Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen jaar heb ik oesterzwammen gele en zwarte gekweekt, erg leuke kweek.

Ik heb wat start materiaal gekocht met sporen erin, en in een tuinkasje die bedekt is met jutezakken op nat stro gekweekt.

Erg leuk om te doen makkelijk en met grote opbrengst, aan eind van het jaar heb ik start materiaal weer bewaard om 2011 weer opnieuw te kunnen beginnen, want de kweek was leuk, makkelijk en lekker

Ook heb ik nog wilgen stammen met pluggen gemaakt voor de Shiitake paddestoelen, maar kweek hiervan duurt langer maar geeft niet voor de rest is er geen werk aan dan mooi plekje in de schaduw te zoeken en ze daar neer zetten tot ze een x te voorschijn komen.

Sommige mensen maken een Shiitake bos wat er erg tof uitziet maar heb ik geen plek voor.

Iemand hier die ook paddestoelen kweekt in zijn moestuin ?

Waarschijnlijk doe ik nog witte en bruine champignon erbij dit jaar maar even uitvogelen of dit ook in moestuin kan.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

zeker

ik heb bij de action een kweekbakje champignons gekocht voor 4,50

ok, dat kun je niet echt kweken noemen he?

oesterzwammen en een aantal andere eetbare soorten haal ik gewoon uit de natuur...

NIET aan te raden voor leken!

er zijn nu zeker mensen die me aankijken alsof ik een of andere vandaal ben, maar wees gerus, ik weet wat ik doe, ik heb een aantal jaren op zwammen gestudeerd.

Geplaatst:

Op het net lees ik wisselende ervaringen. Hoe doet het pakketje van de action het bij jou? Waar heb je ze staan, bij welke temperatuur?

Edit: voor 5 euro kan je het inderdaad best eens proberen, bedankt voor de tip.

Geplaatst:

Ik had zo'n bakje kastanje champignons gekregen van de AH, precies gedaan wat er opstond, maar verder als 3 en halve champignon en een reuze portobello(2e oogst) kwam ik niet.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik had er ook 1 bij de action vandaan. Half uur in het water laten liggen,vervolgens in het cv-hok gezet. Na 6 weken had ik 3 handpalm grote champignons. Waren erg lekker, maar dat mag ook wel voor 1,50 per stuk

Volgende keer probeer ik het door ze in mijn (toekomstige) tuinschuurtje neer te zetten. Misschien met wat paardenmest erbij. En een betere donkere overkapping dan het doosje.

Uiteindelijk wint de aanhouder

Geplaatst:

Zo te horen is het zelf klaarmaken van substraat (enkel korte stukjes stro wat gekweekt is in water) en deze enten met broed van een paddestoel

veel effectiever dan compleet doosje kopen (wat klinkt als goedkoop duurkoop )

Ik had op die manier eerder veels te hoge opbrengst dan te lage, ik heb weggegeven omdat er niet tegenaan te eten was.

Maar wasa dus wel andere paddestoel, de gele en zwarte oesterzwam, heel vlezig gebakken net of je vlees eet.

Geplaatst:

ja, nogal wisselende resultaten, ik heb er meer van gehoord! de een heeft zwarte smurrie, de ander niets, de ander drie keer bakkenvol...

het gaat mij gewoon om het proberen. als ik echt wil gaan kweken koop ik liever broed hoor! gegarandeerd beter.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Koop even champignon-broed ?

Leuk dat dat bij jullie zomaar kan.

Laat even weten waar, mijn broer is er al een hele tijd naar op zoek.

Wil het liefst een partij kopen, broed en gefermenteerde stro/paardemest.

Met de bakjes van de Action redt hij het niet.

Hij heeft een grot ter beschikking die prima geschikt is voor de teelt van champignons.

Als iemand een tip heeft kan ik het naar hem doorleiden.

bvd Jos

Geplaatst:

De groenetakken verkoopt zakken met broed, ik snap dat hij ruimte heeft in de grot maar bij 1 zak broed van bv de grijze oesterzwam moet je best tegaan aan eten om ze op te krijgen.

Je kweekt ze niet op paardemest maar gewoon op watergeweekt stro, kan zelfs op complete baal stro als die maar zeiknat is.

