hansm Geplaatst: 19 december 2011 Share Geplaatst: 19 december 2011 Heel jullie oer instinct komt terug nu er een varken bij Yola in de pan gehakt wordt, darmen bloed vliegt in het rond, geloof dat ik topic micro varken toch leuker vindt Yola ging het varken keihard gillen toe hij geslacht werdt en is dit met pistool of mes gedaan, en waar laat je al die liters bloed en ingewanden en de kop waar laat je die ?? en zijn velletje ???? (braak smilie) Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marieke Geplaatst: 19 december 2011 Share Geplaatst: 19 december 2011 hans , bah ! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 19 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 19 december 2011 @Appelvrouw: Maken jullie ook gedroogde ham? Dus in zo'n kist, met veel zout? Die moeten wij dan ook van te voren even in elkaar timmeren. Nog even naar de DVD van river cottage kijken... voor afmetingen etc. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 19 december 2011 Share Geplaatst: 19 december 2011 Roos is vanmiddag om even na 2 uur geslacht, heel rustig uit haar hok gehaald en daarna mee naar de plek gelopen waar de ladder al klaar stond waar ze een pin in haar hoofd kreeg en daarna de keel doorgesneden kreeg en doormidden ging. (klinkt wel heel heftig allemaal he, maar het viel heel erg mee, tenminste voor ons..........)Nu hangt ze aan een ladder buiten en morgen gaan we verder, bloed heb ik in een emmer.Slager neemt morgen darmen en alles mee, ook kruiden maar ik ben niet zo gek op de Duitse manier van kruiden en wil graag mijn eigen recepten, onder andere de bloedworst,leverworst en paté van Appelvrouw, dus heb ook mijn eigen kruiden klaar staan. Wil verder ook hammen gaan roken en koken, en natuurlijk worsten maken, sommige gerookt en sommigen gedroogd, ook wil ik haar wangen gaan pekelen en pancettta maken.Het is de bedoeling dat we heel erg weinig overhouden van Roos, die de slager nog wel even liet schrikken, ze woog zo'n 230 kilo, slager was van een kilo of 110 uitgegaan, zulke grote varkens zien ze niet vaak! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 19 december 2011 Share Geplaatst: 19 december 2011 Geweldig voor je dat het zo goed gegaan is Jolanda!! Ik ben blij dat je het hebt kunnen ervaren zonder stress, en je varken ook, mooi dat je erbij was.230 kilo is niet niets! Onze varkens zijn hooguit 140 kilo. Je zult wel aardig wat spek hebben.Ga je eigenlijk ook nog wat vlees in de vriezer doen, of wordt het allemaal vleeswaren? Wij maken nooit ham omdat we anders niets meer overhouden voor de vriezer..ik heb meestal veel vlees liggen voor saté en reepjes voor Indisch eten..ook de speklapjes kan Lie niet missen.Onze buren maken wel ham, en daar lopen we dan regelmatig (verlekkerd) langs in de eerste dagen dat ze beginnen de ham aan te snijden...kunnen we even meeproeven Heel veel succes morgen met het maken van alle verschillende worsten, geweldig dat je de paté gaat maken..nog steeds een van mijn lievelingsrecepten..het is zo heerlijk een pot paté uit de kast te kunnen pakken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 december 2011 Hoe oud was Roos eigenlijk? Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 20 december 2011 Share Geplaatst: 20 december 2011 Jorieke: Ik heb mijn oude laptop eindelijk aan de praat ( ik was de voeding kwijt), en de DVD doet het! Ik ben nu aan t kijken, onder het koekjes bakken door, wow, al die mooie soorten varkens..ik ben helemaal weg van die "lakenvelderachtige"...Bedankt joh! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marieke Geplaatst: 20 december 2011 Share Geplaatst: 20 december 2011 Donderdag worden de beertjes gecastreerd. Zie er wel tegenop, hoe houd je in vredesnaam zo'n flink beest in bedwang om de narcose toe te dienen ? (weet iemand trouwens hoe dat gegeven word, in de halsader of gewoon ergens in de spieren ofzo?) Ben benieuwd hoe het Yola vergaat met verwerken van veeeeeeel varken Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 december 2011 Als je een big aan zijn achterpoten vasthoud (dus op de kop), is hij vrij rustig. Geen gegil in ieder geval. @Marieke: hier nog een foto van onze IBC, verbouwd tot varkenshok: Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 wat goed gedaan zeg! ik vraag me meteen af ...als ik zo'n ding verbouw, zou ik hem dan als kippenhok kunnen gebruiken....hmm vast wel!nu nog aan de beheerder van de tuin vragen of ik kippies mag... