Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 augustus 2011 Het is nog wat vroeg, maar we hebben van 3 pallets een mooi 'hokje' gemaakt voor de geit, waar ze in moet om een grote bak met brokken leeg te eten. En terwijl zij smult, gaan wij haar melken.We zijn nu aan het oefenen, haar laten wennen en zien of het bouwsel goed werkt.We hebben net zowaar al 15 ml kunnen melken, zonder dat ze steeds haar achterpoten omhoog doet (waardoor ze net haar 'elleboog' tegen de melk-bak aan schopt). Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 11 augustus 2011 Share Geplaatst: 11 augustus 2011 Wat helpt in het begin is een van de achterpoten wat omhoog leggen, zodat ze op 1 poot staat en niet meer kan trappen. Zo went ze aan het melken, zonder stress voor haar én jullie Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 augustus 2011 Ah, handige tip Dat gaan we eens proberen. Al ging het net al heel goed! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 24 augustus 2011 Share Geplaatst: 24 augustus 2011 dat hebben wij altijd met de koeien dat ze het melk apparaat aftrappen of dat je zelf een schop krijgt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 september 2011 We hebben de bokjes net voorzien van hun oormerken. Dat hadden we nog nooit eerder gedaan... niet leuk om te doen! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 27 september 2011 Share Geplaatst: 27 september 2011 ja...regeltjesland hier...zal best wel nodig zijn maar ik moet nog steeds wennen aan de kalfjes in de omgeving met tegenwoordig zelfs 2 gele oorbellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 september 2011 De meeste dieren lopen hier oormerkloos/arm (maar aan 1 kant) rond Maar omdat de bokjes naar de slacht gaan, moeten ze wel. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Nou jongens... de bokjes zijn vanmiddag geslacht. Wat te jong naar mijn idee, maar er werd ons van alle kanten al afgeraden er überhaupt aan te beginnen. En hoe jonger, hoe minder 'apart' van smaak. We wouden het risico ook niet lopen dat we ze niet zouden lusten. Dat is ook zonde! We hebben vanmiddag de vachten opgehaald, en behandeld om er mooie kleedjes (of wat dan ook) van te maken. Morgen kunnen we het vlees halen, dan moeten we zelf nog snijden en malen en worst maken. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 mja als niet lekker vlees is kan je altijd nog aan je honden geven toch ? je kan van je vachten vierkantjes knippen heb je griezelige onderzetter Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Ja, de honden krijgen sowieso wat, maar het zou zonde zijn om alles aan ze te moeten voeren Onderzetters.... is wel leuk ja Vindt mn schoonmoeder vast een heel leuk cadeau Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 Ben reuzebenieuwd of je honden het eten! Toen wij onze oudste stabij 8 jaar geleden overzetten van brokken naar rauw voer heeft ie vrijwillig 6 dagen gevast En nog steeds is ie niet gek op geitenvlees. Maar je kunt er wel heerlijke sate gambing van maken, van je bokje. Weet ik nog van vroeger, mmmm. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Sate gambing? Heb je een recept? De honden hebben al wel mogen kluiven op de pootjes die nog aan de huidjes bungelden. Onze beagle wist niet wat ze er mee moest (terwijl die normaal alles vreet) en de herdermix (die ook wel eens een zelf gevangen kipje wegwerkt ) was er gek op. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 Sate gambing? Heb je een recept? Nee, ik at het altijd bij mijn vriendinnetje thuis maar even googlen (ook op Kambing) levert bijvoorbeeld deze ophttp://recepten.vincentludenhoff.nl/recept/sateh-gambing/ Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 op de pootjes die nog aan de huidjes bungelden. Heb je foto's, ben reuzenieuwsgierig naar het looien/prepareren! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Ik ben inderdaad foto's aan het maken. Wist niet of ik die hier wel zou plaatsen, en ik heb nu alleen nog een foto van de huidjes die uitgespreid op tafel liggen.1 van de geitjes had van die lelletjes, die zitten er ook nog aan Vanmiddag hebben we de huiden schoon gemaakt, beetje bijgeknipt (staartje met poepertje er af geknipt, de pootjes 'open' geknipt, en de hoeven er dus af) en zoveel mogelijk vetrestjes en stukjes vlees verwijderd.Daarna ingewreven met zout, aluin en saltpeter. En nu liggen ze opgerold in een afgesloten bak te 'curen'. Over 2 weken moeten ze er uit, schoongemaakt, en dan elke dag (liefst meerdere keren) even met een puimsteen over de huid. Tot ze zeer soepel zijn. De foto's zijn niet super, de zon scheen