IJsselmeer Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 Ik heb zelf nog 0 ervaring met inmaken. Ik herinner me alleen de weckpotten van mijn vader vroeger, met boontjes die smaakloos en veel te doorgekookt waren haha! Daarom heb ik een lichte weerstand tegen wecken. Maar recentelijk is mijn oven kapot gegaan en nu heb ik een combi stoomoven op het oog. Het is er 1 van AEG, de Steampro 9000. Hier staat als functie ' inmaken ' bij. Is dit interessant? Bedoelen ze hiermee blancheren? Wie kan me wat op weg helpen (ik lees alles al wat los en vast zit) over het inmaken/invriezen? Ik heb straks als het goed is de SteamPro 9000 en ik heb een hele grote vriezer. Ik wil graag het volgende inmaken/bewaren. -sperziebonen (geblancheerd, zodat ik ze kan wokken) -rode biet (gekookt, zodat ik ze alleen nog hoef op te warmen, ik denk vacumeren en invriezen) -wortel (liefst alleen nog opwarmen?) -winterwortel (gereed voor soep en currygerechten, dus geblancheerd) -prei (gereed voor wokgerechten, ook blancheren?) -pompoen (gereed voor soep of currygerechten, of toch in z'n geheel bewaren?) -courgette (gereed voor soep, lasagne etc, blancheren?) -tomaat (gereed voor soep, en voor sauzen dus als purree etc) -augurk (als zoetzuur. Dus koken en inmaken?) -Paprika (gereed voor wokgerechten, dus blancheren?) Hoe zouden jullie het aanpakken? Wat vriezen jullie in, wat maken jullie in? Bedankt! Quote
Erny Geplaatst: 18 juni 2023 Geplaatst: 18 juni 2023 Misschien is het een idee om de gebruiksaanwijzing van het apparaat eens goed door te nemen? (Heb m geprobeerd te downloaden maar dat ging niet.) Als de oven heet genoeg wordt om te kunnen wecken gelden daarna denk ik gewoon de normale regels van het wecken. En daar is veel over te vinden op dit forum, je kunt de zoekfunctie rechtsboven daarvoor gebruiken. En dan heb je bv ook nog: https://weckenonline.eu/ 1 Quote
alvon Geplaatst: 21 juni 2023 Geplaatst: 21 juni 2023 ik heb even op de site van de leverancier gekeken, ik zie daar geen inmaken bij staan zo snel, wel sous vide, wat me bij een stoom oven ook meer toepasselijk lijkt. in combinatie met een grote vriezer ideaal, je kan alles vacumeren, sous vide bereiden, terug koelen en invriezen. alleen zal blancheren hiermee niet veel brengen. grote voordeel van sous vide is dat je niets overkookt of te ver doorgaard, zelf gebruik ik het hoofdzakelijk voor vlees en vis. 2 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 21 juni 2023 Geplaatst: 21 juni 2023 Los van het soort oven: lees je even in over het invriezen van en gebruiken van ingevroren groentes. Paprika's en pepers kun je nl het beste gewoon zo (wel goed droog) in de vriezer gooien, en courgette moet je niet blancheren maar gesneden een kwartiertje met zout wegzetten en daarna uitknijpen voor je het in de vriezer doet, anders heb je bij het bereiden al pap... 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.