Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2023-2024

Patrijs

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Gedeelde smart is halve smart.

Hier ook een slechte oogst, al stond het loof er dit voorjaar veelbelovend bij.

Van de knoflooksoorten zonder bloemstengel is de opbrengst erg slecht, ook veel niet goed gesloten bollen.

Ik hoop dat er genoeg pootgoed af komt.

Die met bloemstengels zijn wat beter maar ook niet meer.

Hier zitten wel bollen bij die als pootgoed zijn te gebruiken.

Meer foto's zal ik op mijn Blog zetten.

Hier die met bloem net uit de grond:

20240716_135429.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht @acpronk, maar wat jammer! Het is te hopen dat ze bij de Tuinen van Weldadigheid voldoende goede tenen overhouden als pootgoed, om hun collectie op peil te houden.

Zelf heb ik elk jaar wel iets te miepen over de opbrengst, maar vergeleken bij anderen mag ik dit jaar niet klagen.

Net als bij @Patrijs zijn hier de hardnecks groter, maar dat is elk jaar zo. Op de foto bovenaan, de Oosterdellen en Wonha’s. De softnecks zijn dit jaar echt wel klein, op de foto onderaan, de Germidours en de Valelado’s.

IMG_0985.thumb.JPG.60cd5a51122d2c1d158a7c4c4a8db868.JPG

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...
  • 4 weeks later...

Deze had ik nog begin of half september uit de kas van DKB geoogst. 4 rassen, totaal 120 tenen gingen er de grond in:

- Guatemalan Ikede

- Germidour

- Sulmona

- Valverde

IMG_20240923_154941.thumb.jpg.a6afd02b464905f216f4a41b12d28bb5.jpg

En een weekje later deze geoogst (90 tenen):

- Morado

- Inchelium Red

- Moroccan

IMG_20240923_154903.thumb.jpg.993b07f4eed5c81b52d91fbcdedc91fd.jpg

(Bij Valverde of Morado kan er een overlap zijn, ik heb niet helemaal de rijtjes geteld.)

Kon ze niet eerder oogsten wegens gebrek aan tijd (andere prioriteiten) en interesse. DKB had gezegd dat de bollen klein waren (of hij had toevallig een kleine uit de grond gehaald, of zijn knoflook is erg groot..).

In ieder geval, ze waren over het algemeen best fors. Op z'n minst even groot als die ik uit de volle grond had, maar ik heb ze nog niet naast elkaar gelegd om te vergelijken.

Ik heb er de kleine broedbolletjes ook bij gedaan.

Dus eind volgend jaar (volgende maand nog niet) een tunneltje maken zodat de knoflook minder roest krijgt.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...
Op 8-6-2024 om 20:32, Roland zei:

Therador is aanzienlijk groter met meer opbrengst dan Germidour.

Ik overweeg voor komend seizoen Therador te poten, wegens groter eindformaat. Ook RED gardens had er goede resultaten mee. @Arja

Echter lees ik op vreeken dat de smaak ook mild is, zo mild dat ie rauw door de salade kan. Wat is jullie ervaring? Mildere smaak dan bijv een Morado? Ik heb niks aan groter als de smaak daar milder van wordt..

Gaat me bij knoflook juist om hoeveel smaak ik kan toevoegen aan het gerecht. Als grotere tenen uiteindelijk evenveel (of minder) netto smaak toevoegen als een kleiner maar scherper teentje, dan is het de kweekmoeite niet waard.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Vigor Supreme is een knoflook met ook een grote (gewichts)opbrengst waarbij ik vooraf geen meldingen over milde smaak lees. Ik zou deze eigenlijk willen proberen, maar zie dat ie bij vreeken niet leverbaar is.

Weet iemand waar ik ze kan verkrijgen? Of iemand hier die een teentje of een bol tenen wil verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, maar de kans daarop is bijzonder klein.

Heb je zo'n bakje/netje solo knoflook uit China dan is dit gewone knoflook  en die maakt of weer een solo of een bol met teentjes komend seizoen.

Dit afhankelijk van de groeiomstandigheden.

Zelf heb ik ook vorige week een netje gekocht als experiment, ik moet ze nog poten en maak misschien wel een nieuw topic aan.

De solo knoflook staat nu uitgebreid bij de olifanten knoflook en hier en daar bij de gewone knoflook alles erg verspreid en met veel onnodige en foute info. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...