hansm Geplaatst: 2 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 mei 2011 Ja zeker interesant, vooral omdat ze volgens mij de link tussen groente met dat spul en dierenmest niet leggen, ik hoor tenminste niet de groente besmet door dierenmest, terwijl dat mij nogal voor de hand ligt.nuja mischien leggen ze dat bij zembla uit, ik ga wel kijken want ik vindt het interesant, Bedankt Jorg, door het topic maak ik me meer zorgen ipv minder Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Nu ben ik op paardengebied een leek maar welke paarden staan nu nog op stal? Was het 's nachts nog te koud of zijn het zieke paarden die nu nog binnen staan? Paarden van mensen die geen wei tot hun beschikking hebben. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Die moeten dan misschien ook maar geen paarden nemen.. Tenzij ze ze elke dag goed uitlaten natuurlijk Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 2 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 mei 2011 Ik vrees dat veel manege's zo werken. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Tja... die wel ja. Zou daar geen mooi groen weitje zijn waar ze buiten mogen spelen? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Hans heb het beste met je voor he, dus als ik iets lees wat je kan helpen Zelf maak ik me er niet zo'n zorgen over, vind het op zijn minst interessant om te kijken of je hypothese klopt. Dat zou wat zijn zeg, terug naar de kunstmest Nu ben ik op paardengebied een leek maar welke paarden staan nu nog op stal? Was het 's nachts nog te koud of zijn het zieke paarden die nu nog binnen staan? Paarden van mensen die geen wei tot hun beschikking hebben. Dat bedoel ik, ben echt een leek op paardengebied ook al kom ik van de buiten. Ken alleen de maneges met weide en een 'zandbak' dus ik ben verbaasd over je antwoord. Maargoed het is nog vroeg (begin mei), in de zomer ligt er nooit mest op het complex dus helemaal gaat het antwoord niet op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 2 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 mei 2011 Nee niet terug naar kunstmest, maar mulchen volgens mij ben jij als eerste tegen mij over mulchen begonnen en langzamerhand vindt ik dat verslavend werken, alles moet gemulched en dan bij gemulched en dan vindt ik weer een nieuwe mulch Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Op zich ben ik gek op mulchen! We hebben er zelfs een hakselaar voor gekocht zodat we takjes zelf kunnen omzetten in mulchmateriaal. En met dit droge weer staat mijn bosbes toch al weer weken in de vochtige grond dankzij de strolaag. Maar als je mulched met stro en gehakseld hout loop je weer de kans dat er stikstofgebrek in je grond ontstaat! En er zijn nog veel meer zaken die je je moet bedenken voor je gaat mulchen, maar wellicht zijn die al eens door Jorg duidelijk opgeschreven. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 2 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 mei 2011 Ja mulch moet bij de plant zijn behoefte aansluiten, maar dat maakt het juist leuk om over te denken.Een compost mulch is bv een veilige mulch waar je niet over hoeft na te denken.Net wat je zegt mijn bosbes staat ook in dikke laag mulch, ziet er ook mooi uit he Leslie. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 2 mei 2011 Share Geplaatst: 2 mei 2011 Ja prachtig, morgen maak ik een fotootje Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 5 september 2011 Share Geplaatst: 5 september 2011 Ik schop het topic weer even naar boven, het onderzoek moet ik nog even opzoeken (als het al gepubliceerd is). Het ging vanavond bij Tros radar weer over de ESBL bacterie en antibiotica. De uitzending zelf nog niet gezien maar wel het bijbehorende artikel gelezen.Inmiddels is de situatie zo uit de hand gelopen, dat resistente bacteriën zelfs in ons voedsel zitten. Eerder is al gebleken dat 94% van het kippenvlees in de supermarkt besmet is met ESBL. Bij de plofkip, kip die wordt opgefokt in vleeskuikenstallen, is die besmetting al 100 procent. En zelfs biologische kippen zijn voor 85 procent besmet met ESBL. En het lijkt zich alleen maar uit te breiden. Ook ander vlees, zoals rund en varkensvlees vertonen sporen van ESBL, en de resistente bacterie is zelfs op bepaalde groenten aangetroffen, zoals