Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Een paar jaar geleden dacht ik een zakje zomerpostelein, of gewoon posteleinzaad gekocht en gezaaid te hebben, maar er kwam iets anders uit dan ik gewend was. De groei leek meer op die van Nieuw Zeelandse spinazie, als een struikje. Rode stengels, dikker blad, als bij vetplanten.

Vorig jaar en dit jaar heeft het zichzelf uitgezaaid. Ik heb wel van de blaadjes gegeten, maar ze smaken anders dan de gebruikelijke postelein.

p2.jpg

Online zoeken brengt me 3000 km verderop, maar wat zal ik doen? Hiermee stoppen en weer gewone, groene postelein gaan kweken, of is het juist een aanwinst?

aangepast door HuubvG
Geplaatst:

Dit lijkt inderdaad op wilde postelein, onze omgeving en tuin staat er vol mee, we eten het dan ook regelmatig. De kippen zijn er ook nog eens dol op en de planten staan er na de hoge temperaturen (45 graden) nog net zo fris bij als daarvoor. 

• Like 1
Geplaatst:

Dat vol staan gaat hier al net zo als in Bulgarije. En hoe eet je ze? In hoeverre kun je de rode stengels eten, hoe smaken ze en wanneer worden die houterig? Tot nu toe plukte ik alleen het blad eraf.

Je bent een bofferd met al die wilde postelein.

Gewone postelein die blijft staan op de tuin vormt zaad en valt dan meestal terug naar de wilde postelein vorm.

Eet zo veel je wil en wil je er van en schoffel dan voor er zaad gevormd wordt.

Wel opletten want het zaad is moeilijk te zien. Het zijn groene doosjes.

Je kan alles eten, ook het zaad, zelf oogst ik alleen de mooiste stukken met dunne stelen.

Staat het te droog of te arm dan krijg je minder kwaliteit. Meer steel dan blad.

In Syrië wordt het als salade gegeten, hier wordt het gewoonlijk even geslonken in de pan. 

In de oudheid adviseerde Plinius de Oudere de plant als een amulet te dragen als afweer tegen duivels. 

Smakelijk eten.

20230725_112359.jpg

Foto van mijn Blog.

Postelein - Wikipedia

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Dankjewel @Patrijs, voor de top tip. Dit wil wél groeien in mijn tuin, wordt niet geplaagd door allerlei ziektes en plagen, het is in de hand te houden qua wildgroei. Het komt overal op, ik kan de jonge zaailingen uittrekken waar ze niet verder moeten groeien, en opeten. De struikjes die nu staan kan ik nu wel oogsten,de dikke stengels naar de compost. En in de gaten houden in het vervolg dat ik ze jong oogst. Maar wel wat laten staan voor de volgende ronde.

Geplaatst:

Ik vind juist de steeltjes lekker knapperig in gerechten dus ik zou ze gewoon eens proberen. De jonge topjes vind ik lekker in salade, de grotere delen, met steel dus, in roerbakgerechten. Laatst postelein uit de oven gemaakt met een lekkere olijfolie, knoflook en wat zout. Hiervoor had ik juist postelein met dikke stelen gebruikt. Ik voeg ook wel wat toe op het laatste moment in Aziatische noodle soep of maak andere soepen met bijvoorbeeld snijbiet en aardappel en dan purperen. Als je het lekker vind kan je er dus van alles mee maar het heeft wel een eigen smaak die je moet waarderen...

• Like 1
Geplaatst:

Dat klinkt goed @grasje, ook bedankt voor de likkebaardende recepten. Het is postelein en is een van de lievelingsgroenten.

Met purperen bedoel je pureren neem ik aan.

• HuubvG changed the title to Wilde postelein
Geplaatst:

Ik bedoelde inderdaad pureren, blijkbaar vindt mijn tablet purperen een logischer woord.

Als het een van je lievelingsgroenten is kan je je lol op, lekker oogsten zonder moeite te doen. Ik vind het ook heerlijk gelukkig. Het is ook nog eens erg gezond en rijk aan omega 3, ideaal voor mensen die plantaardig eten. 

• Like 1
Geplaatst:

Ah, deze postelein is zoals de Turkse postelein. Ik ben er dol op! Stelen kunnen wel, maar niet te dik. Probeer het eens in Turkse yoghurt met een half teentje knoflook als een bijgerecht of salade.

• Like 1

Haha,misschien maak ik er een hele grote hoek van.

Maar als het goed is laat het zich dus goed wegschoffelen waar je het niet wilt hebben.

Ik heb nu ook winterpostelein op de tuin. Wel drie keer moeten zaaien voor het iets deed en nu staat het dus overal. Maar gemakkelijk te verwijderen. 

aangepast door woldistel
  • Like 3
Geplaatst:

Mijn moestuin staat ook ieder jaar vol met dat irritante plantje. Na schoffelen schiet wilde postelein vrolijk een nieuwe penwortel en als je hem op zijn kop legt duurt het erg lang voordat ze uitgedroogd zijn. Winterpostelein is ook zo'n vervelende, maar die is bovengronds makkelijk te verwijderen. Doen het beide geweldig op wat zure zandgrond en komt jaarlijks als onkruid massaal op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...