henkg Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 In ons klimaat worden pepers altijd als éénjarig geteeld. Ze zijn absoluut niet vorstbestendig. Toch weten sommigen de planten door de winter te helpen. Hoe doen ze dat? Verspreid over het forum is daar het een en ander te vinden, maar waar? Daarom een apart topic. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 9 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2023 Ik trap af, als beginner. Mijn Carolina Reaper chocolate en Mdme Jeanette begonnen in september -na fors snoeien om het afrijpen van de laatste vruchten te bevorderen- opnieuw uit te lopen. ^ Zo dus. ^ Die toefjes heb ik vorige week opgepot. 4x CRc en 4x MJ. Ze staan sinds die tijd binnen (woonkamer) onder een 20W Lead-batten. Als ze aanslaan, hoop ik komend seizoen al heel vroeg kleine plantjes te hebben, met als eindresultaat een vroegere oogst. Ruimtebesparend en makkelijker dan een aantal grote planten in huis. O ja: voor annuum pepers zoals b.v. Cayenne vind ik dit teveel moeite. En niet nodig, deze groeien snel genoeg in een NL klimaat. O ja: elektriciteitsverbruik: bij 4 maanden aan, 8u per dag: ca € 7,-. Voor mij (door overproductie zonnepanelen, waar ik slechts € 0,09 /kWh terugkrijg): € 2,-. En tegelijkertijd moet ook mijn Kaapse zonnedauw naar binnen en onder het licht. Die kan dan mooi de vliegjes wegvangen. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
acpronk Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Dus je snoeit ze, dan lopen ze weer uit. Daarna knip je er stekken van, met een stukje oud hout.Maar hoezo 4 maanden onder led licht? Dan is het begin februari. Bedoel je niet 6 maanden? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tanja65 Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 3 uren geleden, henkg zei: ,-. En tegelijkertijd moet ook mijn Kaapse zonnedauw naar binnen en onder het licht. Die kan dan mooi de vliegjes wegvangen. Ik zag van die vleesetende plantjes op de weggeeftafel staan op de MTFD. Nu heb ik een beetje spijt dat ik er geen heb meegenomen. Wat slim bedacht! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
MSDG Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 @henkgik vind dit filmpje heel handig: In ons klimaat wel aan te raden om de planten of onder een groeilamp te houden en anders in een onverwarmde serre op het zuiden. Hier ben ik de mist in gegaan met de hoeveelheid licht. De plant liep wel uit maar stierf snel weer af. Ik denk dat het ook slim is om echt alle aarde van de kluit te ontdoen, dat heb ik ook niet gedaan dus er zaten ook wel behoorlijk wat beestjes in. Ik doe het sinds die ervaring niet meer, vooral omdat ik ook weinig zin heb om in november en december me druk te maken om die plantjes. Van nagenoeg alle soorten hou ik genoeg zaden over om gewoon weer opnieuw te beginnen, dus dat doe ik dan ook in januari. Succes met je poging Henk, misschien leuk om als je er aan gaat beginnen hier ook een verslagje te plaatsen als naslagwerk? 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
henkg Geplaatst: 9 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2023 6 uren geleden, acpronk zei: Maar hoezo 4 maanden onder led licht? Dan is het begin februari. Vanaf februari kunnen ze gratis meeliften op het licht op nieuwe zaailingen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Overwinteren, met opzet of toevallig, doe ik niet meer. Dit omdat het eigenlijk wel zeker is dat er luizen in gaan komen. Die kun je er wel regelmatig afdouchen of met andere middelen bestrijden maar dan zijn ze wel in mijn huis als ik de jonge kwetsbare peperkiemen ondertussen boven de grond heb. Nu heb ik nog twee Chupetinhoos en een Aji Blanco Cristalletje weer onder de lampen staan (buiten te nat, koud, donker) om de pepers af te rijpen. Als deze in februari nog leven en luisloos en gezond zijn moet ik nog even bedenken wat ik met ze ga doen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Volgens mij is het nou net de bedoeling om de plant helemaal terug te snoeien, te ontbladeren en van een minimum aan water en licht te voorzien zodat er een winterrust ontstaat. Dus extra licht is niet nodig en extra warmte ook niet. De plant hoeft pas in het voorjaar weer uit te lopen. 1 Quote