radijs, tauge en lente-ui. Vandenbroucke deed hier onderzoek naar. "We hebben inderdaad ESBL op groenten, die we gekocht hebben in supermarkt en winkels gevonden. Hoe ze daar komen, is iets dat je moet onderzoeken. De mogelijkheden zijn dat de grond bemest is met mest waar resistente bacterie in zitten. Misschien in het water of heeft de besmetting later plaatsgevonden als mensen de boel verhandelen, dat weten we nog niet. "http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/antibiotica-in-de-veehouderij/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 5 september 2011 Share Geplaatst: 5 september 2011 Dus heb ik het topic nu ook gelezen, en met veel interesse; was me niet bewust van de gevolgen van ontwormingsmiddelen. Ik heb 2 ponys en gebruik hun mest. Het zijn wel buiten ponys dwz dat ze de hele dag in de wei rond lopen en een inloopstal hebben. Heb even gegoogeld op ontwormingsmiddel (werkzame bestanddeel ivermectine) Ik vond het volgende:Regenwormen zijn bijvoorbeeld vrij ongevoeligvoor het ontwormingsmiddel. Omdat regenwormenveel voorkomen in natte ecosystemen, endaar grotendeels de afbraak verzorgen, heefthet gebruik van ivermectine in deze natuurgebiedenmogelijk minder directe gevolgen voorde mestafbraak. Nu stikt het hier van de regenwormen in de compostbak en dus vraag ik me af, of ik de mest dan inderdaad gewoon kan blijven gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 6 september 2011 Nouja ontwormingsmiddel is meer een vb van dat volgens mij restanten in mest terug te vinden is, of dit schadelijk is waneer je de mest gebruiktop groentetuin is vraagteken, (dus je hebt niet helemaal goed gelezen het is nog een vraagteken) ik vraag me dat tenminste af maar dat geld voor alle medicijnen die aan kip, koe en paard gegeven worden.In het geval wat Jorg aanhaald gaat het duidelijk om antibiotica, ik heb het programma gezien en het is wel zorgwekkend.Wel ben ik bv al maanden terug gestopt met kippevoer kopen waar standaard in gemengd "'antistoffen"' zitten ik vindt dat preventief gedoe gewoonniet nodig met medicijnen en stoffen. De vraag voor jouw Geedee is dus meer of je paarden weleens antibiotica krijgen en of je hun mest dan wel moet gebruiken op je groentetuin. Waarschijnlijk zit het ook in de gekochte mestkorrels kip en koe die ik wel weer gebruik, of ik daarmee stop weet ik dan nog weer niet.Best vervelend dat je zo moet nadenken over al dit soort dingen, en er niet van uit kan gaan dat het wel goed is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 6 september 2011 Share Geplaatst: 6 september 2011 of dit schadelijk is waneer je de mest gebruiktop groentetuin is vraagteken, (dus je hebt niet helemaal goed gelezen het is nog een vraagteken) Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op het vraagteken, en had slechts een deel uit de tekst in mijn bericht gezet. De volledige tekst vind je hier: http://edepot.wur.nl/2079 Op een andere site (ik kan alleen ze snel de site niet meer terugvinden ) vond ik: Het blijkt dat ivermectine zelfs dodelijk kan zijn voor honden die paardenpoep eten waar resten van dat middel nog in zit..... (ja honden zijn nu eenmaal honden) De pony's hier zijn zo veel mogelijk " natuurlijk " opgevoed , zeg maar, inclusief winters buiten en dik wintervacht. Alleen als ze schuren krijgen ze ontwormmiddel en voor de rest niets. Maar ik ga wel in de toekomst opletten de mest tot op een week na toedienen van ontwormingsmiddel niet te gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thessa Geplaatst: 7 september 2011 Share Geplaatst: 7 september 2011 grappig dit onderwerp weer tegen te komen, vorig voorjaar is het ook al gepaseerd....ik gebruik ook de eigen paarden mest ( mijn paarden zijn al 3 jaar niet ontwormd en lopen alleen op eigen bodem )dit gaat ( vers ! ) best dik ( kruiwagen per dag en die stort ik op een hoop en verspreid het ongeveer een meter in de ronte zo op de moestuin ) in het najaar op de bodem en het voorjaar gaat de schop er in en wordt het daarna nog bewerkt met de holder zodat alles weer mooi vlak is, regelmatig als ik nu de grond omvoel vindt ik nog wat mest terug, mijn planten doen het eigenlijk allemaal goed ( op een enkeling na maar die lijken het wel nergens te doen ) wel wordt er altijd vermeld dat je nooit ivm