Egel voeren Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Ja de egels zijn inmiddels weer ontwaakt uit hun winterslaap. Ze hebben enorme honger! Ik heb drie egels In mijn achtertuin. Alle drie komen ze elke nacht kattenbrokjes, meelwormen en egelvoer van vivara eten. Uiteraard ook een vers bakje drinkwater klaar gezet. Leuk te zien op een wildcamera!!! Quote
Erny Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Ok cool, heb nog wel zakjes kattevoer over die mijn kat niet meer blieft (zij krijgt nu rauw vlees).Genoeg egeltjes hier. Ik ga bezig. Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Misschien een stomme vraag, maar als jullie naaktslakken gaan rapen wat doen jullie er dan mee? Hoe ontdoe je je van die beesten op een beetje nette manier? Vorig jaar gooide ik ze steeds in de groene bak. Omdat daar groente afval enzo in zit blijven ze er vaak wel in zitten, maar dan heb ik op een geven moment wel 500 slakken in de deksel zitten. Ik heb toen wel eens 20 slakken uit één peterselie plant gehaald. Ik heb nu al van die groene korrels liggen die niet giftig zijn voor vogels en zoogdieren want de peterselie zat nu al vol met huisjesslakken (ik ben chemicus en het is geen giftig component). Bovendien komen die beesten ook in ons huis 's nachts dus gebruik ik daar ook korrels. Dan pleur ik ze in de wc. Quote
Jenneke Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Ik verzamel de slakken in een emmer en loop er dan mee naar de hondenuitlaatplaats hiernaast en gooi ze tussen de struiken, ik zorg er wel voor dat ik meer dan 20 meter van m'n tuin ben anders komen ze weer terug. Er zitten hier ook aardig wat egels in de bosjes, hebben die ook eens een makkie Ik heb het nog even nagezocht van die afstand voor de zekerheid en volgens deze site: http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/157119-slakken-in-de-moestuin-bestrijden.html is het inderdaad 20 meter.Er staan nog meer tips op om slakken te bestrijden, Heeft iemand ervaring met knoflookextract? Biervallen werkt hier niet, blijkbaar heb ik hier een kolonie geheelonthouders Quote
Erny Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 In de afgelopen 50 pagina's over de glibberraars staan allerlei methodes om van ze af te komen na het rapen... en ook of de knoflook nou wel of niet afschrikt... @Isabel Uiterweerd Die slakken die je binnen hebt, zijn dat van die grijzige met van die lichtere strepen op de rug? Waarschijnlijk komen die niet van buiten maar uit je kruipruimpte/kelder?? Ze kunnen zich echt door minieme kiertjes persen... Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Mijn zusje heeft in hartje Groningen een keer biervallen gebruikt, de dag erna had ze allemaal dronken merels in de tuin. De slakken in huis zijn gewoon zwart en komen van buiten. Hun sporen komen van onder de deur vandaan. Soms strooi ik zout langs de deur maar ze gaan dan via de muren omhoog. Ik heb ook wel eens watersalamanders in huis, mijn tuin zit vol met die diertjes en die vreten ook slakkeneitjes. Maar we hebben ook een sloot achter de tuin en daar komen de slakken uit. Quote
loes Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 watvoor vallen had ze dan gebruikt? het idee van een val is dat de slakken erin kruipen en er niet meer uit komen en dus ook niet door een merel kan worden opgegeten. hier een mooie zelfbouw slakkenval: zelfbouw-slakkenval-t3331.html Quote
femmie Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Neeeee! Ik heb zonet de eerste slak ontdekt! Vet gore kleur ook Haha Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Die zelfbouw slakken val is een goed ja. Volgens mij had ze gewoon schoteltjes met bier neer gelegd. Het ging haar niet zozeer om de planten maar ze kwamen ook massaal de studentenkamers binnen. Quote
prinske86 Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ik heb dit jaar al best wat slakken gezien in mijn moestuin. Nu ben ik ook nog van plan om 3*5m met worteldoek te gaan bedekken. Kan ik voorkomen dat dit een schuilplaats gaat worden voor slakken? Quote
