed kan eerst tot een respectabele grootte doorgroeien. Het is even een leerproces. In ieder geval is er één ding wat we volgend jaar anders gaan doen. En dat is eerder in het jaar beginnen met slakken bestrijden. Al ergens in maart, nog voordat ze in april massaal de hele tuin onderpoepen met hun eitjes. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Flup Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 Een luizenplaag heb ik hier ook. De zwarte luis op mijn tuinbonen heb ik onder controle, maar nu heb ik andere luissoorten op mijn kool, pastinaak en ook de rode biet. Daar helpt de zeepsopoplossing niet tegen, dus dat wordt Spruzit halen. Nu plet ik ze zoveel mogelijk, maar dat is ook maar tijdelijk. De lieveheersbeestjes zijn er wel, maar niet in hele grote mate nog. De mieren daarentegen wel helaas. En hier zijn ook eksters die de plantjes uit de grond trekken. Mijn boerenkool staat nu noodgedwongen in de koude bak, terwijl ik ze veel liever in de open lucht heb staan. Maar ja, voorkomen is beter dan genezen. Quote
sugarlevi Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 Ik snap nu wel steeds beter waarom verscheidenen theorien ervan uitgaan, dat de mens er niet op vooruit gegaan is met de introductie van landbouw.De wereld is je vijand in plaats van je oester. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Erny Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 De één zijn dood is de ander zijn... huis! En natuurlijk zit er ook weer een pissebed bij... Quote
speets Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 De één zijn dood is de ander zijn... huis! óf hij kruipt verkeerd om in zijn slaapzakje óf de vorige bewoner wordt idd opgesmikkeld...brood dus Quote
speets Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 we leggen de korrels hier onder leipannen, vogelvriendelijkIk had ze onder de koolkragen verstopt. De volgende morgen waren de koolkragen van de broccoli af getrokken en de Escar-Go was verdwenen! Die duivelse duiven Nu ligt er bijna overal gaas overheen... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 nou, hier lag de escargo onder een vogelnet en was toch opgegeten lusten muizen het ook? Quote
speets Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Nou.. ik geloof niet dat ik muizen heb. Boer ter Hall maar eens inschakelen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
kiekenboerinneke Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Ik blijf toch zweren bij mijn sluggone hoor... Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 En ik bij de eendjes..werkelijk bijna geen slak meer te vinden!loopeendjes-te-koop-t18198.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Raquette Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Wat te gek appelvrouw! Het valt mij ook op dat in de volkstuin van Salamander, waar ze gewone eenden hebben en zelfs een speciale vogeltuin hebben ingericht, ook bijna geen slakken zitten. Helaas heb ik geen ruimte (en geen draagvlak van het thuisfront:)) voor een koppeltje loopeenden... Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
BarbaraVH Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 En ik bij de eendjes..werkelijk bijna geen slak meer te vinden!loopeendjes-te-koop-t18198.html Die zijn zo leuk hé. Hoeveel plaats hebben die nodig en wat eten ze nog naast slakken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Hoeveel plaats? Nou in ieder geval wel een grote tuin. Dan nog een slaaphok, afgeschermd van vos en ander roofdier. Ze eten bij mij ook gemengd graan en hele maiskorrels en brood met water... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 18 augustus 2015 Geplaatst: 18 augustus 2015 En ja hoor, ze zijn er weer Kon je ze maar eten... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 18 augustus 2015 Geplaatst: 18 augustus 2015 Hier ook de eersten. Gisterenochtend meer dan 50, vanochtend ongeveer 20 stuks geknipt.Ik kijk jaarlijks meer uit naar de eerste asperges; nieuwe haring; herfstbock. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Balto Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 En ja hoor, ze zijn er weer Kon je ze maar eten... Het type huisjesslak die groenten op eet kun je wel eten Quote
Erny Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Ik verbaas me erover dat je zegt dat ze "er weer zijn" Zijn ze dan weggeweest? Hier namelijk niet... onze slakken gaan niet op vakantie... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Nou, met de drogere weken, zag ik ook heel weinig slakken. Ze zijn er dan misschien alleen 's nachts, en dan ook nog niet met zoveel.En nu het weer 2 dagen heeft geregend, komen ze weer overal vandaan snotten. Bij jullie in het Noorden is het redelijk nat gebleven al die tijd, dus de slakken voelen zich er heerlijk. Hier op die droge zandgrond... nee hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 @ Erny: Ja hoor, ook hier waren ze een tijdje 'weg'.Ik hoopte dat ik ze bijna uitgeroeid had, maar dat was wishfull thinking.Ze waren even ondergronds gegaan vanwege de droogte Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Piroska Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Hier 3 dagen regen geweest en daar zijn ze! 1000 per dag nu, ze hollen mijn tomaten uit voor ze rijp zijn de etters. Het valt mij op dat ze enorm zijn, ik denk wel 10 cm lang en 2cm breed... grrrr Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.