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 deze worden nu ook steeds meer gebruikt als drinkbakken voor het vee hier koeien paarden en zo ze snijden hem dan gewoon door midden ik vraag me af als je zo ding ombouwt of de temp er dan niet te hoog in word als de zon er op schijnt .en hoe zit het met condens vorming Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 december 2011 Nu loopt de temperatuur er niet op. Je hebt ze ook in het wit trouwens.Van de zomer moeten ze een ander hok hebben. Maar nu is het ideaal. Mooi verstevigde ingang, en verstevigd luifeltje. Varkens gaan zich namelijk overal tegenaan staan schuren en krabben, dus hebben ze bepaalde dingen snel stuk. Nu hopelijk niet.Ideaal is dat hij verplaatst kan worden met de trekker. Want de varkens reizen achter de schapen aan, en moeten nog hele stukken omploegen. Het hokje kan niet dicht, tot nu toe valt het met de condens erg mee. Het was erger in onze nieuwe kippen-kruiwagen-hok. Daar hebben we nog wat extra gaatjes in moeten boren omdat de druppels aan het dakje hingen Er zitten nu alleen wel teveel varkens in. Het past nog wel, maar ze kunnen eigenlijk niet meer groeien. Met een weekje of wat, verplaatsen we een 2-tal naar de moestuin, daar mogen ze gras omploegen. Dus is er wat meer ruimte in het hok En daarna (als ze nog wat groeien), gaan er nog 2 ergens anders aan het werk. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Ik heb wat gemist geloof ik..wat is een IBC (ja ik zie het ding, maar het zegt me niets..een septictank?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 het lijkt me ideaal .. en ja groeien moeten ze natuurlijk wel ... die biggetjes in deze tanks sloegen wij altijd het water op in onze vroegere groente tuinen en dieren weide. .helaas allemaal vervlogen tijden .... ik zie mijn vrouw nog boontje oosten op haar knieen .ze was toen al bijna 7 maand zwanger ........nee ik dwong haar niet om mee te helpen ... ze deed het graag en het kon geen kwaad volgens de dokter als ze maar geen uren op haar knienen bleef zitten .. we hadden na plus-2 maand een mooie gezonde zoon gekregen . maar die tanks zijn inderdaad ideaal Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 december 2011 Er worden vloeistoffen in vervoerd. Je kunt die plastic 'blazen' ook apart kopen, of die kooien apart. Soms zit er een houten pallet onder, soms zo 1 als hier onder zit. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Er worden vloeistoffen in vervoerd. Je kunt die plastic 'blazen' ook apart kopen, of die kooien apart. Soms zit er een houten pallet onder, soms zo 1 als hier onder zit. ja dat weet ik zo als lijm word er ook in vervoert maar toch ideaal als biggen hok of schuil hok Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 december 2011 Klopt, Appelvrouw vroeg wat dan nou was, zo'n IBC Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Roos ligt in de vriezer, wat een ongelofelijke hoeveelheid varken was dat, had het nog verkeerd begrepen, ze woog levend, 270 kilo en uitgeslacht 230, een beste meid, ze is in oktober een jaar geworden en volgens de slachter mooi mager.We zijn ook vlees aan het pekelen en kinnebak en pancetta aan het maken, hiervoor moet het vlees een week lang in de koelkast in een zak met kruiden en dagelijks gemasseerd worden (volgens mijn man hebben zelfs dode varkens het beter dan hem...........)De bloedworst is niet vies geworden,maar dat hoef ik persoonlijk niet meer, leverworst is verrukkelijk, zult niet zuur genoeg, maar daar kan ik nog wel het een en ander aan veranderen.Kwam er helaas niet helemaal aan toe om de recepten van Appelvrouw te maken, moest tussendoor werken en toen ik terugkwam was er al bloedworst en zult gemaakt Slachter is van 's morgens 9 tot middags 4 bezig geweest, huisslacht is me heel goed bevallen, absoluut voor herhaling vatbaar, maar dan wel op een dag dat ik niet hoef te werken.Verder was het lastig omdat ik voor het recept van de bloedworst uitgekookte kaantjes nodig had, en die kon ik pas avonds uitbakken, wat overigens enorm lang duurde.Nu kan ik ze iig proberen bij de stamppot.Heb ook puur spek, gepureerd ingevroren, mijn vriezers puilen allebei uit, er kan nu letterlijk niets meer bij.We hebben 1 specieton resten van Roos over, voornamelijk haar, de baarmoeder en haar schedel en tanden, deze gaan we vandaag begraven.De andere resten zoals longen en milt zijn gekookt en hebben de biggen opgegeten.Oor ligt nog in de vriezer, evenals een nier, weet nog niet zo goed wat hiermee te doen. Ga nu bezig de biggen de scheiden, heb de Garou en een BZN 2 kerels, die komen apart en naar buiten, ga eens kijken of ik net zo'n hok kan maken als Jorieke, dan kunnen ze de winter doorbrengen in de omheinde moestuin.De dames blijven nog even binnen, wil ze straks niet opeens drachtig hebben, volgens mij kan een varken dit al worden met 6 maanden en dat lijkt me een beetje