Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb wat jonge bloemkoolplantjes, die beginnen net aan hun 1e setje echte blaadjes. Maar ze doen nu nogal moeilijk, de kiemblaadjes hangen iig dramatisch slap. En van een aantal plantjes beginnen de echte blaadjes ook wat te krullen.

Het raam van de kas gaat de laatste dagen al steeds erg ver open (automatische raamopener), dus misschien is het er te heet? Of is het er te koud, nu het 's nachts nog rond het vriespunt is? In de kas is het dan natuurlijk wel wat warmer, maar nog steeds vrij koud.

De rest van de plantjes heeft daar geen last van... maar goed.

Hier wat foto's:

foto01650191332233954.jpg

foto01726561332233956.jpg

Geplaatst:

Ik had net water gegeven, maar misschien wel wat teveel. Ik heb ze iig een trapje lager gezet op de tafel/stellingen. Dus staan ze nu niet meer direct in de zon. De kas zet ik ook wat open, zodat het er gewoon net zo warm is als buiten.

Dan zorg ik dat ie op tijd dicht gaat, zodat de warmte nog wel wat blijft hangen 's nachts.

Thanks! Mocht nog iemand een aanvulling hebben....?

Geplaatst:

Ik denk toch echt dat ze last van de koude nachten hebben, het is volgens mij nog te vroeg voor dit soort plantjes.

Mijn weeuwen cultuur is mislukt door de strenge vorst en zag er netzo uit.

Zolang er nog vorst is en geen vorstvrije plek, zou ik nog even een week of wat wachten.

Begin April loop je minder risico maar dan nog kun je pech hebben al het dan gaat vriezen.

Hoe staan jouw winterbloemkool erbij van die speciale soorten ?, bij mij hebben stuk of 8 plantjes het toch nog overleefd in de kas (in vollegrond) alles is pot is weg, (denk nog 4 groene en 4 paarse)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Had ik de bloemkool dan binnen in huis moeten houden? Maar daar is het toch te warm? Zelfs in de kamers waar geen verwarming aan staat. En ik moest deze bloemkool echt vroeg zaaien van het zakje...

De winterbloemkolen zijn allemaal dood. Er zijn zelfs eeuwig moes planten die de winter niet hebben overleefd.

Edit: Ik heb dus bloemkool Alpha, en die moest ik jan-feb onder glas zaaien, en maart of april uitplanten..

Geplaatst:

Bloemkoolplantjes hier zien hetzelfde uit....sinds ik ze verhuisd heb van binnen naar de kas....ik denk dat het temperatuurverschil tussen dag en nacht in de kas te groot is....ik heb ze gisteren weer binnen in huis gezet.....verschil is daar maar 7 graden tussen dag en nacht....je ziet ze opfleuren en het lijkt wel (of ik wil dat gewoon zo zien ) of het gele wegtrekt in de blaadjes.

Geplaatst:

Kou/temperatuur is ook het eerste waar ik aan denk bij het zien van de foto (en het lezen over water geven). Waarschijnlijk dus soort afhankelijk als de rest er geen last van heeft. Te vroeg ben ik niet helemaal met hans, maar je bent zeker niet te laat Hier staan ze namelijk ook al een tijdje in de kas, nog zonder schade maar beschut en 6-8mm glas. Evt. nog even opnieuw zaaien.

Geplaatst:

Nouja dat vindt ik ook vreemd als je volgens verpakking duidelijk ras info. zaaid moet het kunnen,

Enigste wat ik bedenken kan is dat hun van vollegrond uitgaan ipv pot.

Met vorst hebben potjes toch echt meer last.

Stond je eeuwig moes ook in pot ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Had ik de bloemkool dan binnen in huis moeten houden? Maar daar is het toch te warm? Zelfs in de kamers waar geen verwarming aan staat. En ik moest deze bloemkool echt vroeg zaaien van het zakje...

Edit: Ik heb dus bloemkool Alpha, en die moest ik jan-feb onder glas zaaien, en maart of april uitplanten..

Heb dezelfde soort, beginnen ook aan echte blaadjes. Zijn binnen gekiemd, gelijk verpot en in koude kas gezet. Doen het nog goed, het is hier minder koud denk dan bij Jorieke. Een eerdere ronde van hetzelfde zaad bevroor zelfs binnen in licht verwarmde kamer achter het dubbel glas.

Geplaatst:

Als het goed is moet de voorjaars bloemkool best de warmte kunnen hebben. Hier op het land gaan bij een bloemkolenboer de voorjaars kolen de grond in. Die plantjes zijn wel al twee keer groter als die van jou, maar staan bij de teler ook in een verwarmde kas.

Die kolen zie je ook de eerste weken bij mooi weer slap hangen maar het komt bij hem toch weer altijd goed. Succes ermee

Geplaatst:

Is de serre gewit Jorieke?

Zoniet span 2 draden hang er vliesdoek over en zet de jonge plantjes eronder.

De hevige zon nu kan ze niet verbranden, condens van de ruiten kan er niet opvallen en wederom kans op verbranden.

Mijn jonge tomatenplantjes staan nog onder de vliesdoek, maar morgen gaat de vliesdoek weg, de serre is vandaag geheel gewit met Temperzon.

De pepers en paprika's staan al een week vanonder de vliesdoek, die zijn al wat groter.

Morgen verhuizen de jonge komkommers en meloenen naar de serre.

Geplaatst:

Ik denk dat het verschil nu met koud in de nacht en te warm op de dag de boosdoener is. Een aantal koolplantjes (bloemkool, witte en rode kool) vorige week gingen ook wat vreemd doen, toen heb ik de hele bak buiten gezet en trok helemaal bij en groeide zelfs ineens behoorlijk goed... Vandaag heb ik ze in de grond gezet...en al zeg ik hetzelf, het zijn best mooie plantjes

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik had de volgende vraag ook in een ander topic gesteld maar misschien past hij hier beter

Kan bloemkool ook goed in een kas ? Ik had gisteren bloemkool planten gekocht maar ik durfde het niet aan ze naast mijn aangetaste zonnebloemen te zetten. T begon te regenen en ik had komende dagen geen tijd om naar de tuin te gaan dus heb ze maar snel in de kas geplant. Tijdelijk ? Of kan ik ze hier ook wel laten staan ?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

nou, ik denk t niet

we hebben hier wel eens bloemkool laten overwinteren in een kas, in het voorjaar werd het plots heel warm en toen de kool erin kwam hadden we meteen een bosje witte bloemen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...