Helly Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Ik heb een frambozen struik in mijn achtertuintje staan en die maakt uitlopers onder de grond door. Nu is mijn vraag hoe ik daar op zich staande stekjes van kan maken. Ik heb slechts plaats voor maar 1 zo'n struik en dacht dat het misschien wel leuk was stekken mee te nemen naar de moestuindag. Echter, hoe doe ik dat? Heb overigens het idee dat die struik zich in het hele stukje fruittuin wil vermeerderen want ik zie overal in dat stukje van die kleine blaadjes opduiken Komt dit vaker voor? Moet ik daar rekening mee gaan houden? Alvast bedankt voor het antwoord! Oh, hieronder een foto van hoe die struik met uitlopers er nu uit ziet: Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Op de nieuwe uitlopers dragen ze vrucht, weghalen is dus niet handig inzover dat je er altijd een paar moet laten staan.om het jaar knip ik de oude takken weg en zo vernieuw je steeds je struik.Teveel aan uitlopers steek je eenvoudig uit met wat wortel en pot je op. Quote Players only love you when they're playing.
thea Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Als je maar één plek heb voor de framboos,zou ik er voor gaan om de framboos in een grote pot te zetten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Kan. Hoeft niet.De Framboos loopt inderdaad met ondergrondse uitlopers weg van zijn plek. Wil je dat niet, dan steek je die weg. Of je pot ze inderdaad op ja. Scheuten ( dikke mooie nwe scheuten ) die vlakbij de "moederplant" omhoog komen kan je laten zitten omdat dat de takken zijn die zullen dragen volgend jaar. Zo hou je de stuik een beetje op z'n plek. Een framboos in de volle grond ( lekker mulchen ! ) zal een gezondere plant kunnen zijn dan eentje die in pot staat, al kan het wel. Vochthuishouding is nogal van belang voor de framboos. Als je grondscheuten afsteekt en je wil wat meenemen naar de moestuindag, moet je wel de naam van het soortje erbij geven hoor. Ik vind zelf dat de een nogal verschilt van de ander. Quote
Helly Geplaatst: 26 maart 2012 Auteur Geplaatst: 26 maart 2012 Bit, het kaartje hebben we bewaard, komt goed Moet ik eigenlijk nog bepaalde maatregelen nemen als ik ze stek? Bijvoorbeeld blaadjes eraf halen ofzo? Of schuin afsnijden? Eigenlijk zou ik ze wel willen ruilen voor bosbessen stekken, maar weet niet wie die heeft Quote Good things come in small packages
Kruidje Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Misschien met de uitlopers guerrilla-gardening bedrijven ergens in een plantsoen? Kan je een deel misschien nog zelf oogsten. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
seppie Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 heeft iemand misschien een paar stekjes over Quote
carsten888 Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 Misschien met de uitlopers guerrilla-gardening bedrijven ergens in een plantsoen? Kan je een deel misschien nog zelf oogsten.Kun je die na snoeien (nu november) gewoon ergens in de grond steken? Overleeft dat de winter dan wel? Quote
Erwin1964 Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 Als er wortels aan je afgestoken uitloper zitten wel. Dat wordt bij de kwekerijen verkocht als "wortelgoed". Juist nu in de grond zetten en terugsnoeien op pakweg 40 centimeter. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.