MROE Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik heb er een aantal gemaakt. De schil is bij de meeste niet glad! 1 Quote
marcelru Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Hmmm,,, toch winterrietpeer, denk ik. Vorm, kleur, steelimplant, steellengte en -dikte kloppen allemaal. En die niet al te gladde schil past ook. De peer is nu nog een klein beetje wrang in nasmaak, dat wordt beter naarmate die langer ligt (houdbaar tot eind januari/begin februari, op een donkere koele plek). Prima als stoofpeer. 2 Quote
MROE Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Bedankt, dan weten we wat we er mee kunnen doen. Quote
MH95 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Op Facebook dezelfde navraag gedaan, en daar werd 2 maal gezegd dat de peer waar ik om vroeg Beurre Alexander Lucas kan zijn. Ik hoor graag wat mensen er hier van denken. Quote
marcelru Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 (aangepast) Ik denk van niet, zie beschrijving in Petzold: 13 oktober 2024 aangepast door marcelru plaatjes vergeten ... 2 Quote
MH95 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Wat klopt er niet met de beschrijving? Hij zou pas rijpen ergens december in huis als ik het goed heb begrepen. Quote
marcelru Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Steelholte, steel, grondkleur, dekkleur, beroesting. 1 Quote
marcelru Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Om echt zeker te zijn moet je ze proeven. Winterrietpeer wordt nooit een smeltende (Beurre-achtige) peer. Ook niet als-ie lang ligt. 2 Quote
Jan winter Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari Beurré Alexander Lucas daar kijkt die peer sterk op , wanneer ze rijp is meer gelig van kleur , in jaar met weinig zon in najaar raapachtige smaak Jaren geleden had ik zo een boom staan , je kan ze ook stoven , Quote
MH95 Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Deze Williams peer wilde ik eerst als leipeer kweken, maar in 2023 te hard gesnoeid, vorig jaar zomer eigenlijk hetzelfde gesnoeid, gewoon te fanatiek. Het idee was dat die wel flink zou uitschieten en ik die mooi kon leiden, maar dat heb ik weer gesnoeid. Nu wil ik eigenlijk de onderste takken snoeien, zodat ik onder de kruin kan lopen. Is het beter dit nu te doen zodat die flink reageert met groei of beter in de zomer? Mij maakt het niet uit. Quote
marcelru Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Als je groei wilt moet je nu snoeien. Maar lage takken eraf halen draagt niet zoveel bij, zeker niet als ze al ongeveer horizontaal hangen. Hogerop snoeien geeft meer reactie. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ha peren kenners! Ik heb advies nodig. Iedereen hier is gek op peren, dus we gaan er twee in de tuin zetten. Nu zijn we langs geweest bij wat kwekerijen en twijfel ik aan de keuze die ik wil maken. Origineel plan: Clapps favorite en Duyenne du Comice. ik wil wat oudere bomen want geen zin om weer jaren op oogst te moeten wachten. Als ik oudere bomen wil kom je toch snel uit bij de conference. Of hele dure varianten van Clapps favoriete (250 euro en duurder). wat zouden jullie doen? En is Clapps favourite de extra investering waard of niet? Quote
marcelru Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ga zowiezo voor de Clapp's. Conference en Doyenne hebben ze gewoon bij de Appie en zo. Clapp's Favourite hebben ze daar nog nooit van gehoord. Als je met oudere bomen die 20 jaar oude laagstammen uit productieboomgaarden bedoelt, laat maar staan. Die bomen worden gerooid omdat ze bijna aan hun eind zijn. Wordt een vermogen voor gevraagd, en je hebt er bar weinig aan... 2 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ha Marcel, super fijne info! Ik durf het niet echt te zeggen, maar zou zomaar kunnen. Wat zou jij adviseren in deze? Een wat forsere jongere half stam dan? En als je het voor het zeggen had, zou je dan iets anders kiezen voor de bestuiving van Clapps gaan? Dat doet ie natuurlijk niet zelf. Vandaar dat ik de Du Comice in gedachten had. bedankt voor je snelle reactie 😁 Quote
tielse flipje Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Als je voor Clapps gaat (nogal ziektegevoelig), zou je als bestuivers ook uit Triomph de Vienna (aanrader)/Bonne Louised'Avranches of Beurre Hardy kunnen kiezen. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Oh nee, nog meer twijfel 😂😂 Misschien moet ik een andere vraag stellen: als je twee peren neer zou zetten, welke en waarom? We houden van zoet en hand peren! Geen stoof Quote
