Wortel Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Die zien er goed uit!! Hier nog steeds mini's... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 oktober 2017 Geplaatst: 19 oktober 2017 Zo staan ze er nu bij: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 19 oktober 2017 Geplaatst: 19 oktober 2017 Goh is dit echt witlof? Ik zou denken dat het een veld paardenbloemen is! Mijn witlofproject is mislukt. Ik zal een nieuwe poging in potjes voorzaaien volgend jaar. Quote
speets Geplaatst: 19 oktober 2017 Geplaatst: 19 oktober 2017 Hier de eerste ploeg wortels uit de grond gehaald. De langste waren zo'n 20 cm en zijn gedeeltelijk afgebroken. Nu liggen ze krachten te verzamelen, maar de geleerden zijn het er niet over eens hoe lang je ze moet laten liggen. Ik lees van 2 dagen tot 2 weken. Als het gaat regenen, gaan ze in (en onder) een emmer Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Ik heb weer eens geen goeie wortels, maar het zullen vast wel witlofkropjes worden Ik heb er pas een stuk of 8 geoogst ook. En er wordt ook aan de wortels geknabbeld, niet door iets groots, maar toch. EN er zitten luizen op Edit: (december 2017) en witlof werd het! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 27 december 2017 Geplaatst: 27 december 2017 de geleerden zijn het er niet over eens hoe lang je ze moet laten liggen. Ik lees van 2 dagen tot 2 weken. ... opdat de wortels nog wat "kracht uit het loof halen" of - zoals ik ook las - "tot rust komen" voordat je ze inkuilt. Maar volgens mij is het precies andersom: het blad groeit na het rooien gewoon door en verbruikt zo energie die bestemd is voor je kropjes. Beter meteen afsnijden en oppotten/inkuilen. Of zie ik dat verkeerd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Patrijs Geplaatst: 27 december 2017 Geplaatst: 27 december 2017 Dit jaar de witlof door omstandigheden wat langer laten liggen.Normaal kuil ik ze na een paar dagen in, nu na meer dan twee weken.Door het natte weer waren er witlof gaan rotten.Denk dat een week meer of minder laten liggen niet veel uitmaakt qua opbrengst.Maar als het volgende herfst weer zo nat is gaan ze eerder gesneden worden.Mellie: Ik zal een nieuwe poging in potjes voorzaaien volgend jaar.Het gaat wel, maar verplant ze klein, de witlofpenwortel gaat erg vertakken van verplanten.Beter is dikker zaaien en goed dunnen, eventueel in etappes. Quote De moestuin van Patrijs
permanatuurtuin Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Ik heb dit jaar alweer pech gehad. Ik had 2 prachtige rijen witlof (mooie grote planten), maar de woelmuizen begonnen er iets eerder aan dan dat ik ze kon opgraven. Volgend jaar plant ik ze in grote verhoogde tonnen, zodat ze er niet bijkomen. Ik had niet verwacht dat ze deze zouden eten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Ik heb witlof gezaaid! Hopelijk komen ze nu wel gewoon op, de zaadjes van vorig jaar deden toen niets, waardoor ik toen nog een paar pogingen deed en er achter kwam dat het aan het zaad lag. En dus veel te laat pas planten had. Nu nieuwe zaden, dus hopelijk snel mooie planten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Ik denk dat witlof nog wel kan, afhankelijk van het weer.Hier op de zandgrond moeten ze echt de tijd en een paar goede buien hebben om uit te kunnen groeien tot mooie pennen.Ik heb witlof die met en zonder dekgrond kunnen, maar ik kuil ze in denk ik.Die van mij staan er al even en zijn begin van de maand gedund op 10-15 cm.Hier een foto van 1 juni, na de bui en voor het dunnen.De gaten in de rij zijn nu opgevuld met gedunde plantjes.Ik heb ongeveer 30 pennen overgehouden, goed voor een maal of 8 .Nu maar weer hopen op een bui, het wordt al weer droog. Hier dezelfde planten, gedund en een week later: Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Ik heb meerdere echt megagrote wortels geoogst net. Zo dik en recht heb ik ze nog niet eerder geoogst! Ik had ook wat plantjes verplant om wat gaten op te vullen en die zijn duidelijk minder mooi en recht. Meer vertakt enz. Maar goed, het zal ook mooie witlof leveren denk ik zo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Dat denk ik ook! Dat doet me denken dat ik ook wat witlof heb gezaaid..ik moet Lie eens naar buiten sturen om die te zoeken, ze zouden wel eens overgroeid kunnen zijn door OostIndische kers oid… 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 2 november 2021 Geplaatst: 2 november 2021 Gisteren 25 kilo wortels gaan halen in Sint Margriete, 15€. Heb die allemaal, op verschillende manieren, ook qua temperatuur, in bakken en in de kas ingedreven. We zien wel wat het wordt. 2 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Willy weer eens baas boven baas 😉 Je bent en blijft een handige harry, scheeld een hoop werk en zien er goed uit. Kan niet anders dan smakelijke witlof worden. Dat wordt vast en zeker smullen, nadat bazin ze gekookt heeft hmmm krijgen we nog de recepten 😋 Hier ben ik de enige die witlof eet, dus ik doe me al dat werk niet aan. En speel dan maar gewoon vals, de nepwitlofsla 🙃 2 Quote
redzebra Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Ik had dit topic gemist vorige keer, dus er was al iets rond witloof dit seizoen. @aalterse-willy heb je dat vroeger nog gedaan in je serre ? Ik probeer dat nu ook de eerste keer in de serre, de grond is ook vrij droog bij jou zoals bij mij, zelf heb ik bij het tafelen de wortels goed ingegoten en dan droge grond erover en er ligt nog een druppeldarm onder de wortels. Het is een beetje gokken omdat ik weinig info vind hierover,, geen idee of je water moet bij geven of niet. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Bij het intafelen heb ik ze veel water gegeven en ze zitten ook diep genoeg om vocht uit de grond te halen. Zelf heb ik het zo nog niet gedaan maar een kennis van mij wel en met goede opbrengst. Het worteldoek dient nu enkel om het licht weg te houden. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jorieke123 Geplaatst: 8 november 2021 Geplaatst: 8 november 2021 Mijn dikste wortel: De mooie rechte wortels, van enorm naar klein: En de wat gekkere wortels die vertakten omdat ik ze verplant heb: En dan heb ik nog een stuk of 12 dunnetjes die ik later had gezaaid en die ik pas net uit de grond heb getrokken om nog even te liggen. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
janterharmsel Geplaatst: 8 november 2021 Geplaatst: 8 november 2021 De eerste zelf geteelde witlof ever. Vorig jaar voor het eerst geprobeerd, maar toen waren alle wortels enorm gesplitst. Dit jaar waren de wortels beter. Wortels in een bloempot in een emmer in de kelder. 4 Quote
Frans Geplaatst: 12 november 2021 Auteur Geplaatst: 12 november 2021 Ik heb vandaag pas de witlofwortels geoogst dus het eerste maaltje witlof laat nog wel even op zich wachten. De kwaliteit van de pennen is in ieder geval goed. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aalterse-willy Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Dit word een maaltje witloof salade. 2 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 12 december 2022 Geplaatst: 12 december 2022 Dit jaar waren de wortels veel kleiner om niet te zeggen afval. Het resultaat liegt er niet om. Maar evengoed zal het ons smaken hoor. 2 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.