Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik had perongeluk een nieuwe scheut van mijn vijgenboom afgebroken tijdens het verplaatsen van deze boom. Nu heb ik deze scheuten geprobeerd te stekken op water( las op verschillende sites dat dit de meeste kans van slagen heeft?) Nu ben ik bijna twee maanden verder en sinds twee weken groeien er twee kleine worteltjes( 2cm en 4cm, zie fotos). Verder zit onder aan het stekje twee hele kleine knobbeltjes, lechts een paar mm(of dit wortels zijn weet ik niet zo goed) Nu is het alleen zo dat het blad van het stekje geel/bruin begint te kleuren. Mijn vraag is, wat moet ik doen? Ik zorg ervoor dat de wortels continu in het water staan, vervang het water ongeveer om de 5dagen. De stek staat niet in direct zonlicht maar wel warm. Zelf heb ik de indruk dat het misschien nog te vroeg is om de vijg in de grond te zetten en ben ik bang dat het stekje het niet gaat redden. Of zouden jullie dit wel doen? En dan in stekgrond of potgrond?

Groetjes,

NCE

PXL_20230703_095145339.MP.jpg

PXL_20230703_095127768.MP.jpg

Geplaatst:

Oppotten in goede luchtige grond, blad voor de helft afknippen om verdamping te verminderen en vervolgens een plastic zak over de pot en spaarzaam water geven. Dat het topje nu uitdroogt komt omdat de energie die in het takje zat in de wortels is gaan zitten, de bobbeltjes zijn waarschijnlijk callusvorming om de wond af te dichten. Als je in een doorzichtige beker/glazen pot oppot dan kan je goed het vochtigheidsniveau van de aarde in de gaten houden en zien of er nieuwe wortels groeien. ;)

Geplaatst:

Hoi MSDG,

Bedankt voor je advies! Ik ben alleen bang dat het stekje verloren is....

Ik had het gepoot, toen heeft onze hond het van de kast afgestoten. De twee worteltjes die aan het plantje zaten, zijn allebei vanaf het stammetje afgebroken. Ik heb het alsnog opnieuw gepoot maar denk dat dat m niet gaat worden.

In ieder geval bedankt

1688455932700901736440207712021.jpg

Geplaatst:

Ik zou 'm zowiezo in een pot met doorlatende bodem zetten. Teveel vocht (zonder beluchting, zoals bij het open wateroppervlak dat je eerst had) gaat 'm ook niet worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...