Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varkens

Jorieke123

Aanbevolen berichten

mijn ouders hielde zo 2 varkens .als gftbak .toen ze zwaar genoeg waren werden ze geslacht

het vlees werd allemaal goed benut ons gezin bestond uit 14 personen 13 kinderen plus mijn moeder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger was toch alles beter?

Er worden miljoenen varkens in veeeeeel te kleine hokjes gepropt. Volgepompt met antibiotica en voorgekauwd voer. Ze hebben geen staarten, en bijten elkaar uit frustratie.

Varkens die elke dag aandacht krijgt van een mens, waar even tegen wordt gepraat, die een hok hebben met stro, en een ruime uitloop, die gevarieerd eten krijgen (wat de pot schaft), hebben het al zo ontzettend veel beter!

Ik heb ze ook liever zoals wij ze houden, en dat doen we dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede discussie dames!

Met beiden ben ik het eens. Een varkens is happier met een mede varken naast zich, dat heb ik goed kunnen zien afgelopen maanden. Als ik ooit een eigen varken kan gaan nemen dan ga ik wel kijken of ik ook een varken voor de buurman kan verzorgen, of het andere varken verkopen. In hok of op stal kan het varken ook een goed leven hebben.

Mijn buurman had jarenlang Sophie..een gevlekt varken dat een hok buiten had, en ieder jaar 10 kleine varkentjes kreeg. Als de varkens op stal gingen, de laatste weken voor de slacht, bleef Sophie alleen achter..dat vond ik altijd erg zielig..maar Sophie liep altijd gezellig knorrend rond..;0) en het hele dorp was gek op Sophie.

Over die tanden heb ik (nog) geen mening. Ik meen dat het bij onze laatste varkens wel gebeurd was, die kwamen uit een NL BIO boerderij uit de buurt en waren een soort van "gered",

Hier een filmpje van Sophie..the pig from heaven

Sophie kreeg geen kleintjes meer en is nu worst

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger is voorbij (heel lang al voorbij),

biologisch is niet terug naar de middeleeuwen,

maar moderne ideeen waarbij je een gezond stuk vlees eet van gezond verantwoord opgegroeide dieren.

Als een dier sociaal is hoort daar met meerdere huisvesten zeker bij, net als een goed COMPLEET dieet daar kan o.a GFT afval bijhoren maar zeker niet alleen GFT afval, en dat is goed dat Yola dat zegt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoor je mij zeggen dat biologisch terug naar de middeleeuwen is? Ik bedoel gewoon dat iedereen beesten houdt op een andere manier, en dat dat niet perse slechter is dan 1 van die mensen voor ogen heeft.

Astrid heeft nooit genoeg gft afval om een varken te voeren, dus ga ik er van uit dat het dier ook andere zaken krijgt.

Ik vind wel dat er echt 2 (of meer)varkens moeten zijn, maar dat zeg ik al steeds. Je kunt ze heel goed als half of heel varken verkopen zodra ze lekker groot en dik zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wil ik dit voorjaar op de voorjaars veiling van kleine dieren..kijken of ik een klein varkentje kan vinden, die mij van afval afhelpt..alles wat niet naar de kippen gaat...gaat dan naar het varkentje.

(die in de stal gaat wonen)

Ik moest even teruglezen, wat ik nu geschreven had...en inderdaad het gaat hier niet om alleen maar afval eten, DAT is als snack erbij.

Ik geef bv aardappel schillen aan de kippen, maar niet rauw..altijd gekookt..dan is het wel eens lekker dat als er een varken is, dat het zo naar het varken kan en ik het koken kan laten.

Verder krijgen de kippen niet alles wat er over is van een maaltijd..ook dat zou dan richting varkent(tje) gaan....ik dacht dat zoiets wel duidelijker zou zijn...

Denk dat het varkentje honger zou leiden als het van afval moest leven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha ja ik heb het in de gaten....maar mijn garantie hier aan alle dierenliefhebbers..al mijn dieren zijn erg verwend en geloof mij ze hebben het allemaal prima.

Ook de dieren die hier zijn voor de slacht..hebben een prettig bestaan tot het einde toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee die tijd van vroeger is zeker voor bij

varkens kippen en andere dieren krijgen nu betere voeding de meeste zitten ook beter gehuistvest .als vroeger

zeker als ik de varkens zie bij .die hier gehouden worden door forumleden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schrikdraad doet het niet meer (goed). Of het door een koude accu, rijp op het draad, of door een aardepen-zonder-contact-met-onbevroren-grond komt...? De 4 biggen gingen er iig dwars doorheen, dus die moesten we vangen.

