Ga naar inhoud

Appelmoes, perenmoes en appel/perenmoes (in)maken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum! Wij wonen sinds een jaar buitenuit met een grote tuin (1500 m2).

In de toekomst wil ik dan ook een moestuintje aanleggen maar eerst de tuin geheel opnieuw inrichten nadat ik in het huis klaar ben met verbouwen. 

We hebben 5 fruitbomen in de tuin. 1x appel (geen idee ras, klein, hard en zuur), 1x peer (geen idee ras, hard en weinig smaak), 2x pruim en 1x stoofperen (meter of 6 hoog dus veel peertjes!).

Nu wil ik appelmoes, perenmoes en appel/perenmoes gaan (in)maken. Ik wil als test eerst even wat proefjes doen met de 3 varianten dus kleine hoeveelheden maken om de smaak te testen.

20230830_173221.thumb.jpg.3e507b6b18fa2175fa7cd620584bc897.jpg

Heeft er iemand tips? Kan ik van die kleine zure appeltjes en harde smakeloze peren lekkere moes maken? 

Ruud

Geplaatst:

Peren hebben meestal een lage zuurgraad en zijn daarom minder geschikt voor de inmaak. Je zegt dat ze zuur zijn, dat hoop ik dan maar voor je. Je kunt wat ph-papier aanschaffen om te testen of dat klopt. 

Stoofperen kun je als stoofpeer inmaken, dus niet als moes maar als halve rode peertjes. Lijkt mij lekkerder.

De appels zullen in ieder geval goede moes geven of compote geven. Met suiker valt zuur goed te compenseren dus de smaak komt wel goed. Je kan ze ook zonder suiker inmaken en pas suiker toevoegen bij het openen (duurt wel even voordat de suiker dan is opgelost). Misschien kun je ook proberen appeltaart te bakken, het lijken me geschikte appels daarvoor.

En een tip is om volgend jaar uit te dunnen zodat je grotere appels en peren hebt ;) 

• Like 1
Geplaatst:

Dat moet ik inderdaad ook gaan doen zit nu met 3x 12L bouwemmers tot de top gevuld met heerlijke zoete handperen maarja wat moet ik nu met al die peren die tegelijk rijp zijn 😛 komt nog wel een tweede en 3e pluk van de boom gelukkig dus dan heb ik nog wat peren die later zijn maar die 3 bouwemmers vol was allemaal tegelijk plukrijp 🙈

Geplaatst:

Je hebt geen idee welke rassen het zijn, dus je zou je ook kunnen afvragen of dat fruit al echt rijp is.  Als het gemakkelijk van de boom komt, optillen, kwartslag kantelen en dan komt het los; dan is het rijp. Als je meer kracht moet zetten laat ze nog maar even hangen. Afgaande op de foto zou ik zeggen dat je nog even moet wachten, maar dat is vrij speculatief. Late rassen appels hangen tot eind september, sommige nog later. Harde handperen zijn er niet echt. Als het handperen zijn zou ik ook daar wachten to ze echt rijp zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...