Ga naar inhoud

Help wat doe ik fout ik gebruik plastic potten met hydrokorrels erin en toch komt er schimmel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi mede moestuiners,😇🌱🌱🌱🌱

Ik hoop dat iemand mij kan helpen🙏

Ik heb een kamer in een groeikamer opgebouwt ivm ik maar 2 uren zon op het balkon heb :-(

Ik heb daar een stellings kast en veel groeilichten en de laminaat vloer bedekt met vuilnis zakken. En juist in die kamer is  het ventilatie systeem.. ik heb de potten (met hydrokorrels) op de grond geplaatst, die niet meer in de stellingkast passen.

Maar ik heb het idee dat het water niet weg kan en ik zie schimmel🤦‍♀️

ik heb het idee dat de vuilniszak geknipte vloer de afwatering tegen houd..

Is het een idee om bijv kartonnen dozen te gaan knippen (vermoed dat het water opzuigt?)en dat als vloer te gebruiken en daaronder de vuilniszakken vloer (om het laminaat niet kapot te maken dmv vocht?)

Of denk ik nu raar? Dit is nu de 2e keer dat ik alles opnieuw moet zaaien/ kweken mbt de 1e keer (vorige maand)alles dood is gegaan, omdat ik de zaden te diep had gedaan in de kokospotgrond en geen hydro gebruikte..

Ik heb opnieuw weer zaden moeten kopen en ook een gedeelte zelf geoogst..

Ik doe denk ik het nu goed (ben opnieuw een beginner, die nu zonder tuin of zonnig balkon tuiniert) dmv de zaden  op de potgrond en dan met zandpotgrond 1 a 2 mm erover en dan met een mist planten spuit en dan verhoud folie met gaatjes..

Ik ben zo bang dat het weer fout gaat omdat het grond niet goed (blijkbaar) weggaat..

Klopt mijn gedachte dat het komt dat het op een niet waterdoorlatende bloer staat en de gaten met hydrokorrels toch te nat blijven? Is karton een gekke of logsche optie? 

Of heeft iemand een betere oplossing (dit hoort zen te zijn maar snik wordt er eerder zenuwachtig van(help)

Alvast 100x bedankt🙏🙏

**(Ik ben nog nieuw op dit forum, nu twijfel ik dit topic op de juiste plek heb geplaatst?? Is het ok dat ik dit ook bij 'huiskamer' dit post?

Groetjes Angela🌷🪻🌻🌱

Geplaatst: (aangepast)

Geen expertise met planten hier, maar uit technisch oogpunt:

Schimmel groot graag op vochtige plekken met weinig luchtstroom. 

Is de groeiruimte dicht? Of is er een raam? Enkel het ventilatiesysteem voor een ruimte met woonfunctie is bij lange na niet genoeg vermoed ik. Dat is ontworpen om (net aan) genoeg verse lucht aan te leveren zodat het co2 niveau door uitgeademde lucht niet te hoog wordt. Want meer ventileren = meer stoken in de winter, of meer koelen in de zomer. 

Als er een raam is zou je kunnen overwegen een ventilator op ongeveer een meter afstand van het raam te plaatsen, naar buiten toe gericht en de deur naar de rest van de woning open te houden. Dat is al 10x zoveel luchtverversing dan een gemiddeld woningventilatiesysteem doet. 

Aanvullend zou je van die mini-ventilatortjes bij de action kunnen halen voor 1 of 2 euro per stuk, en die op je planten zelf richten. Zodat daar ook wat lucht langs stroomt. 

aangepast door Istria

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...