Geplaatst:

Sorrij jongens maar mijn vraag betrof champignons broed en mest.

De groentakken leveren oesterzwammen en shiitaki zo te zien.

Prachtig ik wil dit zelf best eens proberen. Ik denk niet dat deze soorten zich in een mergelgrot, in het donker bij 12 graden prettig zullen voelen.

Voor onze nederlandse champignon echter de ideale omgeving.

En Eva in het Geul en Maasdal zijn heel wat bevoorrechte lieden die tegen een mergelwand wonen waarin mensen vroeger de bouwstenen voor hun huis uithaalden.

Geplaatst:

Heb je deze al geprobeerd te bellen:

Champignonkwekerij N. Ronda

Julianaweg 12 /A, 6265 AJ Sint Geertruid, Limburg

t: 043 4082408

Hun kweken ook in mergelgrotten, misschien willen ze je wel een emmertje verkopen.

Geplaatst:

Vandaag nieuwe pluggen binnen gehad o.a van 2 nieuwe soortjes paddestoel, gelijk ingeslagen in de stammen

nu blijven ze een aantal weken in een ruimte waar het niet vriest om de sporen in het hout te laten groeien daarna zijn de stammen winterhard en

kunnen ze ergens buiten in de schaduw en vochtig staan.

Een tip van de leverancier is om ze ergens in tuin te zetten en er varens tegenaan te planten, mooi en je schept zo extra micro klimaat van schaduw en vocht.

tuin009.jpg

Shitaki

tuin008.jpg

Nameko

tuin005.jpg

Buna-shimeji

Geplaatst:

Wauw, ziet er wel super stoer uit Hans, helemaal gaaf!

Wat is de reden dat die stammetjes in die potten met grond staan?

Geplaatst:

Je kan ze ook ingraven maar de plek waar ik ze neerzet is betegeld, zo kon ik de pot verzwaren tegen omvallen en kunnen de stammen

toch in contact met natte aarde staan om uitdrogen te voorkomen, want je moet ze goed vochtig proberen te houden.

Geplaatst:

Nee kon ik nog niet, best wel apart je moet dus een boom en truffel tegelijk planten ben benieuwd hoe dat samenwerkt, ik zal die verkoper binnenkort eens schrijven hoe dit precies zit en dan vraag ik hem gelijk waarom het zo duur is want dat is het.

Kijg er beetje gevoel bij dat het oplichterij is, want anders werden toch truffels ook comercieel gekweekt en volgens mij zit daa juist de exclusiviteit in

dat ze nog eccht uit het wild komen gezocht enzv.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Hans, ik ben aangestoken door je enthousiasme! Ik heb contact gezocht met de man van homegreen en zijn portokosten zijn allerzins redelijk dus als ik denk dat ik ook ga beginnen met de paddo's.

Ik heb ook even op een Frans forum gezocht/gevraagd naar een leverancier van broed maar iedereen lachte me vierkant uit Iedereen hier zoekt de paddestoelen gewoon in het bos, nergens voor nodig dat zelf kweken. Maar ik durf het niet aan, dat zelf zoeken. Er zijn genoeg eetbare paddestoelen die in het wild groeien die voor 99% op hun dodelijk giftige soortgenoot lijken.

Nou is het wel zo dat je met je mandje geplukte paddenstoelen naar de apotheek kan en dan zegt de apotheker welke je wel en niet kunt eten, maar ik weet nog niet of ik mijn apotheker zo erg vertrouw Ik heb wel een vriendinnetje die al jaren paddo's plukt in het bos en ze wil het me ook wel leren maar het lijkt me gewoon leuk om ze ook in de tuin te hebben.

Affijn, de vragen zijn de volgende, ik heb dit hoekje in de tuin

257otnn.jpg

Er is laten we zeggen 90% van de dag schaduw maar het is wel open dus als het regent wordt het daar nat, is dat geschikt voor mijn paddostammenkweek denk je of moet ik ze toch in de grond zetten?

Ik heb ook wel een vochtig stuk grond maar daar komt toch veel zonneschijn, nou kan ik er wel varens bij zetten maar die zijn ook niet het hele jaar groen en vol?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...