marcelru Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Beurre van den Ham (Lunters ras), Williams, Clapp's, Legipont (a.k.a. Fondante de Charneux). 1 Quote
MH95 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik heb op advies wat rassen genomen zoals Williams en Bonne Louise d'Avranches. Doyenne de Comice is altijd lekker, heb ik zelf ook, duurt heel lang voor die gaat bloeien begrijp ik, nu is dat wel de enige halfstam die ik heb. Voor de rest heb ik alleen leeen die niet verkrijgbaar zijn in de winkel of bij de groenteboer. Ik zou adviseren geen hele grote bomen te kopen, niet hoger dan jezelf lang bent. Ook niet oudere opgekweekte bomen die al vrucht dragen. Misschien als die in pot zijn opgekweekt dat het kan, maar als ze uitgegraven worden krijgen die bomen zo'n klap dat ze pas vrucht dragen vergelijkbaar met een laagstam van 1,5 meter die je nu zou planten. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik ben gegaan voor Clapps Favourite en Williams 😁 De oude uitgebluste boom maar laten staan en gegaan voor een half stam van 10 cm stam omtrek. 4 Quote
MSDG Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Van Clapps krijg je geen spijt, ondanks dat ze misschien wat gevoeliger zijn merk ik daar op de moestuin weinig van. Alle peren hebben wel eens wat. De relatief vroege oogst, mooie maat en ultieme sappigheid/smaak maken een hoop goed! Het plukken/narijpen luistert wel nauw, een conference kan je best laten liggen, een Clapps moet je wel dagelijks voelen of ze nog te eten zijn en anders in de vriezer gooien en azijn van maken. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Lsjr33 Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Leuk! Ik ben heel benieuwd. Ze worden maandag al bezorgd, het voordeel van vlakbij de Betuwe wonen. En dan is het een jaar of twee wachten vrees ik 😂 1 Quote
MH95 Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart 2 jaar terug heb ik achter in de tuin in 30 cm verhoogde bakken, ivm het grondwater, 2 nashiperen geplant. Het waren spillen van een 40 cm. Kosui groeit redelijk, Tama tot nu toe nauwelijks. Nu had ik bij Tama een Russische smeerwortel, mogelijk was dit een concurrent. Ik graaf deze sinds vorig najaar steeds uit. Maar ik zie in de bak nauwelijks wortels. Ik zou verwachten dat die Nashi de hele bak vol wortelt, zou die dan de diepte in gaan? In hoop dat ze dit jaar goed gaan groeien, heb er wat koffieprut bijgedaan om wat stikstof te geven. Het moet een leipeer worden als afscheiding van de bijenvolken. Ze staan op kirchensaller onderstam, dus dat zou flinke groeikracht moeten geven. (Over die Russische smeerwortel, wat een kracht zit daar in. Vorig najaar zo goed als uitgegraven op een klein puntje na, in het seizoen was dit gewoon weer een plant, wortel flink vertakt. In het najaar weer zo goed als uit gegraven en paar weken terug zat de wortel weer tot boven.) Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Als een kweker 100 stuks van 'Tama' ent dan zitten er altijd wel een paar bij die matig groeien. Zelfde heb je met stekken en zaailingen, altijd wel een paar die het minder doen. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart @MH95de nashi hoort hier wat mij betreft niet echt thuis in dit perentopic. 😊 Maar om even mijn eigen ervaring te delen met de nashi op onze kleigrond, ook geeënt op Kirchensaller, is dat de groei inderdaad best even een jaartje op gang kan komen. Ik heb er zelfs één verloren door nattigheid en aanval van de veenmollen. Maar als ze eenmaal gaan, dan gaan ze ook hard. Dus geef 'm nog een jaartje de kans als je de tijd hebt. Je ziet dit jaar snel genoeg of die Tama aan de groei komt dit jaar. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
marcelru Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart (aangepast) Van 't weekeinde o.a. peren geent, Comtesse de Paris, Beurre van den Ham, twee onbekende rassen uit Limburg, Koolstok, Presentpeer en een hele bos Pastoorspeer, als stamvormers. Alles op Kirchensaller, kiek'n wat' wodt. 16 maart aangepast door marcelru 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.