wat te fel naar binnen Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 Ik ben inderdaad foto's aan het maken. Wist niet of ik die hier wel zou plaatsen, Waarom niet, tis toch eerlijk werk? Best groot nog zo'n geitenvel - of heb je een hele kleine tafel? Ik denk dat mijn honden met liefde een van hun achterpoten zouden afstaan om zo'n velletje in hun mand te hebben Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Het is een 'arm' van ons aanrecht, dus 60 cm. Maar nog best groot ja, zo'n uitgesmeerde geit Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Daar stond ik dan, half 9 vanmorgen, met mijn roze nep-caddy (peugeot) en schoudertasje. Naast een grote witte bus met witte aanhanger, waar mannen met witte jassen en haarnetjes halve koeien in aan het laden waren. Ze vroegen zich wel even af wat ik kwam doen, gelukkig kwam er al iemand aanlopen met 2 wel heel erg roze bokjes in een zak. Correctie: half uit de zak stekend Gelukkig had ik plastic (vuilnis)zakken bij me, anders had ik ze zo achterin de niet zo schone auto moeten leggen. Ik kreeg een uitdraaitje waarop 'schaap' en 8,15 kilo staat, en dat was het dan. Hij was alweer foetsie.ehm... ik ben dus maar even naar de voorkant gereden, naar het winkeltje (waar mensen druk bezig waren met het inladen van bbq pakketten) en gevraagd wat, hoe, en wanneer ik moet betalen voor het slachten. Ik zou de factuur krijgen, er moest eerst nog even met de grote baas worden overlegd wat ik moet betalen. Omdat het zulke kleine beestjes waren. Ik heb meteen maar even wat varkensspek (voor door de geitenworst) en schapendarmen besteld, die kan ik dinsdag ophalen. Goed... weten we ook weer hoe dat gaat, en nu kunnen we eens gaan kijken hoe we het vlees in stukken gaan krijgen (nou ja, met een mes natuurlijk... maar ik bedoel meer waar we moeten snijden en welke naam kan je dan aan dat stuk geven, en hoe moet je het bereiden )Eerst maar eens leverpaté maken! Ik heb in totaal 400 gram aan lever, het viel me op hoe groot die dingen zijn voor zulke kleine beestjes! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 1 oktober 2011 Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Lekker.....lever! Wel apart, al dit soort dingen voor de eerste keer doen. De beestjes " ontleden" lijkt me moeilijk, en wat voor naam je aan de betreffende onderdelen moet geven? ...dij...borst...buik..bil....zoiets zal het wel worden denk ik. En dan die velletjes, leuk krukje/( ouderwets) voetenbankje ermee bekleden? Lijkt me wel mooi. Succes in ieder geval! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Ik heb een kookboek met de verschillende 'onderdelen' van lamsvlees. Geen geit, maar dat lijkt op elkaar.Waar de haas, zadel, medaillons en koteletjes beginnen, en ook weer ophouden.... We zullen het zien Ik zit inderdaad te denken om 2 krukjes te bekleden met de vachtjes. 2 krukjes voor bij de haard in de (nog te bouwen) woonkamer Edit: of er 400 euro voor vragen: http://www.design-meubelen.com/nl/pols-potten-krukjevan-geiten-vacht-met-natuurlijke-uitstraling/g7/p2424/ Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 1 oktober 2011 Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Over velletjes gesproken ik moet een konijnenvelletje hebben, om te oefenen met me hond en nu was hier iemand die konijnen slachte (weet niet meer wie) maar mocht diegene lezen ik zoek konijnenvelletje om een honden trainings voorwerpje van te maken.(zal ook nog even bij gevraagd zetten) Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 1 oktober 2011 Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Even over velletjes Jorieke, ik neem aan dat je elk velletje wat je wilt bewaren een behandeling moet geven en dat drogen niet genoeg is ?Het punt is dat velletje nog beestig moet ruiken en dat na behandeling het velletje vast eerder chemisch ruikt.Nouja maar even in velletjes verdiepen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 oktober 2011 Ja, de huid ondergaat een chemische behandeling met saltpeter, zout en aluin. 2 weken lang 'trekken' en daarna steeds opschuren met zo'n puimsteen. Tot ze helemaal zacht zijn. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 1 oktober 2011 Share Geplaatst: 1 oktober 2011 oke ik zal vragen aan die man van konijnenbontje of hij dat heeft gedaan,nuje het zo verteld, herrinder ik me weleens een vel gezien te hebben dat hard opgedroogd was. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Zal wel een zeikerd wezen maar ga dit topic komend voorjaar pas weer lezen, hopelijk zijn er dan weer leuker berichten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.