Mathias Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 @prinske86: Slakkenpopulatie in de grond aanpakken met aaltjes. Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
sugarlevi Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ik heb dit jaar al best wat slakken gezien in mijn moestuin. Nu ben ik ook nog van plan om 3*5m met worteldoek te gaan bedekken. Kan ik voorkomen dat dit een schuilplaats gaat worden voor slakken? Waarom nu nog met worteldoek bedekken? Opwarming van de grond. Of tegen onkruid, en dan gaten erin voor de planten? Ik heb geen idee trouwens, weet alleen dat slakken van organisch materiaal houden. En worteldoek is in principe geen organisch materiaal. Maar wel een leuke vochtige verstopplek natuurlijk. Inmiddels staan er trouwens iets van 21 bakjes met water-gist-suiker mengsel in de tuin ingegraven. En de eerste tientallen slachtoffers zijn al gevallen En korrels zijn ook al gestrooid. Valt gelukkig vooralsnog mee met de vraat. Er zijn nog geen hele planten verdwenen. Maar er wordt wel wat weggesnoept.De onderste bladeren van de erwtenplantjes verdwijnen langzaamaan. En de tuinbonen mogen ook wel eens aan de groei gaan, voordat ze verdwijnen. En de rabarber heeft hele mooie inhammen en gaten. Maar de aardbeienplantjes lijken dit jaar niet zo lekker te zijn. En een deel van muntsoorten ook niet. De munt in de schaduw, sinds het weghalen van hun bladdekentje dan weer wel. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Tanja65 Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ik lees wel vaker iets van slakken bestrijden met aaltjes, zoals ook hierboven getipt. Nu tuinier ik in moestuinbakken. Ik heb juist begrepen dat aaltjes in zo'n bak slecht voor je plantjes zijn, en dat je afrikaantjes moet planten om ze uit je bak te weren. Weet iemand hoe dat zit? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
pippi Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ik moet zeggen dat het hier tot dusver mee valt met de slakken. Eerdere jaren was rond deze tijd al menig zaailing tot op de grond weg gevreten, nu heb ik alleen hier en daar happen uit blaadjes. Ik vermoord wel consequent alle naaktslakken die ik vind. Huisjesslakken kieper ik in de voortuin of in de gemeentebosjes, en soms laat ik zo' n heel klein aandoenlijk slakje met een minuscuul huisje gewoon maar lopen. Die neemt maar hele kleine hapjes, en daar kan ik best mee leven. Waar ik wel een beetje van baal is dat er een slak in mijn mini-kasje zit en ik kan hem niet vinden. Ik heb er een paprika, tomatenplant en nog wat warmtelievend spul in staan (het is een experiment, de rest staat binnen op de vensterbank), plus een basilicumplantje, en die laatste wordt alsmaar aangevreten. Ik heb het hele kasje leeggehaald, de potten geïnspecteerd, ook bij elke plant onder de aarde gewoeld, en niks gevonden. Alles weer terug gezet en nou had ik vandaag ook gaten in het tomatenplantje en het paprikaplantje is ook fors gedecimeerd. Ik heb nog geen bakken met bier staan, maar misschien dat ik er eentje in dat kasje ga zetten om te zien of ik de boosdoener kan laten comazuipen. En misschien van het weekend ook een of twee bakjes in de volle grond zetten om een idee te krijgen van de actuele slakkenpopulatie in de tuin qua aantallen en grootte. Ze hoeven van mij echt niet allemaal dood, maar ik wil dit jaar wel voorkomen dat vooral die naaktslakken monsterlijk groot worden. @Tanja65: in bakken zou je slakken in theorie redelijk weg kunnen houden, denk ik? Ik zou dan eerder iets van een barrière maken met koper of plakband (met de plakrand naar buiten) en slakken die in je bak zitten wegvangen. Quote
