Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Patrijs

Aanbevolen berichten

Vandaag kwam een vriend langs, en hebben we (ik eigenlijk) wat planten uit de grond gehaald om aan hem te geven ter overwintering, zoals stevia, Thaise basilicum, bergbasilicum, honingmeloensalie, ananassalie, citroengras, rawit peper, Peruaanse postelein. En zaden van 2 bonenrassen.

Deels deelt hij uit en deels overwintert hij zelf.

Nog wat vijgen die woensdag bijna rijp waren geprobeerd te plukken, maar die waren al (door vogels vermoedelijk) opgegeten..

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opruimen en knoflook poten. Onkruid en gras blijven fanatiek doorgroeien, volgende week ook de grastrimmer weer mee.

Net als in april vind ik oktober altijd een vrij drukke maand op de tuin. Er moet een heleboel opgeruimd en nog een heleboel verwerkt worden (kastanjes, kweeperen, alweer groene pepers en mais). 

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle zonnebloemen uit de tuin gehaald. De uitgebloeide bloemen te drogen gelegd. Dan kan ik daar zaden van oogsten voor volgend jaar en de vogels gaan van de rest genieten. Nog meer cosmea en korenbloemen die uitgebloeid zijn verwijderd. Drie oude heide planten dit jaar niet meer zijn gaan bloeien eruit gehaald en vervangen voor nieuwe. 

Op de plek van de lage zonnebloem, een paarse boerenkool plant uitgepland. Verder nog de laatste paksoi plant van dit jaar geoogst voor in een roerbak gerecht. Dit alles vanmiddag lekker in het zonnetje gedaan. Dinsdag weer verder met oogsten en verwerken en opruimen. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag alle tomaten uit mijn verlengde moestuin (de vensterbank) gehaald.

Ik had alles nog geoogst toen de phytophtora toesloeg, groen en halfgroen, in de wetenschap, dat ik ze niet allemaal kon redden.

Ik heb nog uitgezocht, wat er nog redelijk goed uit zag, maar helaas toch een kilo of drie moeten wegdoen...

Ik wist het van te voren en toch had ik er de smoor in...

Maar gelukkig nog een kilo of twee de vriezer in kunnen mikken.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Rookie zei:

moeten wegdoen...

Ik dacht dat het aan mij lag. Alle tomaatjes die geel moesten worden (gele tomaatjes dus) en de tomaatjes die al een beetje rood hadden, die kreeg ik rijp samen met een appel. Maar ik heb ook een hele schaal groene weg moeten gooien, ze werden niet rijp of bedorven.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah super dank je! @jorieke123

Ik heb wat onkruidjes en snekjes geplukt. Aardbeien en frambozen. Nog 1 aardbei over
Ze smaken beter dan een maand geleden. Hadden ze een waterige smaak. Logisch ook met die liters regen. Dit is dan toch beduidend lekkerder. Ik heb ook de saffraan geoogst. Whoop whoop! Errug blij mee!

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vogelvoerkorfjes schoongemaakt, na een zomer met veel regen bleken in verschillende houders een half verrot laagje onderin te zitten. Alles dus weer schoon en gevuld met lossen pindas zonnepitten vetbollen en vet cake. Het eekhoornvoerhuisje ook uitgekrabd èn gevuld met zonnepitten en enkele kastanjes. De kastanjes gaan dezelfde dag nog met de eekhoorn mee naar hun verstop plek, ik vond er een mét een kastanje in mijn pot met knoflookbieslook..ik denk dat de eekhoorn zin had in een pittig smaakje aan zijn kastanje.

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie kruiwagens compost ingespit en de Irisbollen gesorteerd zodat die straks daar op formaat de grond in kunnen.

Een groot deel van de aardbeien met de handschoffel doorgewerkt, eindelijk droogt het daar een beetje op.

De eerste courgetteplant opgeruimd en gelijk een kruiwagen weidemest op de wat geslonken composthoop gemikt.

Twee lege vakken geschoffeld en tussendoor lekker in de zon gezeten.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gitta zei:

bosuitjes

Die testbosuitjes waren bij mij helemaal niets, in beide bakken niet.  Trouwens bijna alle testzaden van de MM deden niets, alleen de Dattolime tomaatjes, die vond ik super. En die ga ik volgend jaar aanschaffen, maar bij mijn eigen zadenhandel. Die heeft heel erg veel wat ook de MM heeft.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Gitta zei:

door het mos?

Zou kunnen. Ook in het najaar groeit er praktisch niets. Ook de Peultjes en Sugar Snaps niet, die heb ik extra gezaaid, omdat die in het voorjaar fantastisch deden.
Maar ik heb besluit genomen, om na 30 juli zeker niets meer te zaaien, behalve de andijvie, spinazie, postelein b.v. maar geen Paksoi, Tatsoi, meiraapjes, radijs, peulen, sugar snaps, groenlof, sla, broccoli, wortel, bieten (ik heb ook late broccoli b.v.). Dat heb ik nu 2 winters gehad en geen opbrengst wat ik ervan verwacht.
Dus ik ga zowel in het voorjaar als in het najaar meer van hetzelfde zaaien en niet elke 2 maanden wisselen van groente, dat kost mij alleen maar veel tijd en ellende.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dahli zei:

noordelijk

En heel veel hoge bomen waar wij niets aan kunnen doen in een huurwoning. Dus weinig zon. De verhuurder betaalt niets en een laag van die bomen af laten halen, kost ons een kapitaal. Vorig jaar is er een omgeduveld en toen heeft de verhuurster iemand geregeld die het gratis weghaalde en het hout mocht houden. Gelukkig het hek net niet beschadigd.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Dus ik ga zowel in het voorjaar als in het najaar meer van hetzelfde zaaien en niet elke 2 maanden wisselen van groente, dat kost mij alleen maar veel tijd en ellende.

Heel goed. Gewoon doen wat het beste werkt in je tuin. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En weer terug on topic:

Mooi rustig weer maar na de mist bleef het hier bewolkt.

200 Irisbollen geplant, de helft kleinere bollen om door te kweken.

Nog een bloempot kleine bollen uit kunnen delen.

Geschoffeld en de aardbeien af kunnen maken, gelijk het greppeltje voor voor een laatste keer gemaaid.

Van een busseltje boontjes  de zaden uit de verdroogde peulen gepeuterd.

De munt kort geknipt en nog een potje thee gemaakt.

Bieten mee met een bos selderij.

En ja het laatste halve uurtje toch nog zon voor die achter de duinen verdween.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog veertig Irisbollen gezet en het laatste bosje sperziebonen te drogen gehangen in de kas.

Twee courgetteplanten opgeruimd en een flinke plant N-Z spinazie.

Bijna een emmer blad daarvan geoogst en de resten op de composthoop.

De hoop afgetopt met een kruiwagen mest en de hoop was al lekker aan het dampen toen ik naar huis ging.

De andere twee compostvakken vrij gemaakt van alle troep die ik er voor en op gezet had.

Ze waren tot bijna de helft geslonken.

Een vak door gewoeld en daarna gevuld met half verteerde compost uit het vak ernaast,

Nog een keer een stuk geschoffeld, de grond begint eindelijk te drogen op de tuin.

Nog een kopje thee in de laatste zon en met de spinazie, de laatste gele courgettes en gekregen Thaise aubergines naar huis.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...