Ga naar inhoud

Tot wanneer bloemen Aardbei Ostara verwijderen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Erwin de aardbeien expert hier op het forum (http://www.kweduivenvoorden.nl/) raad het volgende aan:

1. Wanneer moet ik bloemen plukken?

Bloemen plukt men van de doordragers tot ongeveer half mei, ook als ze al langer vast staan. Zie verder bij de kweektips voor de doordrager op zijn website.

En van (verstopte) berichten op het forum:

Als je de bloemen niet plukt bij een doordrager dan gaat hij veel energie in een paar kleine aardbeitjes steken.

Pluk je 5 weken na het planten of ongeveer half april alle bloemtrossen weg dan gaat hij meer blad en wortels maken. Geef dan ook wat voeding.

een week of 4 later komen de eerste goede bloemtrossen tevoorschijn. Deze zijn ook anders dan die verwijderd zijn. Het zijn veel langere stelen met meer en grotere bloemen eraan. En grotere bloemen betekend ook grotere aardbeien.

Als je dit bloemen verwijderen blijft volhouden tot half juli! dan wordt de plant zo groot dat hij in augustus wel een pond tot een kilo aardbeien kan geven in 2 weken tijd. Blijf wel elke 3 weken bijmesten. Ze hebben dan wel de ruimte nodig. maxc 5 planten per m².

Vergeet bij een doordrager niet de eerste bloemtrossen te plukken. Dit zijn namelijk zijn oude bloemen van vorig jaar en hij moet eerst nieuwe wortels en blad maken voordat hij gaat produceren. Een doordrager waarbij de bloemen zijn geplukt geeft zeker 2x zoveel als een waarvan de bloemen niet zijn geplukt. Geeft een doordrager ook regelmatig voeding ( Hoog kalium) want hij moet ook de hele zomer aardbeien geven.
Bloemen verwijderen enkel bij doordragers!

Dit om de plant bladmassa te laten vormen, anders steekt deze zijn energie in de bloemvorming, ten spijt van minder latere bloemen.

Dit tot eind mei, 4 weken later pluk je dan aardbeien.

Heeft een afgedragen tros enkel nog kleine aardbeitjes, knip deze dan weg, er komt dan een nieuwe tros enz................je kan van een tros ook de 4 kleinste wegknippen, krenten dus.

Bij eenmaaldragers-junidragers GEEN bloemen verwijderen, weg is weg, deze zijn aangelegd vorig jaar in september-oktober.

Berichten zijn wel uit hun context geknipt dus hoop dat het duidelijk is?

Geplaatst:

Maakt niet uit Ron, ze staan een beetje verstopt tussen andere berichten maar als je bij uitgebreid zoeken de google zoekfunctie gebruikt kun je ze wat beter vinden

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb ze ook steeds weggehaald. Maar nu zag ik bloemen in mijn ananas- en framboos- aardbei komen. Dat zijn geen doordragers toch. Die moet ik dus niet weg halen.

Maar voor bevruchting hebben ze ook de bloemen van de Ostara's nodig toch?

Zeker niet meer weghalen, dan?

Geplaatst:

Ja, voor ananas- en framboosaardbei heb je een kruisbestuiver nodig. Ook ik heb de Ostara bloemstengels (mijn enige kruisbestuiver) verwijderd. Noodgreep voor de framboosaardbeien: een paar bloeiende plantjes met meeldraden geregeld, en in de buurt gezet.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 1 year later...
Geplaatst:

Kan ik zonder schade aan te richten gewoon de hele tros weghalen, op de foto in het midden? En knip je dan vlak onder de tros of knip je de tros af bij de kern van de plant? Of wacht je echt tot er een bloem te zien is voor je knipt?

Wellicht een stomme vraag maar ik wil het wel goed doen

IMG2015042911280775281430388332.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...