Tanja65 Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ja, dat heb ik, die kopertape, en dat werkt idd erg goed. Maar op mijn potten is het anders, ondanks dat ik daar ook tape op heb. Ik denk omdat het dichter bij de grond zit. Maar ik wil ook graag snappen hoe het nou zit met de aaltjes Ps wat rot van je kasje, ik zou daar ook flink van balen, bij mij is ook de basilicum slakkenfavoriet Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
AnnekeW Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Ik ga 's avonds in het donker even een rondje doen met de zaklantaarn. Dan vind ik ze redelijk gemakkelijk en vang ze weg. Na een paar dagen zijn het er al beduidend minder, dus ik blijf dat even doen voorlopig. Quote
sugarlevi Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 In plaats van kopertape, zou ik zelf in bakken eerder gaan voor slakkenborstels. Kosten geloof ik 10 euro voor 5 meter. Schijnen goed te werken. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Mathias Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Ik lees wel vaker iets van slakken bestrijden met aaltjes, zoals ook hierboven getipt. Nu tuinier ik in moestuinbakken. Ik heb juist begrepen dat aaltjes in zo'n bak slecht voor je plantjes zijn, en dat je afrikaantjes moet planten om ze uit je bak te weren. Weet iemand hoe dat zit? Aaltjes die gebruikt worden voor je slakken of andere insecten zijn niet slecht voor je plantjes. Er zijn twee grote groepen van aaltjes, aaltjes die planten parasiteren en aaltjes die insecten parasiteren. De aaltjes die planten parasiteren zijn slecht voor je planten... de aaltjes die insecten parasiteren zijn slecht voor insecten. De aaltjes die men verkoopt zijn insect-parasiterent en zullen specifiek werken op het insect waarvoor ze geproduceerd zijn bijvoorbeeld slakken, engerlingen, emelten enz... Inmiddels staan er trouwens iets van 21 bakjes met water-gist-suiker mengsel in de tuin ingegraven. En de eerste tientallen slachtoffers zijn al gevallen En korrels zijn ook al gestrooid. Valt gelukkig vooralsnog mee met de vraat. Er zijn nog geen hele planten verdwenen. Maar er wordt wel wat weggesnoept.De onderste bladeren van de erwtenplantjes verdwijnen langzaamaan. En de tuinbonen mogen ook wel eens aan de groei gaan, voordat ze verdwijnen. En de rabarber heeft hele mooie inhammen en gaten. Maar de aardbeienplantjes lijken dit jaar niet zo lekker te zijn. En een deel van muntsoorten ook niet. De munt in de schaduw, sinds het weghalen van hun bladdekentje dan weer wel. Een weetje voor de fervente slakkenval plaatser... Een slakkenval mag je Maximaal 24u op dezelfde locatie laten staan. Anders trek je slakken uit de omgeving aan! Gebruik je slakkenvallen => moet je deze elke ochtend/avond verplaatsen... In plaats van de slakken weg te lokken van je platen met vallen of korrels kun je ze natuurlijk bestrijden met aaltjes... Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
Erny Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Dat verhaal over het bestrijden van slakken met behulp van nematoden komt wel vaker langs.Hebben jullie wel eens gekeken naar de kosten daarvan? http://biocontrole.nl/webwinkel/natuurlijke-vijanden/naaktslakken.html Het zou, in mijn geval, betekenen dat ik zomaar minstens 100 euro kwijt ben... Maar de slakken ben ik daarmee niet kwijt, die komen gewoon vanaf de buren en de rest van de omgeving naar mij toe en vreten aan mijn plantjes voordat ze aangetast worden door die nematoden.Ik zelf twijfel erg aan de haalbaarheid van de inzet van nematoden op een moestuincomplex. Los van dat het gewoon veel en veel te duur is. De aaltjes sterven pas als ze geen nieuwe slakken meer vinden. Het aaltje werkt het best bij een bodemtemperatuur van 15°C. De resultaten zijn wisselend. http://velt.nu/slakken#Aaltjes Velt geeft daar ook een manier om zelf aaltjes te kweken... misschien moet ik dat maar eens gaan proberen... slakken genoeg als uitgangsmateriaal voorhanden. Maar voordat die bodemtemperatuur hier rond de 15 graden is duurt het nog wel even en die slakken groeien tot die tijd wel door... Ik zou graag eens horen van iemand die de nematoden daadwerkelijk heeft ingezet en wat de resultaten waren. