Gitta Geplaatst: 19 oktober 2024 Share Geplaatst: 19 oktober 2024 De laatste knoflook en rode uien gepoot. Verder nog tulpen en narcissen gepoot. Sla geoogst voor bij de burritos. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 19 oktober 2024 Share Geplaatst: 19 oktober 2024 Vandaag kwam een vriend langs, en hebben we (ik eigenlijk) wat planten uit de grond gehaald om aan hem te geven ter overwintering, zoals stevia, Thaise basilicum, bergbasilicum, honingmeloensalie, ananassalie, citroengras, rawit peper, Peruaanse postelein. En zaden van 2 bonenrassen. Deels deelt hij uit en deels overwintert hij zelf. Nog wat vijgen die woensdag bijna rijp waren geprobeerd te plukken, maar die waren al (door vogels vermoedelijk) opgegeten.. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 20 oktober 2024 Share Geplaatst: 20 oktober 2024 Opruimen en knoflook poten. Onkruid en gras blijven fanatiek doorgroeien, volgende week ook de grastrimmer weer mee. Net als in april vind ik oktober altijd een vrij drukke maand op de tuin. Er moet een heleboel opgeruimd en nog een heleboel verwerkt worden (kastanjes, kweeperen, alweer groene pepers en mais). 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 20 oktober 2024 Auteur Share Geplaatst: 20 oktober 2024 Met plannen voor de bloembollen naar de tuin, maar harde wind en later motregen. Dus maar mest gereden om warm te blijven. Met een struik andijvie naar huis. 4 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 20 oktober 2024 Share Geplaatst: 20 oktober 2024 Alle tomaten opgeruimd en de doornloze bramen gesnoeid en aangebonden. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 20 oktober 2024 Share Geplaatst: 20 oktober 2024 Alle zonnebloemen uit de tuin gehaald. De uitgebloeide bloemen te drogen gelegd. Dan kan ik daar zaden van oogsten voor volgend jaar en de vogels gaan van de rest genieten. Nog meer cosmea en korenbloemen die uitgebloeid zijn verwijderd. Drie oude heide planten dit jaar niet meer zijn gaan bloeien eruit gehaald en vervangen voor nieuwe. Op de plek van de lage zonnebloem, een paarse boerenkool plant uitgepland. Verder nog de laatste paksoi plant van dit jaar geoogst voor in een roerbak gerecht. Dit alles vanmiddag lekker in het zonnetje gedaan. Dinsdag weer verder met oogsten en verwerken en opruimen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Vandaag alle tomaten uit mijn verlengde moestuin (de vensterbank) gehaald. Ik had alles nog geoogst toen de phytophtora toesloeg, groen en halfgroen, in de wetenschap, dat ik ze niet allemaal kon redden. Ik heb nog uitgezocht, wat er nog redelijk goed uit zag, maar helaas toch een kilo of drie moeten wegdoen... Ik wist het van te voren en toch had ik er de smoor in... Maar gelukkig nog een kilo of twee de vriezer in kunnen mikken. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 3 uren geleden, Rookie zei: moeten wegdoen... Ik dacht dat het aan mij lag. Alle tomaatjes die geel moesten worden (gele tomaatjes dus) en de tomaatjes die al een beetje rood hadden, die kreeg ik rijp samen met een appel. Maar ik heb ook een hele schaal groene weg moeten gooien, ze werden niet rijp of bedorven. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Nee, dat ligt niet aan onze goede zorgen. Ze komen al van een besmette plant, dus de kans is groot, dat de vruchten ook al besmet zijn. Dit viel onder de noemer "niet geschoten" en zo... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MROE Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Knoflook geplant. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 21 oktober 2024 Auteur Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Nog een paar kruiwagens paardenmest gereden in de motregen. Twee preien geoogst samen met rucola en wat munt. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Op 19-9-2024 om 13:53, Mellie zei: Van de eerste had ik geen zaden bewaard, want er komt nog zo veel aan. Dat heb ik geweten. Die andere 2 hadden amper zaden. Misschien 8 stuks. Had jij dat ook? Hier in 1 van mijn Kyra's heel veel zaden, ik droog er wat voor je. 2 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 Ah super dank je! @jorieke123Ik heb wat onkruidjes en snekjes geplukt. Aardbeien en frambozen. Nog 1 aardbei over Ze smaken beter dan een maand geleden. Hadden ze een waterige smaak. Logisch ook met die liters regen. Dit is dan toch beduidend lekkerder. Ik heb ook de saffraan geoogst. Whoop whoop! Errug blij mee! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eduro Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 van het weekend 12 liter paprika's en lichte pepers geplukt. planten opgeruimd en de glazen kas gesloopt, vandaag de restanten gesorteerd alles ligt klaar voor afvoer naar de stort. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 21 oktober 2024 Share Geplaatst: 21 oktober 2024 De vogelvoerkorfjes schoongemaakt, na een zomer met veel regen bleken in verschillende houders een half verrot laagje onderin te zitten. Alles dus weer schoon en gevuld met lossen pindas zonnepitten vetbollen en vet cake. Het eekhoornvoerhuisje ook uitgekrabd èn gevuld met zonnepitten en enkele kastanjes. De kastanjes gaan dezelfde dag nog met de eekhoorn mee naar hun verstop plek, ik vond er een mét een kastanje in mijn pot met knoflookbieslook..ik denk dat de eekhoorn zin had in een pittig smaakje aan zijn kastanje. