Dahli Geplaatst: 29 september Share Geplaatst: 29 september Gelukkig nog best wat rijpe Mme Jeanettes kunnen plukken vandaag. Er zaten best grote knapen bij 😃. Ik hoop dat de rest buiten nog rijp wordt. Anders knip ik takken af en gaan ze binnen in een vaas of anders op de vensterbank verder afrijpen. Het zijn er zeker nog een stuk of 20. Maar sowieso heel blij met mijn eerste peper-seizoen 😊!  5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 29 september Share Geplaatst: 29 september (aangepast) @woldistel jij snoeit ze dan waarschijnlijk kort en laat ze koel overwinteren. Ik houd ze in de woonkamer met zo veel mogelijk zonlicht. Ik kon ze toen ook gewoon de winter door oogsten, al ging het groeien en afrijpen super langzaam vergeleken met de zomer. 29 september aangepast door Arja 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 29 september Share Geplaatst: 29 september (aangepast) ja, klopt. Ik hield er dus maar eentje van de vier over aan het eind van de winter. Ik ga dit jaar ook laat Sibirischer Hauspaprika zaaien (vorig jaar in oktober gezaaide Habanada's overgehouden) maar die gaan dan weer wat zonniger en warmer op de zuidvensterbank 😀 Beetje experimenteren is leren, zeg ik dan maar. 29 september aangepast door woldistel 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gallox Geplaatst: 30 september Auteur Share Geplaatst: 30 september (aangepast) hebben jullie weleens een peperplantje gehad (net uit de kieming) met vier blaadjes ipv twee? (ben aan het experimenteren met vroeg zaaien) 30 september aangepast door Gallox Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 30 september Share Geplaatst: 30 september @Gallox Geen 4 kiemblaadjes, wel 3. Onder andere bij Mme Jeanette dit jaar. Die plant is uiteindelijk raar uitgegroeid met bobbelig blad, vruchtjes groeiden ook slecht. Die plant heb uiteindelijk uit een setje van 3 verwijderd. Ook 1 van mijn jalapeno-zaailingen had 3 kiemblaadjes. Dat is een normale plant geworden met behoorlijk wat pepers. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gallox Geplaatst: 1 oktober Auteur Share Geplaatst: 1 oktober @Dahli Bedankt voor je antwoord! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 1 oktober Share Geplaatst: 1 oktober Nou, niet zo'n goed peperjaar dit jaar. Wegens onverwacht geen gebruik kunnen maken van de zonnige plekken die ik voorheen kon benutten en superfocus op moestuin wegens dreiging tot afname daarvan. Hopelijk volgend jaar afdakje op zonniger plekje dan nu. Heb wel wat pepers kunnen oogsten maar de planten zijn vooral prachtig groen. Ik verdenk de muisjes/ratten er trouwens ook van dat ze meeoogsten. Moet ze maar in etappes richting huis gaan vervoeren, wie weet houden ze het in de vensterbank nog even vol. En heb gelukkig nog genoeg sausjes etc op voorraad. 😋  Kwam net dit artikel tegen. https://www.cpr.org/2024/09/23/colorado-new-mexico-chile-peppers-roasting-tradition/  . 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 1 oktober Share Geplaatst: 1 oktober  Na elke dag 1 of 2 pepers te plukken voor direct bij de maaltijd, worden er steeds meer rijp buiten. Gelukkig want was a bang weinig voor de vriezer te hebben. 2 Quote  Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only)  Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dashbro Geplaatst: 1 oktober Share Geplaatst: 1 oktober Het was een... Raar seizoen. Van een vroege start, naar een slakkenukkige regenlente. Van de eerste onrijpe fruitige habanadas, naar de eerste lading in de vriezer. Een redelijke budget voedseldroger aangeschaft. Kwa kosten en moeite had ik pepers kunnen kopen. Maar het is een leuke hobby zo.  Van Rasta Primotalii (onrijpe rode)  Tot Habanada  De eerste "medium formaat" rijpe Primotalii,  Verschillende "melanges" aan peper flakes,  Poedertjes, en flakes van specifieke soorten, en op "vruchtonderdeel" gesorteerd.  Zoals gezeefd zaadlijstpoeder. De neus was bepaald geen fan.  Nog een hoop spul staat buiten af te rijpen, tussen de slakken en de nattigheid.  In een seizoen waarin ik leerde niet te scheren met peperhanden, de planten plots moest verkassen wegens een voortdurende horrorrenovatie, kan ik niet ontevreden zijn met mijn oogst. Er staat zat niet op fotos, maar ondanks het weer en de slakken, gaan we hier een hete winter tegemoet.  En als het nog even meezit, de oogst afterparty! 6 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Ik ben de kas in geweest om wat mango stumpers te oogsten. Ik heb geen mango stumpy. Wel veel ergernis en slakken en 1 bruine rups. Geen koolwitje. Schoffelen schoffelen schoffelen helpt dus niet als ze op de kas en in de planten zitten. Heb een aantal heterdaadjes…. Kutbeesten. Excuse my French maar ben elk jaar wel klaar met slakken, maar 2024 spant de kroon. Te erg voor woorden…Ik heb wat pepers met vraatschade die nog kunnen meegenomen. Die al lekker zompig aan het worden waren, weggegooid of in de kas gelaten. 