de scherpte/sterkte de mest direct bij de planten moet neer legen, ivm verbranding van de wortels en evt bacterien die op de groenten terecht kunnen komen, lijkt me logisch.ik en de rest van de fam leven en zijn gezond en vitaal dus lijkt het mij veilig !en beetje vergezocht misschien maar ik geloof er in....alles wat dicht bij je is, is het best voor je, gaat ook op voor bv honing....tip, maar zijn de paarden waar je de mest van krijg echt ziek of wormbesmet zijn of medicijnen krijgen en of onlangs ontwormings middel toegepast ( na 2 dagen is het het lichaam al weer uit ) niet gebruiken, waarom zou je dat riskeren ? paarden hoeven natuurlijk niets toegediend als ze niet ziek of besmet zijn, die van mij hebben al in geen eewigheid niets toegediend gekregen. (alleen de jaarlijkse invluenza dan ) en zijn supper vitaal en gezond !!succes met de keuze Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 september 2011 Ja het gaat zeker om eigen keuzes of vragen, niet iets aan of juist afraden hoor. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 7 september 2011 Share Geplaatst: 7 september 2011 ik gebruik ook de eigen paarden mest ( mijn paarden zijn al 3 jaar niet ontwormd en lopen alleen op eigen bodem )dit gaat ( vers ! ) best dik in het najaar op de bodem ..... mijn planten doen het eigenlijk allemaal goed Never change a wining team! Toch heb ik altijd begrepen dat mest het beste na de winter kan worden aangebracht. Als je het in het najaar in of op de grond brengt dan spoelen veel (voedings)stoffen uit met de herfst- en winterregens. Als je genoeg plek hebt kan je de mest het hele jaar door verzamelen op een mesthoop en dan na de winter het (halfverteerde) spul door de grond werken. Gaan de planten het misschien nog beter doen Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 7 september 2011 Share Geplaatst: 7 september 2011 Kijk thessa en geedee, jullie weten wat meer over de gezondheid en medicijnen van jullie paarden en dus de mest. Nu ben ik zelf niet heel huiverig, ik ben nog steeds van mening dat als de mest een jaar gelegen heeft er weinig risico zal zijn. Ik denk dan ook dat paardenmest (toch een andere situatie dan de intensieve veeteelt) een redelijk veilige mest is. Toch vind ik het wel leuk om dit ESBL verhaal en de mogelijke besmetting van groente door mest te volgen. Zeker als het onderzoek straks gepubliceerd wordt. Koemest en kippenmest lijken mij de minst veilige mest. Nu gebruiken we die in de volkstuin vooral gedroogd of van eigen kippen dus ook dat risico is te verwaarlozen. Tenzij iemand wat meer kan vertellen over het proces van die koe / kippenmest korrels. Voorlopig ga ik er van uit dat door het proces van vocht onttrekken de bacteriën en antibiotica weinig kans op overleven hebben. Toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 september 2011 Nou mischien, maar eerlijk gezegd denk ik dat elke mest en ook zeker van paarden als deze behandeld worden met antibiotica een risico vormen.Ik denk hobbymatig dat antibiotica bij kippen bv niet veel voorkomt meeste particulieren kippen bezitters gebruiken dat nooit, maar bij paard en koe toch best wel meer, paarden worden in de regel veelvuldig ontwormd, het is volgens mij dan wat ik aan paarden kennissen heb een steeds terug komend gebeuren, dat onze twee forumers hier hun paarden niet ontwormen noem ik eerder uitzondering dan regel want veel paarden bezitters doen dit wel en vaak ook om de 8 tot 10 weken, al weet ik dat resistentie van de wormen bij paarden een discusie punt is en ze ook in de paarden hobby terug komen vooral op het preventief ontwormen en er steeds meer enkel bij vaststelling van wormen behandeling willen.Kijk als ik dan hoor dat een hond kan doodgaan aan de mest van zo'n behandeld paard dan sta ik best te kijken ervan. maar nogmaals antibioticabehandeling en mest is in verband met ESBL, ik denk dat een kweker van groente hun mest zeker niet in verse vormgebruiken (gewoon te lastig werken en in kassen vrij ongebruikelijk) maar ook met mestkorrels werken aangezien ESBL op groente gevonden wordt en nog raadsel is hoe het er op terecht is gekomen zou ik niet aannemen dat dat niet door de mestkorrels komt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 7 september 2011 Share Geplaatst: 7 september 