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 Onkruid verwijderd. Blad selderij geoogst, gewassen en na het opdrogen in de vriezer gedaan. De laatste bosuitjes geoogst voor in de courgette soep. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 22 oktober 2024 Auteur Share Geplaatst: 22 oktober 2024 Drie kruiwagens compost ingespit en de Irisbollen gesorteerd zodat die straks daar op formaat de grond in kunnen. Een groot deel van de aardbeien met de handschoffel doorgewerkt, eindelijk droogt het daar een beetje op. De eerste courgetteplant opgeruimd en gelijk een kruiwagen weidemest op de wat geslonken composthoop gemikt. Twee lege vakken geschoffeld en tussendoor lekker in de zon gezeten. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 1 uur terug, Gitta zei: bosuitjes Die testbosuitjes waren bij mij helemaal niets, in beide bakken niet. Trouwens bijna alle testzaden van de MM deden niets, alleen de Dattolime tomaatjes, die vond ik super. En die ga ik volgend jaar aanschaffen, maar bij mijn eigen zadenhandel. Die heeft heel erg veel wat ook de MM heeft. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 @Petrasmoestuinbij mij hebben alle test zaden het goed gedaan. Alleen de lage zonnebloem duurde tot begin september voordat hij eindelijk ging bloeien. Dus die ga ik al vroeg voorzaaien komend jaar. Jammer dat het bij jou niet lukte. Misschien door het mos? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 (aangepast) 4 uren geleden, Gitta zei: door het mos? Zou kunnen. Ook in het najaar groeit er praktisch niets. Ook de Peultjes en Sugar Snaps niet, die heb ik extra gezaaid, omdat die in het voorjaar fantastisch deden. Maar ik heb besluit genomen, om na 30 juli zeker niets meer te zaaien, behalve de andijvie, spinazie, postelein b.v. maar geen Paksoi, Tatsoi, meiraapjes, radijs, peulen, sugar snaps, groenlof, sla, broccoli, wortel, bieten (ik heb ook late broccoli b.v.). Dat heb ik nu 2 winters gehad en geen opbrengst wat ik ervan verwacht. Dus ik ga zowel in het voorjaar als in het najaar meer van hetzelfde zaaien en niet elke 2 maanden wisselen van groente, dat kost mij alleen maar veel tijd en ellende. 22 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 @Petrasmoestuin ligt dat niet gewoon aan de ligging van je woonplaats? Ik zag dat die ter hoogte van de provincie Groningen ligt, best noordelijk dus. Maar ik snap je frustratie hoor als het niet wil groeien. Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen, je moet er wel plezier aan hebben, toch? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 (aangepast) 2 uren geleden, Dahli zei: noordelijk En heel veel hoge bomen waar wij niets aan kunnen doen in een huurwoning. Dus weinig zon. De verhuurder betaalt niets en een laag van die bomen af laten halen, kost ons een kapitaal. Vorig jaar is er een omgeduveld en toen heeft de verhuurster iemand geregeld die het gratis weghaalde en het hout mocht houden. Gelukkig het hek net niet beschadigd. 22 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 22 oktober 2024 Share Geplaatst: 22 oktober 2024 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Dus ik ga zowel in het voorjaar als in het najaar meer van hetzelfde zaaien en niet elke 2 maanden wisselen van groente, dat kost mij alleen maar veel tijd en ellende. Heel goed. Gewoon doen wat het beste werkt in je tuin. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 23 oktober 2024 Auteur Share Geplaatst: 23 oktober 2024 En weer terug on topic: Mooi rustig weer maar na de mist bleef het hier bewolkt. 200 Irisbollen geplant, de helft kleinere bollen om door te kweken. Nog een bloempot kleine bollen uit kunnen delen. Geschoffeld en de aardbeien af kunnen maken, gelijk het greppeltje voor voor een laatste keer gemaaid. Van een busseltje boontjes de zaden uit de verdroogde peulen gepeuterd. De munt kort geknipt en nog een potje thee gemaakt. Bieten mee met een bos selderij. En ja het laatste halve uurtje toch nog zon voor die achter de duinen verdween. 3 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 24 oktober 2024 Auteur Share Geplaatst: 24 oktober 2024 Nog veertig Irisbollen gezet en het laatste bosje sperziebonen te drogen gehangen in de kas. Twee courgetteplanten opgeruimd en een flinke plant N-Z spinazie. Bijna een emmer blad daarvan geoogst en de resten op de composthoop. De hoop afgetopt met een kruiwagen mest en de hoop was al lekker aan het dampen toen ik naar huis ging. De andere twee compostvakken vrij gemaakt van alle troep die ik er voor en op gezet had. Ze waren tot bijna de helft geslonken. Een vak door gewoeld en daarna gevuld met half verteerde compost uit het vak ernaast, Nog een keer een stuk geschoffeld, de grond begint eindelijk te drogen op de tuin. Nog een kopje thee in de laatste zon en met de spinazie, de laatste gele courgettes en gekregen Thaise aubergines naar huis. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.