Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit jaar veel last van deze beestjes. Het aantal kevers wat ik heb gevangen is hooguit 15 nu. Maar wel honderden larven. Ik ga er twee keer per dag door heen om ze te verzamelen. Het is bijna geen doen. Het gekke is : de buren links en recht van mij hebben haast niets. Drie tuinen verderop wel weer vele. Zijn er meer mensen met dit probleem? En wat doen jullie er aan. Wat is het beste

Geplaatst:

Sommige mensen bij ons op de tuin hebben geen coloradokevers op hun aardappelen; de meesten wel. Geen idee waardoor dat komt.  Ik vang de kevers en check om de dag de onderkant van de bladeren van de planten; de nesten gele eitjes veeg ik er af en eventuele larven (af en toe mis je een nest eitjes) worden net als hun ouders tot pulp verpletterd onder mijn schoenen. De planten staan er tot nu toe florissant bij.

De volgende plaag ligt ook al op de loer: warm, vochtig weer; phytophtora infestans...

Geplaatst:

Eén bed heeft hier ook een plaag. Op die plaats stonden vorig jaar ook aardappelen (dezelfde die maar gedeeltelijk uitgedaan werden en dit jaar dus weer boven zijn gekomen). Mogelijk was er daar vorig jaar ook al een kleine aanval dat ik toen niet opmerkte.

2 andere bedden 50m verderop hebben nog geen bezoek gehad. Ik hoop dat het zo blijft.

Al zeker 2 weken ga ik ze dagelijks doodknijpen, honderden larven per keer en ook maar een paar volwassenen. Ik bekijk elke keer ieder plantje blad per blad en ongelooflijk hoe die stinkers zich kunnen wegstoppen. Gisteren leek het erop dat ik eindelijk de bovenhand heb nu. Vandaag echter niet kunnen gaan ruimen en morgen zal het ook pas zeer laat kunnen.

Goed uitkijken voor de eitjes onderaan het blad, meestal meerdere legsels op dezelfde plant. Die rode larven zitten vol vergif, dus geef ze zeker niet te eten aan de kippen of zo. Soms laten die insecten zich vallen op de grond.

Lees eventueel ook eens het wikipedia artikel, dat legt hun levenscyclus goed uit en dat vond ik best nuttig om te begrijpen hoe die opeens kunnen opduiken.

Geplaatst:

Het is een deel geluk hebben met tuinburen en waar vorig jaar aardappelen stonden. Factoren die ook meetellen is iets later poten en de soort aardappel. De een is wat lekkerder of is makkelijker te vinden. Late soorten geven ook langer last. Er komen daar meerdere generaties op te zitten/ aan komen vliegen.

Wat doe ik er aan: In een vroeg stadium de volwassen kevers vernietigen. Hoe vind je ze? Soms zie je gewoon zitten, maar ze verstoppen zich ook heel goed. Dus zoeken naar vraat en op die planten zoeken naar kevers en eitjes. Later zoeken op larven als ze nog heel klein zijn. Dan zitten ze nog op één plant en zoek je die hele plant na. Je vergeet er altijd wat, maar die worden dan met enkele dagen groter en makkelijker te zien. Alleen kunnen ze dan ook 4 planten verder gekropen zijn.

Momenteel vind ik geen kevers en eitjes meer en zijn de larven wat groter. Gisteren zo een 70 stuks gevonden. Het wachten is nu op de 2e generatie kevers.

Er zijn medetuinders die helemaal niets doen, die hebben bijna geen blad meer aan de plant zitten. Er zijn er ook die spuiten. Dat helpt prima, maar dat wil ik niet.

En dan is er nog een deel die met iets biologisch spul doen. Dat is gewoon geld weggooien.

Geplaatst:

Vorig jaar had ik ze wel, maar viel de schade mee. Nu heb ik de eerst al geplet. Ik ga dit jaar streng op eitjes controleren.

En hopen dat ik niet dezelfde plaag krijg al een paar jaar terug (toen had ik nog geen aardappelen) maar kwamen er milioenen van een akker af. Het was echt een insectenplaag. Het regende kevers (ze klommen op de gevels en vielen weer omlaag). Ze zaten overal op en in. Al mijn drinkbakken zaten vol met verzopen kevers. Gelukkig aten mijn kippen geen kevers, ik had ze niet tegen kunnen houden. 

Geplaatst:

Vorig jaar hadden wij er VEEL. Ze liepen tegen de muren en over de stoep en echt overal. Ik heb toen vele vele vele kevers geplukt en dood staan stampen :crazy:

Nu was ik zo 'slim' geweest om dit jaar de nieuwe aardappels echt pal naast het oude veld te poten :roll:. En ik heb ook echt wel een aantal kevers gezien en weggehaald, en nu een aantal larven, maar in totaal maar een handjevol. 

Geplaatst:

Ok, hier dan ene echte colorado horrorstory (helaas geen foto's) .

Een paar jaar geleden gingen Lief en ik even op bezoek bij het monumentje voor het meisje van Yde

Het ligt in een gebied met vooral agrarische bestemming. Blijkbaar was dat jaar vooral aardappel. Misschien biologisch,maar ik heb nog nooit zoveel Coloradokevers per vierkante centimeter gezien! Alles zat onder de streepjeskevers. De muren, het monumentje, het fietspad nabij.

Sindsdien maak ik me niet zo druk meer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...