jong, wacht tot ze een beetje ouder zijn en dan ook liever niet alle 3 tegelijk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Zo, wat een gewicht Yola, 230 kg...Het ziet er naar uit dat je je varken geweldig goed gebruikt hebt. Het recept van de pancetta zou ik graag verkrijgen, misschien kan ik dat proberen.Wat het uitbakken van het gemalen spek voor de bloedworst, bij mij gaat het meestal zo dat dat een van de eerste dingen is die gebeuren zodra het vriezervlees klaar is. Het spek opzetten, dan de kop in de pan voor de fromage de tete, en dan de paté kruiden.Het klopt dat het spek lang duurt, maar toch niet meer dan 90 minuten?Wat ik overheb aan uitgebakken spekjes gooi ik in de vriezer en eet ik bij stampot inderdaad, maar vooral bij de molsla en de andijviesla, even opgebakken en heet over de salade op het moment van eten..mmmm Mijn buurman eet de oren, hij vindt dat vreselijk lekker, iets knapperigs zegt ie..ik hoef niet brrOok de nier eten de Fransen, ze mogen de mijne altijd hebben.Heb je helemaal geen paté kunnen maken?Je moet er inderdaad bij zijn, op de dag van de slacht..ook al doet de slager veel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Alles heeft deze aardige slager in de worst gedraaid, natuurlijk heb ik wel allerlei soorten karbonades en schnitzels, braadstukken enzo maar verder heeft ie alle worsten en zulten gedraaid. Het recept voor de pancetta heb ik hier voor jevoor een varkensbuik van 2.4 kilo twee eetlepels zwarte peperkorrels, 1 eetlepel pimentkorrels en 1 eetlepel Sichuanpeperkorrels fijnvijzelen. De buik inwrijven met de geplette specerijen, 55 gram nitrietzout en 25 gram suiker. Dit recept heb ik gejat van de blog kokenmetkanker, wat de moeite van het doorspitten overigens meer dan waard is!!Omdat de buik die ik gebruikte een dikke 5 kilo woog heb ik alles verdubbeld maar geen Sichuanpeperkorrels gebruikt.Pancetta moet 1 van de makkelijkste vleessoorten te maken zijn, later in zijn blog schrijft ie er meer over, hij rolt de pancetta dan niet meer op, ga ik nu ook niet doen.Nu moet ik 3 weken geduld hebben, elke keer als ik mijn koelkast open doe ruikt het iig heel erg lekker. Kun je misschien aan je buurman vragen hoe ie de oren klaarmaakt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Olive Geplaatst: 21 december 2011 Share Geplaatst: 21 december 2011 Leuk is die blog he. Ik vind vooral dat stuk over hoe hij een heel varken samen met een slager verwerkt geweldig. Ook het pekelen van vlees heb ik van die blog. Echt leuk. Heb dan wel geen eigen varkentjes in de vriezer, hou wel van koken en het liefst met zo veel mogelijk streekproducten en respect voor dier en milieu. Vind het ook super interessant om te lezen hoe dat bij jullie allemaal gaat. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 23 december 2011 Dit is ook een leuk blog: http://culixperimenten.blogspot.com/ Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 december 2011 Wij hebben sinds een week of 2 een hokje gemaakt van pallets, waar Hank (Kune-beer) zijn eten (een suikerbiet) in krijgt. We voeren de Kune's namelijk sinds kort wat bij, omdat het gras niet meer zo hard groeit. Normaal worden ze dik van gras, dus hebben ze verder niets nodig. Op af en toe wat lekkers als toetje na natuurlijk.Probleem was: Hank vreet heel snel heel veel, en was al aan de flink dikke kant. En de zeugen zijn juist aan de dunne kant, en laten zich steeds weg duwen door Hank.Nu weet hank al helemaal waar hij moet zijn om zijn knol te krijgen. Daar loopt hij dus makkelijk in, en dan gaat het hokje dicht. De zeugen krijgen van meer knollen, en wat aardappels, en kunnen dat rustig op eten. Hank probeert zo af en toe uit te breken, die dikkerd krijgt het voor elkaar om op 2 poten te staan, tegen de zijwand! Zodra de dames klaar zijn met eten, laten we Hank er weer uit. Hij snuift dan 1 keer, om te zien (ruike) of je nog wat te eten hebt, en dendert dan keihard naar de plek waar de dames hun eten hebben gekregen. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 foto,s zijn altijd leuk ....... van daag heb ik onze ganzen gent weg gebracht na een klein dieren weide daar liepen nog 2 ganzen ... en waar viel mijn oog nog meer op .juist 2 kleine Kune Kune varkentjes .en die zijn echt snel .ahhaha heb de gent samen met nog 1 gans er heen gebracht this een mooie grote weide ze gingen ook een vijver bouwen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 december 2011 Mooi plekje dus, voor de ganzen. Hier een (ietwat onduidelijk) filmpje. Ze krijgen eten zodra het wat schemerig wordt, dus dan is filmen of foto's maken lastiger. View My Video Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.