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Die blauwe, neen, niet die pillekes, maar die korrels tegen de slakken onder een dakpan werkt wel goed.Ze liggen er redelijk droog en de vogels kunnen er niet bij komen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Mathias Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Dat verhaal over het bestrijden van slakken met behulp van nematoden komt wel vaker langs.Hebben jullie wel eens gekeken naar de kosten daarvan? Het zou, in mijn geval, betekenen dat ik zomaar minstens 100 euro kwijt ben... Maar de slakken ben ik daarmee niet kwijt, die komen gewoon vanaf de buren en de rest van de omgeving naar mij toe en vreten aan mijn plantjes voordat ze aangetast worden door die nematoden.Ik zelf twijfel erg aan de haalbaarheid van de inzet van nematoden op een moestuincomplex. Los van dat het gewoon veel en veel te duur is. Als je even een rekensommetje maakt bij het gebruik van korrels ben je minder kwijt, maar los je ook helemaal niks mee op... 90% van de slakken zitten onder de grond en maar 10% komt naar boven, maar 10% eet van je plantjes, de rest blijft onder de grond. Vermoord 90% van de slakken en je zult nog maar heeeeeel weinig slakken boven de grond zien komen. Slakken van de buren? Ja dat kan inderdaad, maar hoeveel slakken leggen die afstand af? Hoeveel slakken vinden hun weg van ginder tot bij u... Iedereen zijn eigen mening natuurlijk Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
loes Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Slakken van de buren? Ja dat kan inderdaad, maar hoeveel slakken leggen die afstand af? Hoeveel slakken vinden hun weg van ginder tot bij u...het klinkt nu alsof het een gigantische afstand is vanaf de buren. een buurtuin is een tuin die tegen je eigen tuin aan ligt, de afstand is een paar cm. jahoor die weg kunnen de slakken prima vinden zeker als er iets lekkers te halen valt. Quote
Erny Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Honderden zoniet duizenden, zie fotoos van bijvoorbeeld 2014 elders in dit topic. Quote
Raquette Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Tja, daar heb je wel een punt, loes. Maar dat komt ook door gebruik van het prachtige woord 'ginder', dat klinkt veel verder weg dan 'daar':). Ik heb vorig jaar nadat mijn zaailingen massaal werden opgevreten, alles maar dan ook ALLES over slakkenbestrijding gelezen en met elkaar vergeleken. Uit dat materiaal kwam een aantal dingen als meest effectief uit de bus (met weglating van korrels omdat ik die zelf liefst niet gebruik):- loopeenden;- vijver met kikkers;- slakkenpatrouilles en alle slakken dood maken;- zaailingen opkweken in modules en uitplanten in groepen, zodat ze het beter overleven. Aaltjes heb ik gewoon te weinig verstand van, maar ik kan me niet herinneren ooit een ervaringsverslag van iemand te hebben gelezen die het echt had geprobeerd. Heb jij eigen ervaringen, Mathias? Helaas heb ik geen ruimte voor loopeenden, en kikkers zou onze kat zo uit een vijver hengelen. Dus ik ga dit jaar maatregel 3 en 4 combineren, en dan maar hopen dat het werkt! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
sugarlevi Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Een weetje voor de fervente slakkenval plaatser... Een slakkenval mag je Maximaal 24u op dezelfde locatie laten staan. Anders trek je slakken uit de omgeving aan! Gebruik je slakkenvallen => moet je deze elke ochtend/avond verplaatsen... In plaats van de slakken weg te lokken van je platen met vallen of korrels kun je ze natuurlijk bestrijden met aaltjes... Heb jij daar een bron van? En heb jij een bron die dat vergelijkt met de hoeveelheid slakken die aangetrokken worden door al het andere lekkers in de tuin? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.