Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

@Mai Pensato de vorm ziet er in elk geval wel uit als zebrange. Het duurt lang voordat ze rijp is. Nog even geduld. De peper vind ik echt een plaatje als ze eenmaal rijp is. De smaak is niks bijzonders.

Ik heb deze peper vorig jaar voor het eerst gehad. Rijp vind ik het de mooiste peper die er is. Vlammend oranje. Ik ga even foto’s zoeken. Zaden zijn denk ik ook van mij uit de bio doos.

30ccbe556e73c73f365a7efa0bedb353.png

Deze foto is van 6 oktober vorig jaar. De kenmerkende strepen komen laat zoals ik al zei. Heb dus nog echt een paar maanden geduld, want ze wordt een plaatje! Op 28 november 2023 heb ik ze uiteindelijk geoogst. Een kleine trip down memory lane met de foto’s.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén (of een paar) zwaluwen maken nog geen goede opbrengst. 

 

20240721_Peper_RYB2.jpg

^ Buitenteelt, in pot. Cayenne, Madame Jeanette, Carolina Reaper rood. En een paar blauwe bessen erbij. De drie primaire kleuren bij elkaar. Ik ben niet bang van Red, Yellow and Blue.

 

Dit zijn dus die paar zwaluwen. Pas sinds heel kort bloeien de pepers goed. Eindelijk. Om die allemaal af te laten rijpen heb ik wel goed weer nodig. En een langdurige oude-wijvenzomer. 

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn mijn peperplanten:

Van links naar rechts (of van groot naar klein):

Espelette

Jalapeño

Peachadew

 

De Espelette begint al een heel klein beetje te verkleuren, zag ik zojuist.

En kan iemand mij vertellen, hoe ik kan zien dat de Peachadews oogstrijp zijn?

P1040866.JPG

P1040875.JPG

P1040876.JPG

P1040877.JPG

aangepast door Rooky
typfout
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sugar rush peaches van de overwinterde plant van vorig jaar gaan gezellig. Ze zijn meestal wat kleiner, maar staan ook in een kleinere pot. Of dat invloed heeft weet ik niet ( in de zin dat een eerstejaars plant uit zaad grotere vruchten geeft en dan het opvolgende jaar misschien wat kleiner, @rorror bonchikweker?)

 

IMG_20240802_172147_5512.thumb.jpg.b5a31ca164bea813341a6d45af57d1d8.jpg

 

Mijn peperpoeder van vorig jaar is ook op, dus het wordt ook wel weer tijd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleinere pot is inderdaad ook wat kleinere vruchten, om ze echt wat groter te krijgen, op juiste moment omschakelen met de juiste voeding. Komen ze uit de kas of buitenteelt? Want voor buiten zou het ook wat aan de groeicondities kunnen liggen wat veel minder was dan afgelopen jaren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror ze zijn van een gezaaide plant van vorig jaar in grote pot, naar een overwintering gegaan in kleinere pot en daar volgens mij in blijven staan met wat extra potgrond en regelmatige bemesting.  Deze zijn van kas naar binnenhuis naar kas gegaan. Ik ga deze plant nog een jaar overwinteren denk ik (wortels schoonspoelen en oppotten en blad terugsnoeien en dan koel en noorderlicht wegzetten). Dank weer voor het aanvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze inderdaad in de zelfde potgrond blijven staan, hebben ze best wel vaak wat mest nodig.  Ik groei nu 5jaar in de zelfde potgrond, nooit vervangen, vul alleen aan. En het verschil is enorm groot als ik ze direct in verse potgrond oppot versus de oude potgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, rorror zei:

Ik groei nu 5jaar in de zelfde potgrond 

 

Ik groei

Jij groeit

Wij groeien

De plant groeit

 

Maar ik snap je.

 

 

@woldistel

Dat is een kwestie van de hoeveelheid (opgenomen) voeding. Bij minder voeding blijven plant en vruchten kleiner. Niet alleen NPK, maar denk ook aan sporenelementen, weliswaar in lagere hoeveelheden maar als dat op is, dan krijgt de plant wel gebrek. Maar ook water en licht kunnen van invloed zijn. CO2 ook, en daar komt over een aantal jaren schaarste in (fluctueert altijd wel, maar professionele kaskwekers dienen ook CO2 toe voor een optimale groei, samen met uitgebalanceerde voeding en licht).

 

In een kleine pot kan een plant minder wortels maken, dus minder voeding opnemen. Hierdoor wordt regelmatig voeding toedienen extra belangrijk.

aangepast door acpronk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een Peachadew (zaden van @Mellie) en een Fresno  gegeten 😛 Bij de Peachadew denk je Sugar rush peach, zoet, aargh en voor je bij de koelkast bent voor een hapje room is het ineens weg! Absolute blijver voor snack en salade.

De Fresno blijft zelfs langer hanger, zit ook meer voor op de tong. Ik heb ze al jaren maar gebruikte ze altijd in de gedroogde pepermix.  Maar ik denk dat Fresno het ook erg goed doet in een gefermenteerde groentenhussel of in groenten in het zuur.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel bonsai? Hier ook zo bezig. Te kleine pot, dit zijn mijn Primotalii pepers.

Ik zit er niet mee, deze zijn grotendeels voor de sier..

 

(Plant zit vol met dit formaat pepers. Met nog zoveel bloemen.. Had er een kennis voor die ze bliefte, maar een diverticulitis operatie (15cm dikke darm weg) heeft hem toch van mening veranderd)

 

Zelfde met de reaper, mooie peper, eng uiterlijk en absurd heet. Maar eetbaar, mja. Pepers hadden zoveel groter kunnen zijn, maar dan had de plant meer ruimte moeten krijgen.

 

IMG-20240805-WA0005.thumb.jpeg.8dae89a6b76b3ec515e479c1b1cf5201.jpeg

aangepast door Dashbro
Beetje info toegevoegd.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dashbro Neem aan dat die kennis door iets anders de operatie heb moeten krijgen, maar wellicht met eten van pepers, die plek meer pijn deed dan de rest. Naar mijn weten geeft Capsaïcine zelf geen schade, maar onderliggende kwalen, kunnen wel reageren funest worden.Het geeft alleen het gevoel van pijn, terwijl er verder niks gebeurd raars gebeurd. Mensen met een hart aandoening of kans op hartaanval moet wel hete pepers vermijden. Paar maanden terug nog een jongen van 14 overleden, na het eten van een carolina reaper chips. https://www.nu.nl/opmerkelijk/6313181/autopsie-bevestigt-dat-tiener-in-vs-overleed-door-eten-van-pittige-chips.html#:~:text=Dat heeft autopsie uitgewezen.,ze per stuk waren verpakt.

Snap wel dat als je éénmaal iets heb gehad en geopereerd moest worden, dat je dan een heel stuk voorzichter bent. Ook al had het er b.v. niet aan hoeven liggen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Nee, hij heeft zeer zeker de darmklachten er niet door gekregen, maar is er na de operatie overgevoelig voor geworden. En voorzichtig, waar ook zeker wat voor te zeggen is.

Daarvoor was het superhete noodles, chips en sausjes, nu beter niet.

 

Ik heb ze zelf voor de lol staan, de Primotalii. Zijn mooie planten, met enge pepertjes.

 

Voor het eten hou ik het bij pepers rond de 50k scoville, of voorzichtig balanceren met hetere. Voor het snacken heb ik Medusa en Habanada, en eerder Biquinho. Met max 500shu, hou ik het mooi rustig. Zonder in te ver in details te treden- omdat het eten niet het scherpste moment is. Moet wel leuk blijven!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...