Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen


MarcW

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nieuw op de site. Ik ben al een tijdje zoekende naar een regionaal forum waar ik meer kan leren over het kweken van paddenstoelen onder lokale omstandigheden.

 

Voor nu wil ik beginnen met het kweken van oesterzwammen om een stam. 

 

Als men goede tips heeft sites, fora en threads op de fora hoor ik dat graag. Het is lastig als beginner door de bomen het bos te zien (leek mij wel een toepasselijke metafoor) alsook de vaak tegenstrijdige informatie.

 

Alle tips zijn meer dan welkom.

 

Dank alvast en prettig weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi welkom! (ook nieuw hier 😄 )

 

Heb je wel eens gekeken naar een paddenstoelenworkshop? Ik ben zelf daarmee begonnen. Kijk maar eens wat je kunt vinden op Google https://www.google.com/search?q=paddenstoelen+kweken+workshop

 

Ik kweek mijn oesterzwammen het liefst op eiken stammetjes, of als ik eens wat anders heb aan stammetjes, zoals beuk of wilg. Hoewel die op wilg nog niet zijn aangeslagen.

 

Voor mij was het ook overweldigend ik heb toen maar een wat boeken gekocht zo ben ben ik enorm fan van het boek 'Radical Mycology: A Treatise On Seeing & Working With Fungi' van Peter McCoy.

 

Ik hoop dat dit je wat helpt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Marc,

Welkom! De schimmelkring van de tuinkabouters geven goede paddenstoelen workshops. Ben er zeer over te spreken. Jip heet hij meen ik. Heel veel verstand van paddenstoelen. Ze werken ook samen met groene stammetjes ofzoiets. En ze zijn zeer bedreven in het aanleggen van voedselbossen, maar dat is weer een tak apart.

Veel plezier hier in elk geval en succes!

Groene groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

+1 voor de woordgrap!

 

Serieuze noot: ik ben ook een vrije nieuwe enthousiasteling. Oesterzwam kweken op eigen koffiedik (binnen/buiten) is een leuke oefening in het leren herkennen én voorkomen van ongewenste besmettingen. Ik ben dat zelf nu steeds meer naar buiten aan het verplaatsen, met ook andere soorten op stammetjes en houtsnippers. Voor bestellingen kan ik Homegreen.nl kan ik zeker aanraden; je kan ze vooraf ook goed vragen stellen over geschiktheid van houtsoorten (zie ook deze tabel van hun: Paddestoelen en hun gastheer (homegreen.nl).

 

Benieuwd naar de andere suggesties!

 

EDIT: +1 ook voor Mellie. Zag hem nu pas xD

aangepast door Zonta
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcW Het vinden van stammetjes kan soms lastig zijn. Op Marktplaats kun je nog wel eens stammetjes kopen, of je kunt ook stammetjes kopen die al geënt zijn, bijvoorbeeld bij het paddenstoelenbos

 

Ik zelf vraag altijd rond... zo heb ik wat contacten op gedaan bij de boomverzorgs, als die een keer wat hebben dan bellen ze mij. Of misschien gewoon een keer aan de gemeente vragen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jan,

 

Ik heb het inderdaad al aan de gemeente gevraagd maar die hebben mij doorverwezen naar een hovenier.

 

Ik ga wel openhaardhout bestellen en ga hen vragen om wat vers beukenhout voor oesterzwammen ook mee te leveren.

 

Beuk is toch het beste voor oesterzwammen? Ik begrijp diameter rond de 15cm, lengte een halve tot een hele meter en zorgen dat het stammetje al geen andere inwoners heeft.

 

Heb er zin in.

 

Leuke site inderdaad, Homegreen, dank voor de hint, Zonta, en Jan voor de Google search.

 

Marc.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoi,

 

Ben wat aan het neuzen geweest op de hele leuke Homegreen site.

 

Ik ga grijze oesterzwam rogge broed proberen.

 

Is er een verschil in kracht of smaak tussen de sporenvrije en normale variant?

 

Dank alvast,

 

Marc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me er ooit een beetje in verdiept; volgens mij was er niet heel veel anders aan de smaak of groeiwijze. Verschil vooral is dat je de sporen-vrije variant veilig binnen kan groeien. Grootschalige sporen-val van de normale variant kan allergische reacties veroorzaken. Dat was blijkbaar ook een beroepsziekte onder professionele kwekers. En toen kwam de Universiteit Wageningen met de sporenvrije variant. Zoiets ;)

 

Ben benieuwd of iemand anders hier toevallig meer van weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...