Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een spontane mutatie op een tomaten plant gekregen die ik pas deze week door had door 2 stengels te vergelijken met elkaar. Hebben jullie dat ook weleens gehad?

Op de foto is de plant harig en niet harig, de hoofdtak is harig maar een dief is blijkbaar heel anders en niet harig met glimmend blad.

IMG20241107111923.jpg

IMG20241107111934.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Als dit dezelfde plant is zou ik niet direct aan mutatie denken eerder lokaal andere groei invloeden.  De bladeren van zo'n onderstam kunnen er op bepaalde momenten heel anders uitzien. Een volgroeide maxifort maakt bv ook heel grote vlezige behaarde bladeren op de hoofdstam,, dat is best wel een mooie plant de snelgroeiende dieven zien er in het begin wat anders uit. Zet je zo'n plant met heel beperkte voeding of bv in andere lichtintensiteit ent temperatuur dan krijg je weer een heel andere groei.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

@redzebra ik hou de plant sinds maart al in de gaten, het staat in de volle grond, vol zon etc.. ik hou het allemaal in gaten vanwege een resistentie project. Ik heb deze laten staan vanwege zijn kou resistentie in het vroege voorjaar. De stengel in kwestie heeft al maanden deze groei ( langer dan 50cm, moeilijk zichtbaar op de foto 😅)  en is niet terug veranderd naar de dominante harige  blad groei van habrochaitus, 1 van de moederplanten. Ik zal voor de zekerheid stekken nemen om te kijken of het gewoon toeval is door omgeving factoren.  Bij deze plant zit een wilde tomaat erin genaamd solanum habrochaitus en veroorzaakt groene vruchten, streep op vrucht, harige vruchten, harige stengels en het types blad wat op de tweede foto te zien is. Vandaar dat ik geneigd was om mutatie te zeggen.

• Like 2

@grusonia het kan natuurlijk altijd  dat het dna in de cel van het groeipunt van de dief de jij juist genomen hebt een mutatie had, die kans is evenwel heel klein. Lokale omstandigheden, grond, andere ? bv ook ziekte, belager kan,  hebben veel meer kans.  Dit is onafhankelijk van welke wilde of andere tomaat erin zit, via een dief kloon je normaal.  Zoals je zegt, zijn er om het echt  zeker te weten, extra testen nodig waarbij je kan vergelijken in identieke groeiomstandigheden, maar wil je die moeite doen ? is er buiten vorm blad/stengel  nog een andere eigenschap die je zou willen behouden.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

@redzebra naast de stengel/blad vorm is ook het fruit anders, elke vrucht ziet er anders uit dan normaal, zou ook eventueel door slechte bestuiving kunnen of iets anders. Ik zie die vorm terug bij een andere f2 van dezelfde lijn maar net iets anders. De kelkbladen zijn weer afwijkend in deze lijn, soms een fusie en sommige ook weer niet. Ze zijn ook kleiner dan bij de andere hoofdtak waar de bloemen groter zijn en de kelkbladen langer en smaller zijn. Als ze op tijd afrijpen dan oogst ik het zaad en anders heb ik eventueel de stekken mits ze aanslaan. Mijn hoofdreden is eigenlijk dat deze afwijkend is in de lijn en dat wekt mijn nieuwsgierigheid.

IMG20241008114749.thumb.jpg.b603a42d2d81158f546b9073b1ddc710.jpg

Foto 2 laat de normaal harige vruchten zien die typische is voor deze lijn.

IMG20241107112017.thumb.jpg.a72627bd768d19f3eac5ef40f303e585.jpg

Ps: de niet harige leidt ook meer onder blad mineervlieg dan de harige als extra observatie.

• Like 2
Geplaatst:

@grusonia ik heb het hier nog niet tegengekomen, ik gebruik nu juist dieven om wat dure f1's te overwinteren en ook dieven van onderstammen om er meer te hebben tegen een lager prijs  :) , aangezien die normaal identiek blijven.  Anderzijds bestaan er ook bekende voorbeelden in de natuur waarbij je bij klonen toch heel heel langzame veranderingen krijgt door kleine defecten in DNA, maar een plant kan zich ook verschillend manifesteren in verschillende omstandigheden, dus opletten met snelle conclusies. Los daarvan delnemen aan een project voor resistenie kan ik alleen maar bemoedigen.

• Like 2
Op 5-11-2024 om 16:46, Gallox zei:

Met het oog op volgend jaar en de nieuwe mogelijkheid om een stukje grond in mijn voortuin te gaan gebruiken... kennen jullie een smakelijk dwerkstruik-tomaat? De plant moet niet veel hoger dan 60 cm worden 

Dat is moeilijk om advies te geven aangezien smaken zeer verschillen, ik ben wel bekend met wat microdwerg en andere telen die hier ook, je zit dan toch meestal in de kerstomaatjes genre venus, tiny tim  endergelijke , Als je tot 1,2m kan gaan opent zich een nieuwe wereld van de dwerg tomaten, daarin vind je nu zowat alles (zoek maar eens op dwarf tomato project), een aantal zijn hier bv te verkrijgen Dwarf Archives - Badskin's Garden  (ook een redlijk aantal microdwerg). Aan de andere kant zijn er ook de oude struiktomaten welke werden gebruikt in koudere gebieden @roeierhad er zo staan, helaas niet meer actief hier. Er bestaan ook roma en dergelijke lage struiktomaten (ook bv pink thai egg) alleen die kunnen  heel gevoelig zijn voor onze soms slechte weersomstandigheden als die niet overdekt staan.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
Op 4-11-2024 om 18:43, redzebra zei:

Zeer benieuwd naar jullie @FruitLentresultaten, gaan jullie ook specifiek testen op deze resistentie of meer naar groei en en smaak ? Zelf ook even gezocht op zaad, uit ervaring hier  bij Pozzona valt ermee te leven zonder al te veel verlies maar je plukt natuurlijk altijd hiervoor wat vroeger dan noodzakelijk extra blad in een tunnel. Zover ik kon vinden minimum per 50 zaden, echt bedoeld voor proffesionele teelt en dus prijzig om zelf hier een paar planten te proberen, gaan jullie zaden aanbieden ?  Cladosporium fulvum is evenwel de heel oude naam, nadien tot 2022 Fulvia Fulva  (bij deze Ff A tot E), nu is het PF  geworden 

https://www.vegetables.bayer.com/us/en-us/resources/growing-tips-and-innovation-articles/agronomic-spotlights/tomato-leaf-mold-pathoge-name-change.html

@redzebra Inderdaad hebben we deze in een grotere hoeveelheid gekocht bij een professionale leverancier. Dit doen we wel vaker, omdat we weten dat onze website redelijk bekend is en we daardoor ons "overschot" aan zaden via de FruitLent-website wel weer kunnen aanbieden, zodat andere hobbyisten deze rassen ook kunnen testen. Dus ja: we zouden er eventueel wel wat zaden van kunnen aanbieden.

• Like 1
  • Thanks 1
  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...