Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De tomaten hebben een lange tijd onder een overkapping gestaan. Mijn schoonvader heeft deze, naar mijn idee te vroeg, weg gehaald en nu verschijnen er vlekken op de tomaten (nog niet zo zeer op de stammen) en de bladeren sterven af.

Wat ik nu gedaan heb is zoveel mogelijk overbodig blad er af gehaald en zo minder natte bladeren te krijgen met kans op ziektes.

Is dit phytophthora of toch een andere ziekte? Zijn de tomaten nog te redden? Is het verstandig om ze er af te halen en ze te laten rijpen of laten hangen? 

Foto 15-08-2023 18 48 10.jpg

Foto 15-08-2023 18 48 41.jpg

Geplaatst:

Ik denk het wel. Ziet er niet goed uit. Ik kan niet goed zien of er ergens ‘schone’ stukken zijn. Anders zou ik dit denk ik helemaal weghalen met het oog op de toekomst. Aangetaste tomaten redden het vaak niet. Tomaten die nog schoon zijn kan je proberen binnen af te laten rijpen maar als het al zo ver is lukt dat meestal niet. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Duidelijk phytophthora.

Alles wat besmet is weghalen, je had al veel eerder preventief blad kunnen weghalen zodat de kans op besmetting kleiner is omdat er geen blad is en het gewas eerder opdroogt.

Ook nu kan er nog heel veel blad weg, zeker alles onder de meter hoogte!

Geef ze ruimte, lucht en zonlicht.

20230804_204939.jpg

Hebben de stengels geen bruine vlekken dan kan je wat overblijft laten staan, als het droog blijft.

Maar bedenk dat nu ook door de dauw de planten nat worden en de ziekte verder gaat.

De bijna rijpe tomaten binnen afrijpen en dagelijks controleren.

No offence, maar je bent duidelijk niet goed in opzoeken hoe tomaten te telen.

Kijk ook eens rond op dit forum, er bestaat een tomatentopic waar dit ook besproken wordt.

Zonde van de tomaten maar zie het als een les.

Succes

aangepast door Patrijs
foto
  • Like 1
Geplaatst:

haha "No offence" zeker niet, je aanname is alleen niet correct.

Ik doe deze moestuin met mijn schoonvader en die had dit bouwsel gemaakt en geen bladeren weggehaald zoals ik dat bij mijn gedeelte wel gedaan heb. Hij heeft 2 weken geleden het dakje er af gehaald en tja... het is niet droog geweest de afgelopen weken dus ik was al bang voor phytophthora. Nu is hij op vakantie en mag ik het "oplossen" 😉.

Ik ga vanmiddag kijken of er nog wat te redden is, bedankt voor jullie reactie.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...