Huibert Geplaatst: 8 juni 2023 Geplaatst: 8 juni 2023 Hi ik heb nu voor de tweede x dat een tomatenplant een soort t-splitsing maakt en aan beide bloemen vormt. Moet ik beide laten groeien of eentje kiezen om weg te halen? Vorig jaar had ik een compleet oerwoud wat uiteindelijk te weinig opleverde. De planten staan in koude kas. Quote
Istria Geplaatst: 8 juni 2023 Geplaatst: 8 juni 2023 Ben ook benieuwd. Ik heb ongeveer hetzelfde bij enkele planten. Ik denk dat door de clip die ze aan de bamboestokk vasthoudt, een zijtak aan de hoofdstam vast is gegroeid en op een gegeven moment alsnog is afgesplitst (zie foto). Is die rechter tak nou een dief, of een "gewone" zijtak? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 8 juni 2023 Geplaatst: 8 juni 2023 Ik heb 57 tomaten planten en bij 5 planten heb ik dit ook, ik gebruik geen clips dus vermoed niet dat het daar aan ligt volgebsmij doet de plant dit geheel uit zichzelf dat die zich splitst in twee met soms nog een bloemtros in het midden. Wat ik deed als er al meteen een bloemtros aan zat was een zeischeut laten zitten, bloemtros laten eventueel wat blad en hem daarna toppen de andere laat ik doorgroeien omhoog. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 8 juni 2023 Geplaatst: 8 juni 2023 (aangepast) Als je een enkele stam wil aanhouden bij een splitsing kan je inderdaad doen zoals @Kevins Moestuin, zelf doe ik dit ook soms als een plant groeikrachtig is een extra tros is altijd meegenomen, anders kies je gewoon 1 van de 2 en verwijder je de andere dat maakt niet uit, bij een echte splitsing is alles symmetrisch. Evenwel bij jou @Istria denk ik gewoon dat het een uitgegroeide dief is, hij vertrekt uit het oksel van het blad. Naarmate die dief groeit verbreden ook de vatenbundels eronder en kan het lijken alsof de hoofdstam zich splitst, om zeker te zijn zou ik een uitgezoomde foto moeten zien (normaal zit dan de eerste bloemtros hier links en zijn beide stammen niet symmetrisch) in elk geval, het heeft niks met die clip te maken. 8 juni 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
Istria Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 (aangepast) Ik zal vanmiddag een foto maken van iets verder weg. Maar groeit ie echt uit de oksel? Want als je goed kijkt, zie je dat de stam zich in tweeën splitst (maar vastgegroeid blijft zitten aan de stam) bij de onderste pijl. Bij de middelste pijl zie je een klein gaatje/spleetje tussen de twee stammen/takken, waarna hij weer aan elkaar groeit. En bij de bovenste pijl splitst hij daadwerkelijk af. Stel hij was bij de onderste pijl niet vastgegroeid blijven zitten aan de hoofdstam, dan was de vermeende dief niet uit een vermeende oksel gegeroeid, maar gewoon een zijtak geweest van die vergroeide zijtak, toch? Hoe dan ook, ik post vanmiddag of vanavond een betere foto. Alvast bedankt! 9 juni 2023 aangepast door Istria Quote
acpronk Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Een dief of splitsing maakt op zich niet uit. De behandeling is hetzelfde. Bij weinig ruimte 1 van de 2 laten zitten, als je 2-stammig wilt kweken dan kun je die laten zitten. Let wel, later kunnen ze nog een keer splitsen en als je die ook telkens laat zitten, dan krijg je een oerwoud.Als je de ruimte hebt (2-stammig neemt iets meer ruimte in dan 1 stam) kun je ze alle 2 laten staan, mits de wortels het aan kunnen. Niet alle rassen tomaten hebben een even goede wortel ontwikkeling. Maar dat is iets wat je proefondervindelijk moet vaststellen, het hangt ook van de bodem en dergelijke af. Diana is nu ook volop aan het experimenteren, dus je bent de eerste niet maar ook niet de laatste. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Huibert Geplaatst: 9 juni 2023 Auteur Geplaatst: 9 juni 2023 dank voor alle reacties. Ik heb niet heel veel ruimte dus ik ga voor 1 stam. Vorig jaar heb ik alleen de oksels gediefd en een compleet oerwoud met echt weinig vrucht over gehouden. Quote
redzebra Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 @acpronk het maakt toch wel uit of het een splitsing is of een dief. Bij een dief en hoofdstam : als je de verkeerde verwijdert (de hoofdstam) ga je minder trossen hebben. Bij een splitsing maakt het evenwel niet uit welke je kiest. Straks ga ik dieven (doe ik elk weekend) en zal wat foto's doorsturen ter vergelijk : @Istria dat is niet vastgroeien, bij sommige variëteiten groeit een dief gewoon zo uit (vooral bij het blad onder een bloemtros), bij de aanzet is hij al even groot als wat de hoofdstam moet worden en deze groeit dan uit om beide te voorzien. In vele gevallen, ik denk ook bij @Huibert wordt een dief niet op tijd herkent. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Een zooi foto's word door mij in ieder geval gewaardeerd. Omdat ik meestal alleen in het weekend op de tuin kan zijn, mis ik her en der wel eens wat. Tomaten dieven gaat in het begin wel, maar meestal eindig ik in een jungle. Waar trouwens ook een heleboel valt te oogsten. Quote