henkg Geplaatst: 10 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2023 Dat geldt wellicht voor een complete, teruggesnoeide plant. Ik heb kleine stekjes genomen, die moeten eerst maar eens aanslaan. Misschien kan @rorror wat meer zeggen over het laten overwinteren van een plant. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RedTomato Geplaatst: 10 oktober 2023 Geplaatst: 10 oktober 2023 (aangepast) Ik heb het vorig jaar geprobeerd met paprika's. Helemaal terug gesnoeid en dan binnen voor het raam gezet. (dus geen extra licht) Vorig jaar stonden ze in de woonkamer, maar ik vermoed dat het voor de meeste te koud is geweest (<18 graden) , want van de 4 had maar 1-tje het overleeft. Ik ga het dit jaar weer proberen, ook met mijn peperplantjes., maar dan komen ze in de keuken. Daar is het wat warmer. Ook weer zonder extra licht. 10 oktober 2023 aangepast door RedTomato 1 Quote
woldistel Geplaatst: 10 oktober 2023 Geplaatst: 10 oktober 2023 Maar misschien hebben we het hier over verschillende manieren van overwinteren. Voor en koude, kale overwintering is een warme omgeving juist niet goed. Als het warm is probeert een plant juist uit te lopen, heeft vervolgens licht en voeding nodig enz. Ik wil alleen de kale stokken op wortels in leven houden en de drang tot uitlopen en dergelijke zo veel mogelijk terugbrengen. Ik heb het over begin november ofzo (als het buiten echt te koud wordt) de plant kort te knippen, te ontbladeren, wortels spoelen en inkorten, oppotten en koel wegzetten. En dan rond februari weer iets warmer zetten, wat lichter, met wat meer water en evt. voeding en hopen dat de groeiknoppen weer uitlopen. In de vervolgvideos van bovenstaande peppergeek zie je dat ze de planten weer tot leven gaan wekken nadat die de winter in de kelder hebben doorgebracht. En dit wordt ook mijn eerste poging, dus uit ervaring weet ik nog niks. Warm overwinteren ga ik niet aan beginnen, dan zaai ik liever heel vroeg. Hetzelfde geldt voor nu stekken, maar dat zou ik in het voorjaar nog best eens willen proberen. 1 Quote
rorror Geplaatst: 10 oktober 2023 Geplaatst: 10 oktober 2023 11 uren geleden, RedTomato zei: Ik heb het vorig jaar geprobeerd met paprika's. Helemaal terug gesnoeid en dan binnen voor het raam gezet. (dus geen extra licht) Vorig jaar stonden ze in de woonkamer, maar ik vermoed dat het voor de meeste te koud is geweest (<18 graden) , want van de 4 had maar 1-tje het overleeft. Geen idee hoeveel kouder dan 18 het is geworden, maar zoals nu de planten af en toe een koude nacht van 8graden hebben overleven ze wel. Bij mij was het afgelopen winter op zijn laagst 17graden, op zijn hoogst 19. Ze groeiden achter de vitrage langzaam door. De jalapeno bonsai (over 3maanden 5jaar oud) begin winter, gewoon in het raam, en later met de zaailingen onder led licht. (febr) Laat ze na water geven tussen door uitdrogen, als blad slap hangt zsm water geven, dat is mijn moment van water geven. Voeding in de winter terug schalen tot eens in 6weken. Of gaan voeden als er gele oudste bladeren los laten. Zelf spoel ik voor de te overwinteren planten ook de wortels uit. Ook de jalapeno bonsai, welke ondertussen al binnen staat, moet nog verpot worden komende weken. Waarom nieuwe potgrond/substraat, vanwege de insecten die gedurende de zomer de potgrond in zijn gegaan. En ook hebben ze voor de winter en komend jaar lekker de ruimte om te kunnen groeien. Zet ze niet in een te grote pot, maar eerder te klein. Als je ze terug snoeid tot een stok zonder blad. Dat zou een pot ter grote van een cola blik voldoende moeten zijn. Dan hebben ze in de winter een aantal weken vocht, grotere potten, hebben ze maanden last van natte voeten, als de temp in huis of schuur ook erg laag is voor verdamping. Maar om ze geheel terug te knippen, en dan ook wortels uitspoelen / knippen en dan in potgrond in een koude kelder in het donker. Dan hebben ze wel wat meer moeite met herstellen na die zware wortel 'mishandeling'. Het liefst laat ik nog wat klein blad op de plant zodat dat direct nog wat licht meepakt voor energie en zo de groei van de wortels wat stimulieerd voor herstel, zeker van belang als je net als mij een peperplant zo lang mogenlijk inleven wilt houden. