Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Dahli een gesloten omgeving  werkt in principe sneller, omdat het ethyleengas wat de rijpende tomaten uitstoten dan geconcentreerder blijft.  Liggen er evenwel genoeg andere half rijpe tussen dan denk ik niet dat dat veel verschil uitmaakt met een open omgeving. Zonlicht is niet meer belangrijk voor volgroeide groene tomaten om na te rijpen, temperatuur des te belangrijker voor de snelheid van rijping.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Dit waren de tomaten op 20 september

P1050943.JPG

De keiharde groene beginnen nu een klein beetje te verkleuren.

De minder keiharde zijn inderdaad al een stukje verder.

Ik heb deze tomaten dus per stuk lichtdicht verpakt en op een koele plaats weggezet.

Volgens mij werkt dat wel.

Dit zijn de tomaten nu:

P1050999.JPG

• Like 3
Geplaatst:

Ik check dagelijks op rotte tomaten en verbaas me elke x weer hoe snel iets kan rotten. Veel nagerijote tomaten waar ik erg blij mee ben. Jammer dat dat buiten dit jaar niet is gelukt, maar zo proeven we toch nog wat zomer. 43f79d92240e338128c0427f5acf21fc.jpg

Dit is wat ik over heb. Toch aardig wat kilo’s nagerijpt. Ook al wat in een saus en gisteren had ik een prachtige paarse tomatensalade gemaakt met wat rode prima bellas. Het waren best grote tomaten, dus ben heel blij dat ik ze nog heb kunnen proeven. Jammer dat het kaartje onleesbaar is…

8554cdd240264f2a77473356782b5866.jpg

15e67406a4f3b9602a5476d03d46b780.jpg

• Like 6

In principe tot de vorst erin komt, dan zijn ze van dag op dag verloren. Zolang er geen vorst is overleven ze, het rijpen en groeien wordt echter steeds langzamer tot 0 groei  naarmate de gemiddelde temperatuur lager wordt en er minder zonuren zijn. Bij een zachte winter hoor je vaak nog mensen enkele tomaten oogsten in december. Zie je echter teveel schimmels enzo dan kan je de laatste beter binnen laten verder rijpen, dan volgroeide groene nog 2 maand te laten hangen, dat geeft minder risico.

aangepast door redzebra
  • Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb wat tomaten verhuisd naar binnen. Ik doe er niet veel aan. Beetje water en voeding. Zag ik vandaag dit.

3b61bc6f695d67ac291c23da722549da.jpg

Geen idee welke tomaten. Maar toch leuk.

• Like 5
Geplaatst:

@Mai Pensato Dank voor de beschrijving van alle rassen.

De melige smaak bij gele tomaten herken ik wel, maar dat is met name bij de felgeel gekleurde tomaten die van binnen wat wittig vruchtvlees hebben. Wij hebben nog zaden van het oude Nederlandse tomatenras 'Zonneschijn Goudgele' in bezit. Deze heeft goudgele vruchten waarvan het vruchtvlees van binnen niet wittig is, maar gewoon geel. Deze zijn wel van goede kwaliteit.

Qua 'San Marzano'-type gaat wij in 2025 de 'Seviocard' (F1-hybride) testen, want deze is resistent tegen de bladvlekkenziekte (Cladosporium fulvum), hetgeen in de hobbykas nog nog wel een een probleem is (de rassen 'Eduardo' en 'Pozzano' hebben deze resistentie niet).

Marcel.

• Like 2
Geplaatst:

Ik vraag mij toch af van jullie? Zetten jullie elk jaar weer de tomaten in dezelfde bak?
Vernieuw je of wissel je de aarde met andere bakken, of je nu de ziekte erin had (hahaha, dubbele gedachte) of niet?

Charles Dowding doet het altijd op dezelfde plek in de grond, maar zet er wel eerst wintersla in.

Ook heb ik van iemand gehoord dat ze elk jaar de aarde weggooit. Kostbare zaak denk ik als je veel tomaten zaait of plant.

Dus 4 mogelijkheden.
1. Je zaait er niets in en zet weer tomaten erin.
2. Je zaait er eerst iets anders in en dan weer tomaten erin.
3. Je wisselt de aarde.
4. Je gooit de aarde weg en doe er nieuwe in en dan de tomaten.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ik doe optie 5 😉. Ik zet mijn tomaten op dezelfde plek als het jaar daarvoor (volle grond buiten, zonder afdak). Soms wordt er gewisseld met 2 pompoenplanten, maar het gros gaat op dezelfde plek. Ik heb nog nooit ziektes gehad gelukkig. Wat ik wel doe als straks de hele border leeg is: mulchen met blad, dat is dan in het voorjaar vergaan. In het voorjaar werken we door de bovenlaag bio-mestkorrels. Daarna gaan de opgekweekte zaailingen de grond in. Dit jaar had ik voor het eerst een struiktomaat (tomtato, geënt op een aardappelplant) in een grote pot. In de aardappelplant zat vorige week volgens mij wel phyt, dus gerooid. Die potgrond gaat in zijn geheel weg en gebruik ik dus niet opnieuw.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Gitta zei:

mix om de bakken mee aan te vullen.

