Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geiten (in/naast de moestuin)

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Het is nog wat vroeg, maar we hebben van 3 pallets een mooi 'hokje' gemaakt voor de geit, waar ze in moet om een grote bak met brokken leeg te eten. En terwijl zij smult, gaan wij haar melken.

We zijn nu aan het oefenen, haar laten wennen en zien of het bouwsel goed werkt.

We hebben net zowaar al 15 ml kunnen melken, zonder dat ze steeds haar achterpoten omhoog doet (waardoor ze net haar 'elleboog' tegen de melk-bak aan schopt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...

Nou jongens... de bokjes zijn vanmiddag geslacht. Wat te jong naar mijn idee, maar er werd ons van alle kanten al afgeraden er überhaupt aan te beginnen. En hoe jonger, hoe minder 'apart' van smaak. We wouden het risico ook niet lopen dat we ze niet zouden lusten. Dat is ook zonde!

We hebben vanmiddag de vachten opgehaald, en behandeld om er mooie kleedjes (of wat dan ook) van te maken. Morgen kunnen we het vlees halen, dan moeten we zelf nog snijden en malen en worst maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben reuzebenieuwd of je honden het eten! Toen wij onze oudste stabij 8 jaar geleden overzetten van brokken naar rauw voer heeft ie vrijwillig 6 dagen gevast En nog steeds is ie niet gek op geitenvlees.

Maar je kunt er wel heerlijke sate gambing van maken, van je bokje. Weet ik nog van vroeger, mmmm.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad foto's aan het maken. Wist niet of ik die hier wel zou plaatsen, en ik heb nu alleen nog een foto van de huidjes die uitgespreid op tafel liggen.

1 van de geitjes had van die lelletjes, die zitten er ook nog aan

Vanmiddag hebben we de huiden schoon gemaakt, beetje bijgeknipt (staartje met poepertje er af geknipt, de pootjes 'open' geknipt, en de hoeven er dus af) en zoveel mogelijk vetrestjes en stukjes vlees verwijderd.

Daarna ingewreven met zout, aluin en saltpeter. En nu liggen ze opgerold in een afgesloten bak te 'curen'. Over 2 weken moeten ze er uit, schoongemaakt, en dan elke dag (liefst meerdere keren) even met een puimsteen over de huid. Tot ze zeer soepel zijn.

De foto's zijn niet super, de zon scheen wat te fel naar binnen

92_62531cdba11cc8d39aa5202a282cd6e8.jpg

92_8a6029a3cf776db10b47c7418ff39e0b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad foto's aan het maken. Wist niet of ik die hier wel zou plaatsen,

Waarom niet, tis toch eerlijk werk?

Best groot nog zo'n geitenvel - of heb je een hele kleine tafel? Ik denk dat mijn honden met liefde een van hun achterpoten zouden afstaan om zo'n velletje in hun mand te hebben

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar stond ik dan, half 9 vanmorgen, met mijn roze nep-caddy (peugeot) en schoudertasje. Naast een grote witte bus met witte aanhanger, waar mannen met witte jassen en haarnetjes halve koeien in aan het laden waren. Ze vroegen zich wel even af wat ik kwam doen, gelukkig kwam er al iemand aanlopen met 2 wel heel erg roze bokjes in een zak. Correctie: half uit de zak stekend

Gelukkig had ik plastic (vuilnis)zakken bij me, anders had ik ze zo achterin de niet zo schone auto moeten leggen.

Ik kreeg een uitdraaitje waarop 'schaap' en 8,15 kilo staat, en dat was het dan. Hij was alweer foetsie.

ehm... ik ben dus maar even naar de voorkant gereden, naar het winkeltje (waar mensen druk bezig waren met het inladen van bbq pakketten) en gevraagd wat, hoe, en wanneer ik moet betalen voor het slachten.

Ik zou de factuur krijgen, er moest eerst nog even met de grote baas worden overlegd wat ik moet betalen. Omdat het zulke kleine beestjes waren.

Ik heb meteen maar even wat varkensspek (voor door de geitenworst) en schapendarmen besteld, die kan ik dinsdag ophalen.

Goed... weten we ook weer hoe dat gaat, en nu kunnen we eens gaan kijken hoe we het vlees in stukken gaan krijgen (nou ja, met een mes natuurlijk... maar ik bedoel meer waar we moeten snijden en welke naam kan je dan aan dat stuk geven, en hoe moet je het bereiden )

Eerst maar eens leverpaté maken! Ik heb in totaal 400 gram aan lever, het viel me op hoe groot die dingen zijn voor zulke kleine beestjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker.....lever! Wel apart, al dit soort dingen voor de eerste keer doen. De beestjes " ontleden" lijkt me moeilijk, en wat voor naam je aan de betreffende onderdelen moet geven? ...dij...borst...buik..bil....zoiets zal het wel worden denk ik. En dan die velletjes, leuk krukje/( ouderwets) voetenbankje ermee bekleden? Lijkt me wel mooi. Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kookboek met de verschillende 'onderdelen' van lamsvlees. Geen geit, maar dat lijkt op elkaar.

Waar de haas, zadel, medaillons en koteletjes beginnen, en ook weer ophouden.... We zullen het zien

Ik zit inderdaad te denken om 2 krukjes te bekleden met de vachtjes. 2 krukjes voor bij de haard in de (nog te bouwen) woonkamer

Edit: of er 400 euro voor vragen:

http://www.design-meubelen.com/nl/pols-potten-krukjevan-geiten-vacht-met-natuurlijke-uitstraling/g7/p2424/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over velletjes gesproken ik moet een konijnenvelletje hebben, om te oefenen met me hond en nu was hier iemand die konijnen slachte (weet niet meer wie) maar mocht diegene lezen ik zoek konijnenvelletje om een honden trainings voorwerpje van te maken.

(zal ook nog even bij gevraagd zetten)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over velletjes Jorieke, ik neem aan dat je elk velletje wat je wilt bewaren een behandeling moet geven en dat drogen niet genoeg is ?

Het punt is dat velletje nog beestig moet ruiken en dat na behandeling het velletje vast eerder chemisch ruikt.

Nouja maar even in velletjes verdiepen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...