Bastiaan30 Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Goedemiddag, ik heb sinds kort een stuk grond, wat ik zou willen gaan gebruiken als moestuin (een ander stukje grond heb ik niet). Nu ben ik erachter gekomen dat hier erg veel haagwinde staat, (circa 4 jaar oud). Ook is de grond erg geworteld. Nu heb ik er al veel over gelezen maar wellicht is er iemand met ervaring. ik zat zelf te denken om de haagwinde erg kort te maken/af te steken. Dan worteldoek erover heen, waar uiteindelijk 15 a 20 cm grond op gaat. Daarna zal ik de tuin gaan inrichten en raised bedden maken. Het liefste gebruik ik geen gif. Heeft iemand hier dezelfde ideeën en ervaringen mee, of wellicht een ander idee hoe ik dit kan aanpakken. groet Bastiaan Quote
marcelru Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Haagwinde is hardnekkig, ik vrees dat begraven en worteldoek je niet gaan helpen; die planten groeien gewoon door, als het moet dwars door je worteldoek heen. Je kunt het kruid onder controle houden door regelmatig alles wat je aan haagwinde ziet ook zoveel mogelijk ondergronds te verwijderen, met wortel en al, dus. Maar let op; een stukje wortel van een centimeter is voldoende om opnieuw een plant te vormen, dus echt helemaal er vanaf zul je niet gemakkelijk komen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Welkom, Bastiaan Leuk dat je een tuin gaat beginnen. Haagwinde is een makkelijke plant om weg te krijgen weet ik uit ervaring. Gewoon omschoffelen, met een scherpe schoffel snijd je tussen hemel en aarde de plant door. Dit herhaal je tot de plant het opgeeft. Je kan nu alvast beginnen het stuk voor te bereiden. Zelf zou ik er voor kiezen om geen schuilplaatsen voor deze woekeraar te maken. Dus een kale tuin, zonder tegels bakken of vaste planten zodat je er met de schoffel makkelijk wekelijks doorheen kunt. Kleigrond voor de winter en zandgrond na de winter spitten en regelmatig blijven schoffelen. Het eerste jaar rekening houden met de beplanting, pas als je weet dat het echt schoon is kan je aardbeien etc. zetten. Wel gewoon gaan tuinen alleen wat beperkter, dan kan je het bijhouden en groeit het niet boven je hoofd. 😉 Succes. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Na vijf jaar afdekken met landbouwplastic was de winde op het stuk, van de voormalige buurman en nu van mij, nog niet weg. Afdekken alleen is dus zeker niet genoeg, Het zal onder het doek groeien en zich een weg banen naar het licht (inderdaad eventueel door het worteldoek heen) en daar vrolijk verder woekeren. Uitgraven tot er niets meer opkomt. Steeds weer... Het is erg hardnekkig en groeit erg snel en de slierten weten van meters afstand waar ze heen willen om in je planten te klimmen. Alleen bovengronds bestrijden is niet afdoende. Op mijn tuin heb ik dit jaar een explosie van winde. Het is blijkbaar een goed jaar voor ze. Maar ik hou de moed erin... Jammer dat je de slierten niet "als spaghetti" kunt eten. Jammer dat ik geen schoffelmens ben @Patrijs ... 1 1 Quote
MSDG Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Je wilt geen gif, maar wilt wel worteldoek gebruiken. Twee dingen die in mijn wereld niet samengaan, de plastic rafels van het worteldoek vergaan langzaam en verdwijnen in je bodem, zeker als je er bovenop grond gooit! Niet doen dus... Ik heb ook erg veel last van haagwinde gehad. Mijn advies, stukje voor stukje de grond omspitten en zeven om de wortels eruit te krijgen. Daarna het advies van Patrijs volgen door ieder stukje z.s.m. om te schoffelen, dan wel met een schopje ieder plantje even op te graven en af te voeren. Inmiddels heb ik de haagwinde zeer goed onder controle en is deze nagenoeg verdwenen. Ze houden ervan om tegen palen/tegels/constructies/planten aan te groeien dus beperk dat in eerste instantie tot een minimum totdat je zeker weet dat je de boel onder controle hebt. Ter illustratie, tussen mijn moestuinbuurvrouw en mij hebben we een afwateringsgeul gemaakt en deze 'bekleed' met aan beide zijdes een rij van 30x30 tegels. Deze staan schuin en aan haar kant groeien de wortels helemaal tegen de tegels. Als je een tegel opwipt dan zie je de meterslange wortels er achter liggen, wat het erg makkelijk maakt om voorzichtig te verwijderen. Een ander voordeel is dat het zorgvuldige verwijderen van haagwinde je meteen de kans geeft om ook bijvoorbeeld kweekgras en ander hardnekkige onkruiden meteen af te voeren. Bekijk ook eens de no-dig methode van Charles dowding. Eerst de haagwinde zoveel mogelijk uitgraven, dan een laag of 2-3 schoon karton en daar bovenop 20cm aarde. Dan put je de haagwinde al ernstig uit en zijn toekomstige plantje makkelijk uit te trekken doordat je er losse grond op hebt liggen. Succes en laat je vooral niet gek maken, je hebt de hele winter om je stukje tuin op orde te maken. 2 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
woldistel Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Ik heb er mee leren leven. Het zit onder mijn vaste planten (fruit, bomen enzo) en leeft gewoon langs de slootkant onder het landbouwplastic. En het komt uit de tuin van mijn zelden aanwezige buren weer naar mij als het al zou lukken om het compleet uit te roeien. En het komt onder de paden gewoon uit de bosrand waar mijn tuin aan grenst. Dus ik trek het uit als het teveel wordt, schoffel waar het kan en voor de rest heb ik er geen problemen meer mee. 1 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 En vooral zorgen dat je het er nooit meer in krijgt. Oppassen dus met het aannemen van planten van anderen. Zo kreeg ik vorige week boerenkoolplanten. Aan het eind zegt de beste man vrolijk dat hij knolvoet in zijn tuin heeft. Omdat ik wist dat hij met een voorzaaibed werkte heb ik zijn cadeautje zo in de kliko gemikt.In mijn vorige tuin had ik ook winde. Met pijn in mijn hart heb ik, toen ik verhuisde, alles achter gelaten. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.