Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloenen in 2024


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Hahaha, tja verschil moet er zijn blijkbaar. Bij mij staan ze gewoon nog tegen de kou te schuilen.

Had per ongeluk twee Kazakh plantjes in de plastic muurkas laten staan (2 meter hoogte, beschutte achtertuin) en één is er definitief bezweken de ander heeft het moeilijk.

De Sugar Babies stonden ernaast en lijken geen last te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek van de week even in mijn kas, heeft een slak de top uit de best groeiende sugar baby gegeten🙈, gelukkig zitten de 3 gevormde watermeloenen er nog wel aan, maar de watermeloenen groeien op het koment extreem traag, de andere meloen variteiten doen het eigenlijk best heel goed heb al 3 tot 4 hoofdscheuten en die dan weer getopt op 2 a 3 bladeren en die blijven groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meloenen hier groeien ook erg goed, de bestuiving van watermeloenen is een makkie de andere meloenen heb ik een groter probleem mee omdat ik nu alleen maar vrouwtje bloemen heb maar geen mannelijke bloemen om de vrouwtjes mee te bestuiven, ik had gesnoeid op 4 bladeren en de uitlopers daarvan op 2 bladeren🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ze hier maar moet plaatsen; de meloenkomkommer. Meer meloen dan komkommer misschien. Ook Cumelo en Carosello genoemd.

 

IMG_20240622_170741_691.thumb.jpg.b6ceef8b4a5407607d468ccfaec01b40.jpg

 

Uit het zakje van Vreeken ( F1, Pickles) krijg ik vervolgens een gewone groene én een bontbladige! Zal ik ze uit elkaar halen en oppotten en kijken wat de bonte doet t.o.v. de groene? Ik heb gezocht op een heleboel begrippen, maar een bontbladige kom k dan weer niet tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watermeloenen gaan hier top, alleen heb perongeluk een snoei fout gemaakt met de cantameloen en dino meloen, ik had de planten getopt op 4 bladeren alleen de hoofdranken daarna getopt op 2 bladeren alleen blijkbaar had ik die niet moeten toppen en de zijranken die van de hoofdrank moeten toppen op 2 bladeren dat verklaart waarom ik nu alleen maar vrouwelijke bloemen heb en dus geen mannetjes voor de bevruchting🙈🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-6-2024 om 17:13, Kevins Moestuin zei:

hoe deed jij vorig jaar de bestuiving van de cantameloenen?

 

Ik deed het zoals jij het beschrijft, dus een mannelijke bloem plukken, de gele bloemblaadjes er voorzichtig afhalen en dan in de vrouwelijke bloem wrijven. Een voorzichtig werkje want de bloemen van de cantaloup zijn klein.

 

Zal binnenkort wat fotos plaatsen van mijn meloenen dit jaar. Heb weer cantaloupe maar voor het eerst ook 2 soorten mini-watermeloenen.

  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meloenen zijn ook goed aan de groei door de hogere temperaturen en maken volop bloemen aan. Wat mij wel opvalt is dat ze hele kleine bladeren maken, niet meer dan de grootte van een hand. 🤔 Had ik vorig jaar ook, maar toen dacht ik dat mijn gebrekkige watergift de oorzaak was, daar is dit jaar geen sprake van… 

 

Als ik het filmpje van Charles Dowding van zijn July-toer kijk dan zijn de bladeren echt mooi groot bij zijn meloenen. 🙄 Als ik straks mooie meloenen kan oogsten dan hoor je mij niet klagen maar klein blad kan mijn inziens nooit veel vruchten dragen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe mijn meest succesvolle meloen ben benieuwd of de rest ook nog gaat groeien heb er zoveel met de hand geprobeerd te bestuiven allemaal tegelijk op de honeybun f1 maar blijf de bestuiving van meloenen lastig vinden behalve watermeloenen, misschien toch makkelijker met een fijn pencil kwastje? Nu gaat er soms stuifmeel verloren bij het voorzichtig verwijderen van de bladeren van het mannetje.

20240701_115655.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Even een vraag wellicht dat iemand met een agriculture achtergrond hier meer van weet.

 

Mijn meloen planten staan in een onverwarmde polycarbonaat tunnelkas, op donderdag middag kwam ik in de kas en zag in de beginsels van mannelijke bloemen die toen nog dicht zaten, zaterdag middag rond 12 uur kwam ik weer en waren 5 bloemen compleet opengegaan in de 2 dagen tijd, toen ik deze bloemen voorzichtig plukte en de blaadjes verwijderde om de vrouwelijke bloemen te gaan bestuiven viel mij weer op dat er zo goed als geen stuifmeel op de mannelijke meeldraad en ook niet hier omheen.

 

bij een bloem geprobeerd voorzichtig op mijn hand te wrijven maar er kwam geen stuifmeel vanaf, moet ik de mannelijke bloemen langer laten hangen, of is er een andere oorzaak dat er zo weinig stuifmeel aan zit zoals de koude temperaturen? Ik zal straks nog even een foto toevoegen.

20240707_124242.jpg

20240707_124134.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Foto toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hier staan ze dus nog steeds niet in de volle grond. Zucht...

Vorige week grondtemperatuur van 6,7, afgelopen nacht 8,5.

Heb ze ook nog steeds thuis staan. Deels buiten (als het niet te koud is) en zo nodig weer binnen. (Vorige jaren bezweken de Kazakh plantjes bij koele temperaturen gelijk.)

 

Ter voorbereiding op het planten had ik ze vorige week per stuk in krantenpapier gewikkeld omdat ik zag aankomen dat ik het ontwarren van de plantjes niet geheel geduldig zou kunnen doen op de tuin, en dat zou jammer zijn. Maar daardoor kunnen ze dus nu niet in de regen vertoeven. En er is veel regen. Dus.... hebben ze nu een paraplu boven het hoofd. :lol: Hetgeen erg goed werkt met deze hoosbuien.

 

Tocht naar de tuin en het poten weer een dag uitgesteld want veel regen vandaag én ik moet woensdag daar slapen vanwege voetbal en het bijkomend vuurwerk en toetergeweld waar arme Zowie helemaal panisch van wordt. Planning weer opgeschoven.

En zo is het straks half juli als de meloenen in de grond gaan. Daar gaat mn meloenenjaar. :roll:

 

Plastic tunnel is goed idee.... moet ik ook maar over gaan nadenken en rekening mee houden bij het planten. 👍 Daar moet ik volgend jaar maar gelijk mee beginnen denk ik. :mrgreen:

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...