Precies, dat idee had ik ook. Hoewel ik tussendoor al aardig wat heb aangevuld met andere aarde die minder water vasthoudt dan die van de MM. Ik heb ook een zak gemaakt (een stevige die van hondenvoer) waar de 3 potten aarde in zitten. Ik heb natuurlijk ook nog een kas waar 4 tomaten in stonden, daar heb ik nu wel spinazie, tuinkers en rucola in gezet (werkt trouwens super!) wat ik grotendeels kan afsluiten. Maar ik twijfel nu of ik die aarde er ook uit gaat halen nadat die groente eruit is. Dat is even een klusje met een grote schep voor mijn man.😂
Ik heb namelijk nooit geluk met dit soort dingen en wil toch liever het zekere voor onzekere nemen. Want ook daar was de tomaten niet helemaal in orde, op tijd steeds veel slechte bladeren weggehaald.

• Like 1
Geplaatst:

Je kan tot 3x toe dezelfde grond gebruiken, mits je die wel verrijkt met genoeg voedingsstoffen (tomaten zijn gulzig).  Daarna wordt de kans te hoog dat je te maken krijgt met Kurkwortel, een ziekte die de planten ernstig kan verzwakken.  Voor phyto hoef je onder normale omstandigheden niet bang te zijn.  Daarvoor zijn levende plantdelen nodig.  Zoals achtergebleven aardappels.

• Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:

Voor degene die de grond in de kas vervangen, hoe diep en ver graaf je?

Onderstaande tomatenwortel brak af maar heeft toch nog een lengte van 1,6 meter. Elke tegel is 60cmIMG_4571.thumb.jpeg.ac86dc4883bc98aa465a748176b90869.jpeg

• Like 2
Geplaatst:
9 uren geleden, Goldfish zei:

levende plantdelen

Je leest ook soms ook op internet dat het een schimmel is en geen virus en dat een schimmel kan blijven zitten. Maar volgens jou moeten er dan levendige planten in zitten. Interessant, dan kan ik de grond in mijn kas gewoon weer gebruiken dus.

Geplaatst:

Het is eigenlijk geen schimmel maar een aparte levensvorm, die dan wel weer (heel verwarrend) als waterschimmel bekend staat.  Phyto kan zich ongeslachtelijk en geslachtelijk voortplanten.  Op een enkele plek na in Nederland gaat het bij ons om ongeslachtelijke voortplanting, de "sporen" die dit oplevert hebben levend materiaal nodig.  Bij geslachtelijke voortplanting krijg je wel een type sporen dat minstens 3 jaar kan overleven in de bodem (zonder levend plantmateriaal).  

• Like 3
Geplaatst:

Grondvorst heeft toegeslagen, de laatste tomaten hebben het loodje gelegd op 1 na. Echelonf1 bloeit nog en geen papperige blad of bloemen. Deze aparte onderstam blijft toch wel verbazen als het gaat om sterkte.

IMG20241104102122.jpg

• Like 3
Op 31-10-2024 om 21:33, FruitLent zei:

Qua 'San Marzano'-type gaat wij in 2025 de 'Seviocard' (F1-hybride) testen, want deze is resistent tegen de bladvlekkenziekte (Cladosporium fulvum), hetgeen in de hobbykas nog nog wel een een probleem is (de rassen 'Eduardo' en 'Pozzano' hebben deze resistentie niet).

Marcel.

Zeer benieuwd naar jullie @FruitLentresultaten, gaan jullie ook specifiek testen op deze resistentie of meer naar groei en en smaak ? Zelf ook even gezocht op zaad, uit ervaring hier  bij Pozzona valt ermee te leven zonder al te veel verlies maar je plukt natuurlijk altijd hiervoor wat vroeger dan noodzakelijk extra blad in een tunnel. Zover ik kon vinden minimum per 50 zaden, echt bedoeld voor proffesionele teelt en dus prijzig om zelf hier een paar planten te proberen, gaan jullie zaden aanbieden ?  Cladosporium fulvum is evenwel de heel oude naam, nadien tot 2022 Fulvia Fulva  (bij deze Ff A tot E), nu is het PF  geworden 

https://www.vegetables.bayer.com/us/en-us/resources/growing-tips-and-innovation-articles/agronomic-spotlights/tomato-leaf-mold-pathoge-name-change.html

aangepast door redzebra
  • Like 1

@Roland als je de grond  zou afgraven omwille van kurkwortel, ben je bij een spade diep goed voor gemiddeld weer 2 jaar (vooraleer het weer overheersend wordt), voor zover ik bronnen vind en zelf ondervonden heb.  De besmetting zit echter dieper (zo diep als de wortels gaan), ik heb het eenmaal gedaan 20 jaar geleden en niet weer😁  (teveel werk voor te weinig benefit) er bestaan betere oplossingen. Die 1.6m is ook geen wortel bij jou in de diepte vermoed ik te zien aan de foto, maar een zijwortel langs de oppervlakte, mensen onderschatten vaak hoever een tomaat in de bovenste 30cm kan uitwortelen. 

edit:  dus  je kan nooit realistisch diep en ver genoeg afgraven, wat ik vermoed je wou aantonen in je vraagstelling.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Met het oog op volgend jaar en de nieuwe mogelijkheid om een stukje grond in mijn voortuin te gaan gebruiken... kennen jullie een smakelijk dwerkstruik-tomaat? De plant moet niet veel hoger dan 60 cm worden 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...