En laten 4 biggen nou zoveel sneller en behendiger zijn dan 2 mensen...

Hans vindt dat vast weer fantastisch, maar ik had goed de balen. Aangezien we deze week ook al een schaap achterna hebben gerend. En nog een stel andere varkens. Allemaal in andere weitjes die stuk voor stuk falend schrikdraad hadden.

Nu loopt dus bijna iedereen in de wei waar een kastanjehouten hek omheen zit.

Heel gezellig, maar zodra de dooi invalt, zetten die wolvarkens meteen hun neuzen in dat mooie grasveld.

Dus moeten we ze er dan weer uit zien te krijgen (zonder dat de rest (die daar wel moeten/mogen blijven) er ook uit floep.).

Sorry Marieke: morgen dus geen 'presentatie' over hoe onze varkentjes aan het werk worden gezet om de boel mooi om te ploegen. Je ziet een wei vol met dieren, en 2 verlaten stukken grond die er uit zien alsof er bommen zijn gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier ook een dag vol varkenshumor achter de rug.

Vanmorgen kwam ik erachter dat Evil onze grootste zeug, ruizig is, dus grote verhuizing na het uitmesten.

Biggen vanmiddag naar binnen gehaald en Evil alvast in afwachting van haar date met Garou in de Loveshack gestopt, de 2 overige dames met BZN in de andere stal en toen de Garou losgelaten, die dacht leuk, spelen...... 2 uur later kon de date beginnen, Evil stond als bevroren en die oenige Garou wist maar niet aan welke kant hij moest wezen......Denk dat ie vannacht zeer goed zal slapen na al deze beweging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt Yola begrijpt het is varkenshumor, is toch ook gaaf dat ze doorhebben waneer schrikdraad niet werkt, (is slim van ze),

en dan de weide vrije wereld ingaan (is avontuurlijk van ze) , zij hebben vast een leuke dag gehad moet je maar denken nu je uitgeput achter je computer zit

( Maar jij lacht toch het laatst waneer de slimme en avontuurlijke varkens op je bord liggen )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het helpt niets bij het tammer maken van de dieren, dus niet leuk. Ook zijn ze niet slim, omdat ze weten dat het schrikdraad niet werkt. Ze proberen het elke dag weet ik veel hoeveel keer. Je hoort ze steeds piepen, en dan hebben ze vanzelf een keer door dat ie het minder goed doet.

Slim van dommigheid zullen we maar zeggen.

Beetje varkenshumor kan ik goed waarderen. Maar ik was ze nu echt zat. Of nou ja, vooral onszelf, omdat je ze gewoon amper te pakken krijgt. En ze zijn nu helaas weer helemaal op hun hoede als je er aan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, soms zit ie in de krul en soms helemaal slap Echt leuk!

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hooi, gras, bieten,aardappels, wortels, mais, gerst , hondenbroken, groenafval van de groenteboer ( vooral veel kool en peen) , keukenafval en plantaardige olie .

En nu al veel minder, maar in het begin hebben ze ook wel veel brok gekregen. Nu alleen als het erg koud is zoals de afgelopen weken.

Dat gaf/geef ik ook om zeker te zijn dat ze alles binnen zouden krijgen.

Omdat ik nog niet helemaal heb uit kunnen zoeken hoeveel dit soort varkens nou moeten binnen krijgen.

Je leest alleen maar over de verhouding ruwvoer/krachtvoer. Minder over waar dat krachtvoer uit moet bestaan als je het niet kant en klaar wil kopen.

Nouja, bovenstaande geef ik dus niet allemaal op 1 dag trouwens

maar wel in een week/twee weken ongeveer van alles een keer wat. Bieten wel zo'n beetje elke dag. twee of drie per dier.

De hoeveelheden heb ik niet helemaal een idee van. Is misschien ook niet elke dag even veel. Doe ik een beetje op gevoel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, en bietenpulp-brokken aangemaakt met water. en daar doe ik dan ook vaak het kookwater van groente en aardappels bij,restjes melk en andere vloeibare drap. Erg fijn spul, een klein laagje in een emmer met een hele hoop water geeft een emmer vol pulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...