2011 Ik denk hobbymatig dat antibiotica bij kippen bv niet veel voorkomt meeste particulieren kippen bezitters gebruiken dat nooit Hmmm je zet me aan het denken hansm,..... Had laatst namelijk luisjes of zoiets in het kippenhok. De kippen werden er gek van....ze gingen 's avonds niet meer vrijwillig het hok in en zo kwamen we er achter...zijn echt hele kleine bijna kleurloze mini beestjes die tussen alle kieren in zaten. Volgens buurman waren het bloedluis. Er was een natuurlijk tegenmiddel voor (bij aveve belgie) op basis van gemalen schelpen waar we het hele hok mee moesten bewerken. Maar er waren hier in NL ook veel andere, agressievere middelen te koop. Ik lees toch meestal van dat soort dingen de "ingrediënten" zeg maar. Eet elke week de eieren dus wil wel weten wat overal in zit. De kippen lopen wel in zelfde weien als de pony's en doen niets liever (ieeejjjak) dan de paardenmest helemaal uitpluizen.... Ik gebruik geen kippenmest in de moestuin want ze lopen de hele dag vrij rond...dus verzamelen wordt moeilijk. Ik denk nu na over dingen waar je normaal helemaal niet bij stil staat Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 8 september 2011 Share Geplaatst: 8 september 2011 of dit schadelijk is waneer je de mest gebruiktop groentetuin is vraagteken, (dus je hebt niet helemaal goed gelezen het is nog een vraagteken) Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op het vraagteken, en had slechts een deel uit de tekst in mijn bericht gezet. De volledige tekst vind je hier: http://edepot.wur.nl/2079 Op een andere site (ik kan alleen ze snel de site niet meer terugvinden ) vond ik: Het blijkt dat ivermectine zelfs dodelijk kan zijn voor honden die paardenpoep eten waar resten van dat middel nog in zit..... (ja honden zijn nu eenmaal honden) De pony's hier zijn zo veel mogelijk " natuurlijk " opgevoed , zeg maar, inclusief winters buiten en dik wintervacht. Alleen als ze schuren krijgen ze ontwormmiddel en voor de rest niets. Maar ik ga wel in de toekomst opletten de mest tot op een week na toedienen van ontwormingsmiddel niet te gebruiken.Komt omdat sommige honden (waaronder zwarte Schotse collies) door een genetische afwijking niet tegen dat ontwormingsmiddel kunnen. Gaat door de bloed-hersenbarrière en is dodelijk voor zo'n hond.Ontwormingsmiddelen worden zo goed als niet opgenomen in het systeem van het dier dat die producten krijgt toegediend en bijna volledig en onveranderd in de mest weer uitgescheiden. Die producten zijn ook bedoeld als lokaal werkend middel tegen wormen in de darm. Ik kan me dus best voorstellen dat paardenmest een voldoende hoge concentratie ivermectine bevat om schadelijk te zijn voor honden die daarvan eten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 8 september 2011 Geedee wij gebruiken inderdaad preventief een vlooienspray van DA, om de kippen tegen luizen en zo te beschermenEven onder kont, en beide vleugels krijgen ze een spraystootje van dat spul om de 3 maanden, bloedluis moet je wel haast heel goed aanpakken want is zeer hardnekkig als je eenmaal hebten ook zielig voor de kip, je kunt controleren of de kippen het nog hebben door in de nacht even met zaklamp op de binnenhok wand te schijnenals ze bloedluis hebben xzie je ze lopen.krioelen op die wanden, echt stik vieze beestjes waardoor ik preventief ertegen optreed.Zelf heb ik daarvan niet het idee dat het iets met de eieren van doen kan hebben.Ik hoop dat je biologische spulletje werkt maar ik vrees van niet. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 8 september 2011 Share Geplaatst: 8 september 2011 Ik heb inderdaad de kippen er ook mee behandeld. Het heeft wel gewerkt...heb het wel 3 x moeten herhalen in het hok...vooral de kieren en hok is nu bloedluisvrij en de kippen weer blij...hee!! dat rijmt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 8 september 2011 Check daarop maar regelmatig is echt lastig hoor dat je er vrij van bent. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2011 Share Geplaatst: 8 september 2011 We zijn ze al een tijd aan het bestrijden, maar er zitten er nog steeds wat in hoekjes en kiertjes. We geven de kippen o.a. knoflookextract in hun drinkwater, dan schijnen de luizen ze niet te lusten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.