1 paprika plant die buiten staat naar ik binnen gehaald. Hopelijk geen warmte shock…Ik heb ook een paar pepers die heel veel te lijden hebben gehad zoals de sweet banana binnen gezet. De sweet banana is wel tig x bijna tot de grond toe afgeknaagd en steeds weer kwam die terug. Nu is het een heel ielig klein plantje die ik de winter door ga helpen. Hoop ik althans. En zo een paar meer. De kas hangt vol onrijpe pepers. Ik ga of een heel treurig peperjaar hebben (heb ik al, niet ga hebben Mellie…!) en me jarenlang opvreten over dit jaar (doe ik al, het begin is er!) of ik ga proberen nog het beste te maken van wat er hangt (doe ik nog niet met overtuiging, maar het begin is er!). Laatste optie kost minste energie, maar de grootste wilskracht volgens mij. Geen idee of me dat lukt. Ik kijk aan hoe deze planten op de transfer reageren met zo veel pepers en paprika’s nog aan de plant. Als het meevalt, haal ik de shishitos in elk geval ook naar binnen. Die hangt vol met onrijpe pepers. Ik heb er pas 4 geoogst. VIER! Deze plant had ook nog 3 slakken die meegelift waren. Ik heb geen idee of er meer zitten… ik hoop het niet. Staat nu met wat minder blad dan eerst binnen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rookie Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Hoe zou het zijn, als je er van die netjes of gazen zakjes omheen doet @Mellie? Ik zie die ook wel eens om fruit zitten. Al scheelt het maar een paar van die beesten. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Lief meegedacht @rookie maar scheelt inderdaad te weinig. Ik slik en we gaan voor een mega seizoen 2025. Wordt vast een mooi jaar. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Precies @Mellie gewoon weer inzetten op komend jaar. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dashbro Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Het enige wat helpt is ze wegnemen helaas... Hierbij ook hoop op een beter, droger 2025! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Wij duimen allemaal voor een beter moestuinjaar 2025 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Graag zonder hele legers slakken 😅 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober Haha ja heel graag! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober Daar gaan we allemaal voor @Lia56 Het was geen gemakkelijk moestuin jaar. Ook niet bij de MM 🙃. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober Ik heb vandaag mijn tweede blended lemon op. Met een broodje tonijn. Die crunch, die sappigheid, die hitte, die frisse smaak, manmanman, wat ben ik dol op deze peper! 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dashbro Geplaatst: 5 oktober Share Geplaatst: 5 oktober Net nog even de rijp-ish pepers geoogst.. Droger staat te draaien. Oogst een zooitje spaanse pepers zonder beschrijving, half en 3/4 rijpe Rooster Spur, een aantal Habanada, een rekje vol Medusa en een handjevol Primotalii. Â De pepers van mild (hoog) naar extreem (onderste rekje) gesorteerd, om lekkend vocht te voorkomen. Er hangt nog zat te rijpen, maar ik heb de ruimte niet om dat vorstveilig aan de plant te kunnen doen. De rest mag in de vensterbank afrijpen zodra de herfst definitief zijn intrede doet.. Â De lucht die in de schuur hangt smaakt naar zon. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 6 oktober Share Geplaatst: 6 oktober @dashbro misschien kun je wat mooie planten uitgraven en kijken of je ze binnen kunt overwinteren. Is best te doen. Soms gaan ze dood. Soms niet. Ik heb vandaag weer een selectie aan pepers op. Wat heb ik dat gemist deze zomer… Volgend jaar wil ik weer Chinese 5 colour. Die vind ik ingemaakt denk ik wel het lekkerst van de pepers. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 6 oktober Share Geplaatst: 6 oktober Hoe maak je die in, @Mellie? Klinkt interessant! De Chinese 5 colour in mijn tuin kijkt me al verschrikt aan. En terecht. 😆 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dashbro Geplaatst: 6 oktober Share Geplaatst: 6 oktober 59 minutes ago, Mellie said: @dashbro misschien kun je wat mooie planten uitgraven en kijken of je ze binnen kunt overwinteren. Is best te doen. Soms gaan ze dood. Soms niet.  Ze staan in potten op het terras, daar ligt het niet aan... Ik kan ze met geen mogelijkheid binnen zetten, heel klein huisje. Compleet kaal halen en in een hoekje zetten heb ik geprobeerd, maar als ik zie hoe goed de planten het deden, zaai ik ze gewoon weer volgend seizoen.  Losse pepers afrijpen in de vensterbank, drogen en verwerken.. Heb nu al meer dan ik op kan..😅 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 6 oktober Share Geplaatst: 6 oktober 2 trays met Mme Jeanettes gedroogd en tot flakes/poeder vermalen, het ruikt zo verrukkelijk! Makkelijk doseren ook lijkt me, ipv steeds een hele.  5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 6 oktober Share Geplaatst: 6 oktober  Hier ligt wat te drogen. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.