Gitta Geplaatst: 29 augustus Share Geplaatst: 29 augustus Ik heb 1 pompoen aan mijn pompoen plant. Ik had in het begin de pech alleen maar vrouwelijke bloemen te hebben en daarna alleen maar mannelijke bloemen. Maar beter iets dan niets. Ben heel blij met die ene pompoen. Hopelijk volgend jaar beter. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus Ik heb nul pompoenen. Al mijn pompoenen werden steeds opgegeten door slakken. Ik heb uiteindelijk na 30 opgevroten planten, 2 planten weten te redden van de slakken, maar geen bloemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus Het lijkt hier een redelijk pompoenjaar te worden. Er staan wel een aantal planten, waar mooie pompoenen in zitten. Ik tel er nu 22, plus nog 2 waarvan ik niet zeker weet, hoe die gaan uitpakken, want dat waren geen goede zaden, ze zijn ergens mee gekruist. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus Hier wel een aantal pompoenen maar de meeldauw krijg ik niet weg ondanks spuiten met melk mengsel. Hoop dat ze nog rijpen voor de meeldauw zich veel verder verspreid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus 3 uren geleden, Mellie zei: Ik heb nul pompoenen. Al mijn pompoenen werden steeds opgegeten door slakken. Ik heb uiteindelijk na 30 opgevroten planten, 2 planten weten te redden van de slakken, maar geen bloemen. Wat jammer. Het is dit jaar ook bar met die slakken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus @rookie 22 pompoenen. Wat een mooi resultaat. Hoeveel planten heb je staan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus @Lia56hier inmiddels ook meeldauw in de pompoen. De pompoen die er aanhangt begint het steeltje al van te verkurken. Dus bij mij zal het wel goed komen. Ik verwijder nu gewoon de aangetaste bladeren. Hopelijk rijpen al je pompoenen nog op tijd! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus Ik heb 14 planten staan @Gitta. Ik had er een paar extra voorgezaaid, i.v.m. de slakken. Maar die konden ook geplant worden uiteindelijk. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus Ik heb een paar soorten, die nieuw voor mij zijn. Kan je in het algemeen stellen, dat ze geoogst kunnen worden als het steeltje verkurkt? Gebeurt dat bij alle soorten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 augustus Share Geplaatst: 31 augustus In tegenstelling met wat zich eerst liet aanzien lijkt bij mij de pompoenteelt dit jaar een succes te gaan worden. Ik had 4 stuks Butternuts geplant en 1 stuks Uchiki Kuri. Al direct in het begin was er veel last van slakken die zich door wegvangen en gebruik van slakkenkorrels maar moeilijk onder controle lieten houden. Op een gegeven moment echter kregen de planten een dusdanige groeispurt dat er voor de nog aanwezige slakken niet meer tegen aan te vreten viel. De pompoenen staan voor het merendeel op grond waar eerder dit jaar de tuinbonen en doperwten werden geteeld. Voor een belangrijk deel zal de onstuimige groei te danken zijn aan de toen door de tuinbonen en erwten ondergronds geproduceerde stikstofknolletjes. 9 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september 12 uren geleden, Rookie zei: Ik heb een paar soorten, die nieuw voor mij zijn. Kan je in het algemeen stellen, dat ze geoogst kunnen worden als het steeltje verkurkt? Gebeurt dat bij alle soorten? Dat is wel het beste voor de houdbaarheid. Als je gelijk gaat gebruiken en hij is helemaal gekleurd, kan je eerder oogsten. Anders laten hangen tot het steeltje helemaal verkurkt is, dan kun je ze een paar maanden bewaren. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Duidelijk, dankjewel Gitta! Ik laat ze zo lang mogelijk hangen, maar ik heb zojuist zo goed als alle bladeren verwijderd van de planten i.v.m. meeldauw. Ik ben nu benieuwd, in hoeverre de pompoenen nog verder afrijpen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Ja, dat is even afwachten. Zijn ze al wel aan het kleuren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september (aangepast) Ja, dat gaat heel goed, ik heb goede hoop. Ze zien er wel heel kaal uit zo. 1 september aangepast door Rookie foto toegevoegd 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Ja, hier is hij intussen ook kaal. Ik ben aan het wachten op het verkurken van de steel. Daar is al een begin mee gemaakt. Dit was voor het eerst dat ik pompoen heb dit jaar, dus geen idee hoelang dit proces precies duurt. Handige zakjes heb je er omheen zitten. Zijn dat zakjes waar de sinaasappels en mandarijnen in zitten? @Rookie 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september @Rookie Dat ziet er mooi uit zo langs de muur. Je brengt me op ideeën. Ik heb in eigen tuin nog nooit pompoen gekweekt. Vroeger bij mijn ouders wel eens maar dat zag er ongeveer uit zoals bij Frans en daar heb ik geen ruimte voor. Welke soorten heb je allemaal staan? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Ja, dat klopt @Gitta, zoek maar op fruitzakjes. Ik heb ook een zakje met S-haken erbij besteld, dan kan ik ze aan het gaas bevestigen. Ik ben altijd bang, dat ze losraken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september @loesIk probeer elk plekje in de tuin te benutten, dit is een zuidwest muur van de garage. Het klimgaas (gewoon van dat groene tuingaas voor hekjes) zit gewoon over de raampjes heen, het is nu een heel groot klimrek van 6 bij 2 meter. Wat je hier ziet zijn: Baby Bear, Uchiki Kuri, Butternut en twee Sugar Baby meloenen. In een ander deel van de tuin heb ik nog Sweet Mama, Wintersweet en Sweet Dumpling. Ik wil kijken, welke me het best bevalt. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Ik ben benieuwd welke erg lekker zijn. Dan zet ik ze bij mij op het verlanglijstje. Ik heb ook nog een stuk kale schutting waar ik ze eigenlijk langs wil laten groeien. Maar nog geen akkoord van mijn partner. Ze komen dan wel in de vollegrond te staan. Ik ben benieuwd of ik het volgend jaar voor elkaar krijg. En dan de courgette op de plek waar nu de pompoen staat. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Waar mijn butternuts vorig jaar enorm succesvol waren (60 stuks aan 6 planten), heb ik nu niets. Het gekochte zaad blijkt toch echt geen butternuts te geven maar grote ronde pompoenen die een beetje op watermeloen lijken. Geen idee of ze smaken. Gelukkig wel wat muskaatpompoenen, een reuze pompoen (voor de sier) en een stuk of 12 uchi kuris. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Maak eens een foto van die pompoenen Bonnie? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Oeh..Bonnie….niet leuk! Irritant ook, als er ander zaad in het zakje zit als wat je gekocht hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september @bonnie f wat jammer.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 1 september Share Geplaatst: 1 september Dat is balen @bonnie f. Er staat bij mij ook zo'n pompoen, maar dat is waarschijnlijk een kruising, waarvan ik niet zeker weet of hij goed is om te eten. Ik zal er morgen eens een foto van maken, misschien is het wel een verkeerde pompoen en geen kruising... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 2 september Share Geplaatst: 2 september @bonnie fwat jammer dat er wat anders uit de zaden komt dan dat je gezaaid hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.