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 12 oktober 2023 Geplaatst: 12 oktober 2023 Ik heb vorig najaar twee peperplanten uitgegraven en in een pot binnen gezet. Geen wortels gespoeld,.niet gesnoeid. Ze stonden op een warme vloer voor een raam op het zuiden. Geen luis of ander ongedierte gehad. Ze bleven ook gewoon vruchten produceren. Mij is het goed bevallen, ik doe het dit jaar weer. 3 Quote
Arja Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 En zo hoeven we ook geen kerstboom in huis te halen 😆 10 Quote
rorror Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Heb de pepers er dit jaar ook voor de sier aangelaten. Moet nog een schaal regelen om deze allemaal bij elkaar op te potten. Zijn er 10stuks, van buiten moeten er nog een paar bij. Wordt dan een peper bosje,van verschillende soorten en kleuren. 8 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Wij zitten in een verbouwing en dat zorgt soms voor leuke ‘nevenschade’. Ik kreeg 4 cementkuipen helemaal schoongemaakt, ‘want mevrouw, ik zie zo veel planten in uw tuin. Misschien kunt u ze wel gebruiken’. Nou, kijk eens aan. Daar staan dus wat overwinterpepers in en een bakje er boven met de 5 kruiden plant (?) van @appelvrouw. 7 Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 12 uren geleden, Mellie zei: 5 kruiden plant (?) 5 in een kruid Mellie: https://www.vreeken.nl/831750-vijf-in-een-kruid 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MH95 Geplaatst: 7 november 2023 Geplaatst: 7 november 2023 Dit jaar ga ik het zo proberen. Paar jaar geleden met blad niet gelukt, stonden ook op de verwarming en kregen luis. Nu staan ze in de bijkeuken waar het 15 °C is, het raam van de deur is op het noorden. Zou ik ze zo goed hebben terug gesnoeid of moeten ze nog verder worden terug gesnoeid? Ik ga het deze winter eerst proberen of ze het voorjaar halen en als dat werkt en het geeft eerder oogst dan ook in de toekomst in nieuwe potgrond, maar dat vind ik nu voor het experiment niet de moeite waard. 2 Quote
Arja Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 Grrr luis op een van mijn twee binnenpepers. Eens zien of ik ze weg krijg door af en toe afspoelen. Quote
rubo83 Geplaatst: 11 november 2023 Geplaatst: 11 november 2023 Had het hier ook. 20 ml groene zeep op 2 liter water en daarmee de planten bespoten. Tot op heden met gelukkig goed resultaat, de luizen zijn verdwenen.. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 (aangepast) Ik heb mijn 2 zwarte peperoniplantjes uit de pot gehaald en de aarde eraf geschud, de wortels even in een bio-sopje tegen de beestjes. Wortels bijgeknipt. Alle kleine takjes en blad eraf geknipt en in nieuwe schone aarde gezet. Nu de vingers gekruist dat de planten zo de winter doorkomen. 29 november 2023 aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Zo goed als het vorig jaar ging, zo'n ellende met luis en thrips is het deze winter. Ik heb de peperplant die het ergst onder de thrips zit lekker buitengezet. Morgen zal hij wel puree zijn. Ik ben er klaar mee. De andere plant mag nog wel even binnen blijven, die heeft af en toe maar een paar beestjes, dus dat is nog bij te houden. Quote
Mellie Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 @arja Sommige jaren wil het gewoon niet… ik had een 3 jaar oude adjuma. Doet niks meer. Is dan zo zuur, zo’n oude mooie plant. Gisteren een 2 jaar oude lemon drop binnen gezet. Echt al een dikke stam. Zo zonde als ze dan het loodje leggen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 (aangepast) Ik heb er gisteren vier gekortwiekt (blad, takken en wortelkluit) en in schone potten met nieuwe potgrond weer opgepot. Aji pineapple, aji delight, sugar rush peach en sugar rush stripey staan nu knus te kleumen bij 11' C. Raam is aan de noordkant. 29 november 2023 aangepast door woldistel 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.