redzebra Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 (aangepast) Ja dat kan zeker in een goeie zomer als je niet dieft, @woldistel dit is alleen bedoeld als je op 1 of een paar stammen wil kweken en bij niet gedetermineerde tomaten en ook als je hier in de koude/vochtigere lage landen kweekt, waar je een kortere teeltperiode hebt of beperkte beschutte plaatst. Op warmere (geen winter) droge plaatsen is het soms veel interessanter om niet te dieven (grotere bladmassa om je tomaten te beschermen wordt daar veel belangrijker dan bv schimmels of snellere rijping), je hebt dan wel een pak meer ruimte nodig en je tomaten rijpen langzamer af omdat de plant er ineens een pak meer tegelijkertijd moet bedienen. Idem als jij ben ik ook alleen in het weekend in mijn tuin, maar dat is voldoende om de dieven bij te houden. in alle foto's : rood : de hoofdstam blauw : bloemtros mauve: de dief geel : blad zwart : waar te verwijderen 1. om te beginnen een fotootje van @Ruderalis, omdat dit iets is wat je vaak ziet bij o.a. heirloom vleestomaten, dit is geen splitsing maar gewoon een dief uit het oksel tussen blad en hoofdstam in de top van de plant, dief en hoofdstam zijn even groot en je ziet de stam zich al verdelen tussen beiden, een week verder en het lijkt compleet op een splitsing, want ze gaan even hard groeien: de hoofdstam is te herkennen aan de bloemtros die erop zit, de dief gaat pas na een aantal bladeren een bloemtros genereren, de dief wil je zo snel mogelijk verwijderen want anders ga je een te grote wonde krijgen. Je verkiest hier ook om de dief weg te nemen, op de hoofdstam vormt zich om de drie bladeren een tros, bij de dief kan dit tussen 3 en 7 bladeren zijn alvorens je een nieuwe tros krijgt. Maar let op : laat beide toch eerst een beetje uitgroeien ( +/- zover als op de foto hierboven) zodat je ziet dat op de hoofdstam al miniblaadjes en er eventueel een volgende aanzet tot minitrosje staat. Heirlooms zeker de grote hebben soms de neiging zichzelf eens te toppen ook al zijn ze niet gedetermineerd en dan kan je verder met de aanwezige dief, anders moet je langer wachten tot zich eventueel een nieuwe dief vormt. hier is de dief gebruikt als nieuwe stam, omdat de hoofdstam zichzelf heeft getopt. 2. Hoe een dief zich gedraagt en hoe de stam zich verder ontwikkelt, hangt af van de variëteit van de tomaat maar ook van de plaats van de dief, een dief in het oksel van een blad vlak onder een bloemtros gaat altijd sterker groeien (soms zelfs sterker als de hoofdstam), die moet je dus extra in het oog houden, ook in de top van de plant. Het hangt ook af van hoeveel dieven zich op een plant bevinden, degene helemaal onderaan groeien normaal traag, maar als je alle andere verwijdert en je vergeet die toevallig onderaan, kan je een weekje later daar eentje vinden van 10 .. 30 cm. Hier is een dief gemakkelijk te herkennen, duidelijk een hoofdstam, een blad en een nieuwe ontspruitende dief uit het oksel van het blad echter het volgende was ook een dief, die wat verder (hier gewild) uitgegroeid is. Hij is al een pak minder herkenbaar, even dik als de hoofdstam (die te herkennen is waar de laagste bloemtros zit ) . Heb je zo 1 laten zitten en wil je die weg zou ik hier blad en dief verwijderen op de zwarte snede, om het snijvlak klein te houden langs de hoofdstam (hij is echt al groot hier). Het is hier niet meer zo duidelijk dat de dief uit blad en oksel van de hoofdstam is ontstaan. Wat meer is tussen dief en het oorspronkelijk blad waar hij ontstaan is begint zich weer een kleine nieuwe dief te ontwikkelen en zo heb je snel een jungle. 3. @Istria een vergelijkbaar voorbeeldje zoals bij jou. Je ziet 2 dieven op de foto, een kleinere onderaan en een grotere uit het oksel van het blad onder de bloemtros. Die uit het oksel onder de bloemtros groeit zoals eerder vermeld veel sterker. Zoals bij jou lijkt de dief (pijltje) lager ontstaan te zijn, maar dat is niet, hij ontstaat echt uit het oksel, de dief groeit zo sterk (hier op 5 dagen) dat hij een deel van de vatenbundels van de hoofdstam claimt, deze verdikken en lijken dan al lager te splitsen. na dieven 4. een splitsing op de foto in het midden de stengel van een bloemtros en links en rechts de symmetrisch gesplitste hoofdstam, ze zijn identiek, hier kan je kiezen welke je wegneemt. edit : nog verder aan te vullen 9 juni 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 @redzebra, fijn een heldere uitleg, thanks!☺️👍 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.