Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een paar vragen, bij de volkstuin stuk die ik gehuurd heb zat een appelboom wat een laagstam is een niet echt een handappel is volgens de vorige eigenaar, toen ik hem kreeg zag ik al dat het blad niet heel gezond oogte toen op advies van forumleden dat blad weg gehaald, al het blad onder de boom verwijderd. Nu zie ik echter dit jaar dat de boom meerdere ziektes en plagen heeft en vraag ik mij af of ik de boom niet beter kan verwijderen en vervangen met een pruim of peer, heb gelezen in het boek appel, peer en meer dat je nooit een appel boom moet vervangen met een andere appel op hetzelfde stuk, of je moet alle grond uitgraven maar dat is geen optie, zie fotos voor plagen / ziekten. 

Ps: een extra vraag ik wou enkele bomen aanplanten op een stuk van ongeveer 200 vierkante meter, maar nu zie ik dat naast die plek zo 4-7 meter verwijderd van waar ik de bomen wil aanplanten een gaarde zit met meerdere zieke bomen en fruit struiken, is het dan wel handig om hier bomen neer te gaan zetten of is de kans groor dat deze ziektes mijn aangeplanten bomen gaan besmetten. De eigenaar van deze gaarde geeft aan dat er in iedergeval loodglans in zijn boom zit, enkele andere schimmelziekten, en rode bobbelige vlekken op zijn fruitstruiken[bessen]

16849257403026841440954136329318.jpg

16849257605471886572950439150430.jpg

16849257898443500444720405405600.jpg

16849258031571330502948131152477.jpg

16849258188261599179300228159904.jpg

16849258478705148901801147269116.jpg

16849258682295690546150031152953.jpg

Geplaatst:

Ik denk dat het handig is om de insectenplagen en plantenziektes los van elkaar te zien. Want bomen weg doen omdat er elk jaar beestjes inzitten is niet zo erg als een boom die langzaam afstreft door een ziekte.

b.v. de aalbes struiken zijn vatbaar voor bloedblaar luizen.

20 minuten geleden, Kevins Moestuin zei:

en rode bobbelige vlekken op zijn fruitstruiken[bessen]

Luizen zitten aan de onderkant van het blad, wat rode blobbles maakt boven op het blad. Ziet er minder mooi uit, maar dat overleefd de struik wel.

Net als de laatste foto wat lijkt op rupsen? 

De dode takken die je toont ziet er minder goed uit? Dat is de loodglans, ken het zelf niet?

Kan je die afknippen op meerdere punten, en dan de kern(ringen) laten zien?

Een stukje over loodglans:

Loodglans (Chondrostereum purpureum)
Loodglansziekte komt hoofdzakelijk voor bij steenvruchten, maar ook soms ook op appel en peer. Bladeren van de geïnfecteerde bomen krijgen een melkachtige, grijsgroene glans, die veel op die van lood lijkt. Het aangetaste blad voelt hard aan en is stijf en bros. De takken blijken bij doorsnijden bruin tot violet verkleurd te zijn.
Bij vochtig en warm weer kunnen zich op de takken de paarse vruchtlichamen ontwikkelen, die echter pas in de herfst en de winter hun sporen verliezen. De verwekker van loodglans is de paarse korstzwam (loodglanszwam) een wondparasiet.
Gezond en gaaf hout wordt niet geïnfecteerd. De zwam kan ook leven op gesnoeid en dood hout waardoor altijd het snoeihout verwijdert dient te worden.

Aangetaste takken moeten worden afgezaagd en verbrand. Is tevens de stam aangetast dan moet de gehele boom worden gerooid. Genezen zal de boom zeker niet. Takken met loodglans direct eruit halen anders heeft binnen 1 week de hele boom het. Rond juli treed loodglans het vaakst op.

De loodglans ziekte dient preventief te worden bestreden. Daarvoor is het nodig dat steenvruchten bij voorkeur direct na de oogst hun wintersnoei krijgen, de snoeiwonden groeien dan gemakkelijk dicht zodat de kans op aantasting kleiner wordt. Zorg er ook voor dat de bomen goed kunnen groeien. Dit kun je bereiken met een goede bodemstructuur en een gezonde waterhuishouding.

Bron: https://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Ziekten/schimmel-fruitbomen#:~:text=Door aantasting met de gomziekte,het verwijderen van aangetaste takken.

Geplaatst:

@rorror dankjewel ik zal morgen even een dode tak door knippen en een foto maken, en inderdaad een handige tip om de plagen en ziektea apart te zien al is een zieke boom vaak wel heel vatbaat voor meerdere plagen, er zitten inderdaad rupsen in, bepaalde luizen varriant, en zag nog een ander soort dier nestelen die ik niet zo snel herkende. Verder is inderdaad de afstevende takken wel een probleem, maar ook op zo goed als elk blad is wel iets te zien ik kan de groene bladeren die geheel groen zijn en dus niet aangetast met een schimmel? op 2 handen tellen wat volgensmij ook niet bepaald een goed teken is. Dankje voor de aanvullingen.

Geplaatst:
2 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

ik wou enkele bomen aanplanten op een stuk van ongeveer 200 vierkante meter, maar nu zie ik dat naast die plek zo 4-7 meter verwijderd van waar ik de bomen wil aanplanten een gaarde zit met meerdere zieke bomen en fruit struiken, is het dan wel handig om hier bomen neer te gaan zetten of is de kans groor dat deze ziektes mijn aangeplanten bomen gaan besmetten.

Is sterk afhankelijk van wat de buurman precies heeft staan en wat jij wil gaan aanplanten. Kersen en pruimen zijn de laatste jaren redelijk ziektegevoelig (o.a. monilia en bacteriekanker). Als de buurman nogal wat zieke kersen en pruimen  heeft staan dan is het aanplanten van deze soorten misschien niet zo verstandig. Dan kun je beter kiezen voor soorten als pawpaw